Leder

Afsløringerne af de filippinske chauffører i Padborg viser det værste ved EU

Sagen om de filippinske chauffører i Padborg afslører, at vi uden at vide det har mistet kontrollen over, hvilke borgere uden for EU som kan arbejde i Danmark og trykke lønningerne
Fagforeningen 3F afslørede kummerlige arbejdsforhold for chauffører fra Sri Lanka og Filippinerne ved vognmandsvirksomheden Kurt Beier Transport A/S’ domicil i Padborg.

Fagforeningen 3F afslørede kummerlige arbejdsforhold for chauffører fra Sri Lanka og Filippinerne ved vognmandsvirksomheden Kurt Beier Transport A/S’ domicil i Padborg.

Frank Cilius/Ritzau Scanpix

6. november 2018

Vi har i dansk politik en stor diskussion om, hvem der kan få tilladelse til at arbejde i Danmark.

Det er velkendt, at alle EU-borgere kan bevæge sig frit på arbejdsmarkederne i Den Europæiske Union. Det er fundamentalt for Det Indre Marked, som Danmark efter en lang offentlig samtale og en folkeafstemning trådte ind i i 1987.

Den aktuelle politiske konflikt handler om borgere uden for EU’s mulighed for at opnå arbejdstilladelse i Danmark. Borgerlige partier, DA og DI vil gøre det lettere at få arbejdskraft fra ikke- EU-lande, venstrefløjen vil derimod opkvalificere og efteruddanne ledige danskere.

De borgerlige vil give erhvervslivet bedre forhold, mens venstrefløjen vil sikre danske lønmodtagere mod løntrykkeri. De Radikale er i dette perspektiv et borgerligt parti, mens Dansk Folkeparti stemmer med venstrefløjen. I dag skal man kunne tjene 418.000 kroner om året for at få arbejdstilladelse i Danmark, regeringen vil sænke det beløb til 330.000.

Præmissen for den væsentlige diskussion er, at Danmark har suverænitet til at afgøre, hvilke borgere uden for EU som kan få arbejdstilladelse i Danmark. Men skandalen med de filippinske chauffører, der boede i en beskidt containerlejr i Padborg og angiveligt fik mellem 15 og 20 kroner i timen, viser, at vi uden at vide det, har afgivet den suverænitet.

Deres boligforhold var ulovlige, lejren er revet ned, og politi efterforsker nu for menneskehandel.

Og det nye udstationeringsdirektiv skulle sikre, at det heller ikke er tilladt selv på områder uden overenskomst at betale så lav en løn. Den europæiske transportsektor er særligt udsat for løntrykkeri og dumping, men kommissionen arbejder på en vejpakke, som skal regulere den sektor.

Men sagen afslører, som arbejdsmarkedsforsker Jens Arnholtz har forklaret til Information, at »EU åbner for import af ikkevestlig arbejdskraft«. 

At man kan oprette et datterselskab i Polen, hvorfra man henter filippinere, som kan udstationeres i Danmark. EU-regler tillader landene at give arbejdstilladelse til ikke-EU-borgere, som kan arbejde i andre EU-lande.

Den slags sager giver modstandere af EU gode argumenter: Markedet og konkurrencen bliver udvidet uden offentlig diskussion eller legitimitet. Og den slags skal EU-systemet selv reformere, hvis det vil forsvare det bedste og progressive i Den Europæiske Union.

At sagen om slumbyen i Padborg viser, hvordan EU-regler helt lovligt kan føre til lønpres, er ikke så dumt for oppositionen. Venstrefløjen og DF kan slå på regeringen for ikke at gøre nok for at lukke hullerne på det området - velvidende at det er EU-regler, som transport- eller beskæftigelsesministeren kan have svært ved at gøre noget ved.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kim Folke Knudsen
  • Runa Lystlund
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels Duus Nielsen
  • Carsten Munk
  • Claus Nielsen
  • Anne Eriksen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Torben K L Jensen
  • Carsten Mortensen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Poul Anker Sørensen
  • Frede Jørgensen
  • Poul Erik Riis
Kim Folke Knudsen, Runa Lystlund, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Carsten Munk, Claus Nielsen, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek, Torben K L Jensen, Carsten Mortensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Poul Anker Sørensen, Frede Jørgensen og Poul Erik Riis anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Finanssektoren og dataindsamling er i dag globalt udenfor demokratisk kontrol, hvad er planen for anvendelse og er det et ønskværdigt samfund?

Globalisering er plutokrati.

Gig economy.
Globalisering kaldes med et andet ord for profitoptimering, hvor et stigende antal jobs bliver udbudt freelance og ofte, som globale opslåede projekter i fri international konkurence.

Da statsminister LLR i sin forrige nytårstale, sagde direkte til de unge, at de unge i dag skal forberede sig på, at måtte skifte arbejde og skaffe sig nye kompetencer, mange gange i løbet af et meget langt arbejdsliv, så var det ‘gig economy’, der tales om, resultatet af liberalismens ekstreme globaliserede deregulering og afskaffelse af så mange rettigheder for arbejdstager, det overhoved er muligt, så markedskræfterne globalt kan få frit løb.

Planen politisk er for at tilfredsstille finanssektoren, at mennesker (kvæg) der ‘kun’ arbejder er værdiløse, det sikre profitoptimering til de rigtige mennesker investorerne.

Politikere vil udstyre globalisering med underbetalte arbejdere, der er ansat, som ‘selvstændige’ daglejere uden overenskomst, der sælger deres arbejdskraft, evt. på internet sider til tidsafgrænsede projekter.

En udbyder.
Pointen med overvågning hænger tæt sammen med udvikling af , AI, robotter til automatisering af arbejde og de sporings redskaber der udvikles til at facilitere de strukturer der understøtter gig economy, profitoptimering, forretningsmodeller som Amazon, hvor magten monopoliseres i økonomisk koncentration, der udgør det i størrelse for nationaløkonomi.

Hvilket i praksis er opløsning af demokrati og overgang til plutokrati.

Gig economy.
A gig economy is a free market system in which temporary positions are common and organizations contract with independent workers for short-term engagements. The trend toward a gig economy has begun.
A study by Intuit predicted that by 2020, 40 percent of American workers would be independent contractors.

Husk på hvem der var beskæftigelsesminister i regeringen.

"Begreber som »social dumping«, »kædeansvar« og »klausuler« er kommet ind i debatten, men der er efter Dansk Arbejdsgiverforenings opfattelse tale om en helt fordrejet debat, der kun tjener det formål at skabe kunstige mure imod en sund international konkurrence."
Jørn Neergaard Larsen i 2013.

Der er tre grunde til udviklingen er stagneret lidt nu og det faldende demokrati står og vakler lidt, men ikke er faldet.

Folkelig protest over stigende ulighed (Populismen), de menneskeskabte klimaforandringer og traditionelt slaveri er ekstremt lønsomt, hvilket sænker hastigheden på projektet i form af manglende investering.

Desværre har Donald Trump hjulpet os der ønsker demokrati, han ved ikke hvorfor, men det har han så alligevel, det ikke smart, at producere det man altid skal bruge, på den anden side af jorden, men det er det faktum, at det er utroligt billigt at opføre sig som et svin, der holder økonomien oppe globalt og er årsagen til digitalisering i industrien og AI ikke er blevet en større succes, slaveløn i egne på kloden, hvor menneskerettigheder ikke eksistere stopper investering i robotter mm.

Årsagen til dette er naturligvis ikke olie nu er fint og kul er blevet ‘clean coal’ i USA som Donald Trump vrøvler om og produktionen ikke skal automatiseres for at spare CO2 udledning, for der bliver kun skabt mere ‘ikke bæredygtig vækst’ i kølvandet på digitalisering i industrien og AI, men faktisk hjælper Donald Trump på det område med isolationisme, for shipping er noget af det mest omfangsrige og tåbeligste CO2 svineri i verden, der bør forbydes eller reguleres med en præcis CO2 ekstra told på hver enkelt vare solgt med shipping.

“International maritime shipping accounts for approximately 800 million tonnes of CO2 emissions a year, but it is not regulated by the Paris Agreement.

The UN’s International Maritime Organisation (IMO) has the task of launching initiatives to reduce the sector’s CO2 emissions, but it is proving difficult to agree on solid rules and restrictions.

