Leder

Selvfølgelig kan hvide mennesker arrangere en antiracistisk demonstration. Det kaldes solidaritet

Sorte mennesker har erfaringer med racisme, som hvide ikke har. Men vi er nødt til at tro på, at alle kan forstå og handle politisk på baggrund af erfaringer og interesser, der ikke i snæver forstand er deres egne
Black Lives Matter-demonstration i København.

Black Lives Matter-demonstration i København.

Sarah Hartvigsen Juncker

11. juni 2020

I 1966 holdt den amerikanske præsident Lyndon B. Johnson en historisk tale om »det amerikanske løfte«, der aldrig var blevet indfriet. At alle mennesker, uanset race, er født lige og bør have lige rettigheder, muligheder og livsvilkår.

Når Johnson i dag står som ikonisk figur i amerikansk racehistorie, skyldes det ikke kun, at han med Civil Rights Act og Voting Rights Act stod bag progressive udvidelser af afroamerikanernes rettigheder. Det skyldes også, at han i talen om det amerikanske løfte overtog de undertryktes sprog og citerede borgerrettighedsbevægelsens mest berømte linje: »We shall overcome«.

I disse uger står vi midt i et historisk antiracistisk momentum. Over hele verden samles folk i protest over, at det amerikanske løfte – som i virkeligheden er løftet i alle frie samfund – stadig ikke er realiseret.

Søndag var 15.000 mennesker på gaden i København. Dels i solidaritet mod den systematiske undertrykkelse af sorte i USA, dels for at sige fra over for den diskrimination, som ikkehvide helt indiskutabelt også udsættes for i Danmark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Poul Genefke-Thye
  • Jane Jensen
  • Per Klüver
  • Rune Palm
  • Anker Heegaard
  • Freddie Vindberg
  • Thomas Tanghus
  • David Zennaro
  • Nike Forsander Lorentsen
  • Søren Peter Langkjær Bojsen
  • Katrine Damm
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Frank Borchorst
  • Olaf Tehrani
  • Erik Karlsen
  • Torsten Jacobsen
  • Steffen Gliese
  • Bjørn Pedersen
Poul Genefke-Thye, Jane Jensen, Per Klüver, Rune Palm, Anker Heegaard, Freddie Vindberg, Thomas Tanghus, David Zennaro, Nike Forsander Lorentsen, Søren Peter Langkjær Bojsen, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Frank Borchorst, Olaf Tehrani, Erik Karlsen, Torsten Jacobsen, Steffen Gliese og Bjørn Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Janus Agerbo

Det er hele grundpillen i solidaritet. BLM-DK bør skille sig af med deres racistiske forperson.

Jannick Sørensen, Kim Saxman, Torben K L Jensen, Ninna Maria Slott Andersen, Anker Heegaard, Rolf Andersen, Vibeke Hansen, Therese Hagen, John Andersen, Christian De Thurah, David Zennaro, Tino Rozzo, Bent Nørgaard, Jan Kauffmann, Esben Lykke, Jens Christian Jensen, Jacob Nielsen, Søren Nielsen, erik pedersen, Kim Houmøller, Ib Jørgensen, Torben Bruhn Andersen, Erik Jensen, Kent Nørregaard, Karsten Lundsby, Steffen Gliese, Arne Albatros Olsen og Flemming Haagensen anbefalede denne kommentar
Troels Ken Pedersen

Der er mange gode tanker i dette, men opfordringen til at hvide mennesker ikke griber lederskabet alt for ivrigt kommer ikke ud af intet. Det er desværre en gammel og hyppigt gentaget historie at hvide folk, til tider i bedste mening, taler henover og i stedet for brune mennesker -- og for så vidt lignende med køn & klasse. Ikke at resultatet bør være tavshed og passivitet, men der er god grund til at dyrke en vis ydmyghed når man stiller op i solidaritetens navn.

(Ikke at BS har sine ænder på række. Der er bare en stor, fin baby i "slap lidt af, hvide venner"-badevandet som vi ikke bør smide med ud.)

anne lindegaard, Eva Bertram, Ivan Breinholt Leth, Werner Gass, Rolf Andersen, Tina Peirano, Christian Schönbeck, Jens Ole Mortensen, Gitte Runge, Rasmus Hansen, Søren Mortensen, Marie Møller, Ejvind Larsen, Henriette Madsen, Jens Flø, Ruth Sørensen, erik pedersen, Søren Løvborg og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jens Adser Sørensen

Mon demonstranterne og arrangørerne har tænkt på, om gamle liv betyder noget?
Det kræver blot 1 superspreder for at virus i et senere led i smittekæden rammer et sårbart menneske med fatale følger. Arrangørerne har udvist tankeløshed og hensynsløshed ved ikke at kræve, at deltagerne bar ansigtsmasker og respekterede afstandskravene. I stedet udstedte de som bekendt kontroversielle pålæg om, hvem der skulle gå hvor og råbe hvad.
15.000 lejlighedsvis råbende mennesker tæt op og ned ad hinanden er en uhørt hensynsløs, uanstændig og asocial adfærd i denne alvorlige situation, hvor folk og samfund har bragt meget betydelige ofre for at undgå “italienske” tilstande og begrænse menneskelige tab.
Jeg har meget svært ved at sætte denne manifestation ind i en progressiv sammenhæng - forholdene taget betragtning.
Jens Adser Sørensen (ægtefælle til et menneske som under ingen omstændigheder må blive ramt af Covid-19)

Kim Saxman, Anker Heegaard, Rolf Andersen, Inge ambrosius, Vibeke Hansen, Gitte Runge, Christian De Thurah, Ete Forchhammer , Jacob Nielsen, Rikke Nielsen, Søren Mortensen, Jens Flø, Kim Houmøller, Anina Weber, Torben Bruhn Andersen, Jørn-Erik Rasmussen, Else Marie Arevad, Finn Sørensen, Torben Lindegaard, Erik Jensen, Flemming Olsen, Kent Nørregaard, Karsten Lundsby og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Mathias Sindberg

Linket til LBJ's tale til den samlede Kongress er her:
https://www.historyplace.com/speeches/johnson.htm

Man bliver helt stolt af LBJ, når man læser talen.

1966 - det var dengang Sydstaterne stemte demokratisk.

Det tjener LBJ til ære, at han risikerede - og tabte - vælgergrundlaget i Sydstaterne -
Nixon samlede fingerfærdigt stemmerne op ved valget 1968 .... og texaneren Johnson var helt klar over den risiko han løb med sydstatsstemmerne ved at presse Civil Rights Act og Voting Rights Act igennem Kongressen.

Der står stadig gny om hans indsats overfor vragvillige sydstats Repræsentanter og Senatorer - det var ingen spøg at sige nej til LBJ; men det var heller ikke nemt at skulle forklare en ja-mstemme overfor vælgerne i hjemstaten !!

Det gik vel så galt for Johnson, som det kunne gøre.
Han måtte selv opgive at søge genvalg, og Hubert Humphrey, hans valgte efterfølger, blev vraget af vælgerne - de valgte Nixon i stedet for !!

Selvfølgelig var Vietnamkrigen også en stor del af forklaringen på det demokratiske sammenbrud i 1968.

Per Klüver, Anker Heegaard, Steffen Gliese, Niels-Simon Larsen, Gitte Loeyche, Ete Forchhammer , Jan Weber Fritsbøger og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

"Først kom det frem, at organisationen havde udsendt opfordringer om, at hvide burde holde sig i baggrunden til demonstrationer og afstå fra at råbe slagord som »I can’t breathe«, fordi de ellers ville appropriere den risiko for politivold, som ikkehvide lever med."

Jeg gad vide hvor mange amerikanske sorte BLM-DK har. Ellers gør de ikke-amerikanske sorte, jo også selv skyldig i kulturappropriation.

Ninna Maria Slott Andersen, P.G. Olsen, Therese Hagen, David Zennaro, Bent Nørgaard, Jan Kauffmann, Jacob Nielsen, Olaf Tehrani, Jens Flø, Erik Karlsen og Kent Nørregaard anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Måske bør man minde om, at intet af dette handler om Bwalya Sørensen, om 'Black Lives Matter Denmark', eller om rettidige ansøgninger om tilladelse til indsamlinger.

Det handler om alle de omstændigheder, særdeles komplicerede og i hinanden indviklede omstændigheder, der resulterede i, at ét menneske i USA, uden blot et gran af empati, uden blot ét gran af omsorg for et medmenneskes ve og vel, pressede sit knæ ned på et andet menneskes hals i næsten ni minutter, mens dette menneske langsomt blev kvalt.

Jeg har ikke selv set andet end få sekunder af den video, der dokumenterer en så ufattelig ligegyldighed. Jeg bryder mig ikke om 'murder-porn'. Jeg har til gengæld læst en afskrift af de sidste ord, som George Floyd ytrede på denne jord:

--

"It's my face man
I didn't do nothing serious man
please
please
please I can't breathe
please man
please somebody
please man
I can't breathe
I can't breathe
please
(inaudible)
man can't breathe, my face
just get up
I can't breathe
please, a knee on my neck
I can't breathe
shit
I will
I can't move
mama
mama
I can't
my knee
my neck
I'm through
I'm through
I'm claustrophobic
my stomach hurt
my neck hurts
everything hurts
some water or something
please
please
I can't breathe officer
don't kill me
they're gonna kill me, man
come on man
I cannot breathe
I cannot breathe
they're gonna kill me
they're gonna kill me
I can't breathe
I can't breathe
please sir
please
please
please I can't breathe"

(Then, his eyes shut and the pleas stop. George Floyd was pronounced dead shortly after.)

--
Det er, hvad det her handler om. Mordet på et menneske. Og de komplicerede og sammenviklede omstændigheder, som ledte frem til præcis dét ubærlige øjeblik.

Jeg forstår trangen til at tale om alt muligt andet. Jeg forstår det ønske. For det her er simpelthen for ulideligt at tale om.. brudte illusioner..

Men vi bør tale om disse brudte illusioner..Det er nemt i skåltaler at hævde den lige værdi af ethvert menneskes liv. At tale om individets ukrænkelighed, om den menneskelige fællesnævner, der i sidste ende forener os i ét. Det er nemt, en fjer i vinden..

Jeg tør sige med sikkerhed - jeg er blot endnu et menneske - at intet menneske lever i den illusion. Nej, vi ved bedre..inderst inde..Som mennesker dømmer vi hele tiden, vi kan slet ikke lade være. Vi diskriminerer, med grund i fordomme, hele tiden. Det er vores natur. Vi kan ikke andet.

Så tillad mig at anbefale en strategi:

Forhold dig til hver eneste tanke der manifesterer sig i dit sind, som om en 'anden' har tænkt den. Stil spørgsmål til den tanke, som du ville stille spørgsmål til et andet menneske: Er det en rimelig tanke? Hvilke præmisser forudsætter den? Er disse præmisser forankret i en form for realitet? Eller er det blot spøgelser, skygger på din indre væg?

Selvfølgelig handler mordet på Georg Floyd om racisme. Man fristes til at sige primært om racisme. Men hvilke andre omstændigheder førte frem til det skæbnesvangre øjeblik? Hvor mange samtidige kræfter var på spil? Er der andre 'dæmoniske' kræfter på spil i det amerikanske samfund? Er der andre kræfter på spil i vores eget?

Eller er 'racismen' blot en abnormalitet, en ikke videre klædelig plet i et ellers ulasteligt samfunds fjæs?

Matilde Walter Fønss, Viggo Okholm, Flemming Berger, Morten Andreasen, Helle Winum, Werner Gass, Nis Jørgensen, Camilla Bank Andersen, Ivan Mortensen, Niels-Simon Larsen, Gitte Loeyche, David Zennaro, Esben Lykke, Nike Forsander Lorentsen, Katrine Damm, Steen K Petersen, Jan Weber Fritsbøger, Olaf Tehrani, Ejvind Larsen, Bjørn Pedersen, Frank Borchorst, Søren Fosberg og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar
Erik Karlsen

Torben Lindegaard
10. juni, 2020 - 23:03

"Hubert Humphrey, hans valgte efterfølger"

Humphrey var kun Demokraternes kandidat til præsidentvalget i 1968, fordi Robert Kennedy var blevet myrdet. Han stod nemlig helt klart til at vinde Demokraternes nominering.

Per Klüver, Thomas Tanghus, Steffen Gliese, Flemming Olsen og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Ib Jørgensen

Vi skal være opmærksomme på racismen, uanset hvor den findes: hos hvide, sorte, gule, brune, rige fattige, kloge, dumme - og en selv. BS should take a good look at herself.

Poul Erik Pedersen, Viggo Okholm, Per Klüver, Therese Hagen, Christian De Thurah, Bent Nørgaard, Jan Kauffmann, Ete Forchhammer , Jacob Nielsen og Jens Flø anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jeg vil ikke kloge mig - men bare anbefale et længere indslag med Black Lives Matter-talskvinden i Danmark, Bwalya Sørensen i P1's Orientering i går.
Her fortalte hun hvordan hun var blevet talsperson samt, at de sorte blev anbefalet at stå forrest for så kunne de bedre se og høre. Osv........

Elisabeth From, Steffen Gliese, Ivan Mortensen, Jacob Nielsen, Ejvind Larsen, Jens Flø og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Erik Karlsen 11. juni, 2020 - 00:29

Robert Kennedy havde netop vundet Californien, da han blev myrdet - og stod rigtig stærkt.

Men Hubert Humphrey var LBJ's vicepræsidnet - og fik støtte fra LBJ til at vinde demokraternes nominering - og var altså LBJ's valgte efterfølger.

Når man skal vurdere US valg i 1968 kommer man i øvrigt ikke uden om George Wallace, der vandt 5 Sydstater.

Hannibal Knudsen

Jeg vil i denne anledning mindes den tyske sanger Wolf Biermanns 40-50 år gamle ballade:
Spoken:
Die Ballade vom Briefträger William L. Moore aus Baltimore
Der im Jahre '63 allein in die Südstaaten wanderte
Er protestierte gegen die Verfolgung der Neger
Er wurde erschossen
Nach einer Woche, drei Kugeln trafen ihn in die Stirn!

Sonntag
Sonntag, da ruhte William L. Moore
Von seiner Arbeit aus
Er war ein armer Briefträger nur -
In Baltimore stand sein Haus!

Montag
Montag, ein Tag in Baltimore
Sprach er zu seiner Frau:
"Ich will nicht länger Briefträger sein
Ich geh' nach Süden auf Tour -
That's shure!"

'Black and white -
Unite, unite!'
Schrieb er auf ein Schild
'White and black -
Die Schranken weg!'
Und, und er ging ganz allein!

Dienstag
Dienstag, ein Tag im Eisenbahnzug
Fragte William L. Moore
Manch einer nach dem Schild, das er trug
Und wünscht' ihm Glück auf die Tour!

'Black and white -
Unite, unite!'
Stand auf seinem Schild
'White and black -
Die Schranken weg!'
Und er ging ganz allein!

Mittwoch
Mittwoch, in Alabama ein Tag
Ging er auf der Chaussee -
Weit war der Weg nach Birmingham
Taten die Füße ihm weh!

'Black and white -
Unite, unite!'
Stand auf seinem Schild
'White and black -
Die Schranken weg!'
Und er ging ganz allein!

Donnerstag
Donnerstag hielt der Sheriff ihn an
Sagte: "Du bist doch weiß!"
Sagte: "Was geh'n die Nigger dich an?
Junge, bedenke den Preis!"

'Black and white -
Unite, unite!'
Stand auf seinem Schild
'White and black -
Die Schranken weg!'
Und er ging ganz allein!

Freitag
Freitag lief ihm ein Hund hinterher
Wurde sein guter Freund -
Abends schon trafen Steine sie schwer
Sie gingen weiter zu zweit!

'Black and white -
Unite, unite!'
Stand auf seinem Schild
'White and black -
Die Schranken weg!'
Und er ging ganz allein!

Sonnabend
Sonnabend, ein Tag, war furchtbar heiß
Kam eine weiße Frau
Gab ihm ein' Drink, und heimlich sprach sie:
"Ich denk' wie Sie ganz genau!"

'Black and white -
Unite, unite!'
Stand auf seinem Schild
'White and black -
Die Schranken weg!'
Und er ging ganz allein!

Last day!
Sonntag, ein blauer Sommertag
Lag er im grünen Gras
Blühten drei rote Nelken blutrot
Auf seiner Stirne so blass!

'Black and white -
Unite, unite!'
Steht auf seinem Schild
'White and black -
Die Schranken weg!'
Und er starb ganz allein!
Und er bleibt nicht allein

Jeg skal love for at Bwalya Sørensen og Black Lives Matters er havnet i mediemøllen. Berlingskes chefredaktør Tom Jensen kalder det "raceregler ved Black Lives Matters-demoer i Danmark". OK!? Mon ikke Tom også har fået andre torne i øjet af bevægelsen og deres demonstration.

Black Lives Matters og Bwalya Sørensen kan simpelthen ikke være en særlig stor bevægelse i Danmark. Og det er vist kun den anden demonstration de har gennemført. Dvs. at bevægelsen ikke nødvendigvis er særlig professionelt styret. Og Bwalya Sørensen ikke nødvendigvis har været på diverse pressekurser. Dvs. at Bwalya Sørensen står overfor en dansk presse med ringere pressehåndteringskvaliteter end f.eks. en VU-formand og alligevel bliver alle hendes ytringer slået stort op og diskuteret, som om hun ikke er en relativt lille bevægelses talskvinde. Og der var vel ikke nogen som havde regnet med at der ville komme 15.000 demonstranter. og det kunne jo være at nogle vill løbe med det der var bevægelsens dagsorden for demonstrationen. Som uprofessionel talsmand for en meget lille bevægelse har man altså lov til at slå nogle skæve.

Her i mit lokalområde slår man ofte til lyd for de mange grønlændere som har et tilhørsforhold til vores område og også København og resten af Danmark. Jeg kunne sagtens forestille mig at lederne af en eller andet arrangement kunne få den idé at grønlænderne skulle gives ekstra plads, og at arrangørerne ville give dem privilegeret ret til at komme med deres egne slagord. Men jeg kan ikke forstille mig at nogle ville kalde det raceregler, eller kalde nogle racister eller ellers ikke udvise andet end superstor sympati, også selv om at de kom til at sige noget som kunne opfattes som værende kontroversielt.

Næste gang vi holder et arrangenment, ville jeg jeg skråle

Det er den hvide Tom
Send ham hjem
Han vil stjæle dit land..............

Viggo Okholm, Ruth Sørensen, Ivan Breinholt Leth, Lene Krathmann Pedersen, Elisabeth From, Jens Ole Mortensen, Steffen Gliese og Søren Mortensen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Man kan blive provokeret langt væk fra sit udgangspunkt. Mon det er hvad der er sket for BLM-DK's forreste talsperson? I så fald tyder noget på at det er tid til at finde tilbage for ikke at fare vild og ende midt på modstandernes mark.

Per Klüver, Anker Heegaard, Freddie Vindberg og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar
Kurt Svennevig Christensen

"For det første underkender man solidaritetens kraft." skriver lederen uden at gøre sig den ulejlighed at spørge sig selv og alle os andre om det overhovedet giver mening i vores tid at referere til solidariteten som en "kraft". Hvor er der solidaritet tilbage i dag?

I det jeg har set, hørt og forstået fra BLM og Bwalya Sørensen, har de mistet tilliden til solidariteten som en kraft i kampen mod racismen. Og så skriver lederen at solidariteten er nødvendige for minoritet. Det er noget sludder i denne sammenhæng, al den stund de "hvide" er minoriteten i denne verden. Tvivlere kan læse Niall Fergusons bog "Civilisation - Vesten og resten".

Hvis man læser interviewet med Sørensen på solidaritet.dk, så må man tage sig til hovedet.

Jeg kender hender ikke, så jeg skal ikke kunne sige, hvordan hun er - men hun fremstår som en blanding af et fornærmet 5-årigt barn, en politiker, der nægter at svare på de spørgsmål, som bliver stillet og en paranoid konspirationsteoretiker.

Jeg er sikker på, at hun har mange positive kvaliteter, men man kan ikke være talsperson for noget som helst, hvis man fremstår på den måde. Så skader man sin sag mere, end man gavner den - uanset hvilken sag, vi taler om.

Finn Thøgersen, Ditte Jensen, Per Klüver, Thomas Tanghus og Therese Hagen anbefalede denne kommentar

Desuden har Torsten Jacobsen helt ret.
Politiet i USA bliver ikke mindre brutale af nogle 100.000 mennesker på gaden.
Hvis de var mindre brutale, så ville de ikke længere være politiet i USA.

Og danskerne bliver ikke mindre racistiske af, at vi kalder os racister (hvad vi utvivlsomt i mange tilfælde er).
Hvis vi blev mindre racistiske, ville vi ikke længere være danskere.

Sagt på en anden måde - det er en gennemgribende forandring af samfundet og "hin enkelte", der er nødvendig for at komme racisme og mange andre problemer til livs.

Christian De Thurah

Det er slående, så ofte bevægelser i deres hellige iver ender i deres diametrale modsætning. Abortmodstandere, der slår læger ihjel, antifascister, der opfører sig, som om de havde stået i lære i SA, antiracister, der hader hvide mennesker...

Kim Øverup, Kim Saxman, Jane Jensen, Ditte Jensen, Rikke Nielsen, René Arestrup og Jens Christian Jensen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Det virker på undertegnede som om, at det blot handler om at fjerne de ydre tegn på racisme. Og ikke foretage den gennemgribende ændring af samfundet der skal til, for at komme problemet til livs. De river statuer ned, men hvad godt gør det for fremtiden, at fjerne historien? Den er jo den vi skal lære af, for at skabe en bedre fremtid for os alle. Problemet ligger vel i og for sig i det faktuml, at man ikke kan være racistisk overfor hvide og det er vel i og for sig racistisk? Farve, køn, seksualitet etc. er noget, man slet ikke burde registrere! Forkert at arbejde med det på denne her måde, jeg er sikker på at Afrikanerne ikke igen og igen bryder sig om, at blive fremhævet som en særlig gruppe. Og en gruppe, der ikke tåler noget, nogen man bør tage særligt hensyn til! Det er racistisk i sig selv!

Steffen Gliese

Mads Kjærgård, man fjerner ikke historien, når man fjerner statuer, der hylder fortidens grusomme handlinger. De fremgår af helt andre kilder. Det offentlige byrum ændrer sig konstant, og det er derfor en udmærket strømpil for tidens humanistiske fremskridt.

Mads Kjærgård

Og ja jeg er racistisk anlagt, det er den måde, jeg er programmeret på. Jeg ligger mærke til farve, at dronningen i Merlin spilles af en sort skuespiller. Men det er en skuespiller, der spiller en rolle og om kommende er sort eller hvid, eller noget andet er i og for sig uvedkommende. Jeg har dog altid syntes Columbus var racistisk og har aldrig forstået, hvorfor 1492 bliver fejret på den måde året ofte gør. Det var en ulykke for masse mennesker, at europærene dukkede op. Men kan hvide deltage i en racisme demonstration? Ja hensigtserklæringer er altid gode og billige, men at tage det ansvar på sine skuldre,det reelt koster. Det er måske en anden ting.

