Leder

Selvfølgelig er racisme et problem, som findes i Danmark

Det er indiskutabelt, at der findes racisme i Danmark, og at racistiske oplevelser fylder noget i mange menneskers hverdag. At påstå andet er at negligere betydningen af alle de oplevelser, som folk med anden etnisk baggrund har fortalt om de seneste uger
Black Lives Matter Denmark afholdte en anti-racistisk demonstration i Ålborg.

Black Lives Matter Denmark afholdte en anti-racistisk demonstration i Ålborg.

Tim Kildeborg Jensen

25. juni 2020

Det begyndte med en fatal anholdelse i USA og har udviklet sig til en vigtig offentlig samtale om racisme herhjemme.

Som en slags ny #MeToo-bevægelse er det piblet frem med vidnesbyrd i avisartikler, radioprogrammer og på sociale medier.

Her har borgere med anden etnisk baggrund fortalt, hvordan de er blevet kaldt »abe« eller »perkersvin« på cykelstien; hvordan de er blevet afvist i døren på et diskotek, fordi de ikke havde skjorte på (selv om deres venner kom ind i T-shirt); hvordan de som læger med tørklæde har oplevet, at patienter helt eksplicit siger, at de ikke vil behandles af »hende den sorte«; og hvordan de har været udsat for voldelige hadforbrydelser, at blive spyttet på på gaden og bedt om at skride hjem.

Også de mere dokumenterbare eksempler står i kø:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ib Christensen
  • Ole Frank
  • Eva Schwanenflügel
  • Anders Olesen
  • David Breuer
  • Viggo Okholm
  • Gert Romme
  • Freddie Vindberg
  • Søren Cramer Nielsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Anders Reinholdt
  • Olaf Tehrani
  • Ib Gram-Jensen
  • Lisbeth Heinesen
  • Carsten Munk
  • lars søgaard-jensen
  • David Zennaro
  • Hans Larsen
  • Marianne Stockmarr
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Steffen Gliese
Ib Christensen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Anders Olesen, David Breuer, Viggo Okholm, Gert Romme, Freddie Vindberg, Søren Cramer Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Maj-Britt Kent Hansen, Anders Reinholdt, Olaf Tehrani, Ib Gram-Jensen, Lisbeth Heinesen, Carsten Munk, lars søgaard-jensen, David Zennaro, Hans Larsen, Marianne Stockmarr, Peter Beck-Lauritzen og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Liv Pedersen

Racisme eksisterer uden tvivl og kan være et problem.
Og ja vi skal som samfund bekæmpe forskelsbehandling baseret på biologiske faktorer.
Men Jeg har en bestemt tanke, når det kommer til data omkring racisme.

Hvor mange kan en enkelt racistist individ nå at påvirke på en dag? På en uge? over et år??? over en livstid?
Statistisk er dette ikke uafhængig data, som det oftest fremstilles som, og det er en vigtig detalje, som ikke skal negligeres, da det ændrer perspektivtet på, hvor mange gerningspersoner der reelt er..
Desuden så skal der tages hensyn til den gennemgribende statistisk fund, at som udgangspunkt gør mindretallet størstedelen af "arbejdet".

Og til sidst og ikke mindst.
hvordan differentierer manimellem en sur skid, der langer ud imod omverdenen, og en racist? For selvom handlingen kan tolkes som den samme, så er motivationen ikke baseret på samme udgangspunkt.

Søren Fosberg, Kim Saxman, Carsten Hansen, Ole jakob Dueholm Bech og nils valla anbefalede denne kommentar

Racisme er grimt, uanset hvor det findes, men -
Racisme er ikke kun noget der findes iblandt hvide.
Racismen findes iblandt alle folkeslag. Gule, Sorte, Røde, Brune og Hvide.
Er man i tviv så rejs til Thailand. Thaierne skjuler ikke deres racistiske synspunkter.
Rejs til Harlem, NY. De Sorte der skjuler ikke deres racistiske synspunkter. Rejs til Arabiske lande og mærk deres racistiske synspunkter hvis du skulle havde forvildet dig ind i deres private områder, hvor kun lokale tolereres.

I øjeblikket er der stor fokus på den racisme hvide betjente i USA udøver mod sorte. Men gad vide om ikke der også findes både Brune, Gule og Røde betjente blandt disse betjente der af de Sorte ses som Hvide? Ikke at Hvide racister bliver mindre skyldige i DERES racisme af den grund, men racistiske holdninger haves i alle folkeslag og hænger på en frygt for det fremmed.

Sålænge en stats love er ens for alle bliver det op til den enkelte opføre sig overfor "andre" som vedkommende ønsker sig behandlet af "andre".
I virkeligheden skyldes mange problemer vores opfattelse og inddeling i "dem" og "os", Det synspunkt skaber skel imellem mennesker.

Man skal heller ikke underkende de psykologiske aspekter der kan ligge til grund for nogen føler sig racistisk behandlet. Det følgende jeg skriver kan nok misforstås, men prøv holde åbent sind:
Nogle kommer her til som flygtninge fra en stat ihvor de følte sig diskrimineret, og endda diskrimineret af folk med samme hudfarve som dem selv.
Disse mennesker kan havde opbygget adskillige komplekser (forfølgelseskomplekser), som ikke lige forsvinder af de "flygter" til andet land. I realiteten har disse mennesker mere behov for psykolog-hjælp og så selvfølgelig, al den tolerance fra andre mennesker de kan få. Her ligger så en stor del af "problemet", da Tolerance er en mangelvare.

Ole Svendsen, Poul Kristensen, Søren Fosberg, Søren Jensen, Viggo Okholm, Kim Saxman, Jens Christian Jensen, Jens Flø, Birte Pedersen, Arne Albatros Olsen, Holger Nielsen, Werner Gass, Søren Nielsen, arne tørsleff og Liv Pedersen anbefalede denne kommentar
Ninna Maria Slott Andersen

...Så vi har ikke racisme i Dk, er der nogen, der mener.... Det her skriger jo til himlen af new speak og hykleri, IMHO... Marie Krarup udtaler sig...:
"Det er i høj grad op til folk med anden etnisk baggrund selv at forhindre forskelsbehandling
i forbindelse med jobansøgninger, mener Marie Krarup.

For eksempel bør folk med mellemøstlige navne gøre det klart i deres jobansøgning, at de ikke er ortodokse muslimer, siger Marie Krarup.

- Hvis jeg var skoleleder og skulle ansætte en ny skolelærerinde, og jeg fik tusind ansøgninger, så kunne det da godt være, at jeg ville tage tre til samtale, og at jeg ikke nødvendigvis ville tage de mellemøstlige navne. Jeg ved jo ikke, om de er ortodokse.

Så ville du fravælge dem, fordi du ikke ved, om de er ortodokse muslimer?

- Jeg ville i hvert fald anbefale dem, som søger, som har muslimske navne, at de på en eller anden måde får gjort klart, hvilken stillingtagen de har til islam. Det ville hjælpe. Det kan man jo gøre i en jobansøgning for ligesom at undgå at blive valgt fra udelukkende på sit navn.

Burde det være en generel anbefaling til folk med mellemøstlige navne?

- Jeg siger, at det ville være klogt, så det må folk jo selv om."

(fra https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-efter-racismedebat-dansk-fol... )

Poul Kristensen, Søren Fosberg, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, David Breuer, Troels Ken Pedersen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Ninna Maria Slott Andersen

...jeg troede, at man var 'uskyldig til det modsatte er bevist'...
Men åbenbart ikke når man er muslim, syntes Marie Krarup.
Hvis det ikke er racistisk, at mene at folk med et 'anderledes klingende' navn skal undskylde, forsvare og overhovedet italesætte noget angående deres PRIVATLIV - og så endda overfor en potentiel arbejdsgiver?! - ja, så ved jeg da virkelig ikke hvad det er!
-Jeg vil blive meget vred, hvis jeg blev udsat for den slags! Tænker, at det er meget forståelig og menneskeligt, hvis man opfyldes af modvilje og mistro, hvis man bliver mødt med den slags mistro og mistænkeliggørelse i sin hverdagsliv og arbejdsliv. Det er ikke anstændigt.

Ole Svendsen, Hanne Ribens, Søren Fosberg, Rikke Nielsen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Anders Olesen, David Breuer, Elisabeth Andersen, Christel Gruner-Olesen, Steffen Gliese, Jørgen Larsen, Susanne Kaspersen og Werner Gass anbefalede denne kommentar
Liv Pedersen

Racisme er ikke okay, men hvornår adskiller man almindelige fordomme fra racisme?
Gennemgribende er vores samfund opbygget af fordomme, dette kan afspejle sig i alt fra fordomme om hårfarve, kropsstørrelse, navn, accent osv.
Sågar er en det en fordom, at man som bilist forventer, at andre bilister holder sig til sin side af vejen! Det er en fordom, at vi forventer hjælp fra fremmede i en nødsituation eller de i det mindste ringer til alarmcentralen!
Vores hjerner ville ikke kunne udholde, hvis alt skulle "omregnes" på ny, vi skal have antagelser for den statistik som vores indlæring og erfaring giver os.
Forskellen mellem almindelige fordomme/antagelser og diskrimination er, at man i den første er villig til at smide antagelsen fra sig i den enkelte situation, mens diskrimination er en overskyggende gennemgribende holdning.
Dertil er jeg tilhænger af den gamle definition af racisme, at det er et udtryk for en mentailitet omkring "herre- og underfolk".

Os danske etniske borgere vandrer i en verden fyldt med dagligdags og småborgerlige fordomme, eksempelvis social status, som ofte dømmer på ting såsom tøjstil, bilmærke, arbejde, postnummer til bopæl, og accent og talemåde.
At forvente at udlændinge skal, som en del af vores samfund, selv helt undslippe for fordomme, når vi selv andre bader i det (om vi vil erkende det eller ej, eller om vi vægter det alvorligt nok er en anden side af sagen), det er urealistisk.

Desværre i mange sammenhænge er de klassiske racistiske ting imod udlændinge oftest noget, som ligger lige til højrebenet. For røvhuller og trolls er hudfarve en ting, som de VED, der virker at trykke på! Ligesom fedme eller køn. Og der er nok et flertal af røvhuller eller trolls end der er ægte racister.

Og en endnu vigtig ting, flere af de ting, som udlændinge oplever diskrimination for såsom tørklæde, er ting, som er dybt indgroet i politik og religiøsitet, og dertil er det langt fra nødvendigvis racistisk betinget (selvom hudfarven uden tvivl er statistisk korreleret, ligesom argumentet gule nikotin fingrer giver lungekræft, en korrelation og ikke en kausalitet)

Poul Kristensen, Therese Hagen, Ditte Jensen og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar

Det pinlige er hverdagsrassisme, ikke de veloverlagte ytringer og handlinger som dem Rasmus Paludan exelerer i, for egen vindings skyld. D
Det ved vi hvad er og kan forholde os til.

Det pinlige er det der kommer umiddelbart og uden yderlig omtanke, i øjeblikelig irritation, i affekt og som sure opstød, eller som velment ros, i dagligdagen.
Det viser hvad der er med i bagagen og har aflejret sig i rygmarven på både individet og nationen.

Og det er der masser af. Det er derfor at der også er rassisme i dette land.

Nette Skov, Rikke Nielsen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Søren Christensen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Gert Romme, Susanne Kaspersen, Ninna Maria Slott Andersen og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
steen ingvard nielsen

Hvorfor har vi ulighed? Hvorfor har vi Racisme? Læs evt, Thomas Pikettys Kapital og Ideologi. Her kommer han bl.a. ind på hvordan England, i sin kolonitid i Indien, sætter sig for at forstå deres kastesystem, for bedre at befæste og opretholde magten.
Det afføder bl.a. en teori om visse racers overlegenhed. frem for andre. Kolonitiden, mener han også, er en stor medvirkende årsag til en uligheds tankegang, men sandsynligvis også til at legitimere racisme, kan man læse mellem linjerne.

Ole Svendsen, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Jens Flø, Rasmus Knus, Susanne Kaspersen og Ninna Maria Slott Andersen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

"diskrimination eller fjendtlig holdning over for grupper af mennesker pga. deres etniske baggrund og fremmedartede udseende, kultur m.m."

Vidste ikke at man sådan officielt, i ordbogen medregnede diskrimination of fjendtlige holdninger overfor andre kulturer som racisme. Jamen, så er jeg vist racist sådan helt officielt set. Så kan jeg kun erklære mig (en forvirret og selvmodsigende) pro-racist, da jeg ser det som en samfundspligt at være fjendtligt indstillet overfor visse fremmede kulturelementer, f.eks. det amerikansk racesyn betragter jeg som kulturelt set laverestående. Men også en anti-racist, da jeg er strengt imod at man racialisere hudfarve og især gør det til et hierakisk spørgsmål. Forskellen er selvfølgelig at hvor kultur er et fællesskab baseret på summen af særlige holdninger, idealer og værdier, altså noget man tror på og er del af, er hudfarve noget man ikke selv kan vælge eller vælge fra og som kan fejl-tilskrives en for stor betydning.

Hvis vi udover min egen...racisme dog skal besvare spørgsmålet om der findes racisme - selv af den slags hvor man IKKE medtænker "kulturel racisme" ind i spørgsmålet, så findes der naturligvis stadig racisme i Danmark.Tænk bare på reklamevideoer fra nødhjælpsorganisationer når det kommer til kampagner fra afrikanske lande. Hvor tit viser de afrikanske byer og storbyer? Man serveres stadig billedet af "det primitive Afrika" af selv velmenende velgørende danskere.

Og udover de historier man hører fra dem det går udover, har jeg da også selv oplevet at stå i kø i supermarkedet, sidde i bus eller tog eller andet offentligt sted og den der står/sidder ved siden - og hørt på diverse danske (især ældre danskeres) fantasifulde teorier om hvad muslimer "faktisk" tror på, at "det jo er lidt sært at sorte afrikanere aldrig har kunne bygget noget tilsvarende som europæere har", at "russere jo er vant til at blive styret med hård hånd", og flere jeg ikke enten ikke kan huske ordlyden på eller som snarere var længere samtaler ved familiesammenkomster. Det er altsammen racistisk vrøvl, fordi det går udfra at kultur ikke kan ændre sig - hvilket betyder at de reelt gør det til et biologisk argument.

Det er ikke mange generationer siden at danskere i skolebøger lærte børnene om de "kaukasoide", "negroide" og "mongolide" racer i skolerne. Der sidder måske enkelte lige nu, der stadig husker disse inddelinger. Visse måder at tænke på, visse forventninger kan sagtens blive overført ned gennem generationer, hvilket gør at vi stadig kan få de der nødhjælpsreklamer med "den afrikanske landsby" som kulisse fordi dem der skaber reklamen, helst vil holde sig på "den rette" side af hvad han/hun forventer at seeren vil se af "Afrika". Som altså ikke er en storby.

Men begrebet internaliseret racisme eksisterer også. Og jeg tror at det er et ligeså stort problem, altså fænomenet hvor man "absorberer" de forestillinger om ens egen gruppe, fra dem der traditionelt har haft magten over én. Har man oplevet race-baseret slaveri på egen krop over århundreder, er det f.eks. naturligt at man internaliserer det racistiske verdensbillede af én selv, også efter man - rent formelt - har fået sin frihed. Samme gælder lande, der længe har været koloniseret og som hele tiden har fået at vide at deres egen kultur ikke var noget værd. Eller indere der farver deres hud lysere fordi det "er pænere" og mere prestigefyldt.

Racisme er med andre ord ikke kun noget en dominerende part gør mod en mindre magtfuld part. Det er også noget man kan gøre mod sig selv, hvis man har været udsat for det længe nok. Og den internalisering fortsætter jo så længe der eksisterer folk, der tror at der på en eller anden måde findes laverestående racer.

Poul Kristensen, Mette Poulsen, Egon Stich og Thomas T. Jensen anbefalede denne kommentar
Ninna Maria Slott Andersen

@Liv Pedersen Du skriver: "Desværre i mange sammenhænge er de klassiske racistiske ting imod udlændinge oftest noget, som ligger lige til højrebenet. For røvhuller og trolls er hudfarve en ting, som de VED, der virker at trykke på! Ligesom fedme eller køn. Og der er nok et flertal af røvhuller eller trolls end der er ægte racister."
-Hvis du diskriminerer og kommer med diskriminerende udtalelser på baggrund af hudfarve, etnicitet og religion så er man racist. -måske er man også en troll, men så er man en troll, der kommer med racistiske udtalelser og må så tage ansvar for det.

Man kan godt udtale sig og forholde sig kritisk - endda svinsk overfor andre mennesker UDEN at inddrage racistiske elementer.

Maj-Britt Kent Hansen

NGO'er og enkeltpersoner i Danmark har i årtier påpeget, at problemet var - og stadig er - til stede.

Det er på høje tid og særdeles tiltrængt, at det døve øre ikke længere vendes til, men at der ageres konstruktivt for at modvirke racisme og diskrimination.

Ole Svendsen, Eva Schwanenflügel, Christel Gruner-Olesen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Liv Pedersen

@Ninna Maria Slo9tt Andersen

Hvis man vil have den højeste effekt for den mest minimale indsats, så er køn, race, seksualitet etc de perfekte ting for trolls. Røvhuller kan man ikke forvente vil spille "pænt" og civiliseret, uafhængigt hvor meget man prøver at "opdrage" dem.

Desuden andre ting som f.eks. hårfarve er ikke nødvendigvis de ting, som hidser en særligt meget op over at blive mobbet/diskrimineret for, hvorimod når vi har en interseksuel kultur, hvor der konstant skriges om køn, race og seksualitet, så er tingene opblusset.
Jeg f.eks. som rødhåret vil ikke føle den samme byrde, hvis en generer min hårfarve, da jeg vil ikke allerede have den kæmpe veletableret "metahistorie"/"metaverdensopfattelse", hvor jeg ville føle den smerte ikke alene på mine vegne, men på min X vegne (f.eks. folk af samme hudfarve).
På trods at f.eks. der er ægte diskrimination imod rødhårede (f.eks. sædbanker og rødhårede donere), men det er ikke opblusset i samfundsdebatten!

Og røvhuller, "Karens", narcissister og/eller racister vil desværre altid eksistere i et samfund i x antal, uafhængigt hvor godt, veluddannet og civiliseret samfundet er.
Det er et faktum vi alle må leve med på godt og ondt
Dette indbefatter, at man selv skal blive hårdhudet men, at man, som vidne, også skal sige fra!
Vi skal tage ansvar for os selv og vores medmennesker omkring os.

Jeg vil gerne citerer Morgan Freeman
"Stop talking about it (Racism)
I am going to stop calling you a white man
And I am going to ask you to stop calling me a black man"
https://www.youtube.com/watch?v=FRnTovm26I4

Vi skal som samfund aldrig glemme vores historie især dens grusomheder.
Men vi skal heller ikke hænge fast i den, for hvis vi giver x ting en værdi, så kan og VIL det blive brugt imod os, altså "krænker-ofre" tilstand, og så kan vi aldrig løsrives fra det.

Therese Hagen, John Poulsen og Kim Saxman anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Jeg har tænkt lidt på, at på flere af de arbejdspladser jeg har arbejdet på som produktions medarbejder, har set at ledelse og administration sidder i deres egen ghetto spise rum.

Særskilt parkering, toilet, menu o.s.v.

Jeg tror racisme i dag har meget med at gøre at træde nedad. Vi er mange timer på arbejdspladser, så får vi segmentering ind med skeen der?

Ole Svendsen, Elisabeth Andersen, John Poulsen, Egon Stich, Steffen Gliese og Jens Flø anbefalede denne kommentar
Jens Nielsen

Helt i overenstemmelse med Nils Vallas kommentar om at racisme findes over hele verden, kan jeg anbefale at man læser den nobelpris vindende forfatter Doris Lessings roman Shikasta.
Her beskriver hun en retssag som den ikke hvide del af verdenen anlægger mod den hvide del.
Under retssagen åbenbares det at racisme er en menneskelig konstruktion som ingen samfund og kulturer kan sige sig fri for.
Hun har for øvrigt også et interessant kapitel om forskellige typer terrorister.
Hun var en klog dame...

Jeg tror da også, at racisme findes overalt i verden. Men vi hører faktisk kun om det, når vi er på det årlige Danmarks-besøg. Men her indgår denne for for bodega-snak også ganske regelmæssigt og i alle samfunds-grupper. Og det virker som om at det nærmest opfattes som en helt uskyldig snak, når man er i hyggeligt selskab.

For os, der har boet flere steder, og netop nu har personnummer i 2 andre lande, virker det underligt, at dette finder sted helt åbent i Danmark. For vi hører det faktisk aldrig racistiske udtalelser og påstande i de andre lande vi har, og har haft, relationer til.

Ole Svendsen, Karsten Aaen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Niels Christensen

Det er vanskeligt helt at forestille sig, at en politisk konflikt om Islam ikke vil fortsætte, og også i nogen grad vil indvirke på integrationen, om det er racisme ved jeg ikke. En af hovedårsagerne er bl.a. at en række lande, hvor en del af de nye borgere kommer fra søger en stærkere politisk indflydelse, og at er i hjemlandene ofte føres en stærk anti vestlig retorik. Ikke mindst den tyrkiske regerings religiøse organisation Diyanet har under Erdogan udviklet sig til en islamistisk propganda organisation; det er velkendt at Qatar støtter det muslimske broderskab i Europa. De skarpe interne modsætninger i Pakistan spiller også en rolle i de lande, der har mange indbyggere herfra. Altsammen aktiviteter, der er med til at øge konfrontationsniveauet i den vestlige verden og følgelig også i Danmark. Resultatet heraf er ikke nødvendigvis racisme, men bliver af en del af aktørerne opfattet som sådan, hvilket ikke nødvendigvis er rigtigt.

