Leder

Undervisningsministeren burde give skolen fri fra de nationale test, mens nye udvikles

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil vil skrotte de nationale test og lover, at der er et nyt og bedre system på vej. Hun vil dog ikke give de skoler, der har søgt, dispensation fra testene
Når Pernille Rosenkrantz-Theil lover, at et nyt testsystem vil stå klar i næste skoleår, kunne man tænke, at skolerne nok klarer den et års tid endnu. Problemet er, at det formentlig er urealistisk.

Når Pernille Rosenkrantz-Theil lover, at et nyt testsystem vil stå klar i næste skoleår, kunne man tænke, at skolerne nok klarer den et års tid endnu. Problemet er, at det formentlig er urealistisk.

Niels Christian Sauer

27. september 2019

Siden S-regeringen trådte til, har folkeskolens lærere, elever og forældre kunnet se frem til at slippe for de udskældte nationale test i hvert fald i de mindste klasser. Onsdag lød den glædelige nyhed så, at regeringen helt vil sætte en stopper for de nationale test – også for de ældste elever.

Helt klar var udmeldingen fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil ikke. For ministeren vil ifølge Politiken ikke give de kommuner, der har søgt om at slippe for de nationale test i år, lov til at blive fri.

Godt nok har flere undersøgelser vist, at lærerne ikke kan bruge testene, og at de stresser mange elever, men undervisningsministeren gav alligevel afslag. Til gengæld lover hun, at der allerede fra næste skoleår vil stå et nyt testsystem klar.

Pernille Rosenkrantz-Theils argument imod dispensation til kommunerne er, at hun ikke som sin forgænger – Merete Riisager (LA) – vil lave et stort forsøg med testfri skoler.

Spørgsmålet er, hvor stort et forsøg, det egentlig ville være. Lærerne tester i forvejen elevernes niveau i de forskellige fag, så helt fri leg bliver der ikke på de testfri skoler.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vejen til helvede er brolagt med undskyldninger.
Historisk har vi stor erfaring med skoler uden nationale test, endda friskoler helt uden test og karakterer.
Men at sætte sig ind i den historiske viden er nok for stort et krav at stille til en undervisningsminister.

Anders Skot-Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Et fælles evalueringsgrundlag er noget af det bedste der er sket i den danske folkeskole.
Derved undgår vi at nogle skoler skaber deres helt egne standarder for hvad der er relevant at undervise i.
Tænk f.eks. på - Rudolf Steiner skoler -muslimske friskoler - kristne friskoler- offentlige skoler med elendig ledelse osv.
Her er de nationale test med til at sikre at der er en vis form for kontrol med galskaben.
Det er en gåde, at netop en socialdemokratisk undervisnings minister vil fjerne testene.

En dårlig lærer kan ikke fyres.
En dårlig leder kan ikke fyres men flyttes til anden skole - som leder.
Det betyder at 5-10% af lærerne er visnet og ikke fungerer og at 30% af skolerne ikke har den bedste leder.
Det har systemet affundet sig med efter årtier med sindssygt lokalt pres fra Danmarks lærerforening og skolelederforeningen. De sidder på den kommunale forvaltning.
Modsvarer fra central statsligt hold har været kontrol gennem styring med timeforbrug, karakterer, test, planer og reformer.
En frigørelse af skolen handler om at alle aktørerne slipper deres kontrol.

Det er forkert teoretisk og praktisk at tro kontrol umiddelbart kan erstattes med tillid. Sådan fungerer verden ikke. Kontrol kan erstattes med en anden form for kontrol.
Skolen kan slippes fri den dag system og brugere er trygge ved at børnene ikke overlades til en doven eller visnet lærer/leder.

Ministeren fatter ikke, at irritationen ligger i den statslige overstyring med deraf følgende bureaukrati.
"I gamle dage" kunne vi nøjes med en karakterbog. Ingen Big Brother dengang.
De offentlige ansatte spiller med. De lever jo af kontrolsamfundet. Vi andre betaler for tidsspildet.

Skolen har jo haft en test i mange år, den hedder Folkeskolens Afgangsprøve og aflægges efter 9. klasse. Ingen grund til at gøre mere ud af det.

Søren Kramer, og den store misforståelse er, at den samme lærer fremstår visnet for alle børn.
Desuden er det en del af den erfaring, man må høste i verden, at det nogle gange ikke foregår på de præmisser, der er optimale for én selv: at man skal kunne hive viden og omtanke ud af bøger og foredrag, præsentationer og kommunikation, som er langt fra at være sublime eller rene i spyttet.

Leo Nygaard har ret, ministeren ignorerer (bevidst?) at vi faktisk er en del forældre som ikke har noget imod test af de større skolebørn, så længe testene er ordineret af lærerne. Hvad vi ikke vil finde os i, er at staten vil tiltvinge sig adgang alle årlige resultater på enkelt-elevs niveau, for så at gemme dem i personhenførbar form for evigt og sammenkøre dem med alverdens andre personlige data, sælge eller forære dem til andre virksomheder, og bruge dem til at profilere vores børn resten af deres liv.

Og derfor bliver vi stadigt flere som boykotter dette data-tyveri-regime, og holder vores børn hjemme når disse test og målinger afvikles.

Viggo Okholm, Steffen Gliese, Anders Skot-Hansen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar