Leder

Vi skal kunne stole på, at fragtfirmaerne har rent mel med i bagagen

Nogle af fragtfirmaet FedEx’ underleverandører har tilsyneladende begået systematisk skattesvindel. Selv om FedEx ikke har et juridisk ansvar, har de et samfundsansvar for at sikre, at fragten går ordentligt til
Indland
8. februar 2019

Klik, klik, klik, og få dage efter har du dine dagligvarer, nye T-shirts eller nye sko til børnene lige ved hånden. Du springer køen i Netto over og slipper for at fare forvildet rundt i storcenterets krinkelkroge.

Danskerne har hengivet sig til e-handlens bekvemmeligheder, for fire ud af fem har handlet på nettet inden for det seneste år, og fra 2016 til 2017 steg danskernes e-handel med 13,9 mia. kr.

Men fragtfirmaerne, der leverer de mange pakker til os, har ikke altid rent mel med i bagagen.

Bag de internationale fragtfirmaer gemmer sig en benhård branche af underleverandører, som kæmper om at komme først og være billigst. Og nogle af dem ’glemmer’ tilsyneladende at betale skat i svinget.

Det viser DR’s undersøgelse af otte selskaber, der alle har kørt med pakker for det amerikanske firma FedEx. På bare tre år gik firmaerne konkurs på stribe og efterlod en samlet skattegæld på over 11 millioner kroner.

Tilsyneladende er selskaberne blevet stiftet alene for at undgå at betale skat og moms. Når skattegælden i et firma er vokset, er det blevet erklæret konkurs – og så er medarbejdere og budbiler blevet flyttet til et nyt firma i kæden. På den måde har man kunnet placere udgifterne i et selskab og indtægterne i et andet.

Underleverandørerne har altså angiveligt gennemført systematisk svindel, men FedEx har ikke været direkte involveret.

På den måde minder sagen meget om en anden sag fra 2015, der også gav ivrige nethandlere knas med samvittigheden.

Onlinesupermarkedet nemlig.com og pakkefirmaet GLS havde illegale indvandrere til at køre ud med dagligvarer og pakker for lønninger på ned til 40 kr. i timen. Men det var pakkebuddene, der fik bøder for at arbejde ulovligt i Danmark.

Hverken nemlig.com eller GLS blev straffet, selv om fragtbilerne var udstyret med firmaernes logo, og chaufførerne var iført firmaernes uniform. De havde gjort sig ansvarsfri ved ikke at ansætte chaufførerne som medarbejdere, men i stedet hyre dem som ’selvstændige vognmænd’.

I begge tilfælde er det altså de store fragtfirmaers brug af underleverandører, der friholder dem fra juridisk ansvar. Men det ændrer ikke på, at de har et samfundsansvar for at sikre sig, at de benytter underleverandører, der betaler deres skat og betaler deres (lovlige) medarbejdere en ordentlig løn.

Imens må forbrugerne gøre op med sig selv, om de vil blive siddende hjemme bag skærmene og støtte den blakkede branche.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg tror forbrugerne vil vedblive og sidde derhjemme og støtte den blakkede branche.
1. Der er ikke noget alternativ. Nethandel er kommet for at blive og har i øvrigt eksisteret i 100 år. I gamle dage hed det postordre. Mange varer findes ikke på hylderne hvis der overhovedet er en fysisk forretning til den vare.
2. Man kan ikke se om en vare man har bestilt vil blive leveret af et fragtfirma med et blakket ry eller af et hæderligt fragtfirma der betaler enhver sit, skat, mindsteløn eller derover.
3. Hvem siger at fysiske forretninger ikke også laver snyd?

Når man ikke har mulighed for at vælge på et oplyst grundlag er man logisk set fritaget for ansvar for sit valg.
Det er derfor kun muligt at regulere fragt- og andre firmaer ved en eller anden form for uvildig kontrol og krav om dokumentation.
Opgaver der påhviler staten.

Tillid virker ikke i en markedsøkonomisk konkurrencesituation.

Lovgiv om kædeansvar i forhold til brug af underleverandører, så kan der, også i transportbranchen, blive ryddet op i forhold til de mest brodne kar vha. due diligence o.l.

Per Klüver, Bjarne Bisgaard Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

For lige at få tingene på plads er et firma som DHL ejet af Deutsche Post der igen er ejet 100 % af den tyske stat (ligeom Deutsche Bahn - DB). I Danmark har vi et troværdigt selskab Post Nord ejet af Sverige og Danmark der er under opbygning. Fælles for alle er at de umuligt kan gå konkurs så de er et robust alternativ til alle fuskerne på markedet.