Leder

Regeringen har leveret en klimaplan med kurs mod katastrofen

Danmark opfylder ikke sine forpligtelser i Parisaftalen, hvis Folketinget vedtager klimaudspillet fra regeringen. 80 pct. af udspillets effekt opnås ved regnskabsøvelser, der ikke fordrer nogen ny klimaindsats
Regeringen fremlagde tirsdag sin længe ventede og med egne ord ’ambitiøse’ klimaplan. Men ord er taknemmelige. Går man planen efter i sømmene, bliver det tydeligt, at Danmark med den lagte kurs er meget langt fra at leve op til målene i klimaaftalen fra Paris

Regeringen fremlagde tirsdag sin længe ventede og med egne ord ’ambitiøse’ klimaplan. Men ord er taknemmelige. Går man planen efter i sømmene, bliver det tydeligt, at Danmark med den lagte kurs er meget langt fra at leve op til målene i klimaaftalen fra Paris

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

10. oktober 2018

Det var skønt tirsdag at høre hele seks ministre med statsministeren i centrum tale sig varme for klimaet. Siden sommerens tørke- og hedebølge har Danmarks blå regering rent retorisk fremstået mere grøn end nogensinde. Fra høj til lav i regeringen, fra klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), er bekymringen for klimaets tilstand og viljen til handling blevet understreget igen og igen.

»På alle planer er det vores generations vigtigste udfordring at håndtere,« sagde statsministeren i september til Berlingske.

»Vi skal gøre alt, hvad der overhovedet står i vores magt. Det har vi en forpligtigelse til i forhold til at give en jord og en verden videre til vores børn og børnebørn, som er i en forsvarlig stand,« sagde klimaministeren i august.

Den slags udsagn giver håb, også fordi selve det at sætte ord på en udfordring ender med at sætte sig i den talendes bevidsthed som en kendsgerning, ikke bare en retorisk melding.

Og derfor var det også skønt, at regeringen ved fremlæggelsen af sin nye klimaplan, Sammen om en grøn fremtid, bebudede et stop for nye benzin- og dieselbiler fra 2030 og en offensiv nu for at sikre en million el-, hybrid og brintbiler på de danske veje til den tid. Skatteminister Karsten Lauritzen var tæt på at sige undskyld for regeringens hidtidige politik, som har sat udviklingen for elbiler helt i stå.

I alt 38 initiativer indgår i klimaplanen, der skal sætte Danmark på sporet af et ’klimaneutralt’ samfund senest i 2050. Planen rækker frem til 2030, og vil ifølge regeringen »bidrage med at opfylde en meget stor del af klimamålet«.

Men ord er taknemmelige. Går man planen efter i sømmene, bliver det tydeligt, at Danmark med den lagte kurs er meget langt fra at leve op til målene i klimaaftalen fra Paris, med rystende klarhed udmøntet i mandagens rapport fra FN’s klimapanel IPCC.

Planen har for det første ingen omtale, endsige beregninger af det tilbageværende CO2-budget, som Danmark har til rådighed inden for Parisaftalens mål om højst 1,5-2 graders temperaturstigning. Det har SF efterlyst via Folketingets energi- og klimaudvalg i nu et halvt år uden resultat.

Regeringen holder sig i stedet snævert til det politisk fastsatte EU-mål for 2030, som siger, at de danske udledninger fra den såkaldte ikke-kvotesektor – landbrug, transport og bygninger – skal reduceres med 39 pct. i 2030, set i forhold til 2005. Både på klimamødet i Paris og i EU-sammenhæng er det blevet åbent erkendt, at mål som dette ikke er ambitiøst nok og skal strammes op for at respektere Parisaftalen og overholde det tilbageværende CO2-budget.

Men det sker altså ikke i tirsdagens plan. Regeringens 38 initiativer sætter den i stand til at tegne den ’reduktionssti’ for CO2-udledningerne, som viser, hvordan man gradvist næsten kan leve op til EU-forpligtelsen i 2030. Men her stopper tidsregningen for regeringen. Ingen antydning af, hvordan man kommer videre derfra. Ingen overvejelser om det faktiske CO2-budget.

Hvis regeringen havde forlænget denne lineære reduktionssti efter 2030, ville man opdage, at man ikke når sit eget mål – et CO2-neutralt samfund – i 2050. Enhver kan forlænge stien og registrere, at den først krydser den vandrette akse, altså nul-udledning fra ikke-kvotesektoren, omkring 2060.

Og det er værre: Hvis man – som Greenpeace og de grønne ngo’ers netværk, 92-gruppen, har gjort – regner på CO2-budgettet for Danmark med afsæt i IPCC’s rapport, vil man finde, at CO2-udledningen skal ramme nul allerede omkring 2040.

Så hvis Folketinget vedtager regeringens klimaplan med det indbyggede ambitionsniveau, skal der ved planens udløb i 2030 ske en dramatisk acceleration i indsatsen for at få kurven til at knække og nå nul i tide. Vi skal fjerne markant mere CO2 pr. år i tiden efter 2030, end vi har fjernet årligt siden 1990. Og Danmark har jo allerede omlagt det meste af elforsyningen til vedvarende energi, og varmesektoren er godt på vej – den omlægning kan man ikke foretage to gange.

Konklusionen er, at klimaplanen må have et langt højere ambitionsniveau de nærmeste ti år for at komme på rette langsigtede kurs. Det er så her, man ved nærlæsning for alvor bliver bekymret:

For at nå det pålagte EU-mål for ikke-kvotesektoren – som altså er for svagt i forhold til Paris-aftalen – skal man ifølge regeringen fjerne 32-37 mio. ton CO2 i tiden frem til 2030. Den energiaftale, som et enigt Folketing indgik i foråret, leverer beskedne 1,1-1,5 mio. ton CO2-reduktion i sektoren. Med gårsdagens klimaplan følger så 0,4 mio. ton ved stop for benzin- og dieseltaxier inden 2030, 0,6 mio. ton via ny klimavenlig asfalt, 1,1 mio. ton ved bedre biogasanlæg, 0,8 mio. ton ved skærpede krav til køleanlæg m.m. Alt sammen pebernødder. Hertil kommer op til 5,5 mio. ton CO2 fjernet via elbiler og -busser. Men resten – 80 pct. af den samlede reduktion – kommer fra det, klimaøkonomen, professor Jørgen E. Olesen i Ingeniøren har kaldt ’tryllepuljen’.

Dette bidrag på knap 21 mio. ton CO2 ud af behovet på 32-37 mio. ton består af to ting:

For det første ledige CO2-kvoter i EU’s alt for righoldige kvotesystem, som Danmark har ret til at rive i stykker og smide væk frem for at sælge videre til brugere andre steder i EU. Man fjerner dermed retten til på EU-plan at udlede otte mio. ton CO2, som derfor kan medregnes som et vægtigt bidrag i klimaplanen, uden at det indebærer nogen konkret hjemlig indsats.

For det andet udnytter man den nye EU-mulighed for at fratrække såkaldte LULUCF-kreditter fra sit nationale CO2-regnskab. LULUCF står for Land use and land use change and forestry og handler om de ændringer i jordens kulstofbalance og CO2-udledning, der følger af ændret land- og skovbrugsdrift.

Som noget helt nyt efter Parismødet har EU vedtaget, at landene kan få lov at indregne ændringer på dette område i deres CO2-regnskab: Hvis kulstofbalancen fra den samlede land- og skovbrugssektor frem til 2030 er bedre, end den var i tidsrummet 2005-07, så kan det indregnes som bidrag til at nå klimamålet. På den konto finder regeringen det altdominerende bidrag til sin plan: en CO2-reduktion frem til 2030 ved indregning af LULUCF-kreditter på 12,9 mio. ton.

Lars Chr. Lilleholt skrev sidste år i et svar til Alternativets Rasmus Nordquist, at »Den nuværende danske LULUCF-fremskrivning viser, at Danmark kan udnytte adgangen til at medregne LULUCF-kreditter uden yderligere tiltag«.

Landbruget slipper således helt for klimakrav. Man får i stedet flere hundrede millioner i tilskud til tiltag, der forhåbentlig kan gavne klimaet – hvilket i sig selv er udmærket.

Summa summarum er dermed en klimaplan, der friholder landbruget – i dag ansvarlig for en femtedel af de danske udledninger – en plan, som negligerer energibesparelser og -effektivisering i boliger og bygninger trods det store potentiale for CO2-reduktion, og en plan, der ikke er på kurs mod det langsigtede mål bestemt af Parisaftalen og IPCC’s rapport.

Der er til dato gjort en stor og prisværdig indsats for at stille det danske energisystem om til klimavenlig vedvarende energi. Det, der er tilbage, er alt det svære. Det, der kan koste stemmer, fordi det handler om vores adfærd og muligheder som borgere. Det, som af samme grund mangler i klimaplanen: Danskerne skal spise mindre rødt kød for at reducere landbrugets drivhusgasudledning. Danskerne skal reducere energiforbruget og dæmpe det vareforbrug, der belaster klimaet. Danskerne skal flyve mindre og hurtigst muligt forlade benzin- og dieselbilerne.

Når klimaplanen nu skal forhandles i Folketinget, må oppositionen betinge sig, at disse ting kommer med, om det så skal være via afgifter, kvoter, påbud eller andet.

I sidste ende er der kun så meget en regering og et folketing kan gøre med regler og love – hvis danskerne vil ødelægge klimaet for deres børn og børnebørn, kan politikere ikke forhindre det.

Vi har lavet det formelle forarbejde, så du på få minutter kan formulere og indgå din egen, personlige klimaaftale. Nu er det tid til at være ærlig: Hvor meget er du villig til at gå på kompromis med for at begrænse klimaforandringerne?
Læs også
Den tørre sommer medførte store tab for dansk landbrug. Har vi som samfund råd til, at vi over de næste 10 år har to til tre somre mere, som den vi så i år, der kostede landbruget 6,5 milliarder kroner? spørger professor i klimaforandringer Sebastian Mernild
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Nikolai Beier
  • Henrik Leffers
  • Olaf Tehrani
  • Kurt Nielsen
  • Niels Møller Jensen
  • Mads Berg
  • Michael Larsen
  • Christian Skoubye
  • Niels-Simon Larsen
  • Robert Ørsted-Jensen
  • Ejvind Larsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Henrik Rasmussen
  • Palle Yndal-Olsen
  • Anne Eriksen
  • Torben K L Jensen
  • Katrine Damm
  • Torsten Jacobsen
  • Dorte Sørensen
Nikolai Beier, Henrik Leffers, Olaf Tehrani, Kurt Nielsen, Niels Møller Jensen, Mads Berg, Michael Larsen, Christian Skoubye, Niels-Simon Larsen, Robert Ørsted-Jensen, Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel, Henrik Rasmussen, Palle Yndal-Olsen, Anne Eriksen, Torben K L Jensen, Katrine Damm, Torsten Jacobsen og Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Arne Albatros Olsen

Det sædvanlige fusk fra denne MOLBO regering !

Niels Kjøller, kjeld jensen, Holger Madsen, Karsten Lundsby, John Andersen, Hanne Ribens, Britta Hansen, Mads Berg, Torben K L Jensen, Werner Gass, Niels-Simon Larsen, Marianne Stockmarr, Benta Victoria Gunnlögsson, Ejvind Larsen, Bjarne Andersen, Svend Erik Hansen, Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, Rune Stilling, Nette Skov og Torben Skov anbefalede denne kommentar

@Arne Albatros Olsen
Desværre tror jeg det kommer til at gælde alle fremtidige
regeringer i alle demokratiske lande, indtil der er "for sent", der er ikke mange stemme i mindre flyvning, vareforbrug, og bilkørsel, molboerne kunne man grine af, denne regerings gerninger er ikke morsomme, kun tragiske!

Niels Kjøller, kjeld jensen, Erik Karlsen, Henrik Leffers, Holger Madsen, Karsten Lundsby, John Andersen, Flemming Berger, Hanne Ribens, Niels Møller Jensen, Torben K L Jensen, P.G. Olsen, Werner Gass, Niels-Simon Larsen, Benta Victoria Gunnlögsson, jørgen djørup, Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel, Torben Bruhn Andersen, Søs Dalgaard Jensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Generelt i småtingsafdelingen. Aflad i en valgkamp.
Det store vil være at påvirke og inspirere resten af EU og verden med det gode eksempel.

Der er virkelig langt til det eneste rigtige, at skatte- og afgiftsprincipperne i verden ændres fra indkomst og moms til naturskat (grundleje og resurseafgift), som er at beskatte første led i resursestrømmen istedet for det sidste. Hertil lægges genbruget, den cirkulære økonomi.

De økonomiske rådgivere, regeringen benytter sig af, kender nok slet ikke disse alternative økonomiske overvejelser - den nødvendige økonomi.
Se artiklen med Gårn Hansen.

Eva Schwanenflügel

Det er rent ud sagt sørgeligt og katastrofalt for os alle, at regeringen og dens støtteparti negligerer de vigtigste dele af klimaomlægningen, uddelegerer tilpasningen til det private erhvervsliv, og i særdeleshed undtager de allervigtigste spillere på banen så som transportsektoren og landbruget.

I regeringens plan er alting fremlagt som yderst ambitiøst og klimavenligt. Men planen er et dække over den fortsatte udvikling mod mere vækst, som i virkeligheden er regeringens målsætning.
Sminkede lig fremkommer på den indre nethinde.

Danmark kunne være verdens grønneste land, hvis ikke den indre pengepuger havde haft frit slag så længe.
Stor utak til magtpartierne, der ikke tænker længere end deres egen næse og næste valg.

kjeld jensen, Steen Bahnsen, Svend Erik Sokkelund, Holger Madsen, Karsten Lundsby, John Andersen, Hanne Ribens, Helene Kristensen, Niels Møller Jensen, Arne Albatros Olsen, Mads Berg, Werner Gass, Marianne Stockmarr, Benta Victoria Gunnlögsson, Ejvind Larsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

Altsammen i følge Drejebogen forud for Folketingsvalget. At denne regering bestående af just disse partier så ganske pludselig skulle interessere sig for miljøet, afslører sig selv som varm luft, når man ser, hvilke konsekvenser man vil lade det koste kernevælgerne - og i hvilken grad det kan genere potentielle vælgere. Dette handler alene om at dække sig ind i den kommende valgkamp. Glem alt om 2030!

kjeld jensen, Steen Bahnsen, Henrik Leffers, Karsten Lundsby, John Andersen, Niels Møller Jensen, Mads Berg, Werner Gass, Christian Skoubye, Marianne Stockmarr, Bjarne Bisgaard Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, jørgen djørup, Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel, Svend Erik Hansen, Torben Skov og Ivan Breinholt Leth anbefalede denne kommentar
Ivan Breinholt Leth

"Den lille svindler" har endnu en gang overgået sig selv.

kjeld jensen, Karsten Lundsby, John Andersen, Flemming Berger, Arne Albatros Olsen, Werner Gass, Marianne Stockmarr, Benta Victoria Gunnlögsson, jørgen djørup, Ejvind Larsen, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Andersens kejser har ikke levet forgæves. Regeringens luftige gevandter vinder valget og kommer tilpas i det varmere klima. En win-win situation.

Regeringens figenblad er den velkendte sang om at dansk landbrug 'brandes' som var det et nyt vindmølleeventyr. Man vil sælge en eksemplarisk produktionsform som var den løsningen på klodens metanbøvs. Effektivitet, innovation og teknisk snilde som eksport. Naturen og vi selv betaler prisen for denne forblommede målsætning.

Karsten Lundsby, John Andersen, Hanne Ribens, Niels Møller Jensen, Werner Gass, Torben Skov, Marianne Stockmarr, Ejvind Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

For fanden, stem nu noget andet end det sædvanlige bløp !!

Karsten Lundsby, Ivan Breinholt Leth, Hanne Ribens, Arne Albatros Olsen, Werner Gass, Torben Skov og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Jesper Graugaard

Det virker som om vi borgere er lidt for blødsødne..Det bedste vi kan finde ud af, er at skrive vores harme i en tråd, dele en artikel og kæfte op. Men når det kommer til at handle,er vi alle nogle nossefår.Efterkrigstidens generation voksede op og blev den største forbruger generation i menneskets historie, og 68'erne sidder nu med rødvinsflasken i hånden og ser til, i deres fedme og solariebrunhed, imens deres børn og børnebørn skal gribe til mere radikale midler for, at menneskeheden ikke skal undgå, at drunke i civilisationens skrald af overforbrug. Man kan samles som nation over en folkesangers sidste svanesang, men sammen kan vi ikke mobilisere bare halvt så mange til en massiv protest mod en kujonagtig generation, som ikke tør tage de afgørende beslutninger. Tiden til en ny dags & verdensorden kalder.

Niels Kjøller, kjeld jensen, Nils Lauritzen, Steen Bahnsen, Morten Nielsen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Benny Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Maria Francisca Torrezão, Egon Stich og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jesper Graugaard

Man bliver sgu tosset i hovedet af al den der borgerlige harme..

PS. En anden gang; del afsnittene op.

Robert Ørsted-Jensen

Selv salig Marx tog i sin tid skarp afstand fra en sætning i det tidlige tyske Socialdemokratis Gotha program der sagde at - "arbejdet er kilden til al værdi"

Naturen - især når vi inkluderer menneskert - som jo altså også er natur - er den virkelige kilde til værdi og velfærd. Politiske partier der skalter og valter med naturgrundlaget er ikke og kan ikke betegner som ansvarlige når det gælder økonimien. De er og forbliver økonomisk uansvarlige!

Niels Kjøller, Steen Bahnsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Regnemodellernes paradis. Folkene bag svigagtige regnemodeller burde kunne dømmes på lige fod med andre svindlere. Der er er nogle, der helt bevidst har udarbejdet disse modeller for at bedrage os.

Karsten Lundsby, Flemming Berger, Hanne Ribens, Helene Kristensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Der er tale om et valgoplæg, og efter valget så glemmes det meste. Hovedsigtet er, at den grønne omstilling ikke må 1) koste stemmer, og 2) ikke gøre ondt på VLAK's vælgere.
Det meste er ordskvalder, og meget lidt handling, og der sker ingen koordination med andre off. instanser. Expl. Også i går meddelte Region Hovedstaden, at den vil spare natbusserne væk. En lille ting måske, men det vil alt andet lige jage de der har muligheden derfor over i bilerne. Og/eller forøge antallet af spritbilister.
Et andet expl. indføres der el-busser, så vil mer-udgiften blive lagt ovenpå billetprisen, der i forvejen er alt for høj. Bilpriserne og de kunstigt lave benzinpriser vil der ikke blive rørt ved. I dag er en liter benzin i faste priser markant billigere, end den var for tyve år siden.
Det er typisk for regeringen, at den tror det hele kan klares med teknologi, og så lidt afgifter hist og pist. Det kan ikke stå alene, men det vigtigste er nok, at der skal ændres drastisk på adfærden: trafikanternes, forbrugernes.
PS: Også nærværende avis skal se på sin rolle som CO2-pusher og stoppe med alle annoncer for flyrejser, nye biler, kød, spa'er, jacuzzier osv.

Niels Kjøller, Steen Bahnsen, Niels Møller Jensen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Werner Gass og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Regeringen mener tilsyneladende at det med at redde menneskeheden er alt for ambitiøst

Robert Ørsted-Jensen, Karsten Lundsby, John Andersen, Flemming Berger, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Werner Gass, David Joelsen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Danmark kunne være verdens grønneste land, hvis ikke den indre pengepuger havde haft frit slag så længe.
Skrives der.
Det er for pokker det der er problemet Danamark er al for grøn. Grønne dyrkede marker overalt så langt øjet rækker.

Niels-Simon Larsen

Mindre af det hele, men mere øko-liv.
Vi kan vælge mellem ædel fattigdom, eller et liv som evakuerede.

Jacob Mathiasen

Som jeg har skrevet utallige gange: Der kommer ikke nogen reel omstilling for det kan ikke lade sig gøre uden at hele verdens maskineri og produktion går i stå - og det vil eliten, magthaverne og plutokraterne ikke acceptere.

Det vil befolkningen iøvrigt heller ikke når det først går op for dem, hvilken smalkost det betyder for dem. Og det er ikke bare veganer-lal eller andre feel-good ikke-løsninger jeg hentyder til.

Og det er iøvrigt totalt urealistisk når der samtidigt kommer 90mio nye beboere til på jorden, hvert år.

Hvis man ikke vil løse problemet ved dets rod: For mange mennesker - så kan man ikke løse problemet. Alt bliver til symptombehandling mens sygdommen forværres.

Niels Kjøller, kjeld jensen, Henrik Leffers, Leo Nygaard og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Clausen

Det værste og mest nederdrægtige er at "Den Lille Svindler" bruger klimakatastrofen som et taktisk redskab til at blive genvalgt på.

Men andet kan man vel heller ikke forvente af et parti som Venstre og de menneskeforagtende værdier som de repræsenterer - Det har aldrig været mere synlig som nu.

kjeld jensen, Steen Bahnsen, Eva Schwanenflügel og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Ivan Breinholt Leth

Jesper Graugaard
10. oktober, 2018 - 04:14
Dit blame game dur ikke til en skid. Jeg er for 'ung' til at være en ægte 68, men min oplevelse af 70erne er, at både kødforbruget, bilkørsel og forbrug af flyrejser var væsentligt lavere end de unges forbrug i daq. I 1975 kostede en flyrejse til New York ca. 8000 kr. Det svarer til 13-14.000 kr i dag. Det var et begrænset antal af personer, som havde råd til den slags luksus. I 1968 havde min far kun råd til rødvin en gang om året - nytårs aften. Selvfølgelig er det materielle forbrug eksploderet siden, men det gælder ikke kun for de, som var unge i 1968.

Niels Kjøller, Henrik Leffers og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jesper Graugaard

@Eva Schwanenflügel
Ja, jeg skal nok lave afsnit næste gang.

@Ivan Breinholt Leth
- jeg beklager mit blame game, men det er disse generationer, som sidder på magten, har pengene og har "undervist" i den massive forbruger kultur. Men, ja , du har ret, det kan ikke fratage yngre generationer for passivt at se på. Jeg er selv en der skal skældes ud på, men jeg har ændret adfærd, og gør det mere og skrappere end bare for 10 år siden. Mine børn er under 10 år, men de ved godt, hvad der foregår og jeg skal stå til ansvar overfor dem NU!

Men jeg er så rystet. Hvorfor er der ingen , absolut INGEN folkelig opstand ? Det er den værste situation, som vi står overfor nogensinde. Tænk på, hvad dele af befolkningen gjorde, da tyskerne invaderede Danmark i 1939, her blev der dannet en modstandsbevægelse. Det vildste vi kan idag er at tweete, like og dele information. Men vi er handlingslammede. Vi ændre måske lidt i vores hverdag, køber en elbil, spiser lidt mindre kød og køber økologisk, og så sidder vi og diskuterer, at der skal mere til; at det er en politisk beslutning, der skal tages. Men vores politikere svigter igen og igen og igen, og det har absolut ingen konsekvenser. Hverken for den situation vi befinder os i eller for de folkevalgte.

Niels Kjøller, Niels-Simon Larsen, Steen Bahnsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"kurs mod katastrofen" siger overskriften.
Vi mangler en klar og troværdig beskrivelse af denne katastrofe, som alle kan forstå.
Indtil da tror jeg ikke på, at der kommer effektiv handling :-(

Rigtigt Arne - I smørhullet Danmark kan vi sænke smørret næsten totalt, og verdens klima vil være ganske upåvirket. Ja det er denne klimaplan, jeg taler om. Den beskriver næsten intet.

Niels-Simon Larsen

Jesper G: Jeg kan godt følge dig, men du kan ikke skrive, at ‘vore politikere svigter igen og igen’, for du har vel nogle, der ikke svigter dig, eller hvis de gør, tja, så må du jo selv stille op. Sådan spiller klaveret.

Niels Østergård

Arne Thomsen,
Katastrofen, vil mange nok mene, er at vi vil miste habitat for vores favoritabe.
Og det er nok kun et spørgsmål om hvornår, ikke hvis.