Leder

Racismeanklager hører også under ytringsfriheden, Pia Kjærsgaard

Pia Kjærsgaard burde ikke have afbrudt Pelle Dragsted under påskud af at håndhæve »en ordentlig tone« i Folketinget. Hun misbruger sin magtposition som Folketingets formand til at begrænse en politisk modstander, der kritiserer en af hendes partifæller
Enhedslistens Pelle Dragsted nåede ved en debat i folketingssalen kun at sige »jeg bliver stadigvæk chokeret over den form for racistiske udtalelser, hvor man lægger en hel befolkningsgruppe for had ...«, inden han blev afbrudt af Folketingets formand Pia Kjærsgaard.

Enhedslistens Pelle Dragsted nåede ved en debat i folketingssalen kun at sige »jeg bliver stadigvæk chokeret over den form for racistiske udtalelser, hvor man lægger en hel befolkningsgruppe for had ...«, inden han blev afbrudt af Folketingets formand Pia Kjærsgaard.

Jens Dresling

23. februar 2019

»Er erkendelsen ikke bare den, at integrationen af folk fra overvejende muslimske lande, den kan ikke lade sig gøre? Kan hr. Pelle Dragsted pege på et eneste vesteuropæisk land, som har formået at integrere de muslimer, der er kommet til deres lande?«

Sådan lød spørgsmålet fra Kenneth Kristensen Berth (DF) til Dragsted (EL) under debatten om det såkaldte paradigmeskift i udlændingepolitikken torsdag. Fra talerstolen svarede Dragsted:

»(...) jeg bliver stadigvæk chokeret over den form for racistiske udtalelser, hvor man lægger en hel befolkningsgruppe for had …«

Længere nåede han ikke, før han blev afbrudt af ordstyreren – Folketingets formand, Pia Kjærsgaard:

»Det dér, vil jeg have mig frabedt. Det beskylder vi ikke hinanden for. Vi har en ordentlig tone.«

Debat om, hvad man må sige

Ordvekslingen, især formandens indgriben, har medført debat om, hvad man må sige fra Folketingets talerstol.

Nogle påpeger, at beskyldninger om racisme kan være injurierende, og at det derfor er rimeligt, at formanden slår ned på det.

Det er dog stærkt tvivlsomt, om udtalelser som Dragsteds ville kunne føre til dom for injurier. Højesteret fastslog nemlig i en principiel sag i 2003, at det ikke var injurierende, da Karen Sunds fra Folkebevægelsen mod EU kaldte Pia Kjærsgaards synspunkter »racistiske«.

Et andet argument lyder fra bl.a. professor i statskundskab Peter Kurrild-Klitgaard, at beskyldninger om racisme er »objektivt nedsættende«, og derfor aldrig må ytres fra talerstolen.

»Ellers går der ikke lang tid, inden man kan kalde modstandere for psykopater osv.«, skriver han på Facebook.

Med tanke på Kjærsgaards egen begrænsede succes med injuriesagsanlæg må man gå ud fra, at hun fulgte samme ræsonnement som professoren, da hun afbrød.

Man må tåle sin egen kritik

Men racisme er ikke et skældsord på linje med psykopat. Det er et begreb, der bruges om strafbare udtalelser, der forhåner andre – ikke udelukkende på grund af deres race, men også på grund af deres religion.

Det ved Kristensen Berth godt. Han blev nemlig selv dømt efter racismeparagraffen i 2003.

Man kan have en anden vurdering end Dragsteds af, hvorvidt Kristensen Berth udtalte sig racistisk i det konkrete tilfælde, men modreaktioner på generaliserende, nedværdigende udsagn om bestemte grupper kan ikke frabedes af hensyn til »en ordentlig tone«.

DF holder sig ikke tilbage for at bruge grovfilen. Så må man også selv tåle den.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Johanna Haas
  • Anne Albinus
  • Erik Karlsen
  • Søren Andersen
  • Niels Møller Jensen
  • Tom Andreæ
  • Katrine Damm
  • Anders Olesen
  • Olaf Tehrani
  • Flemming Berger
  • Poul Anker Juul
  • Morten Wieth
  • Eva Schwanenflügel
  • Jens J. Pedersen
  • Estermarie Mandelquist
  • Poul Erik Pedersen
  • Bjarne Jensen
  • Ib Gram-Jensen
  • Kurt Nielsen
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Mads Berg
  • Frede Jørgensen
  • Marie Jensen
  • Ib Christensen
  • Britta Hansen
  • Jørgen Wassmann
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Alvin Jensen
  • Dorte Sørensen
  • Tommy Clausen
  • Anker Nielsen
  • Ejvind Larsen
  • Kim Folke Knudsen
  • Troels Ken Pedersen
  • Niels Duus Nielsen
  • David Breuer
  • Espen Bøgh
  • Poul Anker Sørensen
  • Mihail Larsen
  • Carsten Mortensen
  • Marianne Stockmarr
  • Rasmus Knus
  • Gert Romme
  • Ole Frank
  • Torben K L Jensen
Johanna Haas, Anne Albinus, Erik Karlsen, Søren Andersen, Niels Møller Jensen, Tom Andreæ, Katrine Damm, Anders Olesen, Olaf Tehrani, Flemming Berger, Poul Anker Juul, Morten Wieth, Eva Schwanenflügel, Jens J. Pedersen, Estermarie Mandelquist, Poul Erik Pedersen, Bjarne Jensen, Ib Gram-Jensen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Maj-Britt Kent Hansen, Mads Berg, Frede Jørgensen, Marie Jensen, Ib Christensen, Britta Hansen, Jørgen Wassmann, Bjarne Bisgaard Jensen, Alvin Jensen, Dorte Sørensen, Tommy Clausen, Anker Nielsen, Ejvind Larsen, Kim Folke Knudsen, Troels Ken Pedersen, Niels Duus Nielsen, David Breuer, Espen Bøgh, Poul Anker Sørensen, Mihail Larsen, Carsten Mortensen, Marianne Stockmarr, Rasmus Knus, Gert Romme, Ole Frank og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er kun, når det er parabol-Pias egne partisoldater, der ytrer sig, at modtageren skal finde sig i den ubegrænsede ret til at "nedgøre" og "forhåne". Krarup sammenlignede islam med nazisme fra talerstolen i Folketinget og slap godt fra det, og hun har kaldt EU en "rotterede". Hvorfor det skulle være værre at kalde df for racistisk, står hen i det uvisse.

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Ane Gaarden, Karsten Aaen, Lars Løfgren, Bell Wigelsen Bruun, Birgitte Johansen, Anne Mette Jørgensen, René Hansen, Knud Wendelboe, Jens Kofoed, Jan Weber Fritsbøger, Søren Andersen, Nette Skov, Katrine Damm, olivier goulin, Hanne Ribens, Leif Høybye, Martin Mørch, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, Poul Erik Pedersen, Henrik Rasmussen, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Peter Andersen, Ib Gram-Jensen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Viggo Helth, Berith Skovbo, Gaderummet Regnbuen, P.G. Olsen, Benny Larsen, Mads Berg, Rikke Nielsen, Frede Jørgensen, Holger Madsen, Fam. Tejsner, Ete Forchhammer , John Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Marianne Lassen, Søs Jensen, Ellen Jeppesen, Ivan Breinholt Leth, Søren Fosberg, Elisabeth Andersen, Alvin Jensen, Lars Jørgensen, Dorte Sørensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Bjarne Andersen, Ejvind Larsen, Kim Folke Knudsen, Troels Ken Pedersen, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Torben Skov, Karsten Lundsby, David Breuer, Christel Gruner-Olesen, Birger Bartholomæussen, Curt Sørensen, Poul Anker Sørensen, Anders Reinholdt, Torben Bruhn Andersen, Tue Romanow, Mikael Benzon, Mihail Larsen, Anne Eriksen, Carsten Mortensen, Niels Møller Jensen, Steen K Petersen, Marianne Stockmarr, Herdis Weins, Rasmus Knus, Søren Bro, Gert Romme, Torben K L Jensen og Jens J. Pedersen anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Pia Kjærsgaard passer ikke til den position man har givet hende. Hun driver politisk virksomhed fra Folketingets formandsplads.
Men det er en af partifællerne, der bliver anklaget for noget ubehageligt, derfor anvender hun magtmisbrug fra formandsstolen.
Smid Pia ud af Folketinget!

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Per Faurholt Jensen, Anne Mette Jørgensen, Ib Gram-Jensen, Knud Wendelboe, Jens Kofoed, Jan Weber Fritsbøger, Søren Andersen, Nette Skov, Katrine Damm, olivier goulin, Hanne Ribens, Leif Høybye, Martin Mørch, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Estermarie Mandelquist, Poul Erik Pedersen, Bjarne Jensen, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Rikke Nielsen, Jørgen Wassmann, Fam. Tejsner, Ervin Lazar, Marianne Lassen, Søs Jensen, Janus Agerbo, Ivan Breinholt Leth, Søren Fosberg, Elisabeth Andersen, Alvin Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tommy Clausen, Steen Sohn, Jakob Trägårdh, Steffen Gliese, Torben Skov, Karsten Lundsby, Curt Sørensen, Anders Reinholdt, Torben Bruhn Andersen, Hans Larsen, Carsten Mortensen, Niels Møller Jensen, Marianne Stockmarr, Søren Bro, Gert Romme, Ole Frank og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Jeg troede, at Danmark skulle være et oplyst samfund.
Jeg troede, at især Folketingets formand skulle være fuld af etisk korrekthed.
Man kan blive så uendelig skuffet. Især når det bliver mindste fællesnævner og endda mindre, der skal lede dansk demokratis højborg.
Jeg er og har længe været dybt rystet over, at man kan vælge Pia Kjærsgaard til at repræsentere dansk etik og ordentlighed.

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Frederik Groth Nordstrøm, Birgitte Johansen, Anne Mette Jørgensen, René Hansen, Knud Wendelboe, Jens Kofoed, Jan Weber Fritsbøger, Søren Andersen, Nette Skov, Tom Andreæ, Katrine Damm, olivier goulin, Hanne Ribens, Martin Mørch, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Estermarie Mandelquist, Poul Erik Pedersen, Henrik Rasmussen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Torben K L Jensen, Benny Larsen, Mads Berg, Rikke Nielsen, Randi Overgård, Jørgen Wassmann, Nike Forsander Lorentsen, Ete Forchhammer , Bjarne Bisgaard Jensen, Marianne Lassen, Søs Jensen, Søren Fosberg, jørgen djørup, Elisabeth Andersen, Alvin Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Anker Nielsen, Tommy Clausen, Bjarne Andersen, Steffen Gliese, Torben Skov, Karsten Lundsby, Christel Gruner-Olesen, Poul Anker Sørensen, Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Carsten Mortensen, Niels Møller Jensen, Marianne Stockmarr og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Kunne I ikke have fundet et nyere billede af formandinden i arkivet, nu I var så godt i gang med at ajourføre torsdagens begivenheder i folketinget til benefice for dem, der ikke har adgang til at læse dem på DR's egen hjemmeside?

Hvorfor stoppede hun ikke Kristensen Berth?

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Anne Albinus, Birgitte Johansen, Per Faurholt Jensen, Anne Mette Jørgensen, Søren Andersen, Nette Skov, Hanne Ribens, Martin Mørch, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, John Andersen, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Torben K L Jensen, Mads Berg, Rikke Nielsen, Jesper Sano Højdal, Jørgen Wassmann, Ete Forchhammer , Gro Hellesdatter Jacobsen, Søren Fosberg, Elisabeth Andersen, Alvin Jensen, Dorte Sørensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tommy Clausen, Kim Folke Knudsen, Steffen Gliese, Karsten Lundsby, Anders Reinholdt, Jens J. Pedersen, Torben Bruhn Andersen, Mihail Larsen, Ole Frank, Rolf Andersen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Gæt en bananrepublik:

I hvilket land forsvarer den racismedømte formand for parlamentet, sin racismedømte partifælles racistiske ytring, ved at forbyde et parlementsmedlems grundlovssikrede udvidede ytringsfrihed fra talerstolen?

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Marie E. Rasmussen, Anne Albinus, Anne-Marie Voldborg, Anne Mette Jørgensen, René Hansen, Jens Kofoed, Jan Weber Fritsbøger, Søren Andersen, Nette Skov, Katrine Damm, René Arestrup, Flemming Berger, Hanne Ribens, Jesper Lerche, Martin Mørch, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, John Andersen, Estermarie Mandelquist, Poul Erik Pedersen, Henrik Rasmussen, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, P.G. Olsen, Britta Hansen, Ete Forchhammer , Bjarne Bisgaard Jensen, Marianne Lassen, Janus Agerbo, Ivan Breinholt Leth, Søren Fosberg, jørgen djørup, Elisabeth Andersen, Alvin Jensen, Dorte Sørensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tommy Clausen, Bjarne Andersen, Ejvind Larsen, Troels Ken Pedersen, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Torben Skov, John T. Jensen, Karsten Lundsby, Christel Gruner-Olesen, Birger Bartholomæussen, Curt Sørensen, Anders Reinholdt, Torben Bruhn Andersen, Hans Larsen, Ole Winther, Mihail Larsen, Ole Frank, Henrik Nilsson, Carsten Mortensen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Jens J. Petersen - 22. februar 2019, kl.21.47

For min skyld må hun klæde sig, som hun vil.
Men ovenstående billede kan jeg ikke huske at have set for nylig, og 'i går' (fredag) var der ellers spritny billeder nok af formandinden på folketingets rostrum i færd med at indskærpe tingets dekorum for dissidenten P.Dragsted fra gammelpartiet Enhedslisten.. ;)

Ole Frank, Torben K L Jensen, Torben Skov og Jens J. Pedersen anbefalede denne kommentar

Efter en sådan batalje tænker man altid, "jeg burde bare have sagt".
Jeg tænker, en passende replik fra Dragsted ville have været:

"Jeg vil simpelthen ikke finde mig i, at min ytringsfrihed bliver krænket af den måske mest beskidte mund i denne sal gennem de sidste 30 år med henvisning til "en ordentlig tone". Er der noget fru formanden ikke har skænket en tanke gennem sit politiskek liv, så er det "en ordentlig tone". Jeg kalder en spade for en spade og racisme for racisme, og hvis fru formanden har et problem med det, så må hun jo anlægge sag igen om injurierende påstande, hvis hun har lyst til at tabe en sådan endnu en gang."

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Birgitte Johansen, Anne Mette Jørgensen, Michael Waterstradt, Jens Kofoed, Jan Weber Fritsbøger, Nette Skov, Hanne Ribens, Martin Mørch, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, John Andersen, Poul Erik Pedersen, Henrik Rasmussen, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Gaderummet Regnbuen, Torben K L Jensen, Benny Larsen, Mads Berg, Marie Jensen, Lars Løfgren, Jørgen Wassmann, Ete Forchhammer , Bjarne Bisgaard Jensen, Elisabeth From, Marianne Lassen, Søren Fosberg, Alvin Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tommy Clausen, Bjarne Andersen, Ejvind Larsen, Steffen Gliese, Torben Skov, Karsten Lundsby, Birger Bartholomæussen, Anders Reinholdt, Torben Bruhn Andersen, Hans Larsen, René Arestrup, Mihail Larsen, Carl Chr Søndergård, Ole Frank, Carsten Mortensen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Status på Dragsteds svar-proces, der forståeligt nok er lidt tung, men han slipper ikke bare med at vælte skraldespand ..... er, at han nu har noget på sin facebook om 'folk med muslimsk baggrund' som bidrager til samfundet - godt nok på dette samfunds noget u-islamiske præmisser.
Hvad angår det vest-europæiske land så er der ikke noget endnu. Og 'vi' kvæg herude går jo lige så lidt som Dragsted glip af solstrålehistorier på det punkt hvis det står til journalistforbundet vel ? Så der kommer næppe noget heller. Og dermed dagens fjollede populist-drama :D

Grethe Preisler

Tanker er toldfri, Esben Lykke
Hvorfor skriver du ikke til Pelle Dragsted på hans face-book adresse og tilbyder din assistance som spindcktor for ham, til valgkampen er overstået?

Jøde-prøven?

Prøv at erstatte Berths ‘muslimer’ med ‘jøder’..... og forestil jer så Kjærsgaards påtale ord til andet.

Så var hun vist hurtigt færdig med at være formand.

Johanna Haas, Marie E. Rasmussen, Anne Albinus, Ane Gaarden, Michael Waterstradt, Jens Kofoed, Nette Skov, René Arestrup, Martin Mørch, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, John Andersen, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Mads Berg, Rikke Nielsen, Ole Frank, Hans Larsen, Nike Forsander Lorentsen, Ete Forchhammer , Elisabeth From, jørgen djørup, Elisabeth Andersen, Alvin Jensen, Tommy Clausen, Trond Meiring, Steen Sohn, Ejvind Larsen, Jakob Trägårdh, Steffen Gliese, Torben Skov, Karsten Lundsby, Christian Mondrup, Anders Reinholdt og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar

Uha Grethe, det er jeg slet ikke kvalificeret til. Han kan helt sikkert svare langt bedre for sig selv. Og desuden ville min foragt overfor de fleste af politikerne på Christiansborg ikke kunne skjules, og det ville ganske givet koste ham mange stemmer.

Men når jeg er færdig med at være rasende, har jeg tænkt mig at arbejde på at elske mine fjender.
Hold da op hvor bliver der meget kærlighed til den tid...

Karsten Lundsby, Nette Skov, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Mads Berg, Ete Forchhammer , Bjarne Bisgaard Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tommy Clausen, Ejvind Larsen, Steffen Gliese og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Benjamin Bach
Fordi han tilhører hendes parti! Så hun driver politik fra formandsstolen!

John Andersen, Mads Berg, Rikke Nielsen, Marianne Lassen, Alvin Jensen, Tommy Clausen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

1-0 til Kjærsgaard

- DR2’s “Det politiske talkshow”.

Takket være to slatne vatnisser - Hummelgaard fra S og Lidegaard fra R - der hældte vand ud af ørerne på spørgsmålet om ‘tonen’ i replikskifterne mellem Dragsted og Kjærsgaard.

Ja-tjah ‘tonen’ er jo blevet lidt hård fra ‘begge sider’ (hvem hører ikke Trumps reaktion på optøjerne i Jaksonsville?). Lirum-larum.

Ingen af dem - INGEN - gjorde opmærksom på, at det var Berth fra Z, der fremprokerede det fuldstændigt berettigede spørgsmål fra Dragsted. Og at det er en SKANDALE, at Kjærsgaard angreb Dragsted i stedet for Gerth.

Således blev konklusionen på DR2, at Kjærsgaard havde ret. Hvilket man da også kunne se på hendes selvtilfredse mine.

(TV-værten Utzon var komplet tandløs. Så jo - det er et ‘talkshow’.)

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Karsten Lundsby, Nette Skov, Katrine Damm, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Anina Weber, John Andersen, Poul Erik Pedersen, Henrik Rasmussen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Benny Larsen, Mads Berg, Rikke Nielsen, Randi Overgård, Minna Rasmussen, Poul Erik Jacobsen, Ole Frank, Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Elisabeth From, Hans Jeppesen, Søren Fosberg, jørgen djørup, Elisabeth Andersen, Klaus Vink Slott, Lars Jørgensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tommy Clausen, Trond Meiring, Ejvind Larsen, Troels Ken Pedersen, Niels Duus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Steffen Gliese, Torben Skov, Anders Reinholdt og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar

Nå, så KKB's udtalelser må ikke kaldes racistiske?
Well , som de siger ovre i (den kristne) Guds eget land:
"If it walks like a duck and quacks like a duck - it's a duck"

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Anne Mette Jørgensen, Hanne Ribens, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, John Andersen, Kurt Nielsen, Mads Berg, Ole Frank, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tommy Clausen, Ejvind Larsen, Nathalia Brichet, Steffen Gliese, Torben Skov og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Birger Bartholomæussen

Pelle Dragsted kaldte ham jo ikke racist. Han sagde bare:"Racistiske udtalelser" Er det forbudt at karakterisere udtalelser fra andre MFere? Havde han f. eks. sagt at det ærede medlems udtalelser er helt hen i vejret, ville Pia Kjærsgaard så have reageret? Jeg husker stadig Aksel Larsens skandering når han skulle omtale det ærede medlem finansministeren hr Andersen And... ersen

Johanna Haas, Karsten Aaen, Nette Skov, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Kurt Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Ete Forchhammer , Alvin Jensen, Tommy Clausen, Ejvind Larsen, Kim Folke Knudsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Pelle Dragsted kalder DF "kulturradikale klynkere".
Er det ikke en lidt for fornem beskrivelse af Dansk Folkeparti. Klaus Rifbjerg var kulturradikal. Kan man sammenligne Klaus Rifbjerg og Martin Henriksen? Ja det kan man faktisk, på ét punkt, de stammer begge fra Amager, men så slutter ligheden.

Birgitte Johansen, Alvin Jensen, Tommy Clausen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Berlingske i dag citat.
"Kjærsgaard står fast: Man må ikke sige racistisk i Folketinget."

"Man må ikke sige racistisk i Folketinget", men man må godt være racisistisk i Folketinget.

Johanna Haas, Birgitte Johansen, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Michael Waterstradt, Nette Skov, Martin Mørch, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, John Andersen, Poul Erik Pedersen, Peter Andersen, Kurt Nielsen, Mads Berg, Rikke Nielsen, Jesper Sano Højdal, Marie Jensen, Ete Forchhammer , Bjarne Bisgaard Jensen, Elisabeth From, Søren Fosberg, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tommy Clausen, Trond Meiring, Herdis Weins og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Hyldest til den danske ytringsfrihed

"Vort muddermål er hæsligt
det har så fæl en klang
hvormed skal jeg dog prise og ligne det i sang
en halvgammel luder med rød og svampet tud
men hun er så gæv, og hun holder stadig ud"
(Benny Andersen)

Marie E. Rasmussen, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Kurt Nielsen, Alvin Jensen, Tommy Clausen, Trond Meiring og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Jeg erindrer at Pia Kjærsgaards parti DF har det princip, at vi skal have gjort op med den politiske korrekthed ? Men det gælder åbenbart kun i specielle tilfælde, når der er tale om den politiske opposition til DF.

Nu er Folketingets Formand selv indtrådt i rollen som den politiske korrektheds dydige vogter. Straks griber hun ind overfor Pelle Dragsted (EL), når han omtaler Kennet Kristensens Berths udtalelser som racistiske udtalelser.

Kenneth Kristensen Berth DF er af den mening, at flygtninge og indvandrer fra muslimske miljøer ikke kan integreres. Allerede her breder tvivlen sig, for hvad lægger vi i begrebet integration. Er det at kunne tale det danske sprog og at have et dansk arbejde på danske arbejdsvilkår eller ligger der helt andre adfærdsbetingelser for at tale om vellykket integration ?

Jeg mener ikke, at Kenneth Kristensen Berths udtalelse her er racisme. Det er en mening og intet andet. Vi kan være enige eller uenige med Kenneth. Hvis et menneske ikke kan integreres efter DF skabelon af forventninger, så siger det intet om dette menneskes kvalifikationer og personlighed. Det menneske kan være endnu mere kvalificeret end adskillige medlemmer af det nuværende Folketing.

For mig at se bliver det først racisme, hvis Kenneth Kristensen Berth tilføjer, at han vil straffe de pågældende personer for ikke at være integrerbare eller indføre særlig negativ særbehandling af de borgere gennem lovgivning. Her er der en vis tendens i DF´s politik, som tyder på at vi på nogen områder nærmer os grænsen for systematisk negativ særbehandling af borgere med mellemøstlig baggrund. F.eks Ghettoplanens indførelse af forskellige straframmer for en given handling alt efter om du befinder dig i et ghettoområde eller ikke et ghettoområde. Det er er for mig at se et skråplan, at lovgive på den måde. Jeg synes at vi skal være omhyggelig med ikke at bruge racisme begrebet i flæng, da det udvander begrebet. Jeg anser ikke Kenneth Kristensen Berth for at have udbredt racisme med denne udtalelse. Han er i sin fulde ret til at have den mening ligesom jeg er i min fulde ret til at være uenig med ham.

Men Pelle Dragsted EL er i sin fuld ret til at mene, at udtalelsen er racisme overfor mennesker med en baggrund fra Mellemøsten. Det må Pelle Dragsted kunne udtale på Folketingets talerstol ellers så har vi ikke en fri debat men et kunstigt teater.

Folketing eller Folkets ting: Det er et mødested for drøftelser af meninger og holdninger med henblik på at styre vort land. Her må være plads til en fri debat som er ligeud af landevejen så længe, den ikke er injurerende og groft krænkende. De skarpe meninger ude i samfundet og sikkert også inde på Christiansborg forsvinder ikke ved at indføre en kunstig censur, som Fru Pia Kjærsgaard her er havnet i. I forvejen er der så mange regler for tiltale og kommunikation fra Folketingets talerstol, at jeg synes, at det er lidt overdrevet. Vi må ikke sige du det hedder Finansministeren og så videre og så videre. Hvad skal alle de stive regler til for ?, det er jo ikke noget royalt Kongehus: Folketinget.

Det virker gammeldags og forældet med alle de her regler for, at du ikke med sige Du og lignende og det giver et unødigt indtryk af overdreven selvhøjtidelighed fra Folketingets egen side. En selvhøjtidelighed, som jeg mener er skadelig for kontakten mellem Folketinget og danskerne i al almindelighed.

Der var en gang en Statsminister som kaldte DF for et ikke stuerent parti. Er en sådan udtalelse nu også illegal at fremsætte fra Folketingets talerstol ? med det nye Fru Kjærsgaardske kodeks for tilladt og god tone.

Nej en fri debat: Det er det jeg ønsker mig i denne sag. Såvel Kenneth Kristensen Berth og Pelle Dragsted må have ret til at argumentere for deres meninger og fremsætte disse uden censur fra Formandens side.

Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Anina Weber, Morten Wieth, Kurt Nielsen, Ole Frank, Søren Fosberg, Dorte Sørensen, Tommy Clausen, Jørgen Tryggestad og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Folketinget ligner mer og mer en cirkus for indvalde, Hvor er grundloven, hvor er den demokratiske proces ..... DF fører sig frem som den eneste sandhed....fy fan

Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Anina Weber, Frede Jørgensen, Søren Fosberg og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Deadline i DR-tv 22. februar 2019
(som folk, der ikke sidder oppe den halve nat, kan se forskudt næste dags morgen)

Så har 'gammelpartierne' Alternativet' og Radikale Venstres talsmænd MF Rasmus Nordkvist (liste Å) og Morten Østergaard (liste B) klart givet udtryk for, hvad de mener med at 'trække sig selv ud af ligningen'.

Hvis Lars Løkke Rasmussens 'samlingsregering hen over midten' kommer i mindretal, når folketingsvalg 2019 er overstået, og dronningen skal afgøre, hvem der skal prøve at danne en ny og bedre, så nu er det bare om at komme i gang med at læse begge de to partiers detaljerede '117-punkts-reformforslag' linje for linje, før man beslutter sig for, hvem af de to prominente folkevalgte, man helst ser som 'tungen på vægtskålen med fingeren på knappen' i folketingssalen, næste gang, der skal vedtages en finanslov, regeringschefen kan leve videre med, uden at udnævne det ene af de to folkevalgte politiske genier til udenrigsminister og det andet til økonomi- og indenrigsminister for at opretholde sammenhængskraften de næste fire år .... *-*.

Hvis det hele ikke var så sørgeligt, var det til at grine sin bagperron i laser over.
Gud bevare Danmark og vor hårdt prøvede monark, som har lovet at blive siddende på sin pind, til hun dratter ned fra den af naturlige årsager.

Dorte Sørensen

Når Folketinget tidligere har udpeget Formænd som Erik Ninn-Hansen for at trække ham væk som Justitsminister på en "pæn" måde og Thor Pedersen , der blev siddende som finansminister efter han var afsløret i fifleri med sin landbrugsstøtte osv. - så var posten til Kjærsgaard vel ikke så underligt, da den sikkerede Løkke Rasmussen statsministerposten.

Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Anina Weber, Kurt Nielsen, Mads Berg, Hans Larsen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

P.S. Og nu til noget helt andet

Vinderen af årets melodunte-grand prix i DR-tv.dk:
Stig Rossen med genindspilningen af baggårdspumaen Otto Brandenburgs udødelige klassiker "To lys på et bord".

Grethe Preisler

P.P.S.
Andenpladsen går til Pia Kjærsgaard for hendes remake af Osvald Helmuth-klassikeren: "Jeg er Søndergades lille Mona Lisa" fra ABC-Teaterets revy i 1953.

Carsten Hansen

Når man tænker på hvor skøre udtalelser DFére kan præstere, hvad ender det så ikke med hvis Nye Borgerlige kommer ind ?

"Racisme" kan vel kendetegnes ved at man slår alle fra en gruppe over én kam. Og det gør Berth vel med denne udtalelse. Så hvorfor ikke melde ham ?

Johanna Haas, Karsten Lundsby, Kurt Nielsen, Mads Berg og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
olivier goulin

DF er selve kulturradikalismens antitese.

Hvis man benævner dem som 'kulturradikale', har man enten ikke forstået hvad kulturradikalisme eller DF er for en størrelse.

/O

Birgitte Johansen, Karsten Lundsby og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar

Mihail Larsen skrev: "Jøde-prøven? Prøv at erstatte Berths ‘muslimer’ med ‘jøder’..... og forestil jer så Kjærsgaards påtale ord til andet. Så var hun vist hurtigt færdig med at være formand."

Jeg gjorde om foreslået. Jeg fandt, at jeg udelukkende ser vesteuropæiske lande, hvor jøder er godt integreret.

Grethe Preisler

På jævnt dansk betyder 'radikal' såmænd bare 'yderligtgående', når det drejer sig om politiske anliggender. Så for så vidt er Pia Kjærsgaard et udmærket eksempel på en radikal demagog med lang elastik i sine retoriske hot pants fra de muntre halvfjerdsere i forrige århundrede, hvor hun vikarierede for finanstroldmanden, landsretssagfører Mogens Glistrup fra liste Z, mens han afsonede en længere fængselsstraf for skattesvig og ulovlig forvaltning af klientkontoen.

Carsten Wienholtz, Erik Fuglsang, Karsten Lundsby, Katrine Damm, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Mads Berg anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Der er noget principielt absurd ved, at også religiøst tilhørsforhold i dag tolkes som en "race", og had til andre religioner dermed som "racisme". Religion er en samling af holdninger og værdier, men hvis en religiøs konversion også fører til "race"-konversion, bør vel også had til kapitalisme, liberalisme, socialisme, anarkisme benævnes racisme?

Men vores sprog forandrer sig jo hele tiden... men det er værd at tænke på at forandring ikke absolut er lig fremskridt.

Berths spørgsmål er racistisk i forhold til de verserende definitioner på racisme, men i stedet for at bruge ens politiske magt i Folketinget til at forhindre en ordstyrer i at kalde en racist for racist, skulle Pia K bare have ladet Berth svare selv. Det var et klokkeklart angreb på Dragsteds politiske ytringsfrihed, og i bund og grund dumt og nytteløst. Det var en, sikkert bevidst provokerende, antydning af racisme. Ikke en formel anklage om samme.

Johanna Haas, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, Niels Duus Nielsen, Kurt Nielsen, Leo Nygaard og Mihail Larsen anbefalede denne kommentar

Interessant at det har givet anledning til så megen foragelse, at Klaus Riskjær er opstillet, når nu, der er så mange domme i salen allerede.

Anne Mette Jørgensen, Nette Skov, René Arestrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@Leo Nygaard

Mads Berg
Dansk Sprognævn udvidede - noget forsinket - racisme-definitionen i 1991 (med flg. definition):

Pkt 1: - diskrimination eller fjendtlig holdning over for grupper af mennesker pga. deres etniske baggrund og fremmedartede udseende, kultur m.m.

Hr. Berth er fxi 2003 dømt for at udtale sig racistisk om muslimer.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=racisme&tab=for

Hvis man tager ordbogens definition af 'racisme' for pålydende, er Hr.Pelle Dragsted fuldstændig korrekt i sin brug af ordet 'racisme' i forhold til Hr. Berths udtalelse fra Folketingets talerstol.

Derudover er det også klassisk racisme at farve og generalisere en hel gruppe af mennesker på baggrund af de værste tilfælde, når vi faktuelt ved, at titusinder af mennesker, der kommer fra muslimsk-dominerede lande er glimrende integreret i det danske samfund og er produktive samfundsborgere.

Hr. Dragsted bliver irettesat af Folketingets formand, en kvinde der har Højesterets ord for, hun må kaldes racist, mens Hr. Berths velkendte fremedhad og racisme ikke fremkalder nogen irettesættelse fra racisten i formandssædet.

Efterhånden kan det undre, at Hr. Berth og alle (!) ligesindede ikke bare åbent står ved, de er racister. Det politiske klima er jo til det.

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Niels Duus Nielsen, Birgitte Johansen, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Marie Jensen, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth, Henrik Rasmussen, Elisabeth Andersen og David Adam anbefalede denne kommentar

David - Jeg ved ikke hvad Hitler "snakkede om". Men jeg ved, at han anså jøderne for at være en undermenneskelig race i forhold til den ariske. Altså racist ud fra egne definition.
Der er masser af teorier om at fastlægge grundlaget herfor.
Som eet resultat, 5 hovedracer og mange underracer.
Men noget helt andet er det almindelige sprogbrug i forskellige sammenhænge . f.eks i folketinget ;-)
Og det kan der komme meget kævl ud af.

Bjørn Pedersen

@David Adam
Der findes ingen racer, overhovedet, men der findes og har fandtes folk der troede på dem og det ender altid samme sted: Undertrykkelse. Især den insisterende tro på eksistensen af og inddelingen af mennesker i racer vokser jo i øjeblikket, men det er i dag ikke en vækst fra højrefløjen.

Islam er en universal religion, fuldstændig ligesom kristendommen eller buddhismen. Den er fuldstændig uafhængig af etnicitet, hudfarve, kultur. Du kan blive født muslim, nøjagtig som du kan blive født katolik eller ind i den danske Folkekirke, men for jødedommen er etniciteten som jøde og religionen uadskillelig på en måde der ikke kan sammenlignes med de universalistiske religioners. Når du konverterer til katolicisme eller islam, indgår du i et universalitisk fællesskab på tværs af kulturer, etniciteter/stammer, sprog, "race" og historie. Hvis du får lov af en rabbiner at konvertere til jødedom, indgår du i en ny stamme der (ifølge myten) har arvet en pagt med Gud.

Mange "hvide danskere" (som de kalder sig selv) tror vist at Islam er en "ikke-hvid" religion og jeg tror netop Berth og andre DF'ere har samme misforståelse af at "muslimer" tror på dét og dét, opfører sig sådan og sådan, fordi også han ikke forstår at islam er universalistisk. Kigger man i kriminalitets-, uddannelses- og overførselsindkomststatistikkerne er da jo også betragtelig forskel på muslimer afhængigt af hvor de kommer fra.

Det ændrer ikke ved at han har ret i at muslimer i Vesteuropa jo fuldstændigt objektivt set har været det sværeste at integrere. Han tror så at det har med deres religion at gøre. Det har nok snarere at gøre med at de fleste flygtninge og tredjelandes indvandrere der er i Europa, er fra Mellemøsten, Nordafrika og Centralasien - og derfor muslimer, og ikke fordi "muslimer" lærer at blive kriminelle i koranskolerne.

Viggo Okholm, Anne Mette Jørgensen, Mads Berg og David Adam anbefalede denne kommentar

Mads Berd siger : "Hvis man tager ordbogens definition af ’racisme’ for pålydende, er Hr.Pelle Dragsted fuldstændig korrekt i sin brug af ordet ’racisme’ i forhold til Hr. Berths udtalelse fra Folketingets talerstol."
Jamen, ifølge referatet er udtalelsen klart møntet på mennesker fra et geografisk område, karakteriseret ved sin religion :
" Er erkendelsen ikke bare den, at integrationen af folk fra overvejende muslimske lande, den kan ikke lade sig gøre?"
Hvor er "racen" henne i den udtalelse efter gængse opfattelser af, hvad race er ?

Maj-Britt Kent Hansen

Uhyrligt, at man kan tale til et folketingsmedlem som til et obsternasigt barn ved at sige: »Man diskuterer ikke med formanden. Overhovedet«, fastslår Pia Kjærsgaard, hvilket Dragsted så tager til efterretning.

Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Jan Weber Fritsbøger, Nette Skov, Katrine Damm, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Kurt Nielsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

- Leo

Du mener at udtalelsen er "klart møntet på mennesker fra et geografisk område, karakteriseret ved sin religion." Det er en racistisk udtalelse ifølge den danske lovgivning.

Racisme-paragraffen:

§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed.

Niels Duus Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Nette Skov, Eva Schwanenflügel, Henrik Rasmussen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Man fødes ikke som formand for folketinget, det kræver mange på tinge med fedt, flid og snyd at opnå dette privilegium.
(#Stop-Anti-Pianismen)

Een ting havde Mogens Glistrup R.I.P. i hvert fald ret i: Der er ikke mange huller i fru Pia Kjærsgaard uvidenhed ..... ;o)

Carsten Wienholtz, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Martin Mørch, Eva Schwanenflügel og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

Racismeparagraffen i Straffelovens § 266b lyder (stk. 1):
"Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, TRO eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år."
I Straffelovens forstand er det altså racistisk at omtale en hel befolkningsgruppe (muslimer) på den måde, Berth gør, og Pelle Dragsteds indvending er naturligvis helt berettiget.
Og Berth burde jo om nogen kende racismeparagraffen, han er selv dømt efter den i 2003.

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Niels Duus Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Morten Wieth og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

Som sagt var det allerede i 1965 et kend videnskabeligt faktum, at der ikke 'racer'. Der findes dog som dengang i alle samfund, dog i stærkt varierende grad, stadig udbredte negative forestillinger om grupper af mennesker (så godt som altid minoriteter) der opfattes som fremmedartede og derfor fremmedlegemer, de ikke besidder de samme positive menneskelige egenskaber som in-gruppen (stammen).

Kulturmøder kan være svære - og nogen sværere end andre - men når man fraskriver en hel gruppe af mennesker (i dette tilfælde en gruppe på o. 1.6 mia) evnen til overhovedet at lære at leve i en anden kultur, når Hr. Berth ikke kan være uvidende om (hvis han faktisk var ærligt) at det simpelthen er faktuelt forkert, så mener jeg, der er tale om en temmelig stærkt nedsættende kommentar baseret på grov generalisering og, ja, primitive forestillinger om "de andre".

Det er dertil farlig tale. Når man dæmoniserer og de facto dehumaniserer en minoritet. Der vil altid findes en vis del af befolkningen, som er modtagelig overfor denne type retorik og hos hvem, det kan fremkalde endog særdeles stærker antipatier. Det er reelt stammeoverlevelses-instinkter, der stadig eksisterer i den del af hjernen, der også populært kaldes urhjernen.

Siger vi som (påstået) højt civiliseret samfund ikke klart og stærkt fra overfor denne mentalitet, især når den udtales fra landets fineste talerstol og af landspolitiker, så vil det kun eskalere.

Jeg overvejer faktisk kraftigt at melde Hr. Berth for overtrædelse af racismeparagraffens stk.1 for at afprøve retsstillingen. Men også fordi, det er tekstbogs-racisme efter min opfattelse, og det gør mig vred som bare.

Johanna Haas, Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, Viggo Okholm, Anne Mette Jørgensen, Jan Weber Fritsbøger, Marie Jensen, Nette Skov, Eva Schwanenflügel, Kurt Nielsen, Hans Larsen og David Adam anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Lad hellere være, Mads Berg,

Du får bare at vide af statsadvokaten, at du ikke er påtaleberettiget, med mindre du selv er 'muslim' og/eller efterkommer af indvandrere fra et af de af MF Kenneth Kristensen Berth anførte lande.

Carsten Wienholtz, Erik Fuglsang, Anne Mette Jørgensen, Jan Weber Fritsbøger og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Hans Larsen, 23. februar, 12:56 og @David Adam, 23. februar, 12:49
"I Straffelovens forstand er det altså racistisk at omtale en hel befolkningsgruppe (muslimer) på den måde, Berth gør, og Pelle Dragsteds indvending er naturligvis helt berettiget."

En lille rettelse til dette. §266b er populært kaldt Racismeparagraffen, ikke officielt. Det er ikke sådan at den/dem, der dømmes efter den, juridisk set er bleven anerkendt for at være racister. Jeg nævnte selv religion tidligere, men §266b dækker desuden over seksuel orientering og der har været domme imod homofobiske udtalelser. Altså mere end selv det mange i dag betragter som "race".

Debattens udgangspunkt er Berths udtalelse - ikke hvad alle kan indlæse deri - herunder Dragsted. Han kalder udtalelsen fejlagtigt for racistisk. Pia Kjærsgaard irettesætter Dragsted for sprogbruget.
Så fortsætter debatten her den store forvirring og mistolkning.
Straffeloven bringes ind : ".... en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund..."
Er Berths udtalelse udtryk for noget af dette ? Nej, den er en simpel konstatering af faktiske tilstande.
Så er den ikke længere.

Carsten Hansen

Leo Nygaard.

Men rigtig mange muslimer er udmærket integreret i det danske samfund og forøvrigt også i andre lande.
Siger man "muslimer" og ikke "Nogle muslimer", så slår man alle over èn kam.

Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, Ib Gram-Jensen, Karsten Lundsby, Nette Skov, Rikke Nielsen, Leo Nygaard og Klaus Ankerstjerne Eriksen anbefalede denne kommentar

Sider