Leder

Onlineundervisning er fristende og billigt, men de studerende får en dårligere uddannelse

De studerende er blevet glemt foran skærmene de seneste måneder, mens alle andre er kommet tilbage på skolebænken. Det er fristende for uddannelsesledere og -politikere at fortsætte med en stor mængde onlineundervisning, fordi det på kort sigt kan spare dem penge, men vi risikerer også at få kandidater, der er dårligere uddannet
»Selvfølgelig er det svært at argumentere imod smittefare og afstandskrav, men coronakrisen må ikke blive en undskyldning for at skære endnu en luns af undervisningen, også når krisen er ovre,« skriver Lise Richter i denne leder.

»Selvfølgelig er det svært at argumentere imod smittefare og afstandskrav, men coronakrisen må ikke blive en undskyldning for at skære endnu en luns af undervisningen, også når krisen er ovre,« skriver Lise Richter i denne leder.

Indland
6. juli 2020

De studerende er de sidste, der kommer tilbage på skolebænken efter coronakrisen lukkede samfundet ned i marts. Først efter sommerferien får de igen mulighed for at møde op på universiteter og professionshøjskoler, og det er på høje tid efter fire måneder med onlineundervisning, virtuel vejledning og eksamen på distancen.

Når over 70 procent af de studerende i en undersøgelse fra DJØF er utilfredse med de seneste måneders undervisning, så er det med god grund. Mange undervisere har naturligt nok ikke været forberedt på, hvordan man får undervisning og diskussion med de studerende til at fungere online. Men de mere avancerede dele af undervisningen som analyse, kreativitet og dybere faglig diskussion egner sig ifølge eksperter også dårligt til en skærm.

Det største problem med den langvarige sveder til de studerende på de videregående uddannelser er imidlertid den ensomhed og modløshed, som har ramt mange. Op mod halvdelen af de studerende føler sig ensomme efter coronakrisen, som en undersøgelse fra Dansk Magisterforening og De Studerendes Fællesråd viste i sidste uge. Men ensomheden blandt de studerende er ikke bare et personligt problem, den forstyrrer de studerendes indlæring så meget, »at det er en katastrofe for unge studerende«, som en lektor i it og læring har forklaret i Information.

Gevinst på den korte bane

Selv om hverdagen snart vender tilbage igen for de studerende, så har Københavns Universitet og Copenhagen Business School allerede meldt ud, at det langtfra er slut med onlineundervisning. Halvdelen af undervisningen vil her fortsat foregå via computeren derhjemme. Og selvfølgelig er det svært at argumentere imod smittefare og afstandskrav, men coronakrisen må ikke blive en undskyldning for at skære endnu en luns af undervisningen, også når krisen er ovre. For øget onlineundervisning er selvfølgelig en oplagt måde at spare penge på. 

De studerende er blevet glemt lidt foran skærmene de seneste måneder, men uddannelsesledere og -politikere må ikke lade sig friste til at lade dem blive siddende der, fordi det på kort sigt giver økonomisk gevinst. For på længere sigt kan øget og uigennemtænkt onlineundervisning koste dyre lærepenge i form af unge mennesker, der dropper deres uddannelse, eller hvis de får en, simpelthen ikke har lært nok.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

En videregående uddannelse er ikke noget, man får, men noget, man tager.

Jan Nielsen, Holger Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar