Leder

Udvidelse af Heathrow-lufthavn standset af domstol – næste stop Kastrup?

For første gang blokeres en klimabelastende aktivitet af en domstol med henvisning til Parisaftalen. Det afspejler den gryende erkendelse af, at fortsat vækst i luftfarten ikke er en naturlov
Den britiske appelret har kendt grundlaget for et udvidelsesprojekt af Heathrow Airport i London for ulovligt, dette begrundes med at udvidelsen vil være modstridende med Storbritaniens klimamæssige forpligtelser i forhold til Parisaftalen.

Den britiske appelret har kendt grundlaget for et udvidelsesprojekt af Heathrow Airport i London for ulovligt, dette begrundes med at udvidelsen vil være modstridende med Storbritaniens klimamæssige forpligtelser i forhold til Parisaftalen.

Hannah McKay

2. marts 2020

Det mest opsigtsvækkende er næsten kommentaren på lederplads i den britiske finansverdens hoforgan, Financial Times. »Tiden er løbet ud for udvidelse af Heathrow« lyder overskriften med budskabet nede i teksten: Regeringen »bør nu afslutte debatten én gang for alle«.

Det handler om den udvidelse af Londons Heathrow Airport, som har været på tegnebrættet lige siden 2003, og som den britiske regering gav grønt lys for i 2018. Udvidelsen med en tredje landingsbane og til en skønnet pris af godt 120 milliarder kr. skulle gøre lufthavnen i stand til i 2050 at håndtere, hvad der svarer til mere end ét fly i minuttet, døgnet rundt, hele året og dermed befordre 130 millioner passagerer årligt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Oluf Husted
  • Niels-Simon Larsen
  • Katrine Damm
  • Steen K Petersen
  • Ejvind Larsen
  • ingemaje lange
  • Thomas Tanghus
  • Alvin Jensen
  • Anders Graae
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Niels Makholm
  • Eva Schwanenflügel
  • Poul Anker Sørensen
  • Rasmus Knus
  • Palle Bendsen
Oluf Husted, Niels-Simon Larsen, Katrine Damm, Steen K Petersen, Ejvind Larsen, ingemaje lange, Thomas Tanghus, Alvin Jensen, Anders Graae, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Makholm, Eva Schwanenflügel, Poul Anker Sørensen, Rasmus Knus og Palle Bendsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

Der bliver katastrofalt mange mega millioner lufthavne verden over. Absurd, da de alligevel ikke må tages i brug, hvis det skal give mening i det mindste at forsøge på at bremse en klimakatastrofe.

Det er vist ved at gå op for de fleste. Og så prisen. Altså 120 milliarder kr. for 5 kilometer asfalt. Herre gud dog. For de penge kan der købes en satans masse klimaaflad.

kjeld jensen, Oluf Husted, Steen K Petersen, Ejvind Larsen, Karsten Lundsby, Alvin Jensen, Ete Forchhammer og Niels Makholm anbefalede denne kommentar
Uffe Palludan

Privatiseringen af Københavns lufthavn har ændret lufthavnens ledelses fokus fra lufthavnsdrift til butiksdrift. Ombygningerne af lufthavnen har til formål at skaffe flest mulige kunder til butikkerne. Sådan kan nedlæggelsen af indenrigsterminalen forklares. Formålet var at tvinge passagererne igennem butikscenteret, hvilket har været et stort slag mod dansk indenrigsflyvning. Da det blev aktuelt at bygge en selvstændig terminal for low-cost fly valgte man en Storm P - løsning, hvor alle rejsende først skulle gå gennem butikscenteret og derefter gå meget langt gennem en nybygget finger for at nå frem til temninalen, der kunne have haft egen indgang udenom butikkerne. Og de nye udviddelsesplaner går alene ud på at bygge bygninger. Butikscenteret er netop udviddet og skal yderligere udviddes. I takt med forventede stigninger i flytrafikken vil man derudover tilpasse antallet af gates. Prisen er, man begrænser anvendelsesmulighederne af den ene landingsbane. Man siger man øger lufthavnens kapacitet for at imponere politikerne. I realiteten beskærer man den.

kjeld jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Oluf Husted, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Ejvind Larsen, Sus johnsen, Karsten Lundsby, Gert Romme, Henrik Günther, gert rasmussen, Alvin Jensen og Rune Stilling anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Man kunne vel også sige at prisen for ABSURD UDVIDET flytrafik betales af manglende genop- og udbygning af jernbanenettet!?

kjeld jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Oluf Husted, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Ejvind Larsen, Carsten Munk, Lise Lotte Rahbek, Karsten Lundsby, Gert Romme, Alvin Jensen og Henriette Lund anbefalede denne kommentar
Jacob Nielsen

Uha, den blir en svær en at standse. Held og lykke til dem der prøver.

Frank Jensen har vist store planer for CPH, og ingen om det modsatte:
https://politiken.dk/klima/art7424038/»Så-må-vi-plante-noget-mere-skov«

Og jeg kan ikke forestille mig at den nuværende regering vil tale ham imod.

Oluf Husted, Ejvind Larsen og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar
Rune Stilling

Socialdemokratiet mener, at det er uretfærdigt, hvis ikke masserne kan købe flybilletter til 100 kroner, Thailand, USA, osv. De vil til enhver tid prioritere billige varer over klima, arbejdsforhold i andre lande, byers skønhed, osv.

jens christian jacobsen, kjeld jensen, Ole Svendsen, Erik Winberg, Ete Forchhammer , Bjarne Bisgaard Jensen, Oluf Husted, Ejvind Larsen, Carsten Munk og Gert Romme anbefalede denne kommentar