Leder

Social kontrol er et udbredt problem – den gode nyhed er, at vi allerede er igang med at bekæmpe det

Mange unge af ikkevestlig oprindelse er udsat for social kontrol, bekræfter ny rapport. Det er et langt og sejt træk at fremme en kulturændring, men det er et nødvendigt arbejde
I en ny rapport svarer 33 procent af 15-17-årige unge af ikkevestlig oprindelse, at hensynet til familiens ære og ry betyder »alt« eller »meget« for, hvad de må i deres hverdag. For unge af dansk oprindelse i samme aldersgruppe er andelen fire til fem procent. Situationen er bekymrende. Men den gode nyhed er, at der faktisk er sat rigtig mange tiltag i værk for at bekæmpe social kontrol.

I en ny rapport svarer 33 procent af 15-17-årige unge af ikkevestlig oprindelse, at hensynet til familiens ære og ry betyder »alt« eller »meget« for, hvad de må i deres hverdag. For unge af dansk oprindelse i samme aldersgruppe er andelen fire til fem procent. Situationen er bekymrende. Men den gode nyhed er, at der faktisk er sat rigtig mange tiltag i værk for at bekæmpe social kontrol.

26. september 2018

Næsten hver tredje ung med ikkevestlig baggrund oplever ikke at være fri til selv at vælge kæreste eller ægtefælle. Og flere end hver anden tror »slet ikke« eller »i mindre grad«, at deres familie vil acceptere, hvis de får en kæreste af samme køn.

Det er nogle af de nedslående resultater i den nye rapport ’Unges oplevelser af negativ social kontrol’, der er udarbejdet af konsulentvirksomheden Als Research for Styrelsen for International Rekruttering og Integration.

Rapporten slår endnu engang fast, at social kontrol er et alvorligt problem blandt indvandrere fra ikkevestlige lande. Og den understreger, at ikke kun forældrene, men også mange unge fra denne gruppe selv har holdninger, der understøtter social kontrol.

Æresbegreb er drivkraft

Et antikveret æresbegreb er drivkraft.

33 procent af 15-17-årige unge af ikkevestlig oprindelse svarer, at hensynet til familiens ære og ry betyder »alt« eller »meget« for, hvad de må i deres hverdag. For unge af dansk oprindelse i samme aldersgruppe er andelen fire til fem procent.

Situationen er bekymrende. Men den gode nyhed er, at der faktisk er sat rigtig mange tiltag i værk for at bekæmpe social kontrol. Det gælder blandt andet Dialogkorpset, der taler med unge på skoler og i klubber om ære og social kontrol. Efteruddannelse af fagpersoner som lærere og socialrådgivere. Sikre botilbud og udslusningsboliger. Kurser for forældre med anden etnisk baggrund. Og som noget af det nyeste: sikkerhedskonsulenterne, der blandt andet skal hjælpe med at vurdere alvoren af trusler i forbindelse med social kontrol.

Et nødvendigt arbejde

Der er et åbenlyst behov for den del af tiltagene, der skal hjælpe unge, som allerede er blevet udsat for social kontrol.

Samtidig understreger den nye rapport, at der også er brug for de forebyggende tiltag, som på længere sigt kan modvirke, at problemerne opstår.

At fremme en kulturændring er et langt og sejt træk. Men det er et nødvendigt arbejde, for det er uacceptabelt, at unge mennesker i dagens Danmark ikke selv kan bestemme, hvordan de vil leve deres liv.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Estermarie Mandelquist
  • Espen Bøgh
  • David Zennaro
  • Kurt Nielsen
Estermarie Mandelquist, Espen Bøgh, David Zennaro og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Social kontrol er kulturelt bestemt.
Når vi her i Danmark forlanger, at unge mennesker skal præstere i uddannelsessystemet og udskammer (udsætter) dem, som ikke gør det, eller forlanger at DE skal rette deres mad og tæj og sprog ind, så er det udtryk for social kontrol. De skal være en del af og ligesom af OS. VI ved jo, hvad der er bedst for dem og for os allesammen. Ikkesandt.

