Leder

Skolen skal vise vej, når børn og unge skal lære, hvordan det gode digitale liv ser ud

Når antallet af unge med højt forbrug af sociale medier er dobbelt så stort blandt unge med svag social baggrund, begynder vi at kunne ane konturerne af en ny slags ulighed. Selvom det er uvist, om et stort tidsforbrug på nettet har konsekvenser for børn og unges mentale og fysiske sundhed, bør det føre til større fokus i skolen på et sundt digitalt liv
Forbruget af sociale medier er dobbelt så højt blandt unge med en svag social baggrund. Konturerne af en ny slags ulighed tegner sig, og her bør skolerne sætte ind og sætte større fokus på et sundt digitalt liv.

Forbruget af sociale medier er dobbelt så højt blandt unge med en svag social baggrund. Konturerne af en ny slags ulighed tegner sig, og her bør skolerne sætte ind og sætte større fokus på et sundt digitalt liv.

Joachim Adrian

12. april 2019

Vi er midt i et digitalt eksperiment, hvor vi med smartphonen ved hånden har adgang til en uendelig verden af underholdning, kontakt og information. Men ingen ved i princippet, hvad det betyder for os.

Som en 14-årig pige fortalte til Information torsdag, bruger hun hver uge 24 timer og 44 minutter på Snapchat.

Et helt døgn om ugen brugt på sjove beskeder kan nok fordybe bekymringsrynkerne hos os voksne, men som Skolebørnsundersøgelsen 2018 viser, så er det et udbredt fænomen: Hver fjerde pige og hver femte dreng på 15 år bruger mindst fire timer dagligt på sociale medier.

Undersøgelsen viser også, at de unges onlineliv er socialt skævt. Når antallet af unge med højt forbrug af sociale medier er dobbelt så stort blandt unge med svag social baggrund – et forbrug på mindst fire timer om dagen – begynder vi at kunne ane konturerne af en ny slags ulighed.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Søren Hjernøe
Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel og Søren Hjernøe anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Bisgaard Jensen

Jamen, er der da slet ikke noget skolen - folkeskolen - og de andre skoler ikke skal tage sig af og stå på mål for? Det er simpel ansvarsforflygtigelse. Skal skolen kunne være bolværk for usunde medieinteresser og samtidig undervise i fysik, biologo, sprog, almen dannelse osv med et budget der aåligt forringes og fuldstændig fritage det øvrige samfunds ansvar, herunder forældrenes.
Det er ren sisyfos

Ole Kresten Finnemann Juhl og Gert Hansen anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

Lidt research kunne have fortalt lederskribenten, at folkeskolen i årevis har gjort, som lederskribenten fortæller, at kun de private skoler gør.
Hvad sker der for tiden på Information?
I samme moment ville det klæde Information at skrive om afviklingen af folkeskolen, som de har fundet sted siden 2013.