Leder

Nu er konkurrencemyndighederne og Amazon de eneste, der kan sætte en stopper for JP/Politiken

Med købet af Saxo.com er JP/Politiken blevet en boghandler i millionklassen. Spørgsmålet er nu, hvordan den øvrige forlagsbranche vil klare sig i konkurrencen mod den nye mastodont. Men tingene kan også hurtigt vende, og ender giganten Amazon med at gøre indtog i Norden, kan man spørge: Hvordan vil JP/Politiken så klare sig?
JP/Politiken er Danmarks største aviskoncern med en egenkapital på over to milliarder og sulten efter vækst.

JP/Politiken er Danmarks største aviskoncern med en egenkapital på over to milliarder og sulten efter vækst.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

28. november 2018

Det er ikke gået ubemærket hen i forlagsverdenen, at landets største aviskoncern, JP/Politikens Hus, igennem nogen tid har brugt tid og kræfter på at blive en reel magtfaktor.

Med koncernens overtagelse af Danmarks største netboghandel, Saxo.com, for 130 millioner kroner, er kampen om bogkunderne og krigen mod konkurrenterne gået ind i en ny fase.

JP/Politikens forlag har ikke ligget på den lade side, når det drejer sig om at lokke store forfatternavne til.

Carsten Jensen og Tom Buk-Swienty, som ellers var i stald hos Gyldendal, har udgivet bøger for JP/Politiken, og JP/Politikens opkøb af små forlag som Hr. Ferdinand og C&K viser, at koncernen på Rådhuspladsen både satser smalt og bredt. Men satsningen handler først og fremmest om distribution i detailleddet.

Fire dominerende forlag

Forlagsbranchens fremtid bygger i høj grad på, at salget af indhold bliver mere og mere digitaliseret. E-bøger, lydbøger og streaming vinder frem. Med Saxo.com har JP/Politiken umiddelbart købt sig en stor fordel, og selv om koncernen sideløbende vil fortsætte med at drive sin egen streamingtjeneste, Politiken Books, er det nok ikke noget vildt gæt, at de to tjenester med tiden kan blive til en.

Saxo.com betjener alle forlag i Danmark, og da købet af Saxo skal godkendes af konkurrencemyndighederne, er det nok klogt at holde koncernens egen forlags- og distributionsvirksomhed adskilt.

Fire store dominerer nu det danske bogmarked. JP/Politikens konkurrenter er Egmont-koncernens Lindhardt & Ringhof, det helt selvstændige Gyldendal og den lidt mindre fjerde og frække dreng i klassen People’s Press, der ejes af den svenske koncern Storytel.

Sidstnævnte driver også Mofibo, der distribuerer digitalt i direkte konkurrence med Saxo.com.

Når man sammenligner de fires pengetanke, er der himmelvid forskel. Egmont er Danmarks største mediehus – JP/Politiken er Danmarks største aviskoncern med en egenkapital på over to milliarder og sulten efter vækst.

Efter købet af 49,9 procent af Dagbladet Børsen har koncernen været på jagt efter nye græsgange. (De ville gerne have haft det hele, men løb ind i konkurrencemyndighederne). Avishuset ser næppe den store vækst på dagbladsområdet, så bogproduktion og ikke mindst salg er en naturlig gren. Specielt nu, hvor det store, gamle forlag Gyldendal er midt i en vanskelig omvæltning.

Gyldendal er som koncern fire gange så lille som JP/Politiken, men har en god og sund forretning på undervisningsområdet og er i stram konkurrence på skøn- og faglitteratur.

Amazons truende sky

JP/Politiken ekspanderer også i Sverige, hvor man har etableret forlaget Polaris og har planer om en nordisk ekspansion af Saxo.com.

I forvejen har koncernen en meget stærk, næsten dominerende stilling i den danske dagbladsverden, og det bliver interessant at iagttage, om koncernchef Stig Ørskov og bestyrelsesformand Lars Munch vil fortsætte en aggressiv strategi eller om de vil leve mere efter Pippi-princippet:

»Når man er stor og stærk, skal man opføre sig ordentligt.«

Det store spørgsmål er, hvor store og stærke de er – eller bliver nødt til at blive – når globaliseringen for alvor gør sit indtog.

Der ligger en stor, truende sky henover det hele. Den hedder Amazon, som tilsyneladende har store planer om at etablere en nordisk afdeling.

Amazon er nu verdens rigeste og stærkeste digitale supermarked. Og det blev startet som en netboghandel. Jeff Bezos’ imperium er nu så stort og rigt, at JP/Politiken og Egmont er dværge til sammenligning.

Med købet af Saxo.com er JP/Politiken blevet boghandler i millionklassen og er bedre rustet til at tage kampen op, når – og hvis – Amazon rykker ind i Norden.

Den danske forlagskamp handler nok om bøger og forfattere, men den handler først og fremmest om distribution, brugerdata og salg. Og her har JP/Politiken købt sig til en nøglerolle. Hvis altså Amazon giver lov.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Runa Lystlund
  • ingemaje lange
  • Torben K L Jensen
  • David Zennaro
  • Oluf Husted
Runa Lystlund, ingemaje lange, Torben K L Jensen, David Zennaro og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Andresen

Man skal nok ikke regne med at Amazon gør noget indtog i Norden. Dertil er sproget ganske enkelt for lille. Man tjener simpelthen ikke penge på at udgive bøger i Danmark.

Politiken blærer sig med, at man leverer oplysning til læserne. Tjah - gør avisen nu også det? Den fyrer en masse gode medarbejdere, og beholder dem, der fylder spalterne med livsstilstof, CO2-slugende flyrejser, og promovering af gaver til ham/hende, der for længst har fyldt huset op med alt det, de ikke har brug for og mere til. Politiken kalder sig for en grøn avis - ironi kan forekomme.

Samtidig skrives der dagligt klummer og ledere om, at nu skal" vi" til at passe på vores stakkels klode. "Vi" omfatter dog ikke avisen annonceredaktion, for her pushes der annoncer der om nogen sætter gang i CO2-udledningen.
Så de mia som avisen skovler ind, bruges ikke til at gøre folk klogere - bortset fra indsigten i avisens gigantiske hykleri - men til at Pol/JP kan æde sig store og mægtige på mediemarkedet.
Det hele ledes af den tidl. ungkommunist Stig Kirk Ørskov, der tillige styrer branchrorganisationen Danske Medier.

Runa skriver.
Amazon er et snedigt firma. Det kan danske medier og detailhandel kun frygte. Jeff Bezos ejer nu aviser i USA. Det er der ikke umuligt, at Amazon kommer til at interessere sig for andre landes medier. Berlingske er f.eks ejet af et belgisk konsortium, så vidt jeg husker.

Ritzaus Bureau kan også risikere at blive købt af et firma som Amazon, selvom danske medier sådan set ejer Ritzau. Her indgår DR også som indehaver, så vidt jeg husker. Alle disse medier klarer sig bare lige akkurat, så hvorfor ikke at sælge et underskudsgivende, overfladisk, utidssvarende medie som Ritzau, et medie, der dyrker kvindefjendsk og ældrefjendsk ledelse.

Min mand købte to par cowboybukser igennem Amazon. Da bukserne kom og tolden var betalt, var de kun 100 kr. billiger end i en dansk forretning.

Hvad han ikke lagde mærke til var, at han også bandt sig til at betale knapt 80 kr. om måneden til "Amazon" egnet netflixagtige medie, med adgang til film og serier, uden hans viden. Nu har han i ca. 9 måneder betalt 80 kr. om måneden, uden at vide, at han betalte beløbet. Nu er fejlen selvfølgelig kun hans egen, men det var så snedigt inkoporeret i handelen.

Det er måske på tide, at danske journalister og danske bladhuse ser alvoren i fremtidens mediebillede og begynder et samarbejde, i stedet for at bekrige hinanden og især DR.

Det er ikke tilfældigt, at stifteren af Amazon er så rig.

Torben K L Jensen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar