Leder

Med klimaloven kommer nu chancen for en ny, grøn start

Folketinget skal torsdag omsider behandle det forslag til en klimalov, som borgerne har forlangt, og som der blev opnået principiel enighed om før jul
Torsdagens behandling af borgerforslaget om en klimalov – og førstebehandlingen af selve loven – ’er en sejr for det danske folkestyre og en bekræftelse på, at det nytter at presse på nedefra for at få beslutningstagerne til at handle. Tillykke og mere af det, tak! For nu kommer det svære. Den konkrete handling. Omsætning til praksis af det, borgerne har kaldt på,’ skriver Jørgen Steen Nielsen i denne leder.

Torsdagens behandling af borgerforslaget om en klimalov – og førstebehandlingen af selve loven – ’er en sejr for det danske folkestyre og en bekræftelse på, at det nytter at presse på nedefra for at få beslutningstagerne til at handle. Tillykke og mere af det, tak! For nu kommer det svære. Den konkrete handling. Omsætning til praksis af det, borgerne har kaldt på,’ skriver Jørgen Steen Nielsen i denne leder.

Anders Rye Skjoldjensen

14. maj 2020

Torsdag fejrer Folketinget folkestyret. Det sker, når man omsider vedtager det borgerforslag om en dansk klimalov, som 11 miljø- og udviklingsorganisationer tog initiativ til i januar 2019, og som på blot to uger passerede de 50.000 underskrifter, der skal til for at bringe et borgerforslag op i Folketinget.

Et valg kom i vejen for den politiske behandling af forslaget og siden en coronakrise, men nu er man langt om længe nået til den formelle vedtagelse, som altså er Folketingets beslutning om at gøre, som borgerne siger.

Det er en sejr for det danske folkestyre og en bekræftelse på, at det nytter at presse på nedefra for at få beslutningstagerne til at handle. Tillykke, og mere af det, tak!

For nu kommer det svære. Den konkrete handling. Omsætning til praksis af det, borgerne har kaldt på.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Christian Skoubye
  • Thomas Tanghus
  • Olaf Tehrani
  • Hans Larsen
  • Lars Myrthu-Nielsen
  • Dorte Sørensen
  • erik pedersen
  • Agnete La Cour
  • Ejvind Larsen
  • Niels-Simon Larsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Torben K L Jensen
Eva Schwanenflügel, Christian Skoubye, Thomas Tanghus, Olaf Tehrani, Hans Larsen, Lars Myrthu-Nielsen, Dorte Sørensen, erik pedersen, Agnete La Cour, Ejvind Larsen, Niels-Simon Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Jeg ved snart ikke, om grøn omstilling er nok til at redde os. Vi skal jo ikke bruge så meget energi, som vi gør, ikke køre så meget, spise og drikke så meget og slet ikke arbejde så meget.

For nogle år siden da begrebet grøn omstilling kom i brug, var det noget med en anden levemåde og mentalitetsændring. Nu er det noget med at opfinde nogle nye ting. Det betyder, at jeg ikke har meget fidus til grøn omstilling.

Jeg vil hellere tale om indre omstilling, for det er der, den er gal. Vi skal tale om det gode liv og det gode samfund, og de er ikke produkter af teknik. Det er teknikken, der skal formes efter det liv, vi gerne vil leve. Hvis vi gerne vil høre fuglesang, skal der ikke opfindes fuglesangsmaskiner, men alle maskiner, der forstyrrer fuglesangen, skal smides ud. Ikke flere broer og motorveje, men ikke engang det har vi vedtaget endnu.

Jan Weber Fritsbøger, Alice Hjorth, Torbjørn Methmann, Søs Jensen, Martin E. Haastrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Susanne Kaspersen, Jeppe Lindholm, Carsten Munk, Lars Myrthu-Nielsen, Mikkel Zess, Dorte Sørensen, Holger Nielsen, erik pedersen, Arne Albatros Olsen, Ete Forchhammer , Ejvind Larsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Holger Nielsen

Jeg er i tvivl om, hvad det hjælper, at Danmark bliver CO2 neutral, når det ikke sker på verdensplan. blæsten kender ikke til grænser, og der er lande omkring os, der bruger kulkraft, og den forurening bliver blæst over landet. Når de politikkere, der skal til møde i EU, så bruger de flyet, selv om de ved, at det forurener meget. Men pyt, de skal jo ikke betale flyafgift, der gør vi for dem. Jeg vil foreslå, at der kommer højere afgifter og skatter på sorte biler, og mindre afgifter på el- biler, og mindre ejerudgifter på disse biler. Vi får dermed mulighed for, at nedbringe CO2 udslippet til gavn for landet. Har selv en diesel bil.

Mikkel Zess

Man har just sat gang i motorvejsbyggeriet under Femern bælt. Ikke just et grønt projekt.

Eva Schwanenflügel, Martin E. Haastrup, Hans Larsen, Carsten Munk og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Jeg kan drømme om og forestille mig en grøn omstilling til en bæredygtig verden. Det kan jeg sagtens. Sammen med millioner af andre mennesker verden over.

Men se en grøn omstilling i realiteten, navnlig før det er for sent, har jeg meget svært ved at få øje på med den udvikling verden befinder sig i. Bæredygtighed formuleres bare som en omstilling af mere af det samme. Nu bare på en "moderne" måde. Men grundlæggende er det det samme.

Det er som om vi tror det kan løses med lidt små justeringer. Og så længe den økonomiske vækst ikke lider er alt jo godt. Men det ændre jo grundlæggende intet afgørende på den livsstil, som har skabt problemerne.

Hver eneste dag kommer der verden over 432.000 nye forbrugere til som os selv. Mennesker, som har arbejdet sig ud af fattigdom og vil have alle deres drømme om materielle goder opfyldt som dem vi i f.eks. Danmark tager som en selvfølge. Det svare til hele den danske befolkning hver 14. dag.

Og hvem kan fortænke dem i det?

For Dansk Industri, og Venstres & Co's hede drømme, er løsningen at de 25% rigeste skal have en meget større andel af kagen, mens resten skal afskæres fra forbrug ud over det bassale. Som de selvfølgelig skal arbejde hårdt for uden udsigt til at komme på pension før 75 år.

Eva Schwanenflügel, Torbjørn Methmann, Søs Jensen, Martin E. Haastrup, Niels-Simon Larsen og Mikkel Zess anbefalede denne kommentar