Leder

Hvis bare du tror på Gud, er det ok ikke at give hånd til kvinder

Når hver fjerde kvindelige præst har oplevet diskrimination fra en mandlig kollega, så handler det ikke bare om nogle få konservative præster, men om et mere udbredt problem. Derfor bør folkekirken ikke være undtaget ligebehandlingsloven, når der ansættes præster
Hvorfor skal den danske folkekirke være undtaget noget, som alle andre på det danske arbejdsmarked tager for givet: at mænd og kvinder har lige ret til at få jobbet?

Hvorfor skal den danske folkekirke være undtaget noget, som alle andre på det danske arbejdsmarked tager for givet: at mænd og kvinder har lige ret til at få jobbet?

Bjarke Ørsted

23. januar 2019

Vi bryder os ikke om islams kvindeundertrykkelse, men når det gælder vores egen danske folkekirke, er det en anden sag. Menighedsrådene er nemlig undtaget fra ligebehandlingsloven – der skal sikre mænd og kvinder lige adgang – når de skal indstille præster til ansættelse. Men hvorfor skal den danske folkekirke være undtaget noget, som alle andre på det danske arbejdsmarked tager for givet: at mænd og kvinder har lige ret til at få jobbet?

Undtagelsen er lavet, så folkekirken kan rumme, at der stadig er konservative teologiske kræfter, der er imod de kvindelige præster – vel at mærke selv om kvindelige præster har været en del af folkekirken i 70 år. Den statslige danske folkekirke skal altså tage hensyn til kvindeundertrykkende religiøse holdninger, som vi hidser os op over og lovgiver imod, når det gælder andre trosretninger.

Men der er masser af kvindelige præster, kunne man indvende. Jovist, men som en rundspørge lavet af Jyllands-Posten har vist, så har hver fjerde kvindelige præst følt sig diskrimineret på jobbet af en mandlig kollega. Men her mener politikerne ikke, at lovgivning er løsningen.

»Jeg synes ikke, man skal betragte det som et problem, men som en udfordring,« siger De Radikales kirkeordfører Marianne Jelved til Ritzau. Hun vil i stedet lade det være op til menighedsrådene at tage ansvar for diskriminationen.

Det gør de fleste fornuftige menighedsråd sikkert også. Men når menighedsrådene fra officielt hold er undtaget loven om ligebehandling, så er det et signal om, at her må vi gerne kønsdiskriminere. Og når hver fjerde kvindelige præst har oplevet diskrimination, og 57 ud af de 640 præster har oplevet at blive nægtet håndtryk af en mandlig kollega, så handler det ikke bare om nogle få konservative præster, men om et mere udbredt problem.

Den rummelighed, som et politisk flertal ikke har over for muslimer, der nægter at give hånd, skal vi altså have over for kristne præster og kirkefunktionærer betalt af den danske stat. Det er dansk dobbeltmoral, når den er allerværst, og det hænger ganske enkelt ikke sammen. Derfor burde menighedsrådene i det mindste være underlagt ligebehandlingsloven, for det ville sende et signal til arbejdsgiverne i kirken om, at her er et problem, som skal tages alvorligt. Alt andet er statsligt godkendt kønsdiskrimination.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hanne Pedersen
  • John Hansen
  • Katrine Damm
  • Kristin Marie Lassen
  • Henrik Leffers
  • Carsten Mortensen
  • Runa Lystlund
  • Elisabeth Andersen
  • Ejvind Larsen
  • Niels Duus Nielsen
  • Alvin Jensen
  • Camilla Krag Jensen
  • Hans Larsen
  • Torben K L Jensen
  • Knud Chr. Pedersen
  • Carsten Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Ruth Gjesing
  • Per Klüver
  • Torben Ethelfeld
  • Pietro Cini
  • ingemaje lange
  • Anders Skot-Hansen
  • Dorte Sørensen
  • Torben Siersbæk
  • Ib Gram-Jensen
  • Dina Hald
  • Stig Bøg
  • Minna Rasmussen
  • Viggo Okholm
  • Frede Jørgensen
  • Troels Ken Pedersen
Hanne Pedersen, John Hansen, Katrine Damm, Kristin Marie Lassen, Henrik Leffers, Carsten Mortensen, Runa Lystlund, Elisabeth Andersen, Ejvind Larsen, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Camilla Krag Jensen, Hans Larsen, Torben K L Jensen, Knud Chr. Pedersen, Carsten Pedersen, Eva Schwanenflügel, Ruth Gjesing, Per Klüver, Torben Ethelfeld, Pietro Cini, ingemaje lange, Anders Skot-Hansen, Dorte Sørensen, Torben Siersbæk, Ib Gram-Jensen, Dina Hald, Stig Bøg, Minna Rasmussen, Viggo Okholm, Frede Jørgensen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens J. Pedersen

Kristendommen er mere fordømmende end meget andet. Mange folkekirkepræster er så sortseende, at intet andet kan følge med. Endvidere anvender de skriftsteder til at underbygge deres adfærd. Jeg græmmes.

Hanne Pedersen, John Hansen, Vasili Frang, Jørn Lybech, Carsten Mortensen, Ejvind Larsen, Alvin Jensen, Carsten Pedersen, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Per Klüver, Rikke Nielsen, Kirsten Lindemark, Hanne Ribens, Anders Skot-Hansen, Mogens Holme, Søren Bro, Bjarne Bisgaard Jensen, Gert Romme, Jørn Andersen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Jeg vil da gerne støtte ethvert tiltag mod religion og patriarkpis. Uanset om det er kristent eller muslimsk.

Vasili Frang, Carsten Mortensen, Sabine Behrmann, Ejvind Larsen, Alvin Jensen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, John Poulsen, Hanne Ribens, Søren Bro, Carsten Hansen, Tino Rozzo og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

En undersøgelse blandt mandlige præster om hvor mange der ikke vil gi' en kvindelig kollega hånd, ville være interessant! Mon ikke det vil vise sig at problemet er det samme som med yderligtgående politiske bevægelser: der er en vis opbakning hos menigmand til den slags!?

Ligestillingsloven vil komme nøjagtig lige så langt i bekæmpelsen af det forhold som racismeloven er kommet det i fx DF, NB mht. racistiske ytringer... man kan jo sågar bli' formand for folketinget med en racismedom i bagagen...

Mht. den udbredte anklage mod kristendommen om at være fordømmende beror den på misbrug af og udenforståendes ukendskab til religionens budskab: "Dømmer ikke!"
Man kan så fundere over hvorfor lige dette bud har så svært ved at slå igennem, i og udenfor kirken...

Elisabeth Andersen, Ejvind Larsen, Niels Duus Nielsen, Karsten Lundsby, Kirsten Lindemark, Anders Skot-Hansen, Steffen Gliese og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Samuel Grønlund

Diskrimination skal bekæmpes overalt. Men man kunne måske indvende at der er forskel på voksne mennesker, der frivilligt har valgt at repræsentere en tåbelig antik sekt og pushe dens latterlige forestillinger og menneskesyn på folk der luner sig landets kirker - og så fx små børn der må lide systematisk indoktrinering og social kontrol, der fuldstændig udelukker normal identitetsudvikling, social deltagelse, kæresterelationer mv., alene fordi de er født i ortodokse/fanatiske familier og miljøer.

Ole Kresten Finnemann Juhl

Religion har fanden skabt og Jahve/Allah/Buddha/Gud er hans stråmand.

Torben K L Jensen, Vasili Frang, Jesper Sano Højdal, Søren Bro, Carsten Hansen, Tino Rozzo, Trond Meiring og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er lidt forstemmende, at folk er så ukendt med den religion, hvis bud de er underlagt. Der er da ellers almindelig opbakning til dansk statsræson, såvidt jeg er orienteret, og den er gennemført evangelisk-luthersk - hvilket blot siger ét: at kristendommen udmærker sig ved at være en radikalt amoralsk religion.

Vasili Frang, Henrik Leffers, Alvin Jensen og Kirsten Lindemark anbefalede denne kommentar
Johnny Werngreen

Er mandlige præster, der ikke vil give deres kvindelige kolleger hånden, danskere? Hvad mener Støjberg?

John Hansen, Anne Mette Jørgensen, Carsten Mortensen, Runa Lystlund, Elisabeth Andersen, Ejvind Larsen, Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Hans Larsen, Ole Frank, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Claus Poulsen, Werner Gass, Caroline Lillelund, Per Klüver, Jesper Sano Højdal, Torben Ethelfeld, Jens J. Pedersen, Rikke Nielsen, Anders Skot-Hansen, Mogens Holme, Klaus Møller Kristensen, Torben Siersbæk, Torben Skov, Søren Bro og Benjamin Bjerre anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Se nu at få adskilt stat og kirke.
Så kan kirken dele sig op i alle mulige retninger som det passer dem.

Så kan folk, for helt egen regning, opbygge kirker med eller uden kvindelige præster.

Fundamentalistisk religion, uanset hvad den så end hedder, er bagstræberisk, fordummende og undertrykkende.
Hvis folk vil udsætte sig for ovenstående, så bør det ikke involvere andre mennesker hverken økonomisk eller politisk.

Vasili Frang, Henrik Leffers, Carsten Mortensen, Sabine Behrmann, Niels Bønding, Ejvind Larsen, Alvin Jensen, Bjarne Jørgensen, Holger Madsen, Hans Larsen, Claus Poulsen, Werner Gass, Leif Høybye, Rikke Nielsen, Hanne Ribens, Mogens Holme, Torben Siersbæk, Torben Skov, Søren Bro og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Det er helt grundlæggende, at alle er lige, og at alle har lige rettigheder. - Alt andet er diskrimination.

Og måske kan det syntes totalt ligegyldigt, om man vil give hånd eller undlade det. Men hvis det er de statsbetalte præster, der yder diskriminationen, og de gør det under påskud fra en eller anden gammel mellemøstlig norm, så må det stoppes.

Enten lever disse skatteborgerbetalte gejstlige op lovens og konventionernes i øvrigt ret simple og elementære minimumskrav, eller også må de finde et andet sted at forkynde deres udgave af det glade hellige budskab. - Og i øvrigt gøre det for egen regning.

Måske bør Danmark kigge lidt på andre lande, f.eks. Sverige, hvor alle religioner, - også den såkaldte svenske folkekirke, opererer for egne midler.

John Hansen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Vasili Frang, Henrik Leffers, Ejvind Larsen, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Anne-sophie Hjort, Werner Gass, Leif Høybye, Per Klüver, Jesper Sano Højdal, Kim Houmøller, Rikke Nielsen, Hanne Ribens, Torben Skov, Jørn Andersen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

En af pudsighederne ved snart sagt enhver debat om diskrimination er, at modstanderne føler sig kaldet til uden noget filter at lufte deres egne fordomme, være de end så frådende eller overfladiske. Skide være med virkeligheden, så snart diskriminationsbuddet er overtrådt i følge en eller anden statistisk undersøgelse.

Flemming Berger, Karsten Lundsby, Hans Aagaard og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

gert Romme. Du skriver.

" Og måske kan det syntes totalt ligegyldigt, om man vil give hånd eller undlade det. Men hvis det er de statsbetalte præster, der yder diskriminationen, og de gør det under påskud fra en eller anden gammel mellemøstlig norm, så må det stoppes.

Det må så også gælde regionalt og kommunalt ansatte. Både kvinder og mænd forstås.

Carsten Hansen

Der er ingen grund til at skelne mellem religionerne.

Er man offentlig ansat, stat-region-kommune, så har man et valg. ( I min optik)
Enten giver man hånd til alle eller også giver man hånd til ingen.

Jeg er helt enig med Romme om at man ikke kan undskylde diskrimination ud fra en gammel mellemøstlig norm. (Eller andre normer for den sags skyld)

Bodil Hansen, Henrik Brøndum, Alvin Jensen, Werner Gass, Kim Houmøller og Kirsten Lindemark anbefalede denne kommentar

Ja, først når stat og kirke er adskilt og kirken har mulighed for at dele sig efter anskuelse, kan vi den frihed, som grundloven forlanger.
Så kan borgere frit betale kontingent til deres foretrukne kirkesamfund.
Men det tør hverken folketing eller kirkeledelse indføre. Ren middelalder !

Vasili Frang, Maria Francisca Torrezão, Ejvind Larsen, Alvin Jensen, Werner Gass, Rikke Nielsen, Carsten Hansen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

en ting er, at man er overtroisk, men man skal holde det for sig selv, og religion har intet at gøre i den virkelige verden, så få nu adskilt stat og kirke og gør sidstnævnte brugerbetalt.

Carsten Hansen, Vasili Frang, Alvin Jensen, Werner Gass, Hanne Ribens, Rikke Nielsen, Mogens Holme, Torben Siersbæk og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Og læger vil ikke give hånd til nogen

Anne Mette Jørgensen, Dennis Tomsen, Eva Schwanenflügel, ingemaje lange og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Johnny Werngreen har en fin pointe!
Den borgerlige fløjs bagatellisering af den århusianske friskoles kønsdiskrimination er skændig!
Tilsyneladende behøver statsansatte mandschauvinister ikke trykke andre menneskers hånd, hvis disse er kvinder.
Og det sker efter at håndtrykket er blevet knæsat som det danskeste af dansk - faktisk mere end det svinekød, DF'ere trindt om land svælger i.
Dobbeltmoral er alt for svag en karakteristik af den holdning, der præger blå blok!

Christian Mondrup, Katrine Damm, Runa Lystlund, Sabine Behrmann, Elisabeth Andersen, Ejvind Larsen, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Jørn Andersen, Leif Høybye, Rikke Nielsen, Marie Jensen, Kirsten Lindemark og Torben Skov anbefalede denne kommentar

@ Carsten Hansen,

Jeg har altid brugt håndtryk, og det vil blive opfattet som ganske underligt at undlade det i mit erhverv. Men jeg gav faktisk også udtryk for, at jeg egentlig er ganske indifferent omkring anvendelse af håndtryk, da det efter min opfattelse ikke har nogen praktisk betydning.

Bortset fra medicinere og andre ansatte i sundhedssektoren, der af forståeligt faglige grunde ikke ønsker at give håndtryk, syntes jeg da, at alle skal give håndtryk eller lade være.

Men hvis nogen undlader at give håndtryk til kvinder, fordi de mener sig berettiget til det ud fra personlig tolkning af en gammel mellemøstlig religiøs religion, så syntes jeg, det er udtryk for diskriminering og kvindeforagt. Og syntes jeg i hvert fald ikke at kvindeforagtere, skal operere for mine skattepenge.

I øvrigt beklager jeg, hvis jeg ikke fik udtrykt mig forståeligt og entydigt i mit tidligere indlæg.

Carsten Hansen, Ejvind Larsen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Gert Romme.

Jeg har forstået dit budskab og er sådan set helt enig.

Jeg har blot oplevet, her på trådene, at man mener det er helt OK at f.eks en mandlig muslimsk censor på gymnasiet kun vil give hånd til de mandlige eksaminander, eller at kvindelige muslimske lærere ikke vil give hånd til mandlige forældre.

Her mener at det bør være enten alle eller ingen hvis diskrimination bør undgås.

Håndtryk bør ingen steder være tvang; Men man må ikke diskriminere.

Henrik Brøndum, Ejvind Larsen, Alvin Jensen, Karsten Lundsby, Hans Aagaard, Werner Gass og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Så længe staten særbehandler folkekirken ift. andre religioner, herunder med et solidt økonomisk tilskud, bør ligebehandlingsloven selvfølgelig overholdes som en naturlighed. Folkekirken lever på statens nåde.

De mandlige præster, der ikke vil give hånd, bør i tidens ånd, have frataget deres statsborgerskab.

Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Bodil Hansen, Niels Bønding, Ejvind Larsen, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Hanne Ribens, Werner Gass, Søren Bro og Leif Høybye anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

For mig er det helt sort at kristne præster henter deres argumenter i jødisk tro.

Bodil Hansen, Vasili Frang, Ejvind Larsen, Jens Kofoed og Hanne Ribens anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

"Alt andet er statsligt godkendt kønsdiskrimination", konkluderer Lise Richter og - det er jo umiddelbart korrekt. Men i Menneskerettighedskonventionen, som også er dansk lov, ser man anderledes på det. På den ene side må vi ikke diskriminere på grund af tro, farve, køn, race m.m. jvnf. art. 14 i Konventionen. På den anden side er vi garanteret trosfrihed og ret til at udøve ens tros skikke, jvnf. art. 9.

Det er således ikke forbudt at nægte at give hånd, når det er en konsekvens af ens personlige trosopfattelse og for denne handling kan man derfor ikke fratages rettigheder som andre har. På samme måde er det heller ikke forbudt at nægte et bestemt køn adgang til et embede i en kirkelig sammenhæng, netop på grund af den personlige trosfrihed. For vil lovgiver gennemtvinge at skaffe kvinder lige og ubegrænset adgang til et præsteembede, så indebærer det en krænkelse af trosfriheden. Og, når lovgiver har indført håndtrykstvang i.f.m. modtagelse af statsborgerskab, ja så er det også en krænkelse af trosfriheden og i øvrigt også af den personlige frihed som t.om. er garanteret i Grundloven.

Flemming Berger, Werner Gass og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Nu står almen lovgivning jo over ens personlige tro.
Det står meget i hellige bøger som er passé i dag. Man må f.eks ikke tugte børn og tyende.
Vi er jo alle klar over at fundamentalistiske kristne har lov til at diskriminere; Vi tager blot klart afstand fra dette .

Men i samme øjeblik man selv betaler for hurlumhejet, så forholder de sig anderledes.
Staten går jo ikke ind og forlanger kvindelige imamer i moskeerne.

Sabine Behrmann, Niels Bønding, Ejvind Larsen, Alvin Jensen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Kirkeminister Mette Bock (LA), mener ikke det er et problem at danske, mandlige præster i Folkekirken ikke vil give hånd til kvindelige præster.
Det på trods af, at hun er del af en regering, der lige har vedtaget at nye, danske statsborgere SKAL give hånd - håndflade mod håndflade, uden handsker, til en officiel repræsentant for folkestyret - og at de ellers kan vinke farvel til at blive danskere.

Hver fjerde kvindelige præst har været udsat for diskrimination og chikane fra mandlige præster, og 11% har oplevet, at en mandlig præst ikke ville give dem hånden.

- Det er okay at være imod kvinder som præster, mener præst
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-20-det-er-okay-at-vaere-imod-kvind...

Bodil Hansen, Katrine Damm, Jørn Lybech, Runa Lystlund, Elisabeth Andersen, Ejvind Larsen, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Hanne Ribens, Erik Fuglsang, Søren Bro og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Derfor skal religion undertrykkes i det offentlige rum. Hvad folk så gør hjemme under dynerne kommer ikke os andre ved.

Alvin Jensen, Erik Fuglsang og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

He he, mon folk ligger og giver hinanden hånd under dynerne? ;-)

Torben K L Jensen, Katrine Damm, Trond Meiring, Ejvind Larsen, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Hanne Ribens, Erik Fuglsang, Torben Skov og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Kære Lise Richter,

Din leder er så fuld af fejlslutninger, at jeg synes, den falder pinligt langt under Informations niveau.
Når under 1 % af de kvindelige præster har oplevet, at mandlige kolleger ikke ville give dem hånden, har de oplevet det i én situation. En situation som finder sted én gang i en præsts liv: nemlig når de første gang indsættes som præster. I dette ritual indgår en hilserunde, hvor de gamle præster hilser de nye præster velkomne som præstekolleger - og de præster, der ikke anerkender kvinder som præstekolleger, de nægter så at give hånd; i dén situation. Det er nemlig, hvad det manglende håndtryk betyder: jeg anerkender dig ikke.
Og det er slemt; det er patriarkalsk; det er gammeldags.
Men det betyder ikke, at de samme præster ikke giver hånd til kvinder, fordi kvinder generelt er urene og farlige at røre ved, som det muslimske argument lyder. De giver hånd til kvinder hver dag, hele tiden, også til kvindelige præster. Men de kommer ikke til deres gudstjenester, for de anerkender dem ikke som præster, og det er det, der er problemet. Nøjagtigt som med den katolske kirke og islam. Islam tillader dog, at kvinder er imamer for andre kvinder, men højere op i hierarkiet går den så heller ikke.

I lyset af, hvor mange kvinder, der verden over lider under den køns-apartheid, der klassificerer kvinder som urene og urørlige, virker det søgt at lancere den ene procent, der har oplevet det én gang i deres karriere som et "stort problem".

Så er det straks værre at 1/4 af de kvindelige præster i Danmark har oplevet diskrimination fra en mandlig kollega. Det er slemt. Men i disse #metoo-tider kunne jeg godt lide at vide, hvilket resultat samme undersøgelse ville give blandt den danske journalist-stand? Kan vi vide med sikkerhed at dette problem handler om Folkekirken specifikt og ikke om samfundet generelt? Jeg ved det ikke. Kan du underbygge med nogle fakta, Lise Richter?

Bør Folkekirken fortsat være fritaget for kravet om ligestilling?
Nej, hvis ikke man har tålmodighed til at vente på at dinosaurerne uddør, så bør den muligvis ikke.

Men det ændrer ikke på, at vi som læsere har et rimeligt krav på seriøs og velunderbygget argumentation i Information.

Samuel Grønlund, Henrik Brøndum, Svend Jespersen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Nanna Kinch
Hvis vi lovgiver om, at nye statsborgere SKAL give hånd ved selve seremonien, må vi ligeledes forvente en lignende lovgivning om håndtryk ved præsters ceremonier, som indgår i kirkelige forhold. Præster er offentligt ansatte. Her gælder ikke en lov om trosfrihed, men ligestillingsloven.

Så, mandlige præster, se at få hånden op af lommen.

Skulle et besudlende håndtryk fra en kvindelig præst være en pine for disse præster, kunne man tilbyde dem håndvask eller spritbehandling efterfølgende.

Selv opfatter jeg håndtryk som respekt for dem man giver hånd.

Katrine Damm, Trond Meiring, Hanne Ribens og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Kristendommen er mere fordømmende end meget andet."

Jens,
hvis kristendommen var fordømmende, ville der nok ikke eksistere dette her:
"Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage den splint ud, som er i din broders øje."

Men på samme måde, som Xenofobisk Folkeparti gerne ser lignelsen om den barmhjertige samaritaner fjernet fra Det Nye Testamente, kan det jo sagtens være, at ovenstående NT-citat kan passe på en række folkekirkepræster. ;-)

Jens Thaarup Nyberg, Viggo Okholm, Trond Meiring og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Jeg betaler kirkeskat og jeg mener at vi i 2018 må forlange at mandlige præster skal give hånd til alle der bliver indviede til embedet Vil de ikke det må de finde en frikirke og dyrke deres særheder der. Den kan vist ikke være længere!

Bodil Hansen, Katrine Damm, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

Jens Peter Hansen.

Du og andre kan ikke forlange noget som helst af folkekirkens præster - selvom du betaler kirkeskat. Både Grundlov og Menneskerettighedskonvention garanterer trosfrihed, herunder frihed til at udleve troens skikke og ritualer, vel at mærke, sådan som den enkelte opfatter at det skal foregå.

Lovgivers magt går til ydersiden af kirkedøren, indenfor bestemmer kirken. Ønsker man en anden orden må Grundlov og Konvention ændres.

Erik Jakobsen

Jens Peter Hansen o.a.
Det er omvendt, hvis du vil have hånds og halsret over præsten i den kirke du frekventerer, da bliver du nødt til at finde en menighed, der deler dine ultimative synspunkter.
Der er dog en lille kattelem, du bliver aktiv i det sogn du beboer, ved næste valg til menighedsrådet stiller du op bliver valgt, næste gang der skal ansættes en præst, prøver du at fremme dine synspunkter i ansættelsudvalget. Så kan du håbe de øvrige i udvalget finder din holdning relevant.

Carsten Hansen

Krister Meyersahm

Jamen vi er jo netop mange herinde der mener at grundloven skal laves om. Vi er udmærket klar over at loven, som den er nu, tillader diskrimination, Det er det vi harcelerer over !.

Adskil stat og kirke og gør en ende på statslig diskrimination udfra oldgamle ørkenreligioner.
Vi befinder os i det 21.århundreder og tager afstand fra enhver form for diskrimination.

Hvis religiøse mørkemænd, indenfor alle mulige og umulige religioner , vil dyrke patriarkisme, så bør det foregå for helt egen regning.

Krister Meyersahm

Carsten Hansen.

Jeg er glad for at du er med på at Grundloven må ændres hvis man vil af med, skal vi kalde det, trosprivilegierne.

Det hele er noget rod.
Selv om jeg ikke er medlem af Folkekirken, betaler jeg alligevel i det omfang, at kirkeskatten ikke dækker. Det gør medlemmerne også - de betaler altså af to veje.
Kirkeministeren har afvist denne betragtning. Hun siger, at "underskuddet" svarer til de tjenesteydelser kirken udfører for kommunen med de nyfødte. Jeg vil gerne se det regnskab.

I Sønderjylland udfører kirken ikke den ydelse - gammel tysk tradition. Medlemmerne dèr betaler altså for noget de ikke får, altså betaler to gange. Ikke medlemmer i denne del af landet betaler derfor tre gange !!!
Jeg skal endda betale mere for at komme i jorden end medlemmerne - altså hvis mine efterladte ønsker det.

Det hele er noget rod og kun total adskillelse kan vise virkeligheden.
I tilgift får kirken sin frihed til at give hånd eller kramme, hvem de vil. Eller kirkerne, hvis de ikke kan enes.

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Jens J. Pedersen anbefalede denne kommentar

Jeg mener ikke at grundloven skal ændres for at adskille stat og kirke.
§4 - ......kirken "understøttes" af staten.
§68 - Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til anden gudsdyrkelse end den, som er hans egen.

At støtte kirken kan derfor ikke være økonomisk !
Sig bare paragrafrytteri, men det er det så også at hævde det modsatte.

Carsten Hansen

Krister Mayersahm

Du burde reelt også gå ind for at kirke og stat skilles, således at jeg ikke skal betale for dit hokus pokus.
Jeg forventer da ikke at du skal betale til Ateistisk selskab som jeg er medlem af.

Carsten Hansen

Leo Nygaard.

Lad os nu bare gå hele vejen og få skrevet religion helt ud af grundloven. Så der ikke er plads til fortolkninger mere.

Svend Jespersen

Både overskriften til indlægget her og Lise Richters egne ord vidner om den næsten totale mangel hos mange på viden om og forståelse for, hvad alt det her med religion egentlig er for en størrelse. Hvis ikke, det skyldes uvidenhed, kan det næsten kun føres ind under kategorien ”tilstræbt uhæderlighed”. Hvis man ønsker at fremtræde som troværdig, bør man i det mindste have styr på sine argumentationer.

Prøv for øvrigt at læse og især forstå indlægget fra Nanna Kinch, 23. januar, 2019 – 20:43.

Carsten Hansen

Der er ikke mange lande tilbage ( I den Vestlige verden) der har religion skrevet ind i grundloven/forfatningen.
Der er absolut ingen grund til at Danmark fortsat skal være en del af de tilbagestående lande der ikke kan kalde sig sekulære.

Religionsfriheden kan sagtens bestå efter at kristendommen er blevet reduceret til at være på linje med alt muligt anden gudstro..
Herefter kan folk indrette sig som de vil med deres tro; Så længe det ikke kommer i konflikt med almindelig lovgivning.
Ja man kan såmen lave rene mandeforeninger, hvis man ønsker det.

Viggo Okholm, Leo Nygaard og Søren Bro anbefalede denne kommentar

Besynderlig debat om "religiøse" håndtryk. Jeg er ret sikker på, at de ikke omtales i de hellige bøger. For hverken jøder, kristne eller muslimer har håndtrykket betydning i religiøs praksis. Håndslag eller -tryk omtales i forbindelse med udveksling af løfter eller indgåelse af aftaler eller handler, hvor det er op til den enkelte at vurdere, hvem man kan stole på.
Drejer det sig derimod bare om at hilse, og man ikke kan lide at røre ved folk, så kan man neje, bukke eller vinke - eller hvad man nu finder passende.

Sider