Leder

Enhedslisten er endt i en uholdbar dobbeltposition på EU-spørgsmålet

Enhedslistens udmelding om, at danskerne ikke skal stemme om at forlade EU, før der er en afklaring på Brexit, er en tynd kop te og en underlig dobbeltposition
'Vi kan se på processen og kaosset i Storbritannien, at man skal vide præcis, hvad man stemmer om, før man stemmer. Og det kan vi ikke vide, før vi har en afklaring på Brexit' siger Pernille Skipper.

'Vi kan se på processen og kaosset i Storbritannien, at man skal vide præcis, hvad man stemmer om, før man stemmer. Og det kan vi ikke vide, før vi har en afklaring på Brexit' siger Pernille Skipper.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

16. marts 2019

Brexit-kaosset udstiller ikke blot et dysfunktionelt britisk parlament, men har også fået danske EU-skeptiske partier til at stikke halen mellem benene. Enhedslistens frontfigur Pernille Skipper udtaler nu i en kronik i Jyllands-Posten, at partiets ønske om en dansk folkeafstemning, var »en fejl« – et ønske, der faldt umiddelbart efter resultatet af briternes afstemning i juni 2016.

Efter to tabte afstemninger om den britiske premierminister Theresa Mays foreløbige aftale med EU har kaosset fået Enhedslisten til at indse, at Danmark kunne komme i samme situation, hvis man fulgte partiets ønske om et Dexit.

Derfor skal danskerne ikke stemme om at forlade EU, før briterne har fået en afklaring – hvornår det så end bliver.

Men det er en tynd kop te, Skipper.

En af de primære grunde, til at Brexit er endt i politisk kaos, er, at man ikke har kunnet finde en løsning på grænsespørgsmålet mellem Irland, der er et EU-land, og Nordirland, der forlader EU sammen med det øvrige Storbritannien.

Det grænseproblem ville Danmark slet ikke have i det tilfælde, at danskerne faktisk fik valget og stemte Dexit.

Desuden er det politisk frihjul, at Enhedslisten ikke stiller med sit eget bud på hvilken pris danskerne skulle betale for deres frihed fra EU. I stedet henviser Pernille Skipper altså til briterne:

»Vi kan se på processen og kaosset i Storbritannien, at man skal vide præcis, hvad man stemmer om, før man stemmer. Og det kan vi ikke vide, før vi har en afklaring på Brexit.«

Enhedslisten mangler tydeligvis en løsning på et helt andet problem, nemlig at 65 procent af deres vælgere ifølge en ny meningsmåling foretaget af Tænketanken Europa, siger, at de ønsker at blive i EU, mens 29 procent ønsker at forlade EU. Samlet set ønsker 69 procent af de venstreorienterede vælgere at blive i EU. EU-skepsis er altså i høj grad blevet et højreorienteret projekt.

De europæiske højrepopulistiske partier er blevet spået mere indflydelse i det nye Europa-Parlament efter valget i maj. Og selv hvis det ikke sker, fordi partierne ikke kan finde ud af at samarbejde, så er det bemærkelsesværdigt, at flere af de højrenationalistiske partier har skiftet kurs til nu at forsøge at forandre EU indefra.

De højrenationale anerkender altså EU som en kampplads. Det burde Enhedslisten også gøre. I stedet er partiet endt i en uholdbar dobbeltposition.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kim Folke Knudsen
  • Gert Romme
  • Jes Kiil
  • Mihail Larsen
Kim Folke Knudsen, Gert Romme, Jes Kiil og Mihail Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Selv Weekendavisen kan se, at det kun er nogle få grupper i Enhedslisten, der går ind for udmeldelse af EU.
Det burde Information også kunne forstå.

Peter Andersen, Frederik Groth Nordstrøm, Rolf Andersen, Gert Romme, Eva Schwanenflügel, Henrik Peter Bentzen og Poul Anker Sørensen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Steen Sohn 16. marts, 2019 - 10:08

Jeg læser ikke Weekendavisen - betalingsmuren er for høj - men jeg læste interview'et med Pernille Skipper i JyllandsPosten d.14.03 og Pernille Skippers & Nikolaj Villumsens kronik avisen samme dag.

Kronikken er altså skrevet af Enhedslistens politiske ordfører og partiets spidskandidat til EuropaParlaments valget, så undskyld; men vi må altså kunne regne med, at både interview og kronik udtrykker Enhedslistens holdning til EU.

Jeg har ingen anelse om, hvorvidt Information eller Mette-Line Thorup ved, eller burde vide, mere om Enhedslistens politik, end Enhedslisten selv - men det lyder altså vanvittigt.

Kim Folke Knudsen, Torben K L Jensen og Mihail Larsen anbefalede denne kommentar
Mihail Larsen

EL's udmelding i Jyllandsposten
- er lige så selvretfærdigt-tvetydigt som Corbyns 'konstruktive tvetydighed'. Nærmest som pr. automat hældes der gylde ud over EU, selv på punkter, hvor EU vitterligt gør en positiv forskel. Lige så tyndbenet er forsikringerne om, at der skam står et socialistisk alternativ parat til at overtage EU's internationalt koordinerende rolle.

https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE11248965/enhedslisten-gaar-ti...

Forestillingen om, at folkeafstemninger er vejen frem, bør nok reflektere strategisk på, hvem man kommer i båd sammen med. Sålænge EL kører énsidigt på en ren nej-strategi, slår partiet reelt pjalterne sammen med den reaktionære højrefløj, der er langt bedre rustet til at høste de politiske gevinster af 'samarbejdet'.

https://www.theguardian.com/us-news/2019/feb/07/why-the-wealthy-back-tru...

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/mar/14/chaotic-brexit-tru...

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/feb/18/trump-pompeo-bolto...

Michael Juul Holm, Pietro Cini, Lars F. Jensen, Erik Bavngård Jensen, Sabine Behrmann og Thomas Andersen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Nu melder EL ud, at partiet mener, at vi skal blive i EU, indtil vi ser, hvad der sker med UK, og nu er det så også forkert. Selv er jeg skeptisk tilhænger af EU, og finder derfor, at ELs udmelding blot er udtryk for sund fornuft, så jeg forstår virkelig ikke kritikken fra de hardcore EU-tilhængere.

At man i enkeltsager kan have samme holdning som højreorienterede betyder jo ikke i sig selv, at der er noget galt med en sådan holdning - det kunne jo være centristerne, der tog fejl. Se bare på Demokraterne i USA, som principielt er modstandere af alt, hvad Trump finder på. Når Trump fx ønsker at afvikle dele af den amerikanske krigsførelse rundt omkring i verden, går Demokraterne prompte ind for mere krig, og hvor smart er det lige?

Hvad med at tænke selv, Mihail Larsen, i stedet for blot at være modstander af en sag, fordi ens politiske modstandere går ind for samme sag? Corbyn balancerer på en knivsæg, da Labour er lige så splittet på spørgsmålet som resten af befolkningen - modstanden mod EU er jævnt fordelt, både højre- og ventreorienterede er EU-skeptikere, kun det handlingslammede centrum går entydigt ind for Remain. Corbyn ved, at en ny folkeafstemning risikerer at føre til brændende biler i gaderne, så det er da klart, at han er forsigtig.

Jeg har Informations quiz-redaktions ord for, at jeg er 6% enig med DF; hvad jeg er enig med halvfascisterne om, aner jeg ikke, men det er ikke noget, der bekymrer mig, for jeg bestræber mig på at vurdere en sag på dens egne meritter. Det er selvfølgelig klogt at gå sine argumenter efter i sømmene en ekstra gang, hvis man pludselig er enig med sine politiske modstandere, men hvis argumenterne holder, skal man da hilse denne uventede støtte velkommen.

Indtil videre er EL på dit parti, så hvorfor ikke glæde sog over, at I er enige, så længe det varer?

Peter Andersen, Michael Waterstradt, Kim Folke Knudsen, Carsten Wienholtz, Katrine Damm, Rolf Andersen, Torben K L Jensen, Britta Hansen, Peter Høivang, Carsten Svendsen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Estermarie Mandelquist, Mogens Holme, Henrik Peter Bentzen, Ejvind Larsen, Steen Sohn og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

En stor tak til Mihail Larsen for at fremhæve Enhedslistens nye forhold til EU:

"En kvalificeret afstemning om Danmarks forhold til EU kræver, at det står helt klart, hvilke alternativer, der er til et fuldt medlemskab."

Hvis ikke det er en afvisning af en udmeldelse, hvad er så?

jens peter hansen

El har de sidste mange år talt med to eller flere tunger. En del har lyttet til retorikken om det onde EU og stemt på EL. Samtidig har partiet himlet op om at EU skulle gøre noget fx over for flygtninge. Der er næppe tvivl om at EL står der hvor SF stod i 93. De fleste politikere vil gerne EU, men er bange for vælgerne.

Kim Folke Knudsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Kristian Rikard, Ejvind Larsen, Lars F. Jensen og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Enhedslisten skal vare sig for at komme for tæt på det højrenationale DF på enkeltsagen EU. Og lade der være op til socialdemokratiet og SF om, i hvert fald, i håbet, at kunne regere Danmark i en ny regering på alle politikområdet med det højrenationale DF som støtteparti....og så må Enhedslisten også lære, at det gavner venstrefløjen, og holder de højrenationale udenfor indflydelse, at Socialdemokratiet + sidekick er gået all-in på DF's udlændinge- og integrations-politik.......øhhhhh.

Vi ser stor EU-skepsis til EU-valgene og især ved EU-afstemningerne. Mellem dem - er det kun journalister og kommentatorer der har tid til at udtale sig om EU, og de tilhører sammen akademiske klasse - en som nyder rigtig godt at det neoliberale EU-paradis. Så ofte er nyhedformidlingen ren oplæsning af regeringens talepunkter. Meningsmålingen vil se anderledes ud når EU-skeptikere blander sig i debatten. Kan nogen f.eks. huske da vismændene på det helt rigtige tidspunkt kunne fastslå at, om vi fik Euroen eller ej, havde det ingen gevinst for økonomien. Det har reddet vores land for megen bekymring.

Men det må da ærgre Enhedslisten, at de lovede en EU-afstemning på baggrund af at britisk parlamentarisme ville nå nogen vejene her efter et år. Og så lige op til et EU-valg med Enhedsliste-kandidater...

Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Og ingen tilhænger af EU helmer åbenbart, før EL utvetydigt har sagt, at det ELSKER EU, fordi det er fredens projekt.
For det er det eneste "troværdige".
Samtidig skal man så igen læse, at EU-skeptikere solidariserer sig med højrefløjen ...
I en avis, der ikke ligefrem er højrøstet omkring Orbans Ungarn, og som holder meget lav profil omkring Macrons politik, for slet ikke at tale om de gule veste ...
Som IKKE har skrevet om, at TTIP nu igen tages op. Som IKKE skriver om Merkels økonomiske politik - selv om den næppe kan kaldes "centrum", i hvert fald ikke efter danske forhold.
Som absolut ikke bakker op omkring Cataloniens folkevalgte, der nu har siddet fængslet i over et år, for den "forbrydelse" at afholde en vejledende folkeafstemning. Som intet skriver om, at det var Francos gamle parti, der fik dem fængslet.

Sig mig, hvem er det mest, der solidariserer sig med højrefløjen?

Kim Folke Knudsen, Mogens Holme, Rolf Andersen, Per Torbensen, Henrik Peter Bentzen, Peter Høivang, Lars Bo Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Ingen ved, hvordan det vil gå Storbritannien efter en udmeldelse.
Dommedagsprofetierne har været ganske svarende til de, der har lydt i forbindelse med alle afstemninger, der er gået imod mere EU-integration her i DK.
Det bliver spændende at se de "27" stå samlet om at finde de 12-14 milliarder Euro, der kommer til at mangle i budgettet når Storbritannien ikke længere bidrager til kassen.

Henrik Brøndum

Det vigtige er, at de centrale magtbærende partiers politik er gennemtænkt og konstruktiv. En stor politisk begavelse på yderfløjen er lidt spild af talent. I UK er der så sket det usædvanlige, at både Labour og Konservative på ingen måde ledes af folk fra den øverste hylde, og så kan det jo kun gå galt.

Brøndum. Din dybtgående politiske analyse, der siger, at Jeremy Corbyn, ikke er fra øverste hylde, er der nok 5-600.000 medlemmer af Labour, der er uenige med dig i. Plus fyrre-halvtreds procent af befolkningen.

Niels Duus Nielsen, Per Torbensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

"Enhedslisten er endt i en uholdbar dobbeltposition på EU-spørgsmålet "

Som alle andre National konservative kæmper de med at holde ideologi og virkelighed adskilt så de ikke behøver at få beskidte hænder.

Jeg tænkte allerede dengang, at Skippers meget hurtige udtalelse ikke var særlig smart.

Dobbetposition?

Tjo, men det dækker vel nok ganske godt over mange EL- vælgeres holdning, inklusiv min egen, - ikke særligt begejstret for EU, men vel det mindst ringe der er, og nu er vi der, der er ikke tid til at bryde EU ned og starte forfra, - så må vi få EU til at fungere, altså forholde sig til klimaforandringerne, ulighed, sparepolitikken, migration, fattigdom....
(Som før skrevet, jeg er ikke specielt optimistisk)

Carsten Svendsen, Kim Folke Knudsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Jeg er absolut EU-aficionado.

For min skyld skal Enhedslisten ikke erklære sin kærlighed EU -
måske snarere tvært imod.

Den danske EU-skepsis og -modstand bør repræsenteres af partier, der også opstiller til Folketingsvalgene og ikke i øvrigt ansvarsfri bevægelser, og det kan vel kun gavne Folkebevægelsen imod EU, hvis Enhedslisten skifter holdning.

For en person, der kun kender til Enhedslisten fra pressen, virker det i øvrigt som en forrykt tanke, at Enhedslistens EU-politik skulle kunne svinge 180 grader. Alle udtalelser fra partiets politikere går ind for en udmeldelse før eller senere.

Til syvende og sidst drejer det sig vel om hvorvidt man tror at det er muligt at demokratisere EUs institutioner som Varofakis er fortaler for " we can not reform it but we can transform it"
https://www.yanisvaroufakis.eu/2019/03/07/whats-wrong-in-europe-today-an...
Eller om man har en fornemmelse af at projektet er håbløst, hvilket man let kan få indtryk af ved at se dokumentaren om lobbyismen i EU - The Brussels Business - link til trailer - men den findes derude.
https://www.youtube.com/watch?v=JEaK2OteEws

Et nej til EU beskrives som at vende tilbage til en ren nationalstats tankegang, men der findes jo mange internationale aftaler og traktater som er udemærkede at arbejde ud fra og som de fleste lande allerede har ratificeret. Alting behøver ikke være sort -hvidt

Forhandlingerne om UKs udtræden af EU har været decideret pinlige og en trækken tiden ud manøvre. Jeg ved ikke om May er fra øverste hylde - hun har spillet sit eget spil som absolut ikke har været til fordel for den britiske befolkning og UKs udtræden. Det er endnu uvist om de overhovedet kommer ud. Og jo der vil uden tvivl opstå kaos - men deres masterplan var elendig - eller ikke-eksisterende. De har ikke forvaltet deres ansvar korrekt.

Jeg synes politikerne i EU skulle læse teksten på væggen. De burde indse at den er ravende gal og gøre noget ved problemet NU. At de er så tonedøve gavner ikke den optimistiske tro på en forandring kunne komme indefra.

Jeg synes heller ikke pressen er videre vaks til at formidle hvad der foregår i EU og det på trods af at hovedparten af lovgivningen stammer fra direktiver sydfra.

Flemming Berger, Mogens Holme, Curt Sørensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

"Et nej til EU beskrives som at vende tilbage til en ren nationalstats tankegang, men der findes jo mange internationale aftaler og traktater som er udemærkede at arbejde ud fra og som de fleste lande allerede har ratificeret."

Ren nationalstatsromantik.

Bare se hvad der sker med UK for at få handelsaftaler med USA når UK ikke mere er med i EU.
https://edition.cnn.com/2019/03/01/business/us-uk-trade-deal-brexit/inde...

Niels Bøjden -
Jeg er ikke nationalromantiker og synes heller ikke at min argumentation giver belæg for at placere mig blandt disse.

De presser selvfølgelig UK det er forventeligt. Jeg synes stadig at et marked der representere 66 millioner et betydeligt marked at sige nej til så mon ikke det kan forhandles. US andel udgør 14,5%. Ingen siger at udmeldelsen vil betyde status quo - det er der nok ingen der forventer.

De der har stemt nej er skuffede. De har absolut IKKE fået noget ud af UKs medlemsskab - det er faktisk gået den anden vej. At blive i EU er heller ingen løsning på deres problem sålænge deres problemer ignoreres.

Den er parkeret og Pernille Skipper udtaler
"Vi har lært af brexit, at der skal være en stor klarhed over, hvilke alternativer der er, før man tager sådan en folkeafstemning"
Det forekommer fornuftigt nok at undersøge mulighederne først og i mellemtiden forsøge at demokratisere EU indefra - hvilket jeg tvivler på er muligt.

Hvem er egentlig disse

"De presser selvfølgelig UK det er forventeligt. Jeg synes stadig at et marked der representere 66 millioner et betydeligt marked at sige nej til så mon ikke det kan forhandles. "

Nej. Det har USA meldt ud. Og Kina gider ikke engang starte samtaler med UK. Japan og Sydkorea har meldt ud at det kommer til at koste. Og Canada har meldt ud at de hellere vil være gode venner med EU end med UK.

Det er interessant at 70% af de der under 30 stemte for at blive i EU, mens alle de gamle nisser stemte for at komme ud. Så de der ikke skal arbejde og studere i en international verden i fremtiden stemte for at komme ud, de der skal bære UK i fremtiden stemte for at blive i EU.
https://www.statista.com/statistics/567922/distribution-of-eu-referendum...

Torben Lindegaard, Lars F. Jensen og Mihail Larsen anbefalede denne kommentar
Lars F. Jensen

@Carsten Svendsen "... at finde de 12-14 milliarder Euro, der kommer til at mangle i budgettet når Storbritannien ikke længere bidrager til kassen".

Bortset fra, at det nærmere er lige omkring €10 mia/år netto, som UK hidtil har bidraget med til EU's udgifter, så er det et rent peanuts beløb sammenlignet med fx EU27 BNP, der sammenligneligt udgør ca €13.000 mia/år eller 1.300 gange mere.

Det er mere et beløb, der kan bruges som et politisk pseudoargument overfor hjemlige talblinde vælgere, der ikke kender eller forstår EU's økonomiske størrelses ordner end indgå nogen relevant og betydende debat.

Lars F. Jensen

@Nils Bøjden
EU vil selv ved en 'no deal' Brexit ensidigt opretholde retten og adgangten til EU for visse finansielle services i 12 og 24 måneder henholdvis. EU kræver at UK (ensidigt) gengælder EU's regler.

Det betyder at EU banker/institutioner har yderligere 12 respektive 24 måneder til, at få alt overført til EU27 driftsteder.

Nedenstående giver et overblik over de afværgende tiltag, som EU27 ensidigt vil gøre i de nærmeste 9-12 (24) måneder efter en 'no deal'

Det vil naturligvis ikke betyde meget for UK's forhold, men nogle men ikke alle af de værste hændelser vil først komme i 2020 og enkelte først i 2021 Omvendt vil der være ekstra traumer lige omkring og i tiden efter Brexit dag, der vil skyldes kaos og udeblevne vareleveringer og fx manglende ny organisering af bla toldvæsnet.
Sådanne rent praktiske ulemper må forventes delvist at blive løst indenfor en vis tid.