Når det er sagt, så er det naturligvis jammerligt at forlange af unge, at de skal følge deres forældres normer... ;-)

Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, Espen Bøgh, Ib Christensen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm, Benjamin Bjerre, David Zennaro, Carsten Munk, kjeld hougaard og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

Alle samfund kontrollerer medlemmernes gøren og laden. Dels med love og regler, dels med traditioner, det senere kan også kaldes social kontrol. ”husk at købe en blomsterkost – vi skal ud i aften” – værtinden vil lægge mærke til om vi kommer tomhændede. Vel ankommet, vil vi i kraft af muligheder, sikre at våres 7 årige søn ikke drikker sig for fuld, eller kalder værtinden for en fed ko. Vi vil som familie skamme os – vi kan sige det gik vår ære for nær? At andre kulturer ikke jubler når datteren kommer hjem og præsenterer sin lesbiske kæreste er det et stort og alvorligt problem? At en muslimsk familie, eller kinesisk, ikke accepterer børnene kommer fulde hjem klokken 03? skal alle være som vi danske er? Skulle det være social tvang?

Verner Nielsen, Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Bo Klindt Poulsen

Ja, Kjeld Hougaard. Hvis næsten hver tredje ikke oplever selv at være fri til at vælge kæreste eller ægtefælle, så kalder jeg det social tvang. At sammenstille det med at komme fuld hjem midt om natten eller ikke give værtinden blomster er mildest talt pinligt i al sin absurde relativisme.

June Pedersen, Bjørn Pedersen, Martin Sørensen, Michael Boe og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar

Bertforkloringer dur ikke til noget som helst.

Social kontrol, ud fra "familiens ære" er noget skidt; Dette uanset om Jehovas Vidner praktiserer det samme.

Lad os støtte de unge mennesker alt det vi kan via oplysning, oplysning og atter oplysning.
Derudover selvfølgelig fortsætte med alle mulige tiltag når de unge trues af familien, samt når de unge beder samfundet om hjælp, inden det kommer så vidt at de trues.

Fra artiklen:

"33 procent af 15-17-årige unge af ikkevestlig oprindelse svarer, at hensynet til familiens ære og ry betyder »alt« eller »meget« for, hvad de må i deres hverdag. For unge af dansk oprindelse i samme aldersgruppe er andelen fire til fem procent."

Det er slemt for dem alle, men det står lysende klart hvor problemerne er størst.

Hvis nogen mener at samfundet intet skal gøre da også "Danskere" er under social kontrol, så må jeg erklære min direkte uenighed.

PS: Og sæt gerne ind med oplysning i kristne fundamentalistiske miljøer også.

Martin Sørensen, Else Marie Arevad og David Hertz-Holm anbefalede denne kommentar

Nu er social kontrol, uanset om det skyldes frygt for at miste gammel kultur eller bare omsorg, ikke særlig godt. men, men, måske vi skal se i øjnene at kultur og normer skal have tid til at ændre sig og bundfælde sig efterhånden som nye erkendelser opstår. Det er jo tydeligt at det er det muslimske samfund vi fokuserer mest på og er mest rædselsslagne omkring. Nå ja Carsten der er sørme nogle jyder som heller ikke er nået "længere". Men reelt set er der ca 65% som ikke har problemer og husk lige at det vel er knap 50 år siden de første dukkede op og mindre for rigtigt mange. Er det egentlig så mærkeligt at de endnu ikke har fundet vores fantastiske måde at give frihed under ansvar på.

Nu er social kontrol, uanset om det skyldes frygt for at miste gammel kultur eller bare omsorg, ikke særlig godt. men, men, måske vi skal se i øjnene at kultur og normer skal have tid til at ændre sig og bundfælde sig efterhånden som nye erkendelser opstår. Det er jo tydeligt at det er det muslimske samfund vi fokuserer mest på og er mest rædselsslagne omkring. Nå ja Carsten der er sørme nogle jyder som heller ikke er nået "længere". Men reelt set er der ca 65% som ikke har problemer og husk lige at det vel er knap 50 år siden de første dukkede op og mindre for rigtigt mange. Er det egentlig så mærkeligt at de endnu ikke har fundet vores fantastiske måde at give frihed under ansvar på.

Viggo Okholm.

Folk flest mener at andre mennesker skal have lov til at leve et frit liv som de selv ønsker det.
Mener du og andre at det også skal gælde for de omtalte 33 % i artiklen ?.

Jamen, hvad betyder det? Hvad er æresbegrebet hos de forskellige grupper overhovedet? Mon de danske unge ville svare anderledes, hvis de forstod, at det f.eks. handlede om at opføre sig ordentligt sammen med andre, så deres forældre ikke skulle stå til regnskab for deres uheldige handlinger i sportsklubben eller overfor kolleger? Eller det at klare sig godt i skolen?
Overfor dette står den radikaliserede ungdom, der i hvert fald ikke opfattes som specielt ærefuld i dens egne familier, iflg. en ny afhandling.
Danskerne lider af en mærkelig allergi overfor det, der har en videre betydning i folks liv, det er nærmest en besættelse.

Lise Lotte Rahbek og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Når man vil "udskifte" eller omstøde religionen, - Islams påvirkning af mennesker og indkapsle det med og i ordet "kultur", er det både noget vrøvl og udtryk selvcensur for ikke at støde nogen, - men det værste er at man så vil begå nye fejltagelser i forsøget på at ændre disse "øer"(hjem) hvori denne kontrol finder sted, - eller sagt kort; man rammer end ikke skiven!

En anden fejl er man omskriver det til "hjemmet ære", - men hjemmet er patriarkens, og dermed er det også "patriarkens ære", - som alle i hjemmet er ansvarlig for, uden samtidig at have noget at skulle have sagt, - så også her må det samme siges, - "man rammer end ikke skiven"!

Indholdet i religionen handler først og fremmest om patriarkens rolle som overhoved, - med de rettigheder der følger af religionen, men også hvordan religionen fastholder sine troende ved, at gøre det til et fælles ansvar indbyrdes blandt patriarkerne i de små hjem, - ved at være hinandens vogtere "hjem og hjem" imellem for at forbedre sin egen position overfor troen hellige præster.

Det gælder så også indenfor hjemmet 4 vægge, at familien giver patriarken den viden man har, så han alene kan bestemme om det berører hans ære.

Giftermålene er "kræmmerhandler" mellem patriarkerne, der henholdsvis skal gifte en søn eller datter bort, med der krav der stilles til såvel sønnen evner til at holde æresbegreberne i hævd i overensstemmelse med religionen, og det samme gælder for datteren - hvis lydighed og renhed skal være i overensstemmelse hermed, - for begge patriarker betyder det alt for deres "ære" og troværdighed i parallel samfundet.

Religionen er den kontrollerende enhed for - at bevare flokken og troen i al evighed, så derfor er "ære" ganske vist en vigtigt del - de skal jo stå til regnskab for med såvel i livet som i efterlivet blandt andre i parallel samfundet som for imamen - Allah i himlen.

Opdragelsesmønstret er hån, ydmygelse og korporlig afstraffelse indtil det for drengenes vedkommende de mår mandestadiet, - men for pigernes vedkommende indtil de mår den giftemodne alder, hvor de skal leve om til føromtalte lydighed, renhed og korporligt afstraffelse, så de kan blive deres ægtemænds lydige og underdanige koner.

Det er religionen og patriarkerne der står i vejen for "øerne"(hjemmene) i parallel samfundet, der står i vejen for integrationen, og så længe opgøret ikke direkte handler om dem - så vil intet blive ændret i mange år fremover.

Heldigvis er der ikke et eneste parti på tinge der ikke anser social kontrol som noget skidt.
At der er forskel på tilgangen til problemerne fra Ø til O er evident.

Men alle ønsker at reagere på problemerne.

jens peter hansen

Da jeg var ung var det med at komme ud af vagten for at slippe for en vis social kontrol. Det hørte med til ungdomslivet at komme væk fra de gamle. Mine forældre var meget liberale, men alligevel ville jeg naturligvis ikke have dem til at stikke snuden i hele mit liv. Den kontrol der øves i visse etniske grupper er meget strengere end den var i min ungdom, men er vel i princippet den samme. Der er dog en kvalitativ forskel på at være bekymret og være styrende. Der er også forskel på at være omsorgsfuld over for den unge og være familiens æresvagt. Jeg havde en elev hvis mor næsten stod alene med sine tre drenge, da deres far var syg. Hun var fra Marokko og holdt sine knægte inde om aftenen. De gik til fodbold og lavede deres lektier. Hun ville ikke have dem i dårligt selskab. De har alle fået en akademisk uddannelse nu. Den form for kontrol er vi vel alle tilhængere af. Der hvor kontrollen er helt fraværende, som i de familier hvor de kriminelle bandemedlemmer rekrutteres fra, råber vi jo netop op om mere kontrol. Det er et vanskeligt område, hvor for lidt og for meget er med til at gøre livet surt. Med hensyn til æren så skal vi vist meget langt tilbage her i landet, men mange danske forældre bryder sig jo heller ikke altid om ungernes valg af partner eller tager jeg fejl ?

Desværre, Jens Peter Hansen, er ideen om 'ære' hastigt på vej iblandt den del af den danske ungdom, der ikke har så meget andet at gå op i. Sådan er det jo: den er den gratis omgang, som alle kan hige efter, når kampen for selvstændighed og frihed virker uoverkommelig eller reelt for tiden er umulig.

