Leder

Coronaskolen har fokus på det vigtigste. Det kan skolen lære af, når det igen bliver hverdag

Coronaskolen har givet lærere og elever mere tid, ro og luft, og det skal vi lære af, også når det bliver hverdag igen i reformskolen
En folkeskolelærer har taget den ene halvdel af klassen med en tur på Strøget i København, for at bruge fliserne til at undervise i trekanter og geometri. Arkivfoto.

En folkeskolelærer har taget den ene halvdel af klassen med en tur på Strøget i København, for at bruge fliserne til at undervise i trekanter og geometri. Arkivfoto.

Christian Lindgren

2. juni 2020

Tænk, hvis 9. klasseseleverne kunne starte dagen i skoven og lære matematik ved at beregne gennemsnitsfarten på klassekammeraternes løb og lære naturfag ved at udforske skovens dyr og planter.

Tænk, hvis 6. klasseseleverne kunne læse et digt på et sted, som har en særlig betydning for dem og lave fremlæggelse om oplevelsen.

Og tænk, hvis 3. klasseseleverne fik lov at besøge forskernes laboratorier, undersøge bakterier i forskernes mikroskoper og tegne bakteriemonstre i billedkunsttimen?

Under og efter coronanedlukningen er kreative ideer i skolen ikke bare blevet ved tanken. De er blevet ført ud i virkeligheden. Som Information skrev i sidste uge, har coronatiden trods fjernundervisningens begrænsninger og sundhedsmyndighedernes krav om afstand og håndvask fået lærerne til at tænke nyt og anderledes.

Og coronaskolens ture ud i naturen eller lokalområdet har, som skolerådmand i Aarhus Kommune Thomas Medom fortæller, »fået gnisten tilbage i øjnene« på elever og lærere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Carsten Munk
  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Peter Knap
Carsten Munk, Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Trist af så mange politikere er uden for pædagogisk rækkevidde.

Rolf Andersen, Anders Reinholdt, Egon Stich, Steffen Gliese, Steen Obel, Eva Schwanenflügel, Mads Kjærgård, Hans Houmøller, David Zennaro, Holger Nielsen og Hannibal Knudsen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Det bliver da aldrig mere hverdag! Nu har de opfundet "supersmitteren" til at skabe skræk og angst. Neoliberal politik, og hvad skulle man forvente sig andet? Men man føler, at man har arbejdet på en rumstation, og vender tilbage til jorden, finder ud af, at alle er blevet "bodysnathed." Det virker "uvirkeligt" på enhver måde. Vi taler ikke om millioner af døde, men mindre end 1 %, og det meste af dette tal indeholder mennesker, der var døde af influenza alligevel. Så man har en følelse af, at folk er blevet gale!

Mads Kjærgård

Men selvfølgelig "ethvert liv tæller," så lad os lige bombe Iraq, Syrien, Libyen, Afghanistan, lad børn drukne i Middelhavet og lad os spilde nogle millioner liv, der er så mange at tage af. Betyder ikke noget venner, de ryger på det neoliberale alter! Bare der er X-factor og basser til pausen!

Hans Houmøller

..., og tænk, om folkeskolelærerne kunne få den af KL og den nuværende statsminister stjålne arbejdstidsaftale/overenskomst tilbage og en tilbagerulning af forudsætningerne for overhovedet et at kunne lave en ændring af folkeskolen fra august 2014 i kraft af Lov 409. Information bør grave meget dybere i sagen, der ellers er rigeligt belyst fra slutningen af 2012 over slagtningen af Den danske Model for ordning forholdene på det danske arbejdsmarked i foråret 2013. De forhold er stadig ikke bragt i orden, og før der kommer noget for folkeskolelærerne acceptabelt og brugbart for at kunne udføre arbejdet tilfredsstillende ud af det, kan vi droppe alt om at have lært noget om undervisning under coronapandemien. Det nogle påstår at have lært om er gammelt kendt stof blandt uddannede folkeskolelærere, men lur mig om ikke vi vil se, at Socialdemokratiet repræsenteret ved undervisningsministeren, er uflytbare trods løfte om det modsatte, da hun var ny på posten, rejste rundt for at lytte, men efterfølgende glemte alt hun havde hørt og på trods af det blev klappet af på en kongres i Danmarks Lærer Forening, hvilke mange af de dengang klappende bitterligt har fortrudt, at de gjorde.
Folkeskolelærere ved godt, hvordan man holder god skole, men det kræver, at arbejdsbetingelserne er i orden.

Rolf Andersen, Dorte Sørensen, Steffen Gliese, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

PS! Det er for øvrigt ikke, som i Informations overskrift i lederen, skolen, der skal lære noget, men politikerne.

jens peter hansen, Rolf Andersen, Dorte Sørensen, Steffen Gliese, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Men arbejdsbetingelserne bruger man jo netop den påstående Corona krise til at ødelægge og så spild og ulykke. Jeg kender nogle, der arbejder i den offenlige sektor og de er nu så splittede, at de end ikke kan enes om at de har rettigheder i forhold til funktionærloven. Og fagforeningen? Det er jo blot en slags serviceorgan for kommunen. Den enkelte tør ikke kræve det og fællestillidsmanden/kvinden? Ja kender i det engelske udtryk "brown nosing?"

Dorte Sørensen

Undskyld men var denne undervisningsform ikke en del af Helhedsskolen - var det ikke en stor sag med undervisning uden for skolen og mere bevægelse osv.....
Se dog at få det indført som lovet og se at give lærerne deres arbejdsaftale tilbage. Det er uhørt at lærerne skal fortsætte med en lov for deres arbejdstid osv.... Hvorfor skal den højt besungne Danske Model ikke gælde for en så samfundsvigtig gruppe som lærerne??????

Jens Christian Jensen

Forhåbentligt huskede de at fjerne det igen inden de gik, for man må jo umiddelbart ikke bare tegne med kridt på offentlig ejendom eller hvad ?

Ole Svendsen

De gode erfaringer med skolen viser, med al tydelighed, at skolereformen baserede sig på en tankegang, som er ude af trit med virkeligheden.

Det er en tankegang, som baserer sig på mål, kontrol, test og mistillid.
Kombineret med et regeltyranni, der tager glæden fra lærerne.

Men dette er ikke bare et problem i folkeskolen. Det er et helt grundlæggende problem med "New public management". Dette gælder nemlig ikke kun i skolen. Det gælder inden for rigtig, rigtig mange arbejdsområder.

Drop regeltyranni, test & mistilllid. Dette vil frigive umådelige ressourcer, der bliver spildt på meningsløse opgaver. Det vil både frigive ressourcer i form af et enormt antal regulære arbejdstimer og det vil frigive mentale og følelsesmæssige ressourcer.

Det er nu engang frustrerende at skulle bruge tid på meningsløse registreringsopgaver, som tager tid fra kerneopgaven, som man brænder for. Det nuværende regeltyrrani med test og kontrol koster samtidig på både medarbejderens velbefindende og præstationer.

Hav i stedet tillid til dine medarbejdere, lad dem få lov til at koncentrere sig om deres kerneopgave og se hvordan de blomstrer op og hvordan de mennesker de hjælper også blomstrer op, fordi de bliver mødt af nærhed, interesse og kvalificerede medarbejdere som brænder for deres fag.

Det behøver ikke engang til at koste flere penge. At droppe det nuværende "kontrol-regime baseret på mistillid" vil frigive millioner af timer. Timer, der pt. bruges i det danske samfund til kontrol og test for kontrollens egen skyld, vil gøre meget mere gavn, hvis de samme timer bruges til at de gode medarbejdere kan få lov til at fokusere på kerneopgaverne.

Det vil give glade medarbejdere, glade kunder, bedre kvalitet i løsningen af opgaverne, og det behøver ikke koste flere penge. Kære folketingspolitikere - hvad venter I på?