Carsten Hansen

Som nogle få utilpasaede indvandrere kan ødelægge det for mange, så kan nogle få danske fjolser få det til at se ud som om mange danskere er racister.
Når jeg gransker de mennesker jeg kender; Kolleger, venner, bekendte, så kender jeg ikke èn eneste person der kunne finde på offentligt at ytre racisme.Om nogen er racister i det skjulte, kan jeg naturligvis ikke vide.

Men den med at danskere er specielt racistiske køber jeg ikke.

Ditte Jensen, Mette Poulsen, Jens Christian Jensen, Kim Saxman og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

@ Carsten Hansen,

Det er da teoretisk muligt, at du har ret, når du påstår, at du ikke personligt kender "èn eneste person der kunne finde på offentligt at ytre racisme".

Men til dagligt lever vi altså i et kulturel smeltedigel med 3 (nogle steder 4) hovedkulturer og religiøse opfattelser samt rigtigt mange kulturelle "understrømme". Her omgås man med hinanden med forståelse og respekt. Og man hører faktisk ikke noget, der vil kunne opfattes som racistisk. Men selv vores gejstlige omgås hinanden hver formiddag på en fortovcafe, hvor de nyder en lille kop stærk kaffe og et glas vand.

Men - på vores årlige Danmarks-tur møder vi ret hurtigt denne racisme. Vi hører om groteske forhold med etniske grupper i nærområdet, gerne noget man kan more sig over. For sandfærdighedens skyld er dette typisk oplevet af nære venner eller familiemedlemmer. Og når vi kommer frem til en anden landsdel, gentages den samme "sandfærdige" vandrehistorie - og her er den også foregået i et lokalt nærområde. Men i øvrigt er der jo også disse specielle og ret udokumenterede opfattelser af grønlændere, der er ret udbredte.

Vi hører faktisk disse historier hos frisøren, på autoværkstedet og desværre også blandt familie og venner. Og vi tror da ikke, de fleste danskere er grove racister. Men det virker altså som om at man helt legalt kan berette disse "sandfærdige" vandrehistorier som en del af en hyggelig og uforpligtende samtale. På denne måde har man jo også noget at tale om, og som man kan trække på smilebåndet af.

At vi især lægger mærke til det, og andre ikke gør det, skyldes måske, at vi har det danske samfund på afstand i et helt år, og når vi lommer, ser vi på samfundet med friske øjne. Medens dem der er midt i samfundet hver dag, gradvis har vænnet sig til denne for for "seriøs dialog".

Carsten Hansen

Gert Romme.

Hverken du eller jeg ved hvor mange racister der reelt er i Danmark.
Så teoretisk er du ikke anderledes stillet end jeg.

Søren Jensen

Gennem et langt liv i DK, har jeg meget svært ved at komme i tanke om egentlige
racistiskesituationer, som jeg selv har været vidne til. Nu er jeg godt nok hvid, så der er givet noget bias der, men jeg har aldrig selv gjort eller sagt noget i en racistisk ånd og jeg kan heller ikke huske at jeg har hørt eller set andre gøre det. Jeg har næsten lige så mange farvede venner og bekendte, som etniske danskere, måske endda lidt flere end den generelle befolkningssammensætningen ville byde. En gang imellem, er der en af mine off-white venner, som har trukket racismekortet. Der er sket et eller andet og så tænkes racisme som forklaringen på hvorfor tingene ikke gik ordentlig for sig. Mange gange har der, når man spørger ind, bare været tale om almindelige uhøfligheder, ubetænksomheder og idiotisk opførsel, som der jo er en hel del af folk og folk i mellem. Men ganske givet har der i nogle af situationerne dog også været tale om direkte fremmedhad. Decideret racisme derimod, tror jeg, baseret på min egen omvandrende livserfaring, er en ret sjælden begivenhed i DK. Det kommer mest af alt fra politiske personligheder, der prøver at leve af at være en større idiot end sidemanden. Den ene mere tragisk og skadet end den anden. Fremmedhad, er der derimod en hel del af i befolkingen. Jeg tror at det er en strategisk fodfejl af os at fokusere så meget på racisme, når det måske i virkeligheden er fremmedhadet der er det største problem.
Jo, jeg ved godt at i nogens optik, er det blot en semantisk diskussion, om noget er fremmedhad eller racisme, men vi har faktisk to ord, fordi de betyder noget forskelligt. Hvis man vil fremmedhadet til livs, så hjælper det jo ikke at gå efter racisterne. De er for det første meget få og for det andet så låste i deres tankegang, at de er uden for pædagogisk rækkevidde. Fremmedhaderne, derimod, er der mange flere og og de udgør et strukturelt problem, men de føler sig ikke ramt, når vi protesterer mod racisme... for de definerer jo ikke sig selv som racister. Så kan vi ikke prøve at gøre noget ved fremmedhadet stedet for racismen, det tror jeg vi kommer længere med.

når mennesker bliver udsat for en forbrydelse/eller anden nedværdigende opførsel af personer af anden race, bliver de i mange tilfælde racister, så det er nok kommet for at blive.
Hvilket giver politikere mulighed for at profilere sig som bedre mennesker, på et problem som de ikke kan gøre noget ved.
håber på en fremtid, hvor man fokusere på de problemer man kan gøre noget ved.

Ib Christensen

Det værste er at vi ikke engang kan gøre grin med racister mere. De forstår simpelt hen ikke sarkasmen.

Alt den ballade med f.eks. det afsnit af halløj på badehotellet hvor de får besøg af tyskere er et eksempel på hvad jeg mener.

Alt den her fjernelse af krænkelser, er vi sikker på at vi ikke bare skjuler problemet.
Lidt lige som Trump der vil have æren af få smittede, fordi han bad dem om at lave færre test?
-"Vi har ikke racisme problemer, se selv pipi synger ikke om negerkonger hos os!"

Og vi har en del iblandt os, der er ivrige efter at fortælle os andre, om de her frygtelige 2. generations invadere.
Det er mennesker der er vokset op her blandt os.

Jeg tænker på om de er vokset op med, at far sidder og fortæller om hvordan han moppes mm. på sin arbejdsplads, af vores forældre dengang. Og at problemerne vi har er nogen vi har arvet fra generationen før os.

Steffen Gliese, Søren Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

I min tid som som leder af kommunale institutioner har jeg, ganske frivilligt og med skelen til evner, ansat en del med fremmed baggrund. Herunder en del muslimer.

Jeg har altid , på et eller andet tidspunkt, spurgt til deres oprindelsesland. (ikke nødvendigvis til ansettælsessessamtalen)

Hvis dette, i visses øjne, er nok til at gøre mig til racist i så er der ingen grænser for hvor himmelvendte mine øjne kan blive..
Men det er klart at hvis kriterierne for "racisme" kommer ned på niveau med det latterlige, så er der, ved alle guder, mange racister i Danmark.

;-)

Ib Christensen, Steffen Gliese, Egon Stich, Søren Jensen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Bridge over troubled water

Når du kommer til Danmark for første gang, oplever du hurtigt, at du skal kunne tage lidt røg. Jeg mangler generelt respekten for at nogen tager sig selv højtideligt. Enten fanger du fidusen og tager heller ikke mig så skide højtideligt, eller du føler dig udelukket som det specielle, alene menneske du er.

Vi opfører os faktisk som vi gør, fordi vi over lang tid har lært, det er den hurtigste og korteste vej til at acceptere hinanden på tværs af store forskelle i baggrund og fortid. Det er den fremgangsmåde du møder i den nye skoleklasse, på den nye arbejdsplads, i forretningen og på værtshuset. Det er den fremgangsmåde du møder, når du bliver fornærmet første gang af et smil og et ærligt blik.

Hvis du har svært ved ikke at tage dig selv højtideligt, så tænk på at du er en ud af milliarder af mennesker på et støvkorn omkring en sol ud af milliarder af sole i en galakse ud af milliarder af galakser i et univers, vi ikke kan overskue kompleksiteten og størrelsen af.

Hvis jeg kalder dig neger, kalder du mig boomer, og så står vi lige til en high five, en afspritning og to smil. Jo det er så simpelt, og det er nok lidt specielt dansk.

Egon Stich, Søren Jensen og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

jeg har det indtryk at det tit og ofte ikke er vores tilkommere der der føler sig krænkede, men mere "gammeldanskere" der føler sig krænkede på andres vegne.

Danskerne er gennemsnitligt et jovialt folkefærd og ikke et racistisk folkefærd.
Selvpiskere bliver der der dog flere og flere af.

Ib Christensen, Egon Stich og Søren Jensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Gert Rommre såvidt jeg forstår bor i det tidligere Jugoslavien. Et af de steder i Europa hvor man i moderne tid med slagtekniven lavede etniske udrensninger, begik massemord og stadig har spændinger mellem folkeslag og religioner. Hvordan kan du påstå at der er al stille og roligt når der i landet fandt den ene racistiske aktion efter den anden sted. Eller var det bare lidt regionalt hyggesnak der foregik der i 90'erne?
Da jeg 70' erne arbejdede på fabrik var den eneste der hele tiden var efter en stor stærk kenyaner en jugoslav. Yomo fik dog sat ham på plads og vi andre gik mere op i arbejdsfællesskabet.

Carsten Hansen

Tjah.

Efter kommunisten Titos fald er Jugoslavien faldet fra hinanden som følge af blodige etniske uoverensstemmelser.. Stridigheder som fortsætter lokalt den dag i dag.

Men OK Danmark ar da endnu værre !

Sarkasme kan forekomme.

Carsten Hansen

Hvis nogen tror at vide hvor mange racister der findes hvor og hvor mange der oplever racisme, så er de galt afmarcheret.

Rasisme kan opfattes ved den mindste anledning og få racister kan fornærme mange på kort tid.

Carsten Hansen

Hvis nogen tror at vide hvor mange racister der findes hvor og hvor mange der oplever racisme, så er de galt afmarcheret.

Rasisme kan opfattes ved den mindste anledning og få racister kan fornærme mange på kort tid.

Lad os tage afstand fra de få uden at gøre de mange til skurke.

Af en eller anden grund ønsker nogle at skabe en forestilling om danskerne som fremmedfjendske og racistiske.

Vi burde føle skam og dårlig samvittighed, fordi vi værner om vores og vores forældres møjsommeligt tilkæmpede velfærdssystem, som de samme nogle ikke føler nogen blusel ved at udnytte, når lokummet på et tidspunkt fænger.

Hykleri kaldes det med rette, når man ikke er villig til at tage sin del af ansvaret for at begrænse et årligt træk på den fælles konto på over tredive milliarder om året på basis af tyve års flygtninge indvandrer politik helt uden vilje til at erkende konsekvenserne.

Hvis man stadig foregiver, ikke at erkende problematikken, er det ikke længere hykleri. Så er det utroværdigt.

Ingen tvivl om, at vi fødes som egoister, og at dette skal undertrykkes med kultur. Der er al mulig grund til at fortsætte socialiseringen af menneskeheden.

Desværre bliver vi aldrig færdige - vi kommer såmænd aldrig i mål. Men det er stadig værd at kæmpe imod undertrykkelse og forfølgelse, uanset hvad undskyldningen måtte være.

Carsten Hansen

"Ingen tvivl om, at vi fødes som egoister".

Nej Ingen fødes som egoister, troende eller racister.
Men alle fødes med behov for at få de basale behov opfyldt,

Herefter afhænger det det af fysiologisk arv + miljø.

Carsten Hansen

"Ingen tvivl om, at vi fødes som egoister".

Nej Ingen fødes som egoister, troende eller racister.
Men alle fødes med behov for at få de basale behov opfyldt,

Herefter afhænger det det af fysiologisk arv + miljø.

Alana Frederiksson

“Hvis jeg kalder dig neger, kalder du mig boomer, og så står vi lige til en high five”.

Peder Bahne men hvad nu hvis den person du morer dig med at kalde neger nu finder det dejligt jovialt og hygge-dansk på den rigtige lystfisker-måde at kalde dig en “vatpikket skabsracist med hang til at trivialiserer andres problemer og en underliggende passiv-aggressiv tone der bunder i dårligt selvværd”? Så er det vel også i orden? Eller er det dig der bestemmer hvad der er sjov og jovial tone for jer begge?

Jo der eksisterer racisme i Danmark. Det er bekræftet gennem tåbers fastholdelse af ordet neger. Heriblandt Søren Espersen, for hvem Obama jo var USAs første negerpræsident. Gad vide om Søren Espersen ville bryde sig om at hans datter blev kaldt Danmarks første jøde-(indsæt titel en dansk jøde endnu ikke har haft).

Rikke Nielsen, Elisabeth Andersen, Anders Olesen, Trond Meiring og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Jeg skal ikke blande sig så meget her for det er og bliver ikke "sort/hvidt"
Men her i byen er en uskyldig dansk somalier blevet dræbt og en kendt muslim her i byen har sat nogle udtalelser op fra forskellige "danskere" og så må jeg konstatere der er racisme i vores lille land,med mindre at nogle vil påstå at de face book kommentarer er opfundet af den ret så kendte muslim, der i samme ombæring opfordrer alle til at bruge politiet.
En del af problematikken ligger nok også omkring tro på en Gud eller ej, og at der fra troende ligger en forestilling om en Gud.der styrer og straffer,hvis man ikke i dette liv fører en moralsk levned i "guds" øjne.
Kendte politikere har i tidens løb udtalt at somaliere i sig selv er besværlige og umulige at integrere ,men jeg har da med selvsyn set det modsatte uanset de bevarer troen,men der udover vist er helt på højde med os andre. Jeg må konstatere at alle racer er lige,men ikke alle har samme betingelser fra fødslen.

Anders Olesen, nils valla, Karsten Aaen og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Søren Jensen

@ Alana Frederiksson. Din kommentar til Peter Bahne, var faktisk ret sjov, på en god dansk og hyggelig måde. Fint afvæbnende, hvilket jo er hensigten med den form for dansk humor.
Jeg var engang i bushen i Tanzania 4 mdr., alle kaldte mig mushungu (aner ikke hvordan det staves), det betød vel hvid eller blegfis, Så jeg var mushunguen. Børnene råbte :"Hey mushungu, mushungu pen for school?" Jeg var nem at genkende, ikke mange mushunguer der og det var fint for mig og dem. Så jeg gav dem en pen, hvis jeg havde en, eller lavede sjov med dem. Det er ikke anderledes end ordet neger. Jeg var jo en hvid blegfis, særligt i deres øjne, det kunne jeg jo ikke løbe fra, hvilket jeg egentlig havde det godt med. Og det gjorde det meget let at komme ind på livet af tanzanianerne. De kunne bare råbe mushungu og så vendte blegfisen sig om og faldt i snak med dem. Ordene er hvad man gør det til. Hvis man er neger skal man da ikke skamme sig over det og hvis man er blegfis skal man da heller ikke skamme sig over det.

Karsten Aaen

@ Carsten Hansen

Jeg tror bestemt ikke, at du er racist, men når du f.eks. spørger om, hvor folk kommer fra oprindeligt :)

Problemet er jo det her:

Unge mennesker, der er født i DK, hvis forældre kommer fra f.eks. Somalia, Irak, Iran, Afghanistan, Tyrkiet, Pakistan mm. og mv. eller måske det tidligere Jugoslavien spørger du jo kun ind til, hvor de oprindeligt (deres forældre, eller bedsteforældre) kommer fra, handler det jo om, at du sikkert? vil jeg tro? kun spørge folk med brun hud, vil jeg mene?, om hvor de oprindeligt kommer fra! :(

Også selvom de er født her i DK, måske endda har forældre, som ser tyrkiske ud, men som er danske statsborgere, når man føler sig som dansker, har boet her siden man var født, og er en del af den danske kultur bliver det trættende, meget trættende i længden! :( , man - igen - og igen - at blive mindet om, at man på grund af sin hudfarve! :( ikke hører til her i DK :(

Ole Frank, nils valla og Alana Frederiksson anbefalede denne kommentar
Alana Frederiksson

Søren Jensen. Og forskellen imellem hvad børnene kaldte dig og at kalde nogen neger er den historiske slavehandel.