The strong growth in the global population is causing a growing demand for maritime shipping, resulting in a tendency to ‘increase CO2 emissions’ in the sector.”
Link: http://www.unepdtu.org/-/media/Sites/Uneprisoe/Working-Papers/2017/Worki...

Læs om globaliseringens fremtidige arbejdsmarked til de unge:
“London’s ’gig economy’ has grown by more than 70% since 2010.”
Link: https://www.theguardian.com/money/2016/dec/09/londons-gig-economy-grown-...

“The ‘gig economy’ is coming. What will it mean for work?”
Link: https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/26/will-we-get-by-gig...

“The millions of freelancers, contractors, temps and on-demand workers in the American workforce all have one thing in common: They’re all part of the ever-expanding gig economy.”
Link: https://www.businessnewsdaily.com/10359-gig-economy-trends.html

Fattigdom i EU.
Link: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/People_at_ri...

Eva Schwanenflügel, Kim Houmøller, Anne Eriksen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

I tidernes morgen da vi tog stilling til EF/EU, var der vist ingen der regnede med at fri handel over grænserne for varer og tjenesteydelse også indebar fri bevægelse af arbejdskraft. En ting er at danske virksomheder skal konkurrere med fri vareimport, noget andet og idiotisk er, at danske borgere skal kæmpe mod billig vandrende arbejdskraft.

Michael Friis, Danny Hedegaard, Henning Kjær, Bjarne Bisgaard Jensen og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

Dette emne rører igen ved nationalstatens muligheder for selv at bestemme indenfor det fællesskab,
vi er medlem af og som er ønskelig.
Helt afgørende for den folkelige opbakning til EU - eller mangel på samme.
Her er en balance, som EU har svært ved at håndtere. Vi må afvente den "Vejpakke", som er på vej.

Danske vognmands firmaer har mange problemer :

- Der er ikke danske chauffører nok.
- Dansk løn er for høj. Der må nødvendigvis løndumpes.
- Deres udenlandske ansattes arbejdsforhold overskrider alm. arbejdsmiljønormer.
- Udenlandske firmaer overtager opgaverne.
- Danskerne skal manøvrere rundt i EU regler, nidkært forvaltet af danske myndigheder.

Vi kender løsningen - flyt virksomhederne til udlandet. Det vi gjort før.
Så kan vi jagte udenlandske vognmænd med en bøderegn for den mindste forseelse.
Vil de danske spille med, må de ind på banen. Den kaldes globallisering !

Kim Folke Knudsen

Det er noget forbandet svineri med at udnytte andre mennesker fra helt andre lande på denne måde. Jeg bliver vred over at høre om de arbejdsgivere og nationalstaters Regeringer, som spekulerer i at indføre slaveri og derved stjæle arbejdspladser fra mere velfungerende nationer.

Jeg er Liberal og tilhænger af, at handlen på tværs af nationer fremmes, men det skal være på anstændige og ordentlige vilkår.

Der må være en del danske chauffører, som er arbejdsløse og mangler et nyt job. Mange andre arbejdsløse kan tilbydes et stort kørekort og en uddannelse indenfor transportfaget. Vores egne danske chauffører kommer i første række. De skal først i arbejde før end, at vi tager udenlandsk arbejdskraft ind.

Danskerne kommer i første række. Det er dem som skal køre vores varer rundt i landet, hvis de har lyst og magter opgaven og det med overenskomstdækket vilkår og ordentlige køre hviletids forhold.

Hvis der så derudover er brug for udenlandske chauffører, så ja til et begrænset antal, men de skal arbejde på danske overenskomstdækket vilkår og de skal overholde vores arbejdsmiljø love og bestemmelser.

Det skræmmende i denne her sag, er de polske vikarbureauer som indsættes med det bevidste formål at udkonkurrere danske arbejdspladser og flytte indtægt samt arbejde til Polen, hvor det kan gøres for langt lavere omkostninger og med prisen slavelignende arbejdsforhold.

EU burde for længst have grebet ind overfor dette misbrug af reglerne for vandrende arbejdstagere.

Hvad polakkerne gør i deres eget land, det vil jeg ikke blande mig i. Det er deres sag. Men det skal forbydes at polske vikarfirmaer kan udnytte EU´s regler til at oversvømme nabolandene og stjæle deres arbejdspladser med løndumping og lønslaveri på den måde, som er beskrevet her.