Mads Kjærgård

Det er rigtigt, men det er symbol politik. Der er mange statuer og mindes mærker, jeg ikke bryder mig om. Men så skulle jeg vælge at leve i et byrum, der var helt neutralt og fri for enhver for minder om fortiden. Så tager jeg hellere krænkelse på mine skuldre af og til! :-)

Mads Kjærgård

Jeg kan anbefale at man læser Ray Bradbury's "Ildsøglen." Den handler om et samfund, der er totalt neutralt. Alt er forbudt, idet det kan støde eller skade nogen. Det er et emne, der går igen i hans forfatterskab. Jeg synes personligt, at det er bedre med en statue af Columbus og så et samfund fri for racisme og historiebøger, der fortæller den sande historie. Der er 50 millioner fattige i U.S.A., mange af dem er sorte. At fjerne de ydre kendetegne hjælper dem intet, når dagen er forbi! At ændre skyggerne på væggen afhjælper intet!

Mads Kjærgård

Når jeg tænker over det, Så minder det jo lidt om Islamisk Stat, fjern alt, der minder dig om noget forkert. Men er det det, vi vil?

Havde de hvide ikke undervej i tiden med slavehandel erkendt det forkerte i denne udnyttelsesform, og afskaffet slavebegrebet, ville vi muligvis stadig have haft slaveri i vor tid.

Mon ikke det er bevis for at hvide udmærket kan se hvad der er forkert, og ændre forholdene til gavn for de undertrykte, således som historien har lært os.

- OK, der nogle det ikke helt er gået op for, - og de er ikke alle sammen hvide(!), må man konstatere.

Mads Kjærgård

Men er det ikke racistisk, at antage, at de hvide er skyld i en positiv forandring? Og er det ikke racistisk, at antage, at hvide ikke kan se Borte med Blæsten uden at forstå, at det er de hvides synspunkt på historien. Men det er faktisk en meget grim historie går man ned i den, det er sagt om den Amerikanske Borgerkrig, at havde europæiske generaler været mere opmærksomme på, hvad der foregik, så havde de aldrig startet Første Verdenskrig. Og så fik de sorte jo også en skidt behandling i Nordstaterne blot anderledes. Og så har jeg altid set Borte Med Blæsten, som en personlig historie om Scarlet O´hara og ikke om slaveri eller krig! Det er blot en ramme! Jeg synes tilgangen er skidt! Den vil blot skjule et problem, ikke kurere det!

Ivan Breinholt Leth

Lad alle os velmenende, gpde mænd gå forrest den 8. marts 2021 på kvindernes internationale kampdag. Lad os i kor råbe: "We can do it!"

Ivan Breinholt Leth

"We are concerned with that curious bunch of nonconformists who explain their participation in negative terms: that bunch of do-gooders that goes under all sorts of names – liberals, leftists etc.These are the people that argue that they are not responsible for white racism and the country's 'inhumanity to the black man'. These are the people who claim that they too feel the oppression just as acutely as the blacks and therefore should be jointly involved in the black man's struggle for a place under the sun. In short these are the people who claim that they have black souls wrapped up in black skins." (Steve Biko, I Write What I Like)

Søren Buggeskov

" Vi ved alle sammen, at det f.eks. er blevet meget moderne blandt hvide frisindede, at reagere på de sortes klager med råbet " Vi er alle skyldige" og Black Power har kun været alt for glad over at drage fordel af denne "bekendelse" til at ophidse til et irrationelt " sort raseri" ... " Alle hvide er skyldige!" er ikke blot farligt nonsens , men også racisme med modsat fortegn" Hannah Arendt "om vold" 1969. Tænk at disse ord stadig er og skal være aktuelle idag.
Til alle forstandige mennesker - prøv at forestille jer det omvendte, at de sorte blev bedt om at gå ned bagerst i en demonstration hvad tror I reaktionen vil blive på det - vanskeligere er sagen egentlig ikke - man skal blot kalde en spade for en spade. PS i den udgave af Hannah Arendt, der citeres er anvendt n-ordet, som jeg har tilladt at ændre til s- ordet. sådan at dette ikke skygger for det øvrige indhold af teksten.