Leder

Vi skal have et opgør med forestillingen om ’vores biler’

Det er en bunden politisk opgave hurtigt at få danskerne til at skifte til elbiler – det er, hvad det politiske elbil-efterår skal handle om. Derefter venter den vanskelige opgave, der handler om opgøret med forestillingen om ’vores biler’
Der er en begrundet frygt for, om elbilproducenterne kan følge med en hastigt stigende efterspørgsel, skriver Anders Fjordbak-Trier på lederplads.

Der er en begrundet frygt for, om elbilproducenterne kan følge med en hastigt stigende efterspørgsel, skriver Anders Fjordbak-Trier på lederplads.

Fabrizio Bensch

Indland
5. august 2020

Scenen er sat til et efterår med et afgørende klimapolitisk opgør om den danske bilpark. Om få dage vil formand og tidligere DONG-topchef Anders Eldrup præsentere Elbilskommissionens rapport med anbefalinger om ændringer af afgifter og skatter for danskernes biler. Den har det formål, at de mest klimavenlige biler skal være mere økonomisk attraktive.

Som Berlingske skrev i sidste uge, er slaget om ’vores biler’ gået ind. Formuleringen understreger, hvor vanskelig den politiske opgave bliver, for biler er et område, som måske er lige så politisk betændt som boliger. Hvilken politiker med magt har modet til at pille ved ’vores biler’?

Sagen er bare – som beskrevet i en artikelserie i Information om skiftet fra forbrændingsmotorbil til elbil – at klimