Leder

Skævheden mellem gymnasierne er vokset – det er på tide at gentænke det frie gymnasievalg

Det frie gymnasievalg er sat på prøve i Midtjylland, efter et flertal i regionsrådet har begrænset kapaciteten på de mest populære gymnasier og laver kvoter for, hvor mange udsatte elever et gymnasium må have. Det er et modigt skridt, som måske kan være med til at begrænse den voksende skævhed mellem gymnasierne
Det frie gymnasievalg er sat på prøve i Midtjylland, efter et flertal i regionsrådet har begrænset kapaciteten på de mest populære gymnasier og laver kvoter for, hvor mange udsatte elever et gymnasium må have. Det er et modigt skridt, som måske kan være med til at begrænse den voksende skævhed mellem gymnasierne

Asger Ladefoged

4. februar 2020

Region Midtjylland tog i sidste uge et opsigtsvækkende skridt. Stik imod flertallet af regionens gymnasier gik regionsrådet ind og lavede adgangsbegrænsning på syv af de mest populære gymnasier i det østjyske og en kvote på 10 procent elever fra udsatte boligområder på alle gymnasier.

Formålet med beslutningen er at forhindre polarisering, for et par gymnasier i Aarhus har de seneste år oplevet, at andelen af elever med anden etnisk baggrund er steget kraftigt, mens de danske elever i området er søgt væk.

Det har givet store problemer på det tidligere Langkær Gymnasium – nu Aarhus Gymnasium – hvis elevtal sidste skoleår blev halveret. Også Viby Gymnasium har problemer med kraftigt stigende antal elever med anden etnisk baggrund de seneste år. Derudover viser en ny rapport ifølge Jyllands-Posten, at der er store problemer med studiemiljøet på Viby Gymnasium, som er præget af utryghed, slagsmål, konflikter og truende adfærd.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
  • David Zennaro
ingemaje lange og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

jens peter hansen

Men hvorfor er det nu at de pæredanske elever søger væk? Elefanten i rummet lader alle som om de ikke kan se.

Steffen Gliese

man kan gøre noget andet, som var gældende i grengymnasiet: man kan differentiere udbuddet af fagretninger, så visse attraktive retninger kun findes på gymnasier, hvortil man gerne vil trække ambitiøse og ressourcestærke elever - og det modsatte selvfølgelig på moderigtige institutioner, for der er ærlig talt et videre problem at løse, og det er nedprioriteringen af de for samfundet altafgørende humanistiske fag. De vil således kunne blive styrket.

Niels Christensen

DEt er en latterlig påstand at de danske elever bliver mere dannede af at møde andre end dem selv. Hvad skulle de lære af at muslimer har et andet syn på mange forhold. DE møder dem jo stort set ikke andre steder i deres liv. Det der er vigtigt er jo at de i senere jobs, hvis de skulle møde hinanden, kan arbejde professionelt sammen. Fakta viser, at det er svært i mange gymnasier, og at det ikke udelukkende er de danske elevers ansvar. - Problemet i Viby er efter alt at dømme mest i 1.G hvor en lille gruppe utilpassede indvandre elever med for mange fætre spolerer undervisningen bl.a. . De skulle aldrig have været der.

Jørgen Møller

Det er for nemt at hænge de ikke etniske danske elever ud som hovedårsagen til manglende ro og koncentration i undervisningen, uanset skoleform, folkeskole, gymnasium. Er der noget, der skal hænges us er det det danske samfunds og dermed også lærernes berøringsangs over for en anderledes kultur og religion, som alligevel ikke er så forskellig, når det kommer til stykket. Løsenet er to vigtige begreber: Kærlighed og krav, der skal gå hånd i hånd i den danske undervisning og gælder alle elever:. Kærlighed betyder her, alle skal ind i varmen. Krav betyder, alle har pligt til at tjene medmenneskeligheden og kammeratskabet. Der, hvor der opstår vanskeligheder med det sidste, inddrages forældrene i løsningen af problemet, idet der ved elevens tilmelding til skolen er blevet gjort klart, at det er kravet til dem som forældre ud fra et fælles mål: Både skole og hjem har sammen med eleven ansvaret for elevens ve og vel, såvel menneskeligt som fagligt. Jeg kender som lærer få steder, hvor dette med stor succes praktiseres - selv over for indvandredrenge med endog store vanskeligheder.