Leder

Danske jernbaners elendige tilstand skyldes politiske beslutninger

Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling
’De mangelfulde investeringer i den offentlige transport har en sammenhæng med, at de beregningsmodeller, der er grundlag for beslutninger om investeringer, og som synes at have en forkærlighed for motorveje’, skriver David Rehling i denne leder.

’De mangelfulde investeringer i den offentlige transport har en sammenhæng med, at de beregningsmodeller, der er grundlag for beslutninger om investeringer, og som synes at have en forkærlighed for motorveje’, skriver David Rehling i denne leder.

Mads Claus Rasmussen

4. juni 2020

»Nedslidt, umoderne og udfordret.«

Uha, det lyder ikke godt. Og slemt er det da også, at det er de danske jernbaner, der får dette triste stempel. Tilmed af jernbanernes eget ansvarlige ministerium, Transportministeriet.

Morgenavisen Jyllands-Posten kan onsdag på sin forside oplyse, at Transportministeriet har lavet et ’serviceeftersyn’ af skinnetrafikkens aktuelle tilstand, som altså viser sig at være jammerlig.

Med Transportministeriets ordvalg: »Der er derfor ikke i dag et attraktivt, moderne togtilbud, der kan konkurrere med bilen, der i de senere år er blevet et stadigt billigere og – i kraft af udbygningen med motorveje – også hurtigere alternativ.«

Spøgelsestog

Du, kære læser, kan formentlig berette om ærgrelser, du personligt har pådraget dig ved at satse på toget i Danmark. Og du har nok også studset over i udlandet at opleve, at jernbaner faktisk kan være en tilfredsstillende transportform.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kim Folke Knudsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
  • Mads Greve Haaning
  • Marianne Stockmarr
  • Erik Karlsen
  • Alvin Jensen
  • Carsten Mortensen
  • Johnny Christiansen
  • Jane Jensen
  • Peter Knap
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Dorte Sørensen
  • Ejvind Larsen
  • Gert Romme
  • Steffen Gliese
  • Tommy Clausen
  • Rasmus Knus
  • Poul Anker Sørensen
  • Carsten Munk
  • Thomas Tanghus
  • Hanne Utoft
Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup, Mads Greve Haaning, Marianne Stockmarr, Erik Karlsen, Alvin Jensen, Carsten Mortensen, Johnny Christiansen, Jane Jensen, Peter Knap, Bjarne Bisgaard Jensen, Dorte Sørensen, Ejvind Larsen, Gert Romme, Steffen Gliese, Tommy Clausen, Rasmus Knus, Poul Anker Sørensen, Carsten Munk, Thomas Tanghus og Hanne Utoft anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørn Pedersen

Det er en politìsk beslutnìn økonomisk og kvalitet, men det er den daglige ledelse, der står for den daglige økonomi og omkostninger relateret driften. Mit indtryk er, at omkostningerne er for store relateret til resultat.

Marianne Stockmarr, Niels K. Nielsen, Karsten Lundsby og Ole Henriksen anbefalede denne kommentar

Ud over at den er gal med de politiske prioriteringer af en mest muligt bæredygtig jernbanesektor i Danmark, så er den også temmeligt gal i EU, hvor 4 jernbanepakker har banet vejen for at en total liberalisering af danske jernbaner kan finde sted og at udbuddene kan flokkes lystigt.

Husk Arriva, som kostede dyrt og medførte masser af problemer. Husk den britiske jernbanesektor, som blev liberaliseret dyrere og mere ineffektiv end da den var på offentlige hænder.

EU er igang med at splitte offentlige sektorer overalt i Europa fuldkommen ad.

Liselotte Paulsen, Lise Lotte Rahbek, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Alvin Jensen, Ole Frank, Estermarie Mandelquist, Carsten Mortensen, gert rasmussen, Jane Jensen, Torben Arendal, Bjarne Bisgaard Jensen, Ejvind Larsen, Tommy Clausen, Torben Bruhn Andersen, Torben K L Jensen, Anders Reinholdt, Lars Løfgren, kjeld jensen, Jacob Nielsen, Jan Bisp Zarghami, Karsten Lundsby, Ane Gaarden, Trond Meiring og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Ole Henriksen

Oveni har min fagforening IDA dokumenteret, at uviljen mod at betale for kvalificeret arbejdskraft I Banedanmark har betydet, at de kvalificerede medarbejdere flygter over til eksterne rådgivere, hvor de aflønnes væsentlig bedre, og deres tidligere arbejdsgiver nu betaler væsentlig mere for den samme ydelse uden at der er garanti for kontinuitet i erfaringsopsamlingen.

Personlig har jeg foretrukket at benytte toget i stedet for bilen, da jeg i toget har kunnet bruge tiden fornuftigt, (Sove, Avis, Arbejde) i stedet for at hidse mig op over medtrafikanter.
Det fik dog en ende, da mertiden for en rejse Aalborg - Randers steg fra 20 til 40 minutter samtidig med at tillægget for 1. Klasse blev øget fra 25 til 150 kr.

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen, Marianne Stockmarr, Frank Hansen, Alvin Jensen, Ole Frank, Estermarie Mandelquist, Claus Nielsen, Carsten Mortensen, Dorte Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Ejvind Larsen, Steffen Gliese, Torben Bruhn Andersen, Kim Houmøller, Torben Lindegaard, kjeld jensen, Karsten Lundsby og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Skinnerne, signalsystemet og togene er nedslidte og måske umoderne, men hvis Transportministeriet tror, at nye skinner, signaler og smartere toge flytter os fra bilen over på toget, tager de grundigt fejl (igen)

Der skal kun to ting til:
1) Prisen skal være konkurrencedygtig i forhold til bilen. Vanvittigt, for miljøet og samfundet, at det på rigtig mange strækninger, er langt billigere, at køre to personer i en bil, end at tage toget.
2) En troværdig køreplan, hvor forsinkelser ikke er hverdagskost.

Alle investeringer i nyt materiel vil være nyttesløse, hvis ikke hhv. pris og pålidelighed får et gevaldigt hak ned og op.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Rolf Andersen, Ditte Jensen, Marianne Stockmarr, Erik Karlsen, Ole Frank, Claus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Makholm, Ejvind Larsen, nanna Brendstrup, Steffen Gliese, Torben Bruhn Andersen, jon jacobsen og Niels Jakobs anbefalede denne kommentar
Jacob Nielsen

Hanne Utoft, EU er igang med at ødelægge al offentlig transport, pga en vanvittig liberalisering. Luftfarten har lidt under det siden Maastricht, hvor det er de selskaber der har udvist mest social uansvarlighed, der står tilbage som de eneste der kan klare sig igennem Coronakrisen uden at nationalstaterne støtter dem økonomisk. Det er endnu værre i vognmandssektoren, hvor det idag stort set er udenlandske chauffører fra lavtlønslande der kører rundt på de danske veje, konstant på grænsen af kørehviletidsbestemmelserne. Alene for hele tiden at kunne presse prisen på transport nedad.

Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Mads Greve Haaning, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Karsten Nielsen, Alvin Jensen, Ole Frank, Estermarie Mandelquist, gert rasmussen, Trond Meiring, Ejvind Larsen, Steffen Gliese, Torben Bruhn Andersen, Torben K L Jensen, Kim Houmøller, Lars Løfgren, Hanne Utoft og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
Jens Nielsen

Så vidt jeg erindrer har skiftede regeringer brugt DSB som en sparebøsse hvor man kunne hente finansiering til diverse populistiske projekter. Så hvordan skulle DSB kunne vedligeholde,fastholde og investere i noget som helst under de vilkår?

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Christian Mondrup, Rolf Andersen, P.G. Olsen, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Erik Karlsen, Carsten Munk, Alvin Jensen, Eva Kjeldsen, Estermarie Mandelquist, Claus Nielsen, Carsten Mortensen, Heidi Larsen, Peter Knap, Bjarne Bisgaard Jensen, Ejvind Larsen, Torben Bruhn Andersen, Poul Anker Sørensen, Jacob Schmidt, Torben K L Jensen, Lars Løfgren, Ole Henriksen, Niels Jakobs, Hanne Utoft og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
Michael Gudnæs

Katastrofen i 1999 handlede om småpenge. Man manglede nogle mindre besparelser for at få finansloven til at hænge sammen, og så endte man med at udsætte elektrificeringen af det danske jernbanenet. Da man så havde brug for nye diesellokomotiver, fandtes de ikke. Resten af Europa var allerede blevet elektrificeret.

At politikerne så lod sig forlede af en historie om, at AnsaldoBreda havde ansat nogle af Ferrari's designere og bare ikke kunne få tungen (og pikken) ind igen, før de havde underskrevet kontrakten, er en anden historie!

Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Frank Hansen, Erik Karlsen, Alvin Jensen, Ejvind Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Poul Anker Sørensen

Togrejser er den bedste rejseform der findes !
Men det er sørgeligt at skiftende regeringer, de sidste 20 år har forsømt og ned-prioriteret jernbanen, og kun investeret i asfalt !
Så byg nu den forbindelse over Samsø, kun for tog ! eller ingenting.

Carsten Munk, Alvin Jensen, Ejvind Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Den tyske stat der ejer DB vil investere 100 mia. euro i en digtial modernisering af hele signalsystemet,nye lokomotiver til højhastighed-strækninger og mere gods over på skinner - I Danmark er der givet grønt lys til Fehmern-forbindelsen der forbinder Norden med skinnenettet i resten af Europa (og UK gennem eurostarforbindelsen) med andre ord - om 10 år kan man komme sovende til alle lande i europa for slet ikke at tale om Kina der med sin nye silkevej åbner mulighed mulighed for en tog-ferie til "Riget i midten" Skulle Danmark opgive dét ? Nej - vel ?

Marianne Stockmarr, Alvin Jensen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Da Danmark ikke selv har forestand på tågdrift, bør man kontakta Japan og købe sig til verdens besde tåg trafik nation. Så vil fremtidens tåg køre til tiden. Hvor svært kan det være!

Liselotte Paulsen, Frank Hansen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Nedturen begyndte, da Scania lukkede, DSB fik frataget vedligeholdelsesforpligtelsen, og man indførte de markedsemulerende tankegange.
Af en eller anden grund tager anlægsarbejder i Danmark nu også historisk lang tid.

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, lone hansen, Marianne Stockmarr, Lars Løfgren, Alvin Jensen, Torben K L Jensen, gert rasmussen, Ole Henriksen, Peter Knap og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Nu kan man med rette beskylde EU for mange ting. Men valget at privatisere jernbanerne er faktisk, som så meget andet, en national politisk beslutning. - Altså beslutninger, der er foretaget, at de politikere, som borgerne selv har valgt.

Mange af disse privatiseringer i samfundene er gjort ved udformning af offentlige udbud. Og ved offentligt køb af varer eller/og tjenester på mere end 139.000 EUR, - eller bygge og anlæg for mere end 5.350.000, skal opgaven sendes i udbud.

Men udbud er ikke det samme som gammeldags licitationer, hvor myndigheden skal tage det billigste tilbud. Man kan vælge mellem 2 former - Offentligt udbud, og Offentlige begrænset udbud.

I begge tilfælde kan man udarbejde udbudsmaterialet, sådan, at de forhold man lægger ind, skal overholdes. Det betyder at man faktisk direkte kan frasortere useriøse firmaer, eller ligefrem kan holde udbydere væk. Og ved Offentligt begrænset udbud kan man faktisk bestemme, hvem der kan søge på opgaven.

Derfor er det udelukkende politikernes ansvar, at jernbaner nedprioriteres. Man kan jo også i Danmark, som det ses i f.eks. Forbundsrepublikken, stille krav om at en del af godstrafikken sker på flodskibe, - alternativt jernbane hvor der ikke er floder. I Danmark, hvor der er masser af kystbyer, kunne dette ske ved mindre fragtskibe, som man tidligere anvendte i stort omfang..

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Christian Mondrup, Jørgen Falck, Steffen Gliese, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Alvin Jensen, Ole Frank, Anders Reinholdt, Torben Lindegaard, Ole Henriksen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Jeg er med på, at privatiseringen af jernbanenettet i Storbritannien er et rigtig godt eksempel på, hvor galt det kan gå.

Man lod private firmaer køre, hvor de ville. Også busser på vejene. Det resulterede i, at der på strækninger og ruter med god indtjening kunne køre mange forskellige selskaber side om side. På visse busruter var det op til 7 forskellige stoppesteder lige efter hinanden.

På de svage strækninger med lav indtjening, var der slet ingen, der ville køre. Og på disse strækninger måtte borgerne klare sig selv.

Denne vodsomme konkurrence er selvfølgelig helt uholdbar, og både jernbaneselskaber og busselskaber udkonkurrerede hinanden, til der kun var et selskab tilbage på de strækninger og ruter, der blev kørt på. Derefter kunne overlever-selskabet selv fastsætte pris, rejsehyppighed og service, og det gjorde man til ugunst for passagererne, men nu skulle pengene altså tjenes hjem igen.

På jernbanenettet havde ingen af operatørerne brugt penge på vedligehold, og derfor havde man det ene alvorlige uheld efter hinanden. Og på ruter med svagere indtjening, har samfundet måttet lade postvæsenet køre personbefordring med små busser, der betjenes af postbuddet, og derfor også samtidig foretager postbesørgelse. .

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Lise Lotte Rahbek, Hanne Utoft, lone hansen, Christian Mondrup, Ditte Jensen, Jørgen Falck, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Kim Houmøller, Alvin Jensen, Ole Frank, Estermarie Mandelquist, Torben K L Jensen, Claus Nielsen, Anders Reinholdt, Trond Meiring, Steffen Gliese, Torben Lindegaard, Peter Knap og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

En bemærkning til - "Her i landet røg togdriften af sporet, da Poul Nyrups SR-regering i 1999 opgav at elektricificere skinnenettets hovedlinjer." -
Men her mangler forklaringen - V.C og DF nægtede at give så meget som en krone til den kollektive trafik herunder færdiggørelsen elektrificeringen på hovedlinjerne. SF og RV ville hellere bruge penge på nye togsæt før færdiggørelsen af elektrificeringen af hovednettet - så der var ikke et flertal for færdiggørelsen - det er derfor ret flot flot at give Nyrup Rasmussen skylden for opgivelsen.

Derudover er banenettet blevet udsluttet i mange år til fordel for vejbyggeri , P-pladser osv...... Fx. måtte DSB flere sommer aflyse tog pga. solopvarming af for gamle spor , der blev bøjet i solvarmen.

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Christian Mondrup, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Alvin Jensen, Ole Frank, Eva Kjeldsen, Claus Nielsen, Carsten Mortensen, Trond Meiring, Steffen Gliese, Ole Henriksen, Peter Knap, Niels Makholm og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Ikke kun politikernes manglende vilje men tilstedeværelsen af en direkte uvilje mod et sundt og effektivt transportsystem.

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, P.G. Olsen, Lars Løfgren, Alvin Jensen, Ole Frank og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Der bør, foruden persontransport, satses stærkt på godstransport, så vi kan få alle de fossil drevne lastbiler helt væk fra vejene. Alene ved grænsen passerer der normalt dagligt 6.000 sættevogne. Hvis der blev stærkt udbygget med elektrificeret godstransport på skinner i hele EU, som et fælles grønt projekt, kunne alle fossil lastbiler fjernes/forbydes i hele EU. Fantastisk for miljøet, væk med støj og trafik risiko, særligt i byer, og masser af plads på vejnettet, som så ikke behøves udvidet i mange årtier frem.

Rundt om i Danmark og resten af EU skal der opbygges strategisk placerede store og mindre godscentre, hvorfra elektrificerende små lastbiler så skal køre de sidste, op til måske, 100 km ud til kunden.

Så gods på skinner. Ja tak.

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup, Marianne Stockmarr, Carsten Munk, Alvin Jensen, Ole Frank, Ole Henriksen, Trond Meiring og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg synes nu også, at folk overdriver. Jeg bruger ikke længere toget dagligt, men når jeg gør, fungerer det som hovedregel ret upåklageligt. Nu gider jeg så ikke for tiden, fordi signalarbejdet sender os til Køge og videre med s-tog, i stedet for det mere behagelige med togbus, så hvis jeg bliver nødt til at tage til København, bliver det med bus.

Steffen Gliese

Og post, Jeppe Lindholm, i min barn- og ungdom kunne man sende fra et posthus indtil kl. 22 om aftenen i min lille barndomsby og have det ude dagen efter pga. sortering i toget. Når postmængderne nu er faldet så voldsomt, og man ikke længere burde behøve at sende det om postterminalen, burde det kunne lade sig gøre igen. Lokale breve blev jo heller ikke sendt videre end det lokale postkontor, hvorfor skulle de dog blive det?

Kim Folke Knudsen, Alvin Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

en side bemærkning til Ole Henriksen 03. juni, 2020 - 20:15 indlæg.
Den udflytning af gode medarbejdere startede under Schlüter, Hvor mange af ministeriernes mere betroede medarbejder blev private konsulenter og udførte de samme opgaver for ministeriet som tidligere bare til en højere aflønning og uden at kunne hjælpe ministeriet med andre opgaver.

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Marianne Stockmarr, Lars Løfgren, Alvin Jensen, Eva Kjeldsen, Ole Henriksen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Vi skal lige huske, at vi stadig har et af verdens bedste tog kørende - og at en del af tragedien er, at vi ikke fortsatte produktionen og udviklingen af det.

Liselotte Paulsen, Peter Gløde, Marianne Stockmarr, Lars Løfgren og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Se på Spanien, som nu har et virkeligt godt jernbanenet med højhastighedstog made in Spain. At DSB har valgt togsæt fra Talgo, peger frem mod et langt bedre og hurtigere kollektivt transportsystem. At vi ikke kommer til at køre 300 km i timen som i Spanien, er vel til til at leve med.
Bygger man en højhastighedsbane fra KBH til Århus via Samsø kan vi være fremme på en time!

Erik Karlsen

"I Danmark er der givet grønt lys til Fehmern-forbindelsen der forbinder Norden med skinnenettet i resten af Europa"

Jamen, det kan man skam allerede nu: Man kører bare over Storebælt, hvor hele strækningen til Tyskland længe har været elektrificeret.

Men her ses også én af grundene til, at Danmark er et trafikalt u-land: Togstrækningen på højst 15 km mellem Tinglev og Padborg har kun et enkelt spor. Det er det eneste sted overhovedet på den lange togstrækning mellem Stockholm og Messinastrædet i Syditalien, hvor der kun er ét spor. Og det indgår ikke engang i planerne at få lavet det ekstra spor! Der mangler åbenbart penge (5-700 millioner kr. mener man vist i transportministeriet - andre siger 300 millioner), men samtidig er der massevis af penge til en Fehmern-tunnel samt motorvejsprojekter.

Og en anden mindst lige så vigtig ting, som folk for det meste springer let hen over (eller glemmer?):
Gods over længere stækninger skal ikke transporteres på lastbiler, men på tog (som selvfølgelig trækkes af elektriske lokomotiver). Lastbilen kan jo evt.køre med, hvis det skal være.
Mere om den sag (samt Tinglev-Padborg) kan f.eks. ses her: https://ing.dk/artikel/godsoperatoer-kun-spor-soenderjylland-vil-sende-f...

Liselotte Paulsen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Peter Knap, Lise Lotte Rahbek, Mikkel Zess, Christian Mondrup, Steffen Gliese, Kim Houmøller, Ole Henriksen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Per Christiansen

Åh ikke flere IC skandaler og ubrugeligt materiel.
Først skal vi lige have overstået “IC” 35 fly som vi med bind for øjne er blevet “tvunget” til at købe af Trump og co.
Det bliver dyrt, de opdateringer de skal have for at kunne bare leve op til hvad Putin har. Åh
Fanme om det ikke er den famøse tog fabrik i Italien der skal vedligeholde de F35 hvis flyvetid er væsentligt reduceret i forhold til F16
Hvis hr. Putin vil os noget ondt skal det bare være i forbindelse med et service eftersyn.
Næste tog materiel indkøb, kunne det Feks være af tyskerne? Måske lidt brugt. Det kører nemlig fint dernede.

Torben K L Jensen

Fejl Per - det kører ad helvede til i Bundeswehr - med skandaler,underfinansiering,fejlkøb og gryende fascisme blandt personellet.

Torben K L Jensen

Feks. kunne de ikke engang stille med en fuld udrustet battalion der levede op til Nato-standard i øvelsen ved Nordkap i Norge.

Gunner Boye Olesen

Selvom meget kunne være bedre på de danske baner, så er toget faktisk både hurtigere, mere præcist og mere komfortabelt end motorvejen Århus - Odense - København. Og en af konklusion er også at med de seneste prisstigninger, incl. dyrere pendlerkort, stod de sidste bilejere (dvs. dem, hvor bilen ellers ville stå i garagen) af toget og tager nu bile på arbejde.

Leif Kajberg

Jeg drejer lige diskussionen ind på Informations dækning af togstoffer og kollektiv transport. Det er fint, at David Rehling skriver denne leder, men generelt nedprioriterer Information transportstoffet og transportvinklen i det vældige fokus på klima og grøn omstilling, som for det meste er Jørgen Steen Nielsens bord. Seniorjournalisten inden for klima og klimavenlig tilpasning af samfundene går altid uden om transportvinklerne og transportsektorens bidrag til CO2-udledninger og mulighederne for at nytænke og omtænke transportsektoren. Men hvorfor får ”Den mindst ringe” ikke en skrivende og researchende medarbejder, der kan håndtere transportstoffet med et minimum af interesse, engagement, indsigt og viden? (David Rehling bør ikke være alene om at dække transportstof). Situationen, som den er nu, er dybt utilfredsstillende. Jo, bevares, det er blevet en lille smule bedre de seneste år, for nu kan man da få optaget indlæg, debatkommentarer og sågar kronikker om klimavenlig transport. Sådanne tekster bliver ikke umiddelbart afvist. Men den offensive, udadvendte, opsøgende journalistiske tilgang savnes fortsat. Har der stået noget i avisen om planerne for tilintetgørelsen af lokalbanen Østbanen på Stevns og djøffernes trumfkort, et Bus Rapid Transit-monster, en avanceret bus i eget tracé, der skal erstatte skinner og tog, og som lanceres triumferende og skråsikkert som en gave til den kollektive trafiks brugere? Næ, det er for langt væk fra Store Kongensgade, hvor københavneriet er til at tage og føle på. Nu vel, ret skal være ret, det hænder, at man fra Store Kongensgade sender et par folk til udkanten, som er i Jylland, til Gram eller Vinderup, for at få en opdaterende Bodega-snak med de lokale. Men I burde lave en historie om Østbanens faciliterede undergang.

Liselotte Paulsen, Trond Meiring, Egon Stich, Steffen Gliese, Kim Folke Knudsen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Hold øje med passagerflugten fra den kollektive trafik.

Den vil tage til på grund af epidemien og efterlade transportselskaberne med røde tal og nye planer for nedskæringer i antal buslinjer og busafgange. Hvis der indenfor det næste år dukker en historie op med en smittekæde eller flere, som kan kobles til DSB eller den kollektive transport eksempelvis en overfyldt togbus, så svarer det til at sømme ligkisten til på den kollektive trafik her i landet.

Allerede nu har Region Hovedstaden varslet reduktioner i antal afgange på Lille Nord, Frederiksværkbanen, Gribskovbanen, linje 55E, linje 40E, linje 380R og linje 390R. Reduktioner i trafikbestillingen som var planlagt før COVID19.

Derfor afværg denne risiko ved at stille med en transportpakke, som sikrer tilstrækkelig med busser, så de ikke bliver overfyldt eller i massivt omfang efterlader passagererne ved stoppestederne. Drop de fancy DJØF projekter ikke mindst den vanvittige plan om at lukke Østbanen. Genåbn en række af DSB stationer som nu ikke eksisterer mere Kværkeby, Gøderup, Ullerslev, Hjulby, osv. Der er i den grad brug for en hjælpepakke til de kollektive trafikselskaber, hvis vi ikke allesammen skal ende i en gigantisk osende bilkø.

Alt det grønne lirumlarum fra politikerne kan vise sig at være tom snak intet andet.

PS I Schweiz har de haft elektriske tog siden før den anden Verdenskrig. Nu har vi omsider indset, at det må vi også indføre.

Steffen Gliese

Tryk nogle af alle de gode coronapenge og lad os komme i gang - og lade det tage vinter og vår, før der er sket noget.
Hvis vi bryder et EU-direktiv ved at holde os til solid dansk ekspertise, må vi betale os fra det.

Lise Lotte Rahbek

En lille sidebemærkning;
jeg har haft ungdomskort til dsb (jojodethedderdet) nu i et år.
I den tid er prisen for den samme strækning steget med godt 90 kr. Det er ca 13%. På et år.
Det er ret.. markant for en ultra lavindkomst.