Leder

Hykleriet er himmelråbende, når politikerne ikke vil tage imod danske syrienkrigere

De samme politikere, som normalt råber højest om, at kriminelle udlændinge skal hjemsendes, vil pludselig ikke have en bestemt gruppe kriminelle sendt hjem til Danmark
Mandag sendte Erdogan så en 28-årig dansk jihadist tilbage til Danmark og bebudede, at flere er på vej. Det mødte stor forargelse blandt danske politikere. Blandt andet proklamerede statsminister Mette Frederiksen ifølge Berlingske, at »det er helt forrykt, at vi overhovedet skal tage imod de her mennesker«

Mandag sendte Erdogan så en 28-årig dansk jihadist tilbage til Danmark og bebudede, at flere er på vej. Det mødte stor forargelse blandt danske politikere. Blandt andet proklamerede statsminister Mette Frederiksen ifølge Berlingske, at »det er helt forrykt, at vi overhovedet skal tage imod de her mennesker«

Søren Bidstrup

13. november 2019

Det er ikke alene i strid med internationale retsprincipper, at danske politikere ikke ønsker fremmedkrigere med dansk statsborgerskab hjem til Danmark. Det er også et mageløst hykleri.

Normalt er det en topprioritet for både regeringen og oppositionen at få sendt kriminelle udlændinge tilbage til deres hjemland. Politikerne henviser til internationale retsprincipper, der foreskriver, at staterne skal tage ansvar for egne statsborgere. Disse principper må og skal andre lande følge, prædiker de.

Men i disse dage er det som om, denne logik er sat ud af kraft. For de selv samme politikere, som normalt råber højest om, at kriminelle udlændinge skal hjemsendes, vil pludselig ikke have en bestemt gruppe kriminelle sendt hjem til Danmark.

Ifølge den tyrkiske præsident Erdogan har Tyrkiet tilbageholdt over 700 udlændinge for at have tilsluttet sig Islamisk Stat i Syrien. Med rette har han appelleret til de mange jihadisters hjemlande om, at de skal tage imod dem.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben Ethelfeld
  • Ib Gram-Jensen
  • Carsten Munk
  • David Zennaro
  • Kurt Svennevig Christensen
  • Benno Hansen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Torben Lindegaard
  • Poul Anker Juul
  • Hans Larsen
  • Anker Heegaard
  • Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus
  • Cristina Nielsen
  • Hans Ditlev Nissen
  • Katrine Damm
  • Viggo Okholm
  • Gert Romme
  • Mandatar Torben Wilken
  • Søren Bro
  • Lillian Larsen
Torben Ethelfeld, Ib Gram-Jensen, Carsten Munk, David Zennaro, Kurt Svennevig Christensen, Benno Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Lindegaard, Poul Anker Juul, Hans Larsen, Anker Heegaard, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Cristina Nielsen, Hans Ditlev Nissen, Katrine Damm, Viggo Okholm, Gert Romme, Mandatar Torben Wilken, Søren Bro og Lillian Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mandatar Torben Wilken

Når man læser debatten i Folketingssalen d. 24 oktober så lægges forstanden under stolesæderne og den rene forargelse får frit løb.
Hvor er Folkestyret henne og retssikkerhedens?
Selv de ondeste forbrydere, som Hitlers Co, fik en normal rettergang og de havde langt mere ondskab på Deres samvittighed hvis man kan kalde det ved dette navn, altså hvis man kan mene De havde nogen samvittighed.
Lad os håbe vi snarest muligt kan få et Folketingsvalg og få remset Folketinget for små snævertsynede egoister og ikke det De stillede op til, nemlig at repræsenterer dem der stemte på Dem bag forhænget.
Lad os hver især huske Deres svigt. Tak for åbenbaringen. Man må desværre grimmes!!!
Torben Wilken, mandatar

Klaus Ankerstjerne Eriksen, David Zennaro, Viggo Helth, lone hansen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Susanne Kaspersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Lars Jørgensen, Gert Romme og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Hvem er det der kommer til at betale prisen i bogstaveligste forstand, det er den alm. dansker, både i kroner og øre, men også i usikkerhed og utryghed, er det prisen værd?

Disse mordere, voldtægtsforbrydere med meget mere har intet og det er absolut intet at bidrage med til vores samfund, andet en udgifter, splid og utryghed, og så vil man sætte dem i et dansk luksus fængsel i et par år, hvor efter de sandsynligvis igen vil kunne gå frit rundt i blandt os!

Erik Fuglsang, Flemming Olsen, Helle Walther og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg er målløs over debatten. Hvordan kan vore folkevalgte i ramme alvor mene, at det problem må andre lande da løse for os? Er der simpelthen ingen nedre grænse for, har stupide vore nuværende magtpolitikere vil være bekendte at være?

Jeg bliver decideret bange for de folk, der er ved magten på skift (fra begge sider af salen) nu. De har ingen forståelse for retsprincipper og menneskerettigheder. Og jeg skammer mig over at være dansker. Det er pinligt.

Carina Bøckel, Esben Lykke, hannah bro, Randi Pedersen, Dorte Sørensen, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Rolf Andersen, Chris R. B., David Zennaro, Ken Sass, Viggo Helth, Torben Lindegaard, Anker Heegaard, Bjarne Andersen, lone hansen, René Arestrup, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Werner Gass, Karsten Lundsby, Susanne Kaspersen, Mogens Holme, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Mandatar Torben Wilken, Lars Jørgensen, Hans Larsen og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Problemet er ikke stort for Danmark og andre vest-lande, for antallet af "hellige" krigere fra disse lande er ikke stort i forhold til landenes befolkninger.

Og Tyrkiet kan jo blot holde sig væk fra kurdernes områder og deres råolie. I øvrigt er deres tilstedeværelse i lodret strid med folkeretten, hvilke de vestlige lande bør gøre det klart overfor den korrupte storvisir i "Den høje port".

Til gengæld er disse mennesker og deres familier i de bevogtede lejre et enormt problem for de fattige kurdere, der trods alt var dem, der kæmpede og vandt krigen mod de "hellige" krigere fra ISIS. Og hvorfor tørrer de rige vestlige lande egentlig problemerne af på disse kurdere i stedet for at påtage sig deres ansvar.

Og ansvaret har de vestlige lande faktisk, for det er deres soldater, der har destabiliseret det meste af mellemøsten. Og de gjorde i praksis stort set intet for at forhindre deres egen borge i at rejser ind i "kalifatet" område for at indgå i tropperne.

hannah bro, Dorte Sørensen, Peter Beck-Lauritzen, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Henning Thomsen, Hannibal Knudsen, David Zennaro, Viggo Helth, Anker Heegaard, Bjarne Andersen, lone hansen, Lars Løfgren, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Werner Gass, Karsten Lundsby, Esben Lykke, Susanne Kaspersen, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Leo Nygaard, Mandatar Torben Wilken, Anne-Marie Krogsbøll, Viggo Okholm og Lars Jørgensen anbefalede denne kommentar
Mandatar Torben Wilken

Europas medlemslande blev skræmt fra vid og sans, da flygtninge strømmen eksploderede i 2016. Man ville stoppe folkevandringen over Middelhavet og det var rigtig nok, hovedparten var Migranter og ikke flygtninge i FN forstand. De skulle derfor sendes retur med det samme, men effektiviteten - samarbejdet i EU betød,, at ingen reelt ville deltage i arbejdet med ar returnerer disse mennesker.. Det var nemmere at betale en frygtelig præsident penge for at holde de ankomne afrikanere som ikke var flygtninge, men mennesker, der søgte mod det forjættede europæiske "Amerika" men man tog "fanden" i ed og betalte store midler til en Tyrkisk præsiden, der gladelig tog i mod bidragene.
Våben hajerne var der straks og de europæiske bidrag blev ikke brugt til opsamlingslejre, men til våben indkøb, så man kunne udslette de forhadte "Kurdere"! med misiler og artilleri. Få tyrkiske soldater led skade, men store ødelæggelser for Kurderne, netop dem der havde arbejdet sammen med USA styrker. Sikke et forræderi vi her var vidne til. Det værste er dog, at det er skattekroner som våbnene er brug til disse rene nedslagtning af civile, voksne og rigtig mange børn.
Hurra for det fantastiske efterretnings tjeneste. Nu må dette vanvid bringes til en standsning. De danske politikere som har stemt for den gennemførte bevilling bør anstændigvis stilles til regnskab over for en dommer nu.De har blod på deres hænder. Kurdisk blod - børns børns blod. . Jeg er både vred - chokeret og dybt ulykkelig dybt inde i min sjæl. Er der slet ingen kristen forståelse, kun en forfejlet opfattelse af ordentlige kurdiske medborgere. "Musligforbi"!!! Ja man tror det ikke.
Mandatar Torben Wilken
Det skete så også og ingen i FN stoppede denne forrygte mand i sine overgreb..

"Jeg er målløs over debatten. Hvordan kan vore folkevalgte i ramme alvor mene, at det problem må andre lande da løse for os? Er der simpelthen ingen nedre grænse for, har stupide vore nuværende magtpolitikere vil være bekendte at være?"

Næh, det er der da ikke - hvis den altså går. Går den ikke, så må man undskylde og finde på en renæssance af sig selv ... for kriminaliteten og de dobbelte standarder skal plejes og passes. Der går jo en lige linje fra den i artiklen omtalte uansvarlighed og så det forhold at vi overhovedet er gået i krig på de grundlag, vi er ... og at vi dermed selv har været med til at skabe de flygtningestrømme, vi siden prøver at bestikke (andre) uansvarlige politikere til at bremse. Palles Tivoli er det, hvis ikke det var fordi at de menneskelige tragedier hober sig så voldsomt op at vores eventuelle pinlige berørthed i sig selv bliver et symptom på ubalancerne.

Randi Pedersen, Søren Fosberg, Henning Thomsen, Jens Larsen, lone hansen, Lars Løfgren, Eva Schwanenflügel, Tonny Helleskov og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Der er ingen ende på den berettigede kritik af regeringens og de andre populistiske partiers forsøg på spin og ansvarsfralæggelse i topmålet af hyklerisk tale og omgørelse af retsstatens principper.

Desværre tror de kun det gavner dem at blive kritiseret, for opfattelsen på Borgen er stadig den, at 'den folkelige opbakning' af den hardcore symbolpolitik er overvældende.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/syrienkriger-anholdt-professor-beskyld...

Mandatar Torben Wilken, Carina Bøckel, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Søren Fosberg, Anne-Marie Krogsbøll, Dorte Sørensen, Christel Gruner-Olesen, Anker Heegaard og Steen Obel anbefalede denne kommentar

Hvis de er danske statsborgere - og kun danske statsborgere - er de vores ansvar. Længere er den sådan set ikke.

Men det kunne naturligvis give anledning til at overveje hvem vi giver statsborgerskab til...

Erik Fuglsang, Flemming Olsen, Jan Kauffmann, Viggo Helth og Vivi Rindom anbefalede denne kommentar

Nu får han familiesammenføring med hans kone. De to børn, de fik dernede har allerede fået dansk statsborgerskab. Huhej.

Erik Fuglsang, Flemming Olsen, Per Torbensen og Peter Hansen anbefalede denne kommentar

Okay - skal vi lige tage straffeloven:

§ 98. Den, som foretager en handling, der sigter til ved udenlandsk bistand, ved magtanvendelse eller ved trussel derom at bringe den danske stat eller nogen del af denne under fremmed herredømme eller at løsrive nogen del af staten, straffes med fængsel indtil på livstid.

§ 101 a. Den, der har dansk indfødsret eller bopæl i den danske stat, og som under en væbnet konflikt, i hvilken den danske stat er part, er tilsluttet en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat, straffes med fængsel indtil 10 år. Under særligt skærpende omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil på livstid. Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor den pågældende har deltaget i kamphandlinger.

Håber, for en gangs skyld, at livstids-bestemmelsen bliver brugt.

Niels Christensen, Erik Fuglsang, Lasse Reinholt, Peter Hansen, Flemming Olsen, Mandatar Torben Wilken, Helle Walther og Jan Kauffmann anbefalede denne kommentar
Mandatar Torben Wilken

Kære Niels Astrup
Tak for den vise orientering.
Det alt afgørende her er selve retssikkerheden.

En hver person har krav på en behandling i retssystemet, det vil sige at blive stillet for en domstol og her få sin sag behandlet. Det har jeg skrevet om tidligere. Efter 2den Verdenskrig blev der i Tyskland afhold en domsproces i byen Nürnberg, ( Nürnbergprocessen), hvor de nazi-lederne man kunne finde i live, blev stillet til regnskab for deres overgreb mod civilbefolkningen. Senest har man i Norge på tilsvarende måde sagsbehandlet denne uhyggelig persons nedskydning af helt uskyldige norsk ungdom ved et stævne på øen Ytøja i Oslo fjorden. Han fik sin sag behandlet på normal vis og fik sin dom.
Dette princip skal politikere ikke ændre ved. Vi taler om Grundloven og tredelingen af magten. Vi lever i og ønske at leve i et "Retssamfund"!
Torben Wilken Mandatar

Klaus Ankerstjerne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Anne-Marie Krogsbøll og René Arestrup anbefalede denne kommentar
Mandatar Torben Wilken

@ Søren Kramer
Du skriver: "De er mordere ikke "kriminelle""
NEJ det er de IKKE førend de er dømt ved en domstol. De kan sigtes for Deres gerninger, men det du skriver er ikke korrekt. "INGEN ER- FØREND DE ER DØMT ENDELIGT FOR DERES GERNINGER" Det skal vi alle holde for øje. Ingen af os har været til stede og med egne øjne set hvad hver enkelt har bedrevet. Avis skriveriger er ikke dokumentationer der kan erstatte en domstols behandling og konklusion med en edelig domsafsigelse.
Torben Wilken, mandatar

Hanne Utoft, Eva Schwanenflügel, Anne-Marie Krogsbøll og René Arestrup anbefalede denne kommentar

Der sidder angiveligt mange EU statsborgere under kurdisk bevogtning i Syrien. Er det smart set med vores øjne? Hvad sker der når de lukkes ud? Eller tror Mette og Co at kurderne vil blive ved med at holde på dem? Måske skulle man spørge Mette og Co hvad hun bygger den tro på?

Eva Schwanenflügel, Flemming Olsen, Anne-Marie Krogsbøll og Mandatar Torben Wilken anbefalede denne kommentar

Det er vores forbandede pligt at tage ansvar for egne borgere, uanset om de er forbrydere.
Helt som alle andre landes forbande pligt. Tag den ned i EU, Mette Frederiksen.
At argumentere med fremtidige skrækscenarier fjerner ikke denne forpligtelse.

Mandatar Torben Wilken, Eva Schwanenflügel, Herdis Weins og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Skulle vi ikke tage hånd om en dansk terrorist efter en terrorhandling i Frankrig ??
Eller efter et bankrøveri ?

Mandatar Torben Wilken og Klaus Ankerstjerne Eriksen anbefalede denne kommentar
Hannibal Knudsen

Selvfølgelig er de ikke just velkomne tilbage til Danmark. Vi tager jo ikke imod dem med store velkomstomfavnelser og -kys, men som vi bør med håndjern og straffesag. De er danske ligesåvel som de, der er narkodømte i fremmede lande, - og som skiftende regeringer pænt har forlangt hentet hjem.
Og deres børn er selvfølgelig danske statsborgere med danske rettigheder uanset hvad deres forældre måtte have gjort sig skyldige i.
I hele denne debat kan man næsten fristes til at tro at de, der mægter at tage imod og harmes over at andre ikke vil tage imod dem, vi vil hjemsende, hylder de gamle ord om, at når moral er godt, så må dobbeltmoral være dobbelt så godt

hannah bro, Mandatar Torben Wilken, Klaus Ankerstjerne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Leo Nygaard og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Ja ok, så lad os da tage dem alle sammen hjem, men så skal vi også genindføre dødsstraffen, mon ikke den folkelige opbagning til dette også vil stige betragtelig efterhånden som vi lukker flere og flere af disse utryghedsskabere ind i vores samfund.

De her mennesker er på en helt anden frekvens, deres respekt for det danske retssystem og dets effekt er ikke eksisterende.

Det danske retssystem er ikke beregnet til eller gearet til krigsforbrydelser eller de rædselsforbrydelser som er begået i islamisk stats regi, for dem er fængslerne i Danmark jo de rene hotelophold, hvilken præventiv effekt skulle de have, og hvad med retsfølelsen hos den danske befolkning, hvem tager hensyn til den og hvordan vil man dække den ind?

Mandatar Torben Wilken

@Peter Hansen
Hvis vi som danske borgere skal kunne fastholde vores borgerlige rettigheder, som danske medborgere tilbage i historien sikrede os alle "Fair play"! Så skal vi ikke sælge ud af disse sikkerheder, som retten til en normal rettergang er en hjørnesten i vores retssamfund.
Du skrive med sikker hånd om de forbrydelser, disse personer har begået. Hvor har du denne interne viden fra? Har du som vidne, set det med egne øjne dernede? Hvis JA, så skal du jo afhøres som kronvidne i en kommende retssag. Det er vigtigt. det vi andre har læst og set på skærmen, grimme ting, rigtig grimme ting, som vi ikke forstår noget menneske kan få sig selv til at gøre, Noget vi ikke kan lide sker, MEN hvem der har gjort hvad,, skal jo netop afdækkes ved domstolene her i Danmark, hvor den sigtede først er skyldig efter en dom herom.

Det at anklage generelt om, at disse danske personer har øvet Voldtægt og andre forbrydelser, er en meget alvorlig anklage som ingen skal påduttes, hvis det ikke kan bevises, Det ser ud til at du har nogle nagelfaste oplysninger og var det ikke en ide´at du kom frem med dem. Det at fremføre strafbare handlinger uden at kunne bevise det, er strafbart efter straffeloven i Danmark. "Naboen slår sin hustru og mishandler sine mindreårige børn"! Han er jo en dum skiderik!!! Den holder ikke i byretten!!! Det danske retssystem skal netop ind over disse forhold for at afklare hvad der er op og ned i påstandene der sælger aviser. Ingen normale mennesker bryder sig om overgreb, heller ikke at blive skudt i skoene ting og især overgreb mod andre mennesker. Dinne påstande her i debatten kan bringe dig for en dommer og viser det sig, at dine påstande ikke kan bevises konkret, så har straffeloven en bestemmelse herfor og så risikerer du selv at komme i fængsel, måske endda i samme fængsel, som de skyldige du omtaler. Den mulighed er ikke teoretisk - tænk over det, jeg tror ikke du er et dårligt menneske, tvært imod. Måske en tanke værd at overveje.
Med venlig hilsen Torben Wilken, mandatar.

@Mandatar Torben Wilken

Som skrevet mener jeg det her er noget ekstraordineret ud over normale danske normer og adfærd. Vores love er skrevet for danskere med vestlige værdier og adfærd, der lever og agere i Danmark. Man skal virkelig passe på danskernes retsfølelse her for hvis tilliden til hele retssystemet kommer til at lide under dette, hvad så, hvad er der så opnået? Hvem tager ansvaret den dag en af disse hjemvendte sprænger en bombe eller stikker folk ned, i dag eller om 2 år når de bliver løsladt?

Nej, jeg mener tvivlen her må komme Danmark og danskerne tilgode, disse mennesker er ikke længere danskere, ikke en del af vores (rets)samfund, de har selv fravalgt det, og derfor skal tvivlen komme Danmark og danskerne tilgode.

Risikoen her er simpelthen alt alt for store, disse mennesker er urationelle og handler ud fra overtro og hjernevask, jeg mener ikke vi skal belaste vores retssystem og bruge så meget som en ekstra skattekrone på dem for at hytte egen politisk korrekthed, vi ender simpelthen med at save den gren over vi selv sidder på, og jeg er sikker på at med de nuværende love, så vil man ikke kunne opfylde danskernes retsfølelse her og det skal man også lige tænke på hvad det betyder på sigt.

"Hvem tager ansvaret den dag en af disse hjemvendte sprænger en bombe eller stikker folk ned, i dag eller om 2 år når de bliver løsladt?"

Hvem tager ansvaret for alle de bomber, vi lod regne ned over Irak, Libyen, Afghanistan og senest Syrien? Hvem tager ansvaret for at der begås alvorlig kriminalitet af det danske Folketing? Og hvem tager ansvaret for at vi har udviklet et samfund og nogle reaktionære politikker, som folkeligt foragtes kloden rundt?

@Hane Utoft

Det var dog en useriøs sammenblanding og vrøvl af mange forskellige emner, men som herboende, og hvis jeg skulle vælge, så så jeg da hellere bomber andre steder end der hvor jeg bor. I hvert fald ser jeg ingen grund til, at fremme muligheden for mere utryghed og uro her til lands.

René Arestrup
13. november, 2019 - 01:00

"Men det kunne naturligvis give anledning til at overveje hvem vi giver statsborgerskab til..."

Enig, meget enig. Det kunne i ALLERHØJESTE grad give anledning til GRUNDIGT at overveje, hvem vi giver statsborgerskab til..

1. Hvorfor skal vi overhovedet være rundhåndet med at stange statsborgerskab ud?

2. Er det ikke nok med arbejds- og opholdstilladelse?

Eva Schwanenflügel

@ Erik Fuglsang
14. november, 2019 - 18:03

Nu forholder det sig sådan, at mange af de udrejste 'krigere' var født og opvokset i Danmark.
Ligesom Omar el-Hussain, der begik de frygtelige terrorangreb på Krudthuset og Synagogen også var.

Kundby-pigen er pæredansk, ligesom flere af de udrejste piger/kvinder og drenge/mænd.

Etniske tilhørsforhold, eller statsborgerskab uddelt ad libitum er ikke årsagen til disse utilpassede unges reaktionsmønstre.

Det er meget ofte dårlige sociale vilkår, psykisk sygdom eller påvirkning fra et dårligt fællesskab, der giver unge mennesker en eller anden forestilling om en 'mening' og omfavnende kærlighedsfuldt sammenhold de har savnet, der får dem til at falde for åbenlyst løgnagtige fortællinger om en eller anden form for paradis i en hel anden verden end de er vant til.
De bliver 'groomet'/forført, ligesom når voksne på modnydelig maner udvælger sig børn til sex.

Der er selvfølgelig også voksne, der er klart psykopater. Det er klart dem, vi skal være bange for.

Men hvornår har angst og det at vende ryggen til ondskaben ført noget godt med sig?
Vi bliver nødt til at undersøge hvad der har ført til dette.
Og vi bliver bare til grin overfor de lande, vi selv har ført krig i, og hvor vi selv kræver at de tager deres borgere tilbage når de bliver dømt som kriminelle.
Dette er simpelthen for let og for ansvarsløst.

For at vende tilbage til din tese om at vi burde begrænse hvem vi giver statsborgerskab, så læs dagens artikel her i Information om at handicappede ikke skal forvente at blive behandlet som konventionerne siger.
For bare fem år siden var tallet på 96%, idag er det på sølle 1%.
Jeg tror lignende gør sig gældende i andre sager, såsom torturofre.
Det er blevet sværere end nogensinde at få dansk statsborgerskab.
Men er det en gevinst for samfundet at en stor del af befolkningen ikke kan stemme?
Hvordan skal de så opnå medborgerskab på lige fod?

Udenforskab er det der skaber terror.
Folk som føler sig inkluderede arbejder for fællesskab.
(Med mindre de er psykopater, selvfølgelig)

Jette Randrup, Anna Regine Irgens Bromann og Mandatar Torben Wilken anbefalede denne kommentar
Mandatar Torben Wilken

@Eva Schwanenflügel
Bravo og tak for de kyndige ord og forståelse for rodens onde.
Hver dag vi taler om "Os og så de andre!", så skubber vi mennesker over i de sammenhæng som kun vil deres eget og som ikke mener at andre har ret til ikke at være enige. Dette skisma havde vi også i forholdet mellem "jyder og Københavnere" og endnu være de der "Reserve svenskere (Bornholmerne) De var jo ikke danskere. Her var der ikke vold og hærværk- Det blev med ord og en regionalt fællesskan uanset andre holdninger. Som disse mennesker som tilslutter sig prædikatet "De har vendt Danmark ryggen" er netop de personer der mangler respekten for andre menneskers ret til at være uenige. Jeg er ikke enig med alle, MEN jeg respekterer Deres ret til at have en anden mening! De behøver jo ikke at være "Dårlige personer". Politikerne råber højt for tiden, De tror det giver dem personligt stemmer.
Dansk Folkeparti fik fremgang indtil de på hovedbestyrelses nivue, svigtede den sunde fornuft med beskyttelsen af Morten Messersmidt nu medlem af Folketinget og som fortsat ikke ønsker at lægge kortene på bordet i den misbrugssag af oplysningspenge om EU til "Skonnert eventyret".
Da denne sandhed gik op for det danske vælgerkorps, blev tilslutningen mere end halveret. Det er sundt demokrati i virkeligheden og det er Folkestyrets styrke, når det bruges regulært.
Disse mennesker som har troet på noget og gået i væbnet kamp for det, Dem skal vi have hjem alle sammen og så skal De fortælle os, hvad der fik dem til at tro og tilslutter sig denne menneskelige ondskab de kom ned til. Den viden kan og skal vi bruge til at blive klogere. Vi har alle her en vigtig opgave og et fælles ansvar for, at vi ikke skal se det gentaget i fremtiden. Derfor er denne debat fra de danske politikere om, at de har ”vendt Danmark ryggen” ikke bare uklog, den er direkte dum og skadelig for vores fædreland og især for dig og mig, ja for os alle borgeres tryghed. Den skaber ikke det nødvendigt klima for at få sandheden frem.
Mødre ved dette med deres børn, hvis de skal kende hvorfor ”lille Amalie slog Peter”, ja så skal man ikke starte med at vende barnet ryggen.
Nazisterne forblændede et helt folk med løgn og det der var værre, og det var grusomt hvad de tillod sig at gennemføre. Jeg har som turistvognmand kørt folk i bus til lejrene i Polen og vist Dem sandheden, tilsvarende om den grimme Linje, grænsen mellem de to tysklande. Jeg har været tæt på og set virkeligheden med egne øjne. Dette må aldrig ske igen Aldrig så længe jeg lever og kan sige sandheden som her i denne debat. Fortsat god dag og for ordet.
Med venlig hilsen Torben Wilken mandatar

"Det var dog en useriøs sammenblanding og vrøvl af mange forskellige emner, men som herboende, og hvis jeg skulle vælge, så så jeg da hellere bomber andre steder end der hvor jeg bor. I hvert fald ser jeg ingen grund til, at fremme muligheden for mere utryghed og uro her til lands."

Prøv engang at se dig selv som derboende? Og prøv at iagttage syrienskrigere som forudsigelige, banale og afledningssnak. Vi havde aldrig haft syrienskrigere, hvis ikke krigene var gået sådan amok for alle vi civiliserede, som uden noget reelt grundlag bare myrder løs og eksproprierer, mens vi gemmer os fra virkelighederne udenfor vort lille smørhul.

Mandatar Torben Wilken

Kære Hanne Utoft
Tak for bidraget
Som jeg har anført, respekterer jeg andre mennesker ret til at have en anden mening end min, sagt kort At være uenig med mig og min viden og opfattelse.
Jer er ikke enigi:
1. jeg er ikke enig i at det jeg har skrevet er vrøvl
2. Jeg er dansk og bor i Danmark og har stemmerret
3. Jeg har oplevet Danmarks befrielse som knægt
4. Det jeg har beskrevet er talen om, at man ikke kan tillade sig at påstå at disse forvirede mennesker har vendt Danmark ryggen enda helt uden sansynlighed for påstanden
5. Vi har en Grrundlovs ikret religionfrihed uanset hvad man tror på.
6. Man må naturligvis ikke øve vold, men jeg har aftjent min værnepligt og været langvarigt medlem efterfølende medlem af Hjemmeværnet, så jeg er ikke novice omkring krig og krigsførelse.
Disse mennesker hvis menneskelige opfattelse jeg bestemt ikke symoaterer med, har efter egen opfattelse overtaget et teritorium som de har sat sig på og kaldt deres land. Det er dog ikke blevet accepteret af "Verdenssamfundet". Det er et af de centrale punkter som en dansk domstol skal udrede og bedømme.
7. Næsten alle lande herunder gså Danmark har ført krig udenfor dansk teritorium og gør det fortsat selvom vi kun har et forsvar og det betyder på dansk et værn til beskyttelse af dansk teritorium. Ander Fog Rasmussen gik i krig i Iran uden der var dansk teritorium der skulle forsvares. Han motiv var, at han ville tækkes den amerikaske præsiden Buch og derved få USA støtte til at han kunne blive NATO´s Generalsekretær og det lykkedes som bekendt Krigen blev iværksat med en løgn ilpasset hans interesse. Det er vi nogle stykker der ved præcis.
8. Jeg er ikke enig med Deres oplysning om, at Deres interesse omkring bompninger drejer sig om at det ikke sker der hvor De selv som civilist kan blive skadet. OK det er deres mening, jeg deler den bestemt IKKE idet det altid er de civile ubevæbnede der bliver dræbt eller alvorlig skadet.
9. Jeg skriver som jeg gør, ikke for at promovere mig, men for at øse af den livserfaring jag har, jeg er jo ikke en "Årsunge" længere og jeg mener vi ældre har en morals forpligtigelse til at fortælle de ungre om den virkelighed der var førend de selv blev født..
10. Jeg har altid søgt sandheden, dt plantede mine forældre i mig og jg er aldrigmig selv først. Søg på mit navn, der er flere der hedder Wilken, MEN kun een der hedder Mandatar Torben Wilken. Jeg hjælper andre mennesker til at få de rettigheder de har og det er jeg med min erfaring ikke så dårlig til.
Hav ni en god week-end og hav et fortsat godt liv. Det fortjener alle, men det er ikke alle der får lov til det!!!
Tornm Wilken, Mandatar

Niels Christensen

Kleist skraber bunden når han mener at Erdogan er danske politikere moralsk og juridisk overlegen. Erdogan har jo selv skabt problemet med hans illegale erobring af dele af Syrien. Og hans mangeårige skjulte samarbejde med IS. De der kun har dansk statsborgerskab skal vintage sig af, men de med dobbelt kan vi roligt skide på. Det bizarre ved at tage dem hjem, er at de får bedre forhold end de forhold der Eks. er de overlevende yazidier til dels. Det vi kunne gøre at sætte et beløb, der er 100 gange det de her røvhuller koster det danske samfund af til at hjælpe yazidier.

Mandatar Torben Wilken

@Hanne Utoft
Jeg synes nok jeg havde læst noget lignende i denne snor.
Ja ganske rigtigt se bare her: Det skrev Peter Hansen til Hanne Utoft
"Peter Hansen
14. november, 2019 - 17:07

@Hane Utoft
Som svar på mit indlæg:

"Det var dog en useriøs sammenblanding og vrøvl af mange forskellige emner, men som herboende, og hvis jeg skulle vælge, så så jeg da hellere bomber andre steder end der hvor jeg bor. I hvert fald ser jeg ingen grund til, at fremme muligheden for mere utryghed og uro her til lands".
og så originalen hentet fra :

Peter Hansen
14. november, 2019 - 17:07
skrev til Hanne Utoft :
@Hane Utoft
Hanne Utoft
14. november, 2019 - 22:38

"Det var dog en useriøs sammenblanding og vrøvl af mange forskellige emner, men som herboende, og hvis jeg skulle vælge, så så jeg da hellere bomber andre steder end der hvor jeg bor. I hvert fald ser jeg ingen grund til, at fremme muligheden for mere utryghed og uro her til lands."
Aha det er måske den samme person under to forskellige navne! Der manglede ihvertfals navn på citates ophavs person, nemlig "Peter Hansen"
Med venlig hilsen
Torben Wilken Mandatar

Eva Schwanenflügel

@ Niels Christensen
15. november, 2019 - 00:20

Hvis du synes vi skal hjælpe yazidier og andre udsatte grupper, kunne du jo agitere for at Danmark igen modtog kvoteflygtninge?
Det har vi ikke gjort siden 2015.

@Hanne Utoft

Men intet af det du skriver retfærdiggør at vi skal tage i mod terrorister, mordere, voldtægtforbrydere med mere og så lukke dem ind i vores "smørhul" og dermed underminere dette, for det er jo det der sker, uanset hvordan man vender og drejer det, og så kommer Danmark og danskerne altså først punktum!

Eva Schwanenflügel
14. november, 2019 - 20:35

Eva, du lægger mig altså ord i munden, jeg aldrig har sagt..Eksempelvis. taler jeg intet sted om teser. Jeg ønsker blot en diskussion af uddelingen af dansk statsborgerskab. F.eks. vil jeg gerne have en grundig og velargumenteret debat om følgende spørgsmål:

Er det ikke nok at give opholdstilladelse til ikke-danskere, som arbejder her til lands, så vi har fat i den lange ende, hvis de ikke kan opføre sig lovmedholdeligt ? Hvorfor er det ikke godt nok?

Skal vi overhovedet uddele et dansk statsborgerskab til nogen, som ikke har et retskrav på det ?

Hvem blandt ikke danskere skal evt. have et dansk statsborgerskab og på hvilket grundlag ?

Skal statsborgerskabet kunne inddrages og under hvilke betingelser ?

Jeg har ingen teser, og jeg låser mig ikke fast på en bestemt holdning. Jeg sætter derimod hele komplekset til debat !

God weekend. :-)

Mandatar Torben Wilken

@Erik Fuglsang
Kære Erik Fuglsang, jeg anbefaler dit indlæg, fordi det er vigtie forhold du anfører og hvor der findes klare svar at give og lægge op til seriøs debat.
Mine svar på de rejste spørgsmål/emner:
1. Der står intet i Grundlove om, at begge parter i et ægteskab eller fast parforhold skal arbejde. Du har en gensiddig forsørgelsespligt for din registrede partner/ægtefælle familie, men kan lovligt frit vælge hvem der skal skaffe "høet" til familien og om begge skal være på arbejdsmarkedet. Regeringen vil det gerne begge er fuldtids, for så kommer der flere skattekroner ind og dem kan politikkerne så bruge efter deres hovedet. Mine forældres generation havde normal 4 børn og kun en forsørger / arbejds-indtægt. Min generation videreførte velfærdsstaten og kunne det fordi vi netop var så mange, der arbejdede flittigt fra en tidlig alder.

2. Dansk statsborgerskab er et retskrav for alle børn der fødes af en dansk hustru eller hvor faderen er dansk. De personer, der herudover bliver danske statsborgere, får dette ved et lovforslag, som vedtages ved alm. flertal i Folketinget. Det sker 2 gange om året på i dag , et samlet lovforslag, med mulighed for at fjerne nogle navne på listen, Der er og skal vel heller ikke være noget særligt krav til dette. Statsborgerskabet er en nærmere tilknytning til "folkestyret og dermed valgretten (opstilling og stemmeretten).
Efter en FN konvention skal alle sikres et statsborgerskab, fordi, kun dette giver dig retten til at bo og leve i dette land. I alle andre lande skal du have en tilladelse. Ægtefæller til danske statsborgere bør vel også kunne få samme statsborgerskab. Det er vigtigt, hvis den danske part af ægteskabet / det registrerede partnerskabet afgår ved døden. Så kan familien naturligt kunne blive i Danmark og ikke slås for denne ret oven på tabet af den ene voksne hustru eller mand.

3. Et statsborgerskav skal ikke kunne fratages uden ved dom. Det Folketinget netop har vedtaget om, at ministeren administrativt kan fratage en person sit statsborgerskab i Danmark, er ikke efter min opfattelse OK og slet ikke ved et haste gennemført lovbehandling. Efter min mening er det ren hyklerisk "Simtom-politik" yders følelses ladet og useriøst. Det skal kun kunne ske ved en normal domstols-prøvelse.

4. Hvem der skal have dansk statsborgerskab har jeg anført under pkt. 3 Det samme gælder en indragelse. Rets-samfundet er vores bedste garanti mod magtmisbrug fra myndighedernes.
Lad mig tilføje, at den måde som den nye "Folketingets Formand" , Postbuddet fra Vorbasse i Jylland, Henrik Dam Kristensen (MF)(S) har indført med at invitere disse nye danske statsborger ind i Folketinget til et sær-arrangement og fremvisning af Folkestyrets værksted, Christiansborg, er efter min mening super og helt rigtigt.
Det er min opfattelse, at Folkestyret ikke kan køre fornuftigt uden at vi er mange der følge det dagligt og stille spørgsmål, som i "Den lille dreng i Kejserens nye klæder". Dermed holdes politikkerne lidt bedre i ørerne mellem valgene. Det har jeg gjort i mange år nu og det virker fint.
Med venlig hilsen Torben Wilken, mandatar

Mandatar Torben Wilken

Nu bliver det december og julen nærmer sig med hastige skridt. Den første sne er faldet og vi har mange ekstra gøremål foran os. Måske skulle vi bruge bare lidt tid på at tænke indad. Tænke over hvem vi som enkelt person egentlig er og hvorfor vi mon er blevet som vi er i dag.
Vi har en hjerne der tænker, og husker i billeder. Den præger vores reaktioner og holdninger. Den lader sig påvirke at andres meninger.
PROPAGANDA BYGGER PÅ DENNE VIRKELIGHED
Vi har et mundheld der lyder, "Hvis en løgn bare bliver sagt, gentaget tilstrækkelig mange gange, bliver den til sandhed i vores hoved".
Vi har et indre JEG, vi kalder det for vores indre sjæl, jeg betegner det bedre, som "mit indre jeg". Det har den gode egenskab, at det ikke kan lyve. Det er det der "banker på" og giver os "en dårlig samvittighed"
Jeg selv bruger denne indre stemme til,en direkte dialog og det giver mig vigtig viden, førend jeg træffer beslutning. Den er min indbyggede kontrol.
Jeg spørger mig selv, især om aftenen, lige inden jeg lægger mig til at sove:” Det du udrettede og gjorde i dag, vil du gøre det samme og på helt samme måde i morgen, hvis situationen byder det? Så holder jeg kæft og lader mit indre jeg tale. DET ER EN FANTASTIK GOD MÅDE AT BLIVE KLOGERE PÅ! Jeg bliver ikke frelst af min egen egoisme, jeg bliver bedre til at møde andre med, en anden holdning.
Når jeg hører eller læser noget, der får smilet frem hos mig, siger jeg: "DO- DO", hvilket betyder "Ha´Ha´ - den er virkelig for langt ude – det rene skinbarlige nonsens " Den er neutral og er ikke krænke, umiddelbart.
Med venlig hilsen og en glædelig JUL til jer alle.
Torben Wilken, mandatar