Men problemet er selvfølgelig værre: vi befinder os i en tid, hvor det politiske segment i årtier har forsøgt at nedbryde de grundlæggende elementer i samfundet, den værdi, vi alle til syvende og sidst sætter højst, for i stedet at gøre alle til undersåtter i en bureaukratisk styret stat. Hvor det lige kommer fra, kan det være svært at forstå, men jeg tror, at det til dels skyldes, at mange ubefæstede sjæle blev udsat for mødet med Platon i gymnasiet uden at forstå, at han i bund og grund stod for en samfundsmodel, vi IKKE skulle stræbe imod.
Det er den klassiske oldtids store problem, at det som altid var de aristokratiske skiderikker, hvis litterære arv overlevede. Skrifterne om demokratiet er næsten kun overleveret i form af en dræbende kritik, selvom det var et på mange måder suverænt system, der overlevede i 500 år, militære nederlag til trods.

Bjarne Toft Sørensen

Det med kulturelle normer er i højere grad styrende for vores valg, end de fleste er bevidste om eller vil indrømme. For ca. 10 år siden interviewede jeg i en kulturfaglig sammenhæng en mindre gruppe af unge, der tilhørte det tyske mindretal i Danmark.

Når det drejede sig om kommende ægtefælle var den generelle opfattelse, at deres forældre ville acceptere deres valg, også selv om valget skulle falde på en "dansker". På den anden side var de ret bevidste om, hvor mange problemer det på forskellige måder ville give, hvis det blev en "dansker", hvilket de detaljeret kunne redegøre for. Så de var ret overbeviste om, at når det kom dertil, ville deres kommende partner også med stor sandsynlighed blive én fra det tyske mindretal.

Alle forældre håber at deres børn vil finde en partner de selv kan lide/som passer ind i deres verden.

Men dertil at ville bestemme er der meget langt.
I hvert fald for de fleste; Herunder også de fleste herboende muslimer.

Så længe der nul opbakning i folketinget til ikke at reagere på social kontrol, så er jeg fortrøstningfuld.

Så kan herværende debattører ævle om "at tryne muslimer" og anbefale samme.
Det er heldigvis komplet ligegyldigt !

Leo Nygaard.

Prøv at skille tingene ad !

Denne tråd handler om unge der udsættes for social kontrol.
Dette mener samtlige partier på tinge er noget skidt.

Hvis det er at tryne muslimer, da andre tiltag tryner muslimer, så forstår du ikke at nuancere.

Jeg syntes også det er bekymrende når kun 4% af unge anser families ry og ære for vigtig.

Derudover, så er jeg ikke ung længer, men udsættes stadig for overvågning, kontrol, manipulation og censur. Så ja tak til bekæmpelse af social kontrol. Men nej til kultur nivellering.

At vi selv er i gang med at afvikler vores kultur tilbage mod vikinge trælle samfundet imponerer mig ikke.

Leo Nygaard skriver:

Forklaring : Vi har fået et par muslimer ind i landet - De skal kanøfles fra højeste sted.

Jeg vil ikke indgå i yderligere polemik om dette; Men blot medgive Leo Nygaard at, i fald han har ret, så er det sørme hele folketinget der er ude på at kanøfle muslimer over en kam. Altså inklusive Enhedslisten og Alternativet.

Man kan også vælge en anden indgangsvinkel og erkende at problemerne med social kontrol er massiv indenfor visse kredse og at man som ansvarlig politiker gerne vil hjælpe de undertrykte individer til et friere liv.
Samtidig , som jeg har skrevet tidligere, så kan man da gerne gøre en indsats mod kristne fundamentalisters tåbelige ageren i forhold til de unge i deres kreds.

Carsten Hansen: Selvfølgelig skal dr tales om social kontrol og frihed under ansvar og selvfølgelig bør vi arbejde for at de muslimske familier, som stadig holder meget fast, får men anden indsigt og forståelse for de værdier der ligger i den frie vilje og valg. Men alt tager tid og derfor vælger jeg at se på det glædelige i at de to tredje dele trods alt er begyndt at lade børn og unge vælge selv.

Viggo Okholn.

"Alt tager tid"

Utvivlsomt; Og endnu længere tid hvis samfundet kun halvhjertet foretager sig noget.

Så fint at alle partier bakker op om indsatsen.
Forargelsen over at vi er mange der hilser initiativer velkomne, står man således temmelig alene med !