Leder

Debatten fortsætter: Argumenter for el-løbehjul

Én ting er mere barnligt end voksne mennesker på løbehjul. Det er at affeje enhver forandring som forfald, og forveksle sin egen afsmag med et samfundsproblem, skriver Mathias Sindberg i denne leder, som følges op af en kritik af det risikable ved el-løbehjulene af David Rehling
Som det ofte også er med forandringer, rummer løbehjulene en masse lovende perspektiver. Én ting er, at det er sjovt. Og det er det virkelig. Det er også smart. De står over det hele, og man kan parkere dem over alt, skriver Mathias Sindberg i denne leder.

Som det ofte også er med forandringer, rummer løbehjulene en masse lovende perspektiver. Én ting er, at det er sjovt. Og det er det virkelig. Det er også smart. De står over det hele, og man kan parkere dem over alt, skriver Mathias Sindberg i denne leder.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

17. juli 2019

Fremtiden er her. Den er elektrisk og kører på to hjul. Det seneste halve år er der sket noget drastisk i København og Århus, som nu også breder sig til Vejle og Odense. Tusindvis af mennesker drøner rundt på små, pangfarvede, elektriske løbehjul. Med ret ryg svæver cyborg-mennesker lydløst gennem gaderne som i en sci-fi-film.

Det er ikke forkert, når en af de utallige løbehjuls-udlejere kalder det en »revolution af den urbane mobilitet«. I hvert fald er det en af de største omvæltninger af bytrafikken i årevis. Bybilledet har ændret sig, og folk transporterer sig på en helt ny måde.

Som enhver anden forandring har det for mange affødt en instinktiv, konservativ trodsreaktion. Det lader til, at alle, der ikke selv elsker at køre på løbehjul, elsker at hade løbehjulene.

Nogle mener, som Berlingskes kulturredaktør, Anne Sophia Hermansen, at det er en »infantil form for transport, som tiltaler børn og børnevoksne«. Andre er utilfredse med, at løbehjulene ligger og flyder, og endelig er der dem, som mener, at de udgør en sikkerhedsrisiko. Uværdigt, uhumsk eller utrygt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ervin Lazar
  • Niels Duus Nielsen
  • ulrik mortensen
  • Eva Schwanenflügel
Ervin Lazar, Niels Duus Nielsen, ulrik mortensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Brøndum

Jeg selv må være tussegammel når Anne Sophia Hermansen allerede er kommet i tantealderen.

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm og Morten Balling anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Så længe de ikke udsætter andre for fare og holder sig væk fra GÅ-gader og steder, hvor folk bevæger sig rundt uden hjælpemidler, kan jeg ikke brokke mig.

Klaus Lundahl Engelholt, Karsten Lundsby, Jesper Sano Højdal, Eva Schwanenflügel, Erik Fuglsang og Rune Mariboe anbefalede denne kommentar
Peter Tagesen

I Issmageriet ved DR-byen på amager har man sat et skilt op i døren, der fortæller løbehjulsbrugere at løbehjul i butikken er forbudt. Men det burde egentlig ikke være nødvendigt med et skilt, der fortæller at man skal trække hovedet ud af røven. Vel?

Og sådan et skilt forstærker da også mit håb om at Darwinismen også slår til over for løbehjulsbrugerne.

Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Bruhn Andersen, Stine Laursen, Karsten Lundsby, Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel, Erik Fuglsang, Hans Larsen, Carsten Wienholtz og Rune Mariboe anbefalede denne kommentar
John Poulsen

"Dejligt" at se at Rikke Nielsen mener at handicappede, gangbesværede eller folk med briller eller høreapparater intet har at gøre i gå-gader og andre steder hvor almindelige folk bevæger sig rundt......

Og én ting er mere barnagtigt end at affeje enhver forandring som forfald. Det er at affeje enhver afvisning af en given forandring som et symptom på uvilje mod enhver forandring.

Lone Hansen, Hans Larsen, Janus Agerbo, Birger Hagen, Mogens Holme, Henning Kjær, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Hans Ditlev Nissen, Erik Fuglsang, Ete Forchhammer , Katrine Damm, Rune Mariboe, Marianne Stockmarr, Niels Østergård og Birgitte Simonsen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

Ift. farligheden: Der dør langt flere mennesker pga. biler end pga. løbehjul. Der dør også stort set ligeså mange mennesker pga. luftforurening som der gør pga. cigaretter. Hvordan regner jeg mig frem til det sidste? Well, man kan som regel ikke både dø af det ene OG det andet, så når antallet af lungekræft og KOL forårsagede dødsfald i nylige undersøgelser tilskrives luftforurening (en fordobling af hidtige tal), så skal disse tal fratrækkes dem som dør pga. rygning. Dette vil dog gøre det sværere for Kræftens Bekæmpelse at samle penge ind og at samle befolkningen i deres had mod rygerne.

Hvis man virkelig vil fucke op, så forbyder man biler og cigaretter. Så vil befolkningstallet stige yderligere. En bedre løsning er formentlig at forbyde cykelhjelme til el-løbehjul. Af personlig erfaring kan jeg melde, at det er svært at undgå at hamre hovedet i asfalten når man vælter på et løbehjul. Globalt set er virkeligheden relativt bizar, og det hjælpes godt på vej af os mennesker og vores irrationelle handlinger.

Bjarne Bisgaard Jensen, Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Rune Mariboe

“Løbehjulene er ikke miljøvenlige her og nu. Folk behandler dem nemlig dårligt, og de går hurtigt i stykker. Men det er snarere en fallit for fællesskabet end et iboende problem i løbehjul.“ << Så skulle han se, hvordan de, der kører rundt og samler dem ind, behandler dem...

Carsten Svendsen

Nu, hvor de har nyhedens interesse, tror jeg el-løbehjulene benyttes meget som "legetøj" - ikke mindst af voksne(!), som mindes, da de var børn, men har glemt hvor hurtigt de kom sig over div. skrammer, buler og hudafskrabninger på fortovet og på legepladsen. I modsætning til nu, som voksne og skrøbelige i trafikken.

Ete Forchhammer

Jeg priser mig lykkelig for at jeg hverken er blind og i snuble-fare, eller skal køre mine børn i barnevogn/klap- eller min mor i kørestol, for hvor ville jeg få travlt med at skulle flytte løbehjul på fortovene for at kunne komme frem! Det er allerede galt nok med hensynsløst efterladte cykler... Det er som om flertallet af løbehjulsbrugere ikke har opdaget at der færdes andre end dem selv på vejene/cykelstier/fortovene.
Jeg forstår ikke at løbehjulene har lempeligere vilkår end bycyklerne!

Hans Larsen, Janus Agerbo, Karsten Lundsby, Kim Houmøller og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Jeg har aldrig haft et problem med elløbehjul. Jeg forstår dog, at de er til stor fare for vores samfund, angiveligt. Statistisk er der dog ikke rigtig noget at bygge det på, så man inddrager også elcykler. Som om alt med præfikset "el" var sundheds- og samfundsskadeligt.

Sådan bliver de stakkels elløbehjul slået i hartkorn og udskammet fra første færd. Således gøres førere af elløbehjul til usikre trafikanter, hvis ageren på cykelsti, gågade, i byrum generelt, udskammes og latterliggøres af de sikre trafikanter, der i flere menneskealdre har bevæget sig til bils, tils hests, til fods, til knallerts, til verdens ende.

Skulle vi ikke lige tage os sammen og byde elløbehjulet velkomment og give det en chance?

Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen, Morten Balling og John Poulsen anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

Alle brugere af motoriserede køretøjer bør bruge sikkerhedsudstyr: Sikkerhedsseler i biler, og hjelme når man kører på motorcykler, knallerter, el-cykler og ... el-løbehjul.

Det er en simpel lovændring, der vil forhindre mange fatale ulykker.

Og som politiet her fornylig har demonstreret: Promillegrænsen på 0,5 gælder også for el-løbehjul.

