Leder

Det er en hån mod skatteyderne at bruge trekvart milliard på et symbolpolitisk tiltag over for godt 100 udlændinge

Regeringen og Dansk Folkeparti gennemfører en så stram finanslov, at den vil indebære markante velfærdsforringelser. Alligevel vil partierne bruge 759 mio. kr. på at flytte et udrejsecenter fra Midtjylland til det sydsjællandske øhav
Arkivfoto af øen Lindholm.

Arkivfoto af øen Lindholm.

Finn Frandsen

6. december 2018

Det kan lyde paradoksalt, at det skal være særligt dyrt at sørge for, at mennesker lever under særligt ubehagelige forhold. Det er ikke desto mindre tilfældet i sagen om udlændinge på tålt ophold, der skal sendes ud på øen Lindholm.

Udrejsecentret på øen er det mest konkrete udkomme af Dansk Folkepartis krav om, at regeringen skal levere udlændingestramninger til gengæld for partiets støtte til finansloven. Og som Information beskrev onsdag, bliver tiltaget en dyr affære.

De årlige omkostninger til drift af centret beløber sig ifølge Finansministeriets beregninger til mindst 1,8 mio. kr. pr. udlænding om året. Dertil kommer anlægsudgifter på flere hundrede millioner kr., og alt i alt forventes regningen for de næste fire år at blive 759 mio. kr., altså over trekvart milliard.

Det er rigtig mange penge for 100-125 udlændinge. Særlig i lyset af at udgifter til beboerne på udrejsecentret Kærshovedgård, hvor udlændinge på tålt ophold nu befinder sig, er 250.000 kr. årligt pr. person.

Men det er ikke så mærkeligt, at tiltaget bliver dyrt.

Der er ingen vandforsyning på øen. Der skal bygges et center derude. Der skal udstationeres politi. Og der skal etableres fast færgerute til fastlandet, så beboerne ikke i juridisk forstand bliver frihedsberøvet, eftersom de allerede har udstået deres fængselsstraf.

Formentlig har symbolikken ved tiltaget ganske enkelt været for besnærende. En øde ø er den ultimative isolering af uønskede udlændinge. Og det forhold, at man nu gennemfører et tiltag, som den daværende socialdemokratiske indenrigsminister Karen Jespersen blev udskammet for at foreslå tilbage i 2000, illustrerer til perfektion, hvor langt DF har formået at rykke dansk udlændingepolitik.

Det er ironisk, at tiltaget kommer fra partier, der gør meget ud af deres økonomiske ansvarlighed, og hvis finanslovsaftale i øvrigt er så stram, at den vil indebære markante velfærdsforringelser.

Man kan være enig eller uenig med dem i deres udlændingepolitik, men det er under alle omstændigheder en hån mod skatteyderne at bruge så eksorbitant mange af fælleskassens penge på et symbolpolitisk tiltag over for godt 100 mennesker.

Et udrejsecenter på øen i Stege Bugt til bl.a. udlændinge på tålt ophold vil minimum være 1,8 million kroner pr. person i 2022. Det viser nye tal fra Finansministeriet
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mads Berg
  • Tom Andreæ
  • Tino Rozzo
  • Søren Andersen
  • Erik Karlsen
  • Henrik Rasmussen
  • Jakob Trägårdh
  • Niels Duus Nielsen
  • Mandatar Torben Wilken
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Kristen Carsten Munk
  • Marianne Stockmarr
  • Peter Wulff
  • Carsten Mortensen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Vivi Rindom
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Kim Folke Knudsen
  • Flemming Berger
  • Lise Lotte Rahbek
  • Jens Frederiksen
  • Erik Fuglsang
  • Henrik Leffers
  • Ole Frank
  • Torben K L Jensen
  • Lillian Larsen
  • Anker Nielsen
  • Ebbe Overbye
  • David Zennaro
  • Poul Anker Sørensen
  • Gert Romme
Mads Berg, Tom Andreæ, Tino Rozzo, Søren Andersen, Erik Karlsen, Henrik Rasmussen, Jakob Trägårdh, Niels Duus Nielsen, Mandatar Torben Wilken, Peter Beck-Lauritzen, Kristen Carsten Munk, Marianne Stockmarr, Peter Wulff, Carsten Mortensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Vivi Rindom, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Lise Lotte Rahbek, Jens Frederiksen, Erik Fuglsang, Henrik Leffers, Ole Frank, Torben K L Jensen, Lillian Larsen, Anker Nielsen, Ebbe Overbye, David Zennaro, Poul Anker Sørensen og Gert Romme anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Og der skal etableres fast færgerute til fastlandet, så beboerne ikke i juridisk forstand bliver frihedsberøvet, eftersom de allerede har udstået deres fængselsstraf". Frihedsberøvelse er der nu alligevel tale om, for der skal stationeres fast politivagt ved færgeleje i Kalvehave, og de skal jo se til, at der ikke er nogen af de "indsatte", der undviger.
Med åbne øjne accepterer Frikadellepartiet, at finanslovsaftalen indebærer, at udgiftsloftet beskærer bevillingerne til skoler, daginstitutioner, ældre mv. med en halv mia kr. årligt. Det vil næppe forhindre partiet i at påstå det modsatte i den kommende valgkamp

John Andersen, Mads Berg, Niels Duus Nielsen, Sabine Behrmann, Jan Weber Fritsbøger, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Henrik Rasmussen, Tajs Køngerskov, anne-marie sindrup rix, Mogens Holme, Carsten Wienholtz, Erik Pedersen, Peter Beck-Lauritzen, Steen Uffe Hansen, Marianne Stockmarr, Carsten Mortensen, Finn Egelund, Bjarne Bisgaard Jensen, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Carsten Pedersen, Hans Larsen, Benny Larsen, Torben Skov, Jakob Vinther-Larsen, Henriette Bøhne, Johanna Haas, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Lise Lotte Rahbek, Elisabeth Andersen, Herdis Weins, Poul Anker Sørensen, Gert Romme og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Dansk Folkeparti propaganda-apparatet til anti-demokratiske afstumpet syndebukke piskning, er naturligvis totalt til grin, der burde selvfølglig slås hårdt ned på i folketinget, når Dansk Folkeparti fremture i heat speech fra tinget.

Had og hetz symbol politik i folketinget er desværre ikke noget nyt, som symbol politik, men som man ser nu, bliver det pludselig meget alvorligt, hvad bliver det næste?

I 1997 skabte Behnke politisk debat med en udtalelse om hjemsendelse af somaliere.

- “Somaliere skal hjemsendes nu. Om det så sker med faldskærm på ryggen, vil det ikke genere mig”, sagde Tom Behnke og forklarede citatet som en politisk provokation på daværende indenrigsminister Birte Weiss' manglende evne til at hjemsende somalierne.

Den som kun
tar spøg for spøg
og alvor kun
alvorligt
han og hun
har faktisk fattet
begge dele
dårligt.

Piet Hein

John Andersen, Anne Mette Jørgensen, Christel Gruner-Olesen, Niels Duus Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Marianne Stockmarr, Carsten Mortensen, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Torben Skov, Kim Folke Knudsen, Elisabeth Andersen, Ole Frank, Torben K L Jensen og Peter Tagesen anbefalede denne kommentar
Jørgen Clausen

Thjaaa. Gik dem hver især 1,8 milloner kr. for at forlade landet og spar flere hundrede millioner af kr.. Det må da selv CEPOS kunne regne ud er god købmandsskab.

Anne Mette Jørgensen, Arne Albatros Olsen, Ole Arne Sejersen, Bjarne Jensen, Marianne Stockmarr, Rolf Andersen, Tommy Clausen, olivier goulin, Bjarne Frederiksen, Erik Jakobsen, Torben K L Jensen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

Jeg undrer mig over, at Dansk Folkeparti kan fortsætte år efter år uden at have en reel politik, der driver landet videre.

Faktisk har de kun simpelt og ubehagelig racisme at byde på, og så rager det dem en høstblomst, at deres syge politik også går ud over danskerne.

John Andersen, Mads Berg, Tom Andreæ, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Marie E. Rasmussen, Søren Andersen, Erik Karlsen, Hanne Ribens, anne-marie sindrup rix, Arne Albatros Olsen, Mogens Holme, Niels Duus Nielsen, Teodora Hansen, Lars Løfgren, Frede Jørgensen, Peter Beck-Lauritzen, Bjarne Jensen, Kristen Carsten Munk, Jørgen Wassmann, Marianne Stockmarr, Peter Wulff, Carsten Mortensen, Finn Egelund, Bjarne Bisgaard Jensen, Rolf Andersen, Jonna Jensen, Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Tommy Clausen, Hans Larsen, Benny Larsen, Henriette Bøhne, Erik Juul Pedersen, Johanna Haas, olivier goulin, Steen K Petersen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Vibeke Hansen, Lise Lotte Rahbek, Lars Jørgensen, Elisabeth Andersen, Jens Frederiksen, Jesper Sano Højdal, Ole Frank, Torben K L Jensen, Lillian Larsen, Jens J. Pedersen, Samuel Grønlund, Peter Tagesen, Poul Anker Sørensen og Henrik Leffers anbefalede denne kommentar

@ Jørgen Clausen,

Nu er jeg ikke Cepos men kun en almindelig erhvervsøkonom, der er ganske ferm til samfundsøkonomi, og i øvrigt kender Danmarks Statistik ganske godt.

Oplys mig derfor venligst om, hvordan du er kommet frem til at man kan "spare hundrede millioner" DKK ved at give nogle udlændinge 1,8 mio. DKK.

Anne Mette Jørgensen, Erik Karlsen, Teodora Hansen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Samuel Grønlund

Majoriteten af skatteyderne har jo selv stemt på disse korrupte ignoranter velvidende hvilken politik de ville følge - og lur mig om ikke majoriteten stemmer på dem igen ved næste valg.

Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Søren Andersen, Nis Jørgensen, ingemaje lange, Teodora Hansen, Bjarne Jensen, Marianne Stockmarr, Ete Forchhammer , Hans Larsen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Ole Frank og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Flertallet i folketinget burde lære noget af Macon - træk de tåbelige ordninger tilbage, mens tid er :

- Ghetto begrebet, som baseret på kontrol og statistik, hvor får procent kan betyde store omvæltninger og udgifter. Og som koster kassen.
- Ghetto loven, som ikke ændrer sociale forhold, men bare flytter dem, og som bryder ind i kommunernes fornuftige og målrettede indsats. Et håbløst forsøg på at rette tidligere fejltagelser. Og som koster kassen.
- Deportationsloven, som er virkningsløs og deklassèrer dansk humanistisk tradition. Og som koster kassen.
- Underskrivelse af den internationale flygtninge aftale, som samme politikere ikke vil følge - uden på forhånd at tage forbehold for det man ikke vil følge.

Denne regering går forrest med disse centralistiske dumheder. Den går sin død i møde.
Det sørgelige er, at det nok ikke bliver anderledes.

Anne Mette Jørgensen, Erik Pedersen, Peter Beck-Lauritzen, Marianne Stockmarr, Carsten Mortensen, Caroline Lillelund, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Johanna Haas, Kim Folke Knudsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Carsten Nørgaard

Opgør mod frikadellekalifatet nu!

Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Marie E. Rasmussen, Teodora Hansen, Peter Beck-Lauritzen, Marianne Stockmarr, Carsten Mortensen, Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Tommy Clausen, Niki Dan Berthelsen, Torben Skov, Johanna Haas, Ole Frank og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Hvis vi nu holder os til pengene, så har DTU stoppet byggeriet i Lyngby et byggeri som skulle erstatte Lindholms nedslidte bygninger. Hvor mange penge der ligger der begravet ville være en opgave for en rask avis at tage fat på. Forskningen skal nemlig ikke foretages under DTU, men under Statens Serums Institut, som vandt beredskabsretten. Inden dette bindegale projekt blev annonceret lå der en skandale lige til højrebenet og den ligger der såmænd endnu. Tag fat på alle de penge DTU har kastet i grams.

Anne Mette Jørgensen, Mogens Holme, Peter Beck-Lauritzen, Jørgen Wassmann, Marianne Stockmarr, Carsten Mortensen og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar

Er vanvittigt beløb. Hertil skal så lægges de udgifter det allerede er brugt på disse vandvittige personer. Udgifter til deres voldsofre, erstatninger til de efterladte til deres drabsofre, sociale tiltag, fængsler, PET og politi-efterforskning, , terror sikring, sprogskoler og meget meget mere.

Hvorfor har vi overhoved lukket disse personer indenfor? Hvorfor fortsætter vi med at lukke denne slags personer ind i Danmark?

Knud Daugaard, Ole Arne Sejersen, Peter Beck-Lauritzen og Erik Jakobsen anbefalede denne kommentar

Det er lige som bevogtningen af grænsen, som også koster kassen. Mange penge for nul tryghed.

Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Teodora Hansen, Peter Beck-Lauritzen, Kristen Carsten Munk, Jørgen Wassmann, Marianne Stockmarr, Carsten Mortensen, Eva Schwanenflügel, Jakob Vinther-Larsen, Kim Folke Knudsen, Elisabeth Andersen, Thomas Andersen, Ole Frank og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Send DF ud på øen uden færgerute!

John Andersen, Anne Mette Jørgensen, Teodora Hansen, Peter Beck-Lauritzen, Marianne Stockmarr, Carsten Mortensen, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Johanna Haas, Simon Nielsen, Helene Kristensen og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Det skorter ikke på tilsværtningen og forhånelsen af DF på disse kanter. Det falder mig sådan set ikke for brystet, vi har jo ytringsfrihed i dette land, og vi må tåle lidt af hvert. Tro nu ikke, at jeg føler ikke trang til at forsvare DF, det må de selv klare. Derimod kunne jeg vældig godt tænke mig, om een eller flere af alle I veloplyste mænd (og naturligvis også jer skarpe kvinder hvis I har lyst) kunne svare mig (og gerne sagligt og med et stænk af krads humor), på følgende tre spørgsmål:
1.Hvorfor hver 5.vælger giver deres stemme til DF ?
2. Er det legitimt at stemme på DF, hvis man føler sig hjemme i det parti ?
3. Får DF flere end de 37 mandater, de pt har, ved næste folketingsvalg ?

På forhånd tak :-)

Knud Daugaard, Ole Arne Sejersen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

1. Ligger under for DF's frygtkampagne
2. Det er ligitmt men uværdigt
3. Forhåbentlig ikke
Jeg er vel ikke særlig oplyst, men det er nedværdigende og uhyggeligt med populisme i politik, da det er ensporet og uvederhæftigt.

Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Jesper Sano Højdal, Hanne Ribens, anne-marie sindrup rix, Mogens Holme, Niels Duus Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Jørgen Vogelius, Peter Wulff, Kristian Kiersgaard, Bjarne Bisgaard Jensen, Rolf Andersen, Samuel Grønlund, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Johanna Haas, Steen K Petersen, Kim Folke Knudsen, Ole Frank, Elisabeth Andersen og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar
Jørgen Clausen

Gert Romme,

"De årlige omkostninger til drift af centret beløber sig ifølge Finansministeriets beregninger til mindst 1,8 mio. kr. pr. udlænding om året. Dertil kommer anlægsudgifter på flere hundrede millioner kr., og alt i alt forventes regningen for de næste fire år at blive 759 mio. kr., altså over trekvart milliard.

Det er rigtig mange penge for 100-125 udlændinge."

Trekvart milliard minus (100-125 gange 1,8 millioner) = Mange hundred millioner

Anne Mette Jørgensen, Per Torbensen, Ole Arne Sejersen, Marianne Stockmarr, Rolf Andersen, Tommy Clausen, Henriette Bøhne, Bjarne Frederiksen og Erik Jakobsen anbefalede denne kommentar

Nu i tilrettet version:
Det skorter ikke på tilsværtningen og forhånelsen af DF på disse kanter. Det falder mig sådan set ikke særligt for brystet. Vi har jo ytringsfrihed i dette land, og vi må tåle lidt af hvert.

Tro nu ikke, at jeg føler trang til at forsvare DF, det må de selv klare. Derimod kunne jeg vældig godt tænke mig, om een eller flere af alle I veloplyste mænd (og naturligvis også jer skarpe kvinder, hvis I har lyst) kunne svare mig (og gerne sagligt og med et stænk af krads humor) på følgende tre spørgsmål:
1.Hvorfor hver 5.vælger giver deres stemme til DF ?
2. Er det legitimt at stemme på DF, hvis man føler sig hjemme i det parti ?
3. Får DF flere end de 37 mandater, de pt har, ved næste folketingsvalg ?

På forhånd tak :-)

Ole Arne Sejersen, Hans Aagaard, Kim Folke Knudsen og Erik Jakobsen anbefalede denne kommentar

Taktikken har da virket glimrende. Selv skarpe journalister på den mindst ringe skriver om øde øer i stedet for besparelserne på velfærden.

Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Mogens Holme, ingemaje lange, Teodora Hansen, Marianne Stockmarr, Egon Stich, Kristian Kiersgaard, Caroline Lillelund, Rolf Andersen, Nis Jørgensen, Trond Meiring, Tommy Clausen, jørgen djørup, Niki Dan Berthelsen, David Zennaro, Anders Reinholdt, Johanna Haas og Oluf Husted anbefalede denne kommentar

Erik Fuglsang -
svar på spørgsmål 1 -
dels fordi de ikke kan regne og tror, at 1+1 = 1.0000.
Fordi de tror på DF evindelige frygt- og smædekampagner.
DF får mærkværdigt mange stemmer i de områder af landet, hvor man stort set aldrig træffer en "fremmed".
svar på spørgsmål 2 -
jeg kan tilslutte mig Jens J. Pedersens svar - det er legitimt, men uværdigt. Jvf. bl.a. seneste udtalelse fra Martin Henriksen at der ikke er nogle positive elementer ved indvandring. Personligt synes jeg, at MH er et glimrende eksempel på, der ikke er nogle positive elementer ved national indavl.
Svar på spørgsmål 3 - det ser det ikke ud til. Gennem længere tid står de konstant til tilbagegang i samtlige meningsmålinger. Det er første gang.

John Andersen, Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Christel Gruner-Olesen, Hanne Ribens, Mogens Holme, ingemaje lange, Niels Duus Nielsen, Teodora Hansen, Peter Beck-Lauritzen, Jørgen Vogelius, Marianne Stockmarr, Bjarne Bisgaard Jensen, Rolf Andersen, Samuel Grønlund, Eva Schwanenflügel, Henriette Bøhne, Johanna Haas, Steen K Petersen, Kim Folke Knudsen, Elisabeth Andersen og Jens J. Pedersen anbefalede denne kommentar

Tak til Jens og Herdis for jeres tankevækkende svar. Håber flere vil give deres besyv med. :-)

Peter Wulff, Hans Aagaard, Jens J. Pedersen og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Det er mig umuligt at forstå, at et udrejsecenter ikke kan ligge på en helt almindelige placering.

I et udrejsecenter vil der bo afviste asylansøgere med en vidt forskellig baggrund. Personer er havnet der og kan ikke i alle tilfælde rejse ud af landet i praksis. Personer er anbragt der efter en kriminel løbebane med en tilhørende udvisningsdom. Der er sikkert både familier og enlige med vidt forskellig baggrund og historie.

Lad os for borgfredens skyld beslutte, at vi har to udrejsecentre Center Øst på Sjælland og Center Vest i Jylland.

Så er der meget omtale af utrygheden ved at bo i nærheden af et udrejsecenter. Det skal selvfølgelig tages alvorligt. Hvis der er afviste flygtninge, som via kriminalitet bliver en plage overfor naboerne og lokalsamfundet, så skal der skrides ind konsekvent og effektivt.

Der skal måske oprettes lukkede afdelinger, hvor dømte ikke kan komme ud uden videre, hvis de er dømt for grov kriminalitet.

Centeret kan have indgangs og udgangssluser, hvor der checkes for tyvekoster og lignende.

Der skal sikres ro og orden ved f.eks at oprette en nærpolitistation i tilknytning til centeret. også for at beskytte beboerne mod interne opgør.

Næste etape er at finde de fornødne aftaler om udrejse med modtager landene. Dem som kan skal rejse hjem.

Tilbage vil der med usvigelig sikkerhed være afviste asylansøgere, som af den ene eller anden årsag ikke kan komme videre.

Hvad stiller vi op med dem ? Det er umenneskeligt og ikke et demokrati værdigt at lade beboere rådne op i et udrejsecenter år efter år uden udsigt til nogen som helst plan for hjemsendelse. Især i tilfælde med børnefamilier er dette spørgsmål ekstra aktuelt.

Hvor ville det være rart, hvis vi kunne føre en konkret debat om indretningen af de her udrejsecentrer, som tager udgangspunkt i centerets formål og de hensyn der skal tages til en anstændig behandling af mennesker, som har ønsket at bo i Danmark men har fået et nej tak.

Om DF og de mange hug, som de får her i spalterne.

Har partiet og deres vælgere ikke taget den medicin, som de oprindeligt ordinerede os andre ?

Vi har fået at vide i næsten 18 år i træk, at nu skal vi gøre op med den politiske korrekthed, at det skulle være slut med pladderhumanisme og intetsigende tale. Det var DF´ernes mantra og så gik de ellers derudaf med alle deres meninger om muslimer, om flygtninge om personer, som er en belastning for det danske samfund - uden hæmninger næsten da.

Hver ENESTE GANG ET KONKRET PROBLEM DUKKER OP, SOM MODSIGER AL ÆVLET FRA DF, så er partiets eneste svar,at skyde skylden på andre partier og på Regeringens ministre især de ministre, som DF ikke kan lide. Det er så DF´ernes personlige opfattelse af hvad det vil sige at være regeringsanvarlige. For mig er det det stik modsatte. Det er opportunisme af værste skuffe.

Men det er blevet tilladt, fordi vi for tiden har et dysfunktionelt Folketing, hvor det parti som har den afgørende indflydelse DF nægter at deltage i regeringsførelsen. Hos Nye Borgerlige kører partiet efter den samme opskrift. Det er bare dobbelt op på ønsket om stramninger overfor udlændinge.

Det passede den kongelige danske højrefløjspresse fint. Jo mere højrøstet debatten blev des mere opmærksomhed omkring bloggere og indlæg i avisen og på de sociale medier. Der er ikke blevet sparet på fordomme, og skældsord fra den kant. Hver gang de partier er presset på argumenter, så gør de og deres sympatisører sig i rollen som den forfulgte uskyldige, der kræver medfølelse fra alle os andre.

" Den som sår vind - må høste storm "

Når et parti uden regeringsansvar men med 18 års afgørende indflydelse på dansk politik vælger at køre på politisk frihjul i denne sag, så må partiet og dets medlemmer og danske sympatisører leve med, at de nu omsider får igen med deres egen skuffe af argumenter.

Det er ikke os, som foreslår øde øer, håndtryk ved statsborgerskab, og ydelser så lave, at mennesker ikke kan leve af dem. Det er ikke os, der har introduceret mistænkeliggørelse og generaliseringer som et middel til at gøre egne standpunker helt tydelige.

Jeg har ikke ondt af, at DF´erne udsættes for den samme hårde debattone, som de selv har reklameret for i årevis. Gale katte får revet skind.

Tag en tudekiks: det plejer at hjælpe.

Endnu bedre overvej dine standpunkter en gang til. Der er altid plads til et nyt.

Kristian Kiersgaard, Jan Weber Fritsbøger, Niels Duus Nielsen, Tino Rozzo, Mogens Holme, Steen Bahnsen, Peter Beck-Lauritzen, Peter Wulff, Jørgen Wassmann, Hans Larsen, Jonna Jensen, Eva Schwanenflügel og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Det er en hån mod skatteyderne at bruge trekvart milliard på et symbolpolitisk tiltag over for godt 100 udlændinge

Lige mine ord.

Helt uanset, hvad man ellers mener om den sag - så er det en demonstrativ ødsel udskejelse, der ikke tjener andet formål end at tilfredstille nogle politikeres syge idiosynkrasier. Forslaget har ikke den fjerneste økonomiske ræson. De kunne lige så godt brænde pengene af for snuden af os.

Når vi går under i det forestående klima-kollaps - så bliver det da ikke uden den blandede
fornøjelse ved alt det, der også forsvinder.

/O

Jesper Sano Højdal, Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Flemming Berger, Peter Beck-Lauritzen, Jørgen Vogelius, Carsten Mortensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Rolf Andersen, Caroline Lillelund, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Johanna Haas anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Danmarks politiske opposition er døde.

Flemming Berger, Teodora Hansen, Peter Beck-Lauritzen, Peter Wulff, Holger Madsen, Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Ebbe Overbye og Johanna Haas anbefalede denne kommentar
Mogens Ritsholm

Inger Støjberg sidder i DRs aftenshow og forsvarede 1,8 millioner pr "indsat" pr. år på Lindholm med, at det jo også omfatter etableringsomkostninger.

Det gør det ikke, som illustreret i Informationstidligere artikel.

Så enten kender hun ikke sit eget forslag eller også lyver hun med overlæg.

Begge dele er pinligt.

Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Flemming Berger, Arne Thomsen, Hanne Ribens, Arne Albatros Olsen, Niels Duus Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Marianne Stockmarr, Bjarne Bisgaard Jensen, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Arne Lund, Johanna Haas og Carsten Pedersen anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Både denne Ø og fængslet i Litauen er dyre symboler. Men er det utænkeligt at det er det der skal til for at stoppe den illegitime flygtningstrøm, terrorister og banale kriminelle så Danmarks humane ansigt kan genetableres? Der er ikke noget mærkeligt i at der overreageres på et problem, det er normalen.

Anne Mette Jørgensen og Ole Arne Sejersen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Det er fuldstændig vanvittigt - Danmark er ude på en glidebane
og det skal stoppes nu, hvis i vil, opposition

Tom Andreæ, Anne Mette Jørgensen, Teodora Hansen, Jan Weber Fritsbøger, Peter Beck-Lauritzen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

1. Det er mange år siden, at DFs såkaldte udlændingepolitik havde blot et spinkelt bindeled til den etiske og moralske virkelighed majoriteten af danske borgere befinder sig i mentalt og til den virkelighed, som de fleste af os oplever i dagligdagen.
Men hvor længe vi kan holde stand mod det galehus som dansk politik er blevet til, hvor også V og S er ude på et decideret farligt overdrev, hvor de positionerer sig og skaffer sig medietid ved at skabe frygt for flygtninge og alt "fremmed" det vides jo ikke...
2. Det undrer mig at øen løber med næsten al opmærksomheden. Jeg savner opmærksomhed omkring det faktum, at de første 8 år af et barns liv nu ikke længere skal tælle med, når man vurderer et barns tilknytning til Danmark. I praksis har man herved afskaffet det hensyn til barnets tarv, som man i henhold til Børnekonventionen er forpligtet til at tage - og i forhold til en vurdering af et barns reelle tilknytning til Danmark giver det jo slet ingen mening at indføre den bestemmelse. Det er i strid med ethvert rimelighedsprincip.
Angående såkaldt symbolpolitik. Alle burde være meget påpasselige med dette ord og i stedet se på virkningerne og konsekvenserne af de udlændingepolitiske ændringer for de berørte.
Lindholm (og Sjælsmark og Kærshovedgård for den sags skyld) er ikke symbolpolitik, men realpolitik.
Nedskæringerne i den integrationsydelse, der i forvejen var lavere end kontanthjælpen er ikke symbolpolitik, men realpolitik.
3. Ikke at tillægge de første 8. leveår af et barns liv betydning i barnets tarv sager er ikke symbolpolitik, men realpolitik.
4. At man er villig til at bruge så eksorbitant mange penge på et straffe-ø projekt, der i sidste ende udstiller at fornuften er gået fra borde og at medmenneskeligheden derfor er stødt på grund i Danmark siger meget om, hvor galt det står til. Fuldstændig på samme måde som de forbandede teltlejre i sin tid gjorde det. Der er tale om symptomer snarere end symboler i begge tilfælde.
Man kan forbande DF, men man kan ikke vente sig andet af det parti end at de bliver ved at stramme skruen så længe det går. DF har ingen stopklods.
Man burde kunne forvente sig andet af S og V, som dog begge på det udlændingepolitiske felt de facto har nedlagt sig selv og meldt sig under DFs faner.

Mads Berg, Niels Duus Nielsen, Tom Andreæ, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Marie E. Rasmussen, Flemming Berger, Maria Francisca Torrezão, Hanne Ribens, anne-marie sindrup rix, Mogens Holme, Teodora Hansen, Steen Bahnsen, Jan Boisen, Jan Weber Fritsbøger, Peter Beck-Lauritzen, Kristen Carsten Munk, Jørgen Vogelius, Jørgen Wassmann, Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, olivier goulin, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Anker Nielsen, Henriette Bøhne, Frede Jørgensen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Sidder lige og ser Mads Fuglede i Deadline, hvis ikke jeg viste bedre, ville jeg tro det var en komedie og hyle af grin af Mads Fuglede, hans virkeligheds fornægtelse og manglende viden om de omtalte menneskers retsforhold.

LOL

Helt til grin ; )

John Andersen, Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Marie E. Rasmussen, Niels Duus Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Marianne Stockmarr, Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Holger Madsen, Leo Nygaard og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Du har ret, Johanna

Det er derfor jeg efterlyser oppositionen..

Anne Mette Jørgensen, Flemming Berger, Hanne Ribens, Teodora Hansen, Peter Beck-Lauritzen, Jørgen Vogelius og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

1.8 mill ! Sandelig et herskab. Men når de har betalt alle tjenestefolkene, er der ikke mange lommepenge tilbage. Kun til en pakke smøger og en færgebillet om ugen.

Anne Mette Jørgensen og Teodora Hansen anbefalede denne kommentar

David Zennaro - Der afsættes i finansloven yderligere 95 mio kr . til at forstærke bevogtningen af den dansk-tyske grænse. Martin Henrikzen har nemlig opdaget, at ikke alle grænseovergange kontrolleres, så nu skal der posteres endnu flere politibetjente i Sønderjylland.
Men det er nu engang sådan, at folk der virkelig VIL ind i et land, ja de finder også en udvej so oder so, og så kan Henrikzen og Mads Fuglede og hvem ellers, prøve at stoppe det hul.
Idiotien her ligner den om vildsvinehegnet - ingen sammenligning overhovedet. Hegnet skulle angiveligt bremse invaderende vildsvin fra Tyskland, og det gør det sikkert også, men det forhindrer ikke vildsvin i at svømme over Flensburg Fjord, og på den måde komme ind i landet, hvis det er det, de vil.
Øh...? Det havde Martin Henrikzen og konsorter ikke tænkt på, men hegnet kom nu op alligevel.
Uden at krænke nogen kan det vist roligt fastslås, at en betydelig del af vore politikere befinder sig lysår fra Oplysningstiden.

Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Arne Albatros Olsen, Mogens Holme, Niels Duus Nielsen, Steen Bahnsen, Peter Beck-Lauritzen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Kan nogen oplyse mig om, hvor jeg kan finde oplysninger om, hvad de 100 - 125 personer der skal have deres egen ø, er straffet for, og hvor?

Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Steen Bahnsen, Peter Beck-Lauritzen, Peter Wulff og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Godt spørgsmål Jonna Jensen

Nogle af dem, Mads Fuglede er enig med Martin Henriksen og Inger Støjberg om at placere på Lindholm af hensyn til lovlydige danskeres retsbevidsthed, er vane- og bandekriminelle fra andre EU-lande (f.eks. Italien), som - efter udstået frihedsstraf for deres ugerninger i DK - har fået dom for, at de skal returnere til de medlemslande, de kommer fra, og blive der i x antal år, før de kan vende tilbage til 'velfærdsstaten' igen og genoptage deres ulovlige virksomhed her på lige fod med deres konkurrenter af 'lurmærket dansk oprindelse' i branchen.

Flemming Berger, Steen Bahnsen, Ole Arne Sejersen, Carsten Mortensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Det virker efterhånden ret åbenbart, det snart kommende folketingsvalg kommer til at handle om social sikkerhed og ulighed - realpolitiske problemløsninger - fremfor - galimatias symbolpolitiske fantasier for flygtninge og migranter.

Kurt Svennevig Christensen

I Deadline DR2 fortalte Venstres ordfører på området, uden at blive irettesat af journalisten, at de tal der optræder i denne leder intet har med virkeligheden at gøre. Han talte om 37 mio. kroner og godt 300.000 pr. "indsat" om året.

Hvordan er det muligt for to af de meste ansvarlige medier her i landet at være så langt fra hinandens "fakta"?

Anne Mette Jørgensen, Egon Stich, Erik Fuglsang, Eva Schwanenflügel, Per Torbensen, Peter Beck-Lauritzen, Marianne Stockmarr og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Mogens Ritsholm

Mads Fuglede sad i DR Deadline torsdag den 5.12 og sagde lidt overlegent, at Informations oplysninger om årlige omkostninger på 1,8 mio var en misforståede. Det rigtige tal var ca. 360.000.

Men i aftalen står:

"I 2. halvår 2021 vil overflytning af de første beboere blive påbegyndt, og det forventes, at
samtlige beboere vil være overflyttet inden udgangen af 2021.

Der afsættes en reserve på 34 mio. kr. i 2019, 300 mio. kr. i 2020, 200 mio. kr. i 2021 og 225
mio. kr. i 2022 til bl.a. etablering og drift af udrejsecentret samt øget operativ kapacitet til
politiets indsats."

Altså åbner centeret fuldt ud i kalenderåret 2021, og der skal bruges 225 mio i kalenderåret 2022. Geniet Mads Fuglede kan dog af dette udlede, at kun 45 mio i 2022 går til drift, mens de resterende 180 mio er igangsætningsomkostinger for noget, der er sat i gang.

Det var helt tydeligt, at Mads Fuglede løj i Deadline og bare slyngede et tal ud, som han fandt passende i forhold til de nuværende driftsomkostninger på ca. 280.000.

Alene drift af færgen koster 10-15 mio om året. Og for hver døgnbesat post, skal der ansættes 8-10 mennesker, der i øvrigt nok skal have udstationeringstillæg. Det bringer med sikkerhed omkostninger langt over 1 mio pr. indsat. Så 1,8 mio lyder faktisk realistisk. Det er finansministeriets skøn, og Mads Fuglede var ikke opmærksom på, at det kunne udledes af aftalen.

Så al hans forsøg på at fremstå saglig er altså påtaget.

Et andet spørgsmål til Mads Fuglede var spørgsmålet om frekvensen af færgeafgange, som hans åndsfæller Inger Støjberg og Martin Henriksen også har udtalt sig om.

Alle tre tror, at antallet af færgeafgange er et politisk spørgsmål, som kan tilpasses det nødvendige i forhold til konventioner og domstolspraksis for reel indespærring.

Igen viser de deres mangel på åndsevner. På en ø med 150-200 mennesker, hvor der er investeret over 500 mio i anlæg, vil der naturligvis være en livlig trafik af håndværkere, ansatte til og fra øen, materialetransport, lægebesøg, familiebesøg osv. Reelt bliver det nødvendigt, at de små færger sejler hele tiden.

Så det er ikke kun et politisk spørgsmål hvor tit færgen skal sejle, som de 3 politikere tror.

Dette er en sag, der skiller fårene fra bukkene blandt politikere.

Så jeg håber, at journalisterne virkelig går efter dem. Det har Danmark brug for - både på rød og blå side.

g

Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, jørgen djørup, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Jens Kofoed, Arne Albatros Olsen, Kurt Svennevig Christensen, Niels Duus Nielsen, Steen Bahnsen, Ebbe Overbye, Peter Beck-Lauritzen, Philip B. Johnsen, Marianne Stockmarr, Frede Jørgensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Udfordringen ville jo slet ikke være der hvis de pågældende personer overholdt lovgivningen.
Så op på hesten og find vejen til lufthavnen - tak.
Så skal vi nok betale for flyet -eller toget.

Peter Beck-Lauritzen og Ole Arne Sejersen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Mogens Ritsholm
Du har sikkert ret, men lige i denne sag, tror jeg heldigvis, at det er forholdsvis sikkert, at hate-speech ‘komikerne’ bliver stoppet, da deres forslag er for latterligt. LOL.

Alle mennesker ude i verden med sund fornuft, ved heldigvis, at selvom de omtalte personer, sansynligvis ikke alle er Guds bedste børn, så behandler man sine medmennesker med respekt, ellers er man selvfølgelig ikke en døjt bedre selv.

Mads Fuglede blev da naturligvis også gjort totalt til grin i Deadline onsdag, jeg måtte stille kaffekoppen fra mig for ikke at spilde den, som jeg grinede.

Peter Beck-Lauritzen

Hvilken betydning har konventioner om statsborgerskab, når hjemlandet afviser modtagelse af egne borgere? Hvilken betydning har aftale om afsoning i hjemlandet for kriminelle? Ingen, for forbrydelsen er begået i et andet retssystem, end hjemlandets, derfor vil de blive løsladt ved hjemkomst, ligesom Peter Lundin! "Den lille svindler" havde en valgplakat ved sidste valg: afsoning i hjemlandet! Hvad laver politikkerne og hvad ævler de om?

Jørgen Lejf Hansen

Lars Løkke ville jo være statsminister for enhver pris.
Nok ikke for at være statsminister, men for at komme i betragtning til en stor internationale stilling.
Nu går historien om den danske fangeø verden rundt, selv FN kigger på vores statsminister med Jörg Haider øjne, mån ikke lille Lars skyder sig i foden, der er næppe nogen internationale organisationer der vil røre ham med en ildtang..
Han kan blive ledvogter på Færøerne.

Mads Berg, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Peter Beck-Lauritzen og Steen Bahnsen anbefalede denne kommentar

@ Jørgen Clausen,

Tak for dit svar. Men jeg har faktisk ikke fantasi til at tro, at du selv tror på det, du skriver.

For sagen er jo, som du ved, eller burde vide, at hvis samfundet bruger 1,8 mio. pr. indsat eller/og har store anlægsudgifter, så havner pengene jo ikke i et sort hul. Faktisk kommer mange af pengene tilbage i statskassen.

Som du ved, eller burde vide, skal de omtalte penge anvendes til køb af varer og tjenester (tjenester er arbejdsløn og avancer). Og som du også ved, eller burde vide, så går disse penge i omløb i samfundet og genererer skatter og afgifter til statskassen.

Af arbejdslønnen går indkomstskatterne direkte i statskassen sammen med moms og afgifter for de købte varer. Og når den nyansatte anvender sine penge efter at have betalt indkomstskat, generer det også direkte moms og afgifter, men resten af pengene går i omløb i samfundet, hvor de skaber efterspørgsel (efter varer og tjenester), der igen skaber arbejdspladser, der genererer skatter, moms og afgifter og så videre.

Dette pengeomløb fungerer præcis på samme måde, som når Nationalbanken vil ændre på den økonomiske aktivitet. Reducerer man mængden af penge i omløb, reducerer man også den økonomiske aktivitet. Og øger man pengene i omløb, øger man modsætningsvis den økonomiske aktivitet, og skaber flere arbejdspladser og mere indtjening.

Som du ved, eller burde vide, så er det eneste, der kan stoppe dette pengeomløb, at en eller anden i kæden lægger penge under hovedpuden, eller at nogen ligefrem tager sine penge ud af landet, for så er disse penge jo helt tabte.

Men – som du ved, eller burde vide, så fungerer nationalregnskabet ikke som et husholdningsregnskab. For disse penge i omløb vil allerede efter 12 måneder have genereret omkring 68-75% af beløbene tilbage i statskassen. Men restbeløbet fortsætter altså at være i omløb sammen med ”nye” penge i omløb, og på et eller andet tidspunkt er alle pengene tilbage i statskassen – dog minus dem, der er gået tabt til udlandet.

Men hvis du sender penge med hver udlænding ud af landet, genererer det ikke penge i Danmark, og hele beløbet er faktisk tabt.

Jan Weber Fritsbøger

flere svar på Fuglsangs spørgsmål
ad 1 DFs løgnagtige dæmoniserings og hadkampagne har i årtier været bakket massivt op af pressen/medierne, ingen nævnt ingen glemt

ad 2 legitimt jah, men man deler og fremmer faktisk et uantageligt menneskesyn og burde skamme sig,

ad 3 propagandaen kører stadig i højeste gear endda fra flere partier og i alle medier, men jeg tror på trods af dette at DF mister mandater,

Johanna Haas, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Vogelius

Selvfølgelig bør alle passe på med at bruge mærkaterne ’symbolpolitik’ og ’realpolitik’ som
modsætninger. Frygt styrer mange menneskers holdning, men en frygt for selve frygten fylder ofte uforholdsmæssigt meget mere, end både dens real- og symbolværdi kan strækkes til at dække.
På den ene side nytter det ikke at lukke øjnene for, at vi i vores samfund har reelle problemer med at tvinge afsonede kriminelle, afviste asylansøgere til at forlade landet. På den anden side må tacklingen af dette problem ikke kompromittere at Danmark er en human retsstat, der selvfølgelig ikke sender mennesker ’hjem’ til tortur og død.

I et demokrati lider og lever de valgte politikere af samme proportionsforvrængninger som deres vælgere. Det er et demokratisk vilkår. Men proportionsforvrængningerne kan indimellem blive så groteske, at både vælgerfolket og politikerne kløjes i dem. Det synes at være tilfældet med de eksorbitante udgifter som et udrejsecenter på Lindholm vil beløbe sig til.

Der bliver kø ved håndvaskene efterhånden som det går op for politikerne, at de med deres knæfald for en overdimensioneret frygt risikerer at miste et betydeligt antal mandater ved det kommende Folketingsvalg.

René Arestrup, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Trond Meiring og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Det er svært at spå - især om fremtiden

Men man har da lov at håbe, at det omsider begynder at gå op for 'svngdørsvælgerne fra udkantDanmark', som skiftevis stemmer på 'socialakrobaterne' og de de 'stuerene' udbrydere fra 'jernbanesabotøren' Glistrups tilbageskridtparti, besinder sig og bliver hjemme på sofaen eller 'hæver stemmen' til fordel for et af de partier, der har gennemskuet, hvad øvelsen går ud på, og ikke gider lege mere med 'regnedrengene' fra dansk fjollepartis hjernetrust.

Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Trond Meiring, Frede Jørgensen og Teodora Hansen anbefalede denne kommentar

Det er utroligt hvordan DF & Co (dvs. det blåsorte racistiske og nationalistiske segment) kan kanalisere debatten på et eller i hvert fald få begreber, såsom symbolpolitik og tal/omkostninger. Er det virkeligt det, deres sidste og usleste forslag drejer sig om?
At det koster 1,8 millioner per Menneske, der skal indespærres på en ø er totalt irrelevant i forhold til at det er:
1. Skråt imod Grundloven
2. Skråt imod Menneskerettighedskonvensionen
3. Skråt imod alt det, et moralsk kompas måtte vise omkring værdierne i en anstændig politik
4. Det ville afskaffe Danmark som retsstat, og konsolidere den bananstat som sagte blåsorte segment har ivrigt arbejdet for at installere.

Der er overhovedet ingen grund til at dobbeltstraffe mennesker, fordi de tilhører en gruppe, som det blåsorte segment har peget på som syndebuk. De kan sagtens vende tilbage i samfundet og arbejde, tjene penge for deres eget brød og tag over hovedet og bidrage til samfundet, på lige fod med danskerne. Det ville ske i et retssamfund. Alt andet er institutionaliseret racisme, og ikke "symbolpolitik", som mildt forsøges til at finde et ord til at ligesom "sanere" en debat der er, som sadvanligt, når det gælder de blåsorte forslag, totalt kørt af sporet.
Hvornår et det blevet "normalt" at give efter de laveste følelser og hysteriske frygt og gøre mennesker fortræd, uanset prisen?
Hvordan i alverden, kan man påstå at 1,8 millioner per dobbeltstraffet Menneske er en "investering" i danskernes fremtid, som nogle forsøger at "argumentere" ovenfor, og ikke endnu et hul i danskernes hårdt tjente skattepenge, på samme linje som salget af Dong, salget af vaccinefabrikken, milliarderne foræret til uduelige kampfly, billige porsche og skattelettelser til de rigeste, osv.?

Og sidst, men bestemt ikke mindst, hvor langt kommer danskerne til at finde sig i så meget løgn, racisme og absurditet fra deres "folkevalgte"?

Mads Berg, Jan Weber Fritsbøger, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel, Kurt Svennevig Christensen, Frede Jørgensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Jørgen Vogelius, jeg kan til nød forstå, at folk, der bor langt ude på landet, hvor der ikke er så mange muslimer, kan blive bange, når de hører alle skrækhistorierne, men at politikerne, der har deres arbejdsplads midt i København, hvor der er mange muslimer, kan tro på deres egne skrækhistorier, viser for mig, at politikerne har mistet forbindelsen til resten af samfundet.

Og så tror jeg også, at vi skal skelne mellem frygt, som man jo kan føle en vis medlidenhed over for, og så den foragt, som xeno- og muslimofoberne lægger for dagen. Nogle mennesker er uden tvivl frygtsomme uden en reel grund, hvad der jo gør dem stakkels, men lytter man til, hvad Støjberg og co. siger, er det ikke frygten, der driver værket, men foragten, som man kun kan have foragt over for

Mads Berg, Jan Weber Fritsbøger, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Hans Larsen, Trond Meiring, Mogens Holme, Peter Beck-Lauritzen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Gert Romme: skal din forklaring forstås derhen, at ad åre bliver Lindholm-anbringelserne en god forretning for DK? Gratis og måske tjener Dk på udflytningen! Sjov regnestok du benytter, i det private erhvervsliv lærte jeg en anden metode.
Der er selvfølgelig forskel på stats- og privat regnskabsmetoder, men alligevel. Både samfund og virksomhed påtager sig en udgift og den fokuserer vi på, selvom den langsigtede effekt er forskellig for samfund og virksomhed.

Kurt Svennevig Christensen - Du spørger: "Hvordan er det muligt for to af de meste ansvarlige medier her i landet at være så langt fra hinandens "fakta"?
Det kan det fordi DR og Deadline er ikke sat i verden - og da især ikke efter medieforliget - for at få politikerne på glatis. Havde Krasnik fortsat været på Deadline, så var Mads Fuglede ikke sluppet afsted med alle sine søforklaringer.
Nu fortabte den servile Nynne Bjerre sig i antal færgeafgange og lign. flueknepperi. Det bekom Fuglede godt, for derved skulle han ikke tage stilling til et langt større problem, nemlig den brutalisering, der vil ske med de internerede på Lindholm. Det kræver ikke megen omløb at vide, at når folk, der har fået stemplet "uønsket" skal gå op og ned ad hinanden under sådanne forhold, så skal der ikke meget til førend adrenalinen koger over.
For hvad han man tænkt sig, at de indsatte skal lave? Det er jo ikke er fængsel i gængs forstand, hvor de kan/skal arbejde i værksteder, gartneri mv. Skal de sidde dagen lang og lo på satellit-tv? Klø sig i røven, og ellers vandre øen rundt?
Erfaringerne fra udenlandske flugtsikre fængsler er skræmmende mht. den brutalisering, vold, eller "indre immigration" dvs. nogle ender måske med at sidde og glo ind i væggen 24/7.
Fuglede, Støjberg, Knuth og Henrikzen er næppe klar over det, men fx det meget flugtsikre fængsel Kumla i Sverige er ved at blive lukket . forråelse under og efter afsoningen blev simpelthen for stor. Nå, men da vi jo er selvforsynende med alt her til lands, så kan vi ikke bruge udenlandske erfaringer til noget. Ingen skal komme og lære os noget, Støjberg ved alt!
Og så er der lige den forråelse, der sker med det samfund, der mener det er OK, at behandle andre mennesker så afstumpet, som det sker her. Milepælene rykker sig konstant, for når nu Lindholm ikke løser det beslutningstagerne troede det ville gøre, ja, så skal man jo finde på noget skrappere næste gang. Og næst gang står der altid en ny Støjberg og Henrikzen klar med nye forslag.

Mads Berg, Jan Weber Fritsbøger, Anne Mette Jørgensen, Johanna Haas, Kurt Svennevig Christensen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Grethe Preisler og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Jeg kan ikke se der er symbolpolitik. Men “symbolpolitik” er vel også bare en betegnelse man (også Information) bruger for alt man ikke kan lide. Men det virker godt nok dyrt; der er jeg helt enig med Information! Kunne være inspirerende at læse forslag til hvordan det kan gøres billigere (og samtidig lige så trygt for det omgivende samfund).

Sider