Christel Gruner-Olesen og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar
Karsten Aaen

@ Søren Jensen

Ift. begrebet mushungu (i Tanzania) og n-ordet, så er det jo sådan, at der ikke i ordet mushungu er
de medbetydninger (konnatationer) som n-ordet -

n-ordet har jo en del medbetydninger, som er nedsættende ift. kolonialisme, racisme mm. og mv...

:(

Viggo Okholm

Nu vi snakker nationaliteter m.v. og den racisme,som jeg ikke mener mange af os ikke kan løbe fra,
så er det vel tonen vi er i dialog med i forhold de mennesker som ikke har været her så længe rent slægtsmæssig. Et imødekommende smil bryder mange broer især hvis den er ægte.

Carsten Hansen

Karsten Aaen.

Du tager ganske fejl !.

Hvis jeg møder en helt farveløs, hvor jeg kan høre at han/hun ikke er stammer herfra, vil jeg spørge; Har gjort dette og vil gøre det igen. Også angående brune mennesker.
Jeg tror simpelthen ikke at flertallet vil tage det ilde op.

Carsten Hansen

Jeg går naturligvis ikke hen til fremmede på gaden og spørger hvor de kommer fra; Eller stiller spørgsmålet som et af de første til f.eks. nye kolleger.

Man kan konstruere mange falske krænkelsessituationer. De der gør dette er nok mest folk der er krænkede på andres vegne.

Carsten Hansen

Efter at have gransket min hukommelse, så har jeg spurgt følgende om oprindelsesland, på et eller andet tidspunkt i vores relation.

En skotte en spanier en hviderusser nogle indere, nogle kinesere en vietnameser, en kenyaner, mindst en somalier, en filippiner, en thai + et større antal fra Tyrkiet og Mellemøsten, samt islændinge og såmen færinger.
Sandsynligvis endnu flere som jeg dog har glemt.

Helt naturligt hvis man vil vise interesse for dem.

Nette Skov, Søren Jensen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

@ Karsten Aaen.

Jeg tænker det trist vi hele tiden bringer fortiden i spil når vi taler racisme.
"Hvide" går da forhåbentlig ikke omkring og er bange for at blive spist hver gang de ser en "Sort", fordi vores slavehandlende forfædre færdedes iblandt kannibaler. :-)
Det jeg skriver kan virke komisk i sig selv, men er jo egentlig argument i debatten.
Jeg tror ikke det har undgået nogens opmærksomhed at vi mennesker bare ikke lærer af historien. Vi lærer sågar ikke engang af vor egne fejl. Så jeg mener dybt seriøst at skal vi racismen til livs bliver det i en progressiv proces imod en fælles fremtid og i den forbindelse lade fortiden forblive fortid.

Nette Skov, Kim Saxman og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Niels Valla;
Kloge ord, men det bliver en kunst at "glemme" historien og måske tilgive den, samtidig med at vi skal huske at de t"onde" og uretfærdighed sætter dybe spor i hver enkelt menneske uanset om det drejer sig om racisme eller bare en dårlig opvækst.
Vi skal huske på at mange først for ca 40 år-til 50 år siden fik en form for frihed fra os hvides herredømme, og vi kan jo se at vi hvide her ikke bare tager afrikanere og mellemøstlige mennesker ind. De skal først bevise de vil os og så pyt med om vores handlinger har gjort at de skal stå her med hatten i hånden.

Søren Jensen

@ Ulrik Mortensen, det kunne godt være det var umlungu. Det er immervæk mange år siden. Men børnene synes det var sjovt og de voksne sagde det også. Jeg fik det forklaret lidt småfnisende af kvinderne at det betød "white / whitey". Jeg lagde intet ondt i det og det tror jeg egentlig heller ikke de gjorde.
@ Karsten Aaen
Ordene er jo hvad man gør dem til. Da jeg gik i skole, lærte vi at ordet neger var af afledt af det latinske ord for sort (nigreos). Så jeg har altid gået rundt og troet at en neger var en sort mand, altså en mand fra Afrika. En gul mand er en mand fra kina, en rød mand er indianer, en hvid mand er en af europæisk herkomst. En grøn mand er en der kaster op eller en der siger at man må gå og så kan man selvfølgelig blive helt blå i hovedet af raseri. For mig er de ord værdineutrale, n-ordet, som du referer til er jo ikke neger. N-ordet er "nigger" og det er meget grimt, at sige hvis man da ikke selv er sort.
@ Alana Frederiksson
Når Peter Bahne bruger ordet neger, mener han for det første ikke nigger. Selvfølgelig kunne han have valgt at bruge ordet nedsættende, men det gør han ikke, det er en værkstedsjargon som er beregnet til at afvæbne en situation og komme hans ven nærmere. Faktisk er det kærligt men og han håber at han ven kalder ham boomer igen og stikker ham en high five. Her den anden dag var der en sort man i fjernesynet, en rigtig hyggelig fyr, der kørte lastbil. De har ofte et kalde navn i forruden, som de selv vælger og hans var Neger Daniel. Det blev nyhedsstof, fordi vi er så forskrækkede og krænkelsesparate for tiden. Ny puritanismen stikker sit grimme hovede frem og skal korrekse folks almindelige tale og omgang med hinanden. Det er bare unaturligt, belastende og ødelæggende for hyggen. Hvis Peter og han ven vil kalde hinanden boomer og neger så må de selvom det. De tolker tydeligevis ikke en slavehistorie ind i det og det behøver du heller ikke gøre.

Sider