Lars :)

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-6851_en.htm

"EU vil selv ved en ’no deal’ Brexit ensidigt opretholde retten og adgangten til EU for visse finansielle services i 12 og 24 måneder henholdvis. EU kræver at UK (ensidigt) gengælder EU’s regler."

Og det er så fra EUs side. Jeg skriver om de besværligheder UK har kastet sig ud i.

Men nogle områder er allerede aftalt uanset om udfaldet at UKs "drunken monkey" strategi. F.eks er clearinghouses godkendt for de næste 12 månedet.
https://www.ft.com/content/be6212a4-334b-11e9-bd3a-8b2a211d90d5

Kim Folke Knudsen

Enhedslisten har taget et vigtigt skridt i fornuftens retning.

EU er det største til dato parlamentariske eksperiment på at få vort Europa og nationerne i Europa til at løse deres fælles problemer. jeg vil til evig tid foretrække denne samarbejdskonstruktion fremfor at vende tilbage til et Europa med stridende nationalistiske styrer og hvor de store lande kan få andre gode ideer til, hvorledes de skal tryne deres omgivelser.

500 års krige i Europa siden England og Frankrig lå i krig med hinanden i lige ved 100 år.

Da det var færdigt, så var det Tyskland eller mere præcist Preussen som kom op og toppes med stormagterne Frankrig, Rusland, Østrig Ungarn i perioden fra midten af 1700 tallet og op til den 1. Verdenskrigs udbrud i August måned 1914.

Den 1. Verdenskrig og den 2. Verdenskrig - Vi har kigget ned i afgrunden en gang uden at Danmark som nation havnede dernede. Men det var tæt på, hvis der havde siddet en Donald Trump i USA i 1941, så er jeg ikke sikker på, at USA var kommet England til hjælp. Det kunne være endt med en tvungen fredsforhandling mellem Churchills efterfølger og det nationalsocialistiske Hitler Tyskland. Danmarks eksistens havde været på spil.

Der er brug for Enhedslistens pågåenhed og stædighed nede i EU, for der er mange kampe at tage med et EU, som er lidt for meget domineret af neoklassisk ideologisk økonomisk politik og under massiv påvirkning og pres fra de store multinationale selskaber. EU er en kampplads kast dig ind i dysten og lad ikke højrefløjen om deres forsøg på at splitte EU ad.

Jeg glæder mig over Enhedslistens meget vigtige skridt i den rigtige retning og ved godt, at der stadigvæk er mange berettigede forbehold over den politik, som føres i EU. Men politiken kommer ikke fra EU alene den kommer fra medlemsstaternes folkevalgte regeringer.

Niels Duus Nielsen, Peter Andersen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Kim Folke Knudsen 18. marts, 2019 - 09:18

"Men politiken kommer ikke fra EU alene den kommer fra medlemsstaternes folkevalgte regeringer."

Det er i hvert fald korrekt.

Ministerrådet styrer EU - Kommissionen forvalter traktaterne og implementerer den politik, som Ministerrådet har vedtaget

Niels Duus Nielsen

Pernille Skipper skal balancere på en knivsæg ligesom Corbyn, da ELs vælgere er splittede på spørgsmålet om EU. Jeg er skeptisk tilhænger, men jeg kender da en hel del modstandere, så det er ikke så ligetil at udtrykke en konsensus, som er fraværende.

Den afgørende forskel er, at knivsæggen ikke er så skarp i Danmark som i England.

Torben Lindegaard

@Niels Duus Nielsen

Pernille Skipper skal vel især give lederskab til alle os andre og klart redegøre for hvilken politik, vi kan fremme ved at stemme på Enhedslisten.

Niels Duus Nielsen

Ja og nej, Torben Lindegaard, det er medlemmerne, der fastlægger den politiske linje, og ikke ledelsen af partiet. At Skipper er chef skyldes vel, at partiet har tillid til, at hun varetager den linje, som medlemmerne har udstukket.