I øvrigt skulle I se denne video:
https://ekstrabladet.dk/112/el-loebehjul-koerer-over-for-roedt-og-ind-i-...
.. hvor to (!) unge mennesker på et el-løbehjul kører over for rødt (!) på Vesterbrogade i København, og ikke mindst kører direkte ind i en motorcykelbetjent under fuld udrykning. Jeg er stolt af at kunne sige, at jeg IKKE er far til nogle af disse to morsomme unge mennesker.

Jens Winther

@Rolf Andersen, motorcykelbetjent med fuld udrykning blev kørt ned af to unge på el-løbehjul...!

Det kan godt være, du er stolt af ikke at være far til de to unge mennesker - men man har sgu ikke meget at være stolt af, hvis man er far til motorcykelbetjenten. Gården er vel gået til hans storebror.

Morten Balling

@Rolf Andersen

Hvad med bare at forbyde alle transportmidler? Det ville være godt for klimaet, og det ville helt sikkert nedbringe antallet af ulykker i trafikken.

Du skriver mange fatale ulykker. Hvor mange snakker vi om ifm løbehjul i Danmark? Har du hørt om nogen?

Hvorfor skal staten blande sig i den personlige handlefrihed, hvis ens handlinger, f.eks. ikke at bruge hjelm, ikke er til fare for andre? Man kunne svare at ulykkerne belaster samfundet økonomisk, men hvis man kører galt på motorcykel uden hjelm er det relativt sandsynligt at man dør, og dermed sparer staten en masse penge på pensionsudbetaling mm.

Det eksempel du linker til, kunne lige så godt vise to unge som løb over for rødt. Hvorfor skal det gå ud over løbehjulene?

Achim K. Holzmüller

El-løbehjul kaldes en »revolution af den urbane mobilitet«.
I 2022, efter 5 års byggetid og store chikaner i byrum samt brug af mere end 3 mia. kr, når Odenses Letbane kommer igang, er de alternative, individuelle transportmidler så rigtig kommet på veje og stræder.
Det i forvejen med 40 til 50 mio. kr. tilskud årligt fra kommunen alimentærede vanvid-projekt kommer under stærkt pres, må formodes.

Jens Thaarup Nyberg

Mit sidste løbehjul smadrede jeg i en ulykke med en bil; kun jeg og bilen kom noget til. Det er 60 år siden.

Peter Engelbrecht

@Jens Winther

Din bemærkning fortæller mere om dig end selve situationen.

"Det kan godt være, du er stolt af ikke at være far til de to unge mennesker - men man har sgu ikke meget at være stolt af, hvis man er far til motorcykelbetjenten. Gården er vel gået til hans storebror."

Din fordom om politibetjente og landmænd. Men uden at være smålig og mega forurettet, håber jeg, at det ikke var dit familiemedlem der skulle eskorteres til Riget med hjerteproblemer. Politiet kører jo til mange ting og aldrig med udrykning for sjovt. Færdselsloven lægger op til, at vi alle er opmærksomme når vi færdes i trafikken, ligesom de to unge mennesker - NOT.

Det er jo tydeligt, at føreren af løbehjulet ikke har styr på en skid, og har svært ved at styre løbehjulet, fordi de kører to på det. Sidst men ikke mindst griner det efterfølgende.

Janus Agerbo

Problemet med mange elmotoriserede transport midler er at brugerne har alt for meget fart ift. Deres evner i trafikken. De orienterer sig ikke. De kører uden sikkerhedsudstyr. Og de har ikke styr på færdselsregler. At de heller ingen motion får gør det bare dummere.

Løbehjulsfirmaerne bør straffes, når børn kører på løbehjulet, når løbehjulet spærrer fortorvet og når løbehjulet forårsager uheld.

For private bør der stilles krav om separat kørekort.

EL-Løbehjul / Cykler for den sags skyld. Det er som handicappet, med div. hjælpemidler og i " snglefart " uden mulighed for at " hoppe i sikkerhed ", svært at komme rundt hvor jeg bor i City. Der opstår ofte farlige situationer, med fulde unge med 2-3 stk på et osv, samt jeg har svært ved både at se og høre dem komme, gælder og så el cykler og de nye med store tykke hjul. MEN, jeg har også været ung engang og det jo smart man kan komme hurtigt rundt, dog SKAL, der ud fra mit vue, sættes ind mod dem som ikke bruger disse hjul på hensigtsmæssig vis også må der jo bruges en form for lovorden , som der er ved cykler, biler osv. , det nok ikke så svært. Men alt tager jo sin tid, håber dog der sker noget, FØR, nogen kommer til skade, eller det der er værre derude i trafikken. Vh

Morten Balling

Pt. kører der en debat om at det er svært at give tegn på løbehjul, når man standser (hånden op) eller når man vil dreje (hånden ud til siden). Bla. politiet gør opmærksom på at det er svært, fordi løbehjulet bliver ustabilt når man slipper styret med den ene hånd.

Eksempelvis:

http://nyheder.tv2.dk/2019-07-23-video-viser-hvor-farligt-det-er-at-koer...

Nu ved jeg godt at det er enhver politibetjent vådeste illusion at borgerne overholder loven. Virkeligheden er bare lidt anderledes: Hvor mange cyklister rækker labben i vejret når de bremser cyklen? Hvor mange rækker hånden ud når de skal dreje?

Jørn Vilvig

Vejdirektoratet har for nylig offentliggjort en undersøgelse, som viste at ud af 28.579 observerede cyklister som passerede et kryds overtrådte 1.649 (5%) færdselsloven.
Så jo, cyklister overholder i store træk færdselsloven. Selvom det er indlysende, at sommeren bringer uvidende sommercyklister og ikke mindst uduelige turistcyklister ud i gaderne. På sådan en morgen myldretidstur fra Bellahøj til Tårnby vil man (i vinterhalvåret) opleve at praktisk taget alle cyklister giver tegn. Nogen gange endda fuldstændigt overflødigt som ved rødt lys.
Her i formiddags var jeg endnu engang ved at blive kørt ned af et af de der tåbelige løbehjul. Jeg rakte hånden ud til højre og satte farten ned, hvorefter psykopaten overhalede indenom via fortovet. Det har jeg i øvrigt oplevet flere gange.

Anders Sørensen

@Jørn Vilvig, så vidt jeg lige kan se, tager undersøgelsen på ingen måde højde for cyklisters manglende gestikuleren. Således betragtes det ikke som lovovertrædelse, at man ikke rækker hånden op for rødt lys-stop.

Korrekt?

Jørn Vilvig

@Anders Sørensen.
Hvor har jeg skrevet at undersøgelsen fra vejdirektoratet handler om cyklisters tegngivning? Det gør den ikke, den handler om alle mulige andre lovovertrædelser, rødt lys, fodgængerovergang osv. Når jeg nævner den, er det selvfølgelig fordi den ”offentlige mening” om cyklister er, at de alle sammen er en bande kriminelle lovovertrædere. Det er de ikke og der er derfor heller ikke grund til at tro, at cyklister i almindelighed skider på reglerne for tegngivning.

Der findes en undersøgelse fra 2015, som undersøger hvilke typer af cyklistadfærd som forskellige trafikantgrupper anser for mest uhensigtsmæssig. Cyklisterne selv svarer; cyklister, der kører uden lys i mørke, cyklister der drejer/stopper uden at give tegn og cyklister som overhaler uden at give tegn. De to sidstnævnte er dem, som politiet påpeger, er næsten umulige at overholde for elløbehjulsbrugere. Og personligt har jeg endnu ikke oplevet en eneste elløbehjulsbruger give tegn eller se sig tilbage, når vedkommende var i gang med at overhale.

Hvordan vores lovgivere har kunnet beslutte nogen regler for en gruppe, som tilsyneladende ikke er fysisk i stand til at overholde dem, er en kende sært. På den anden side må man selvfølgelig huske på, hvem der var trafikminister, da forsøgsordningen blev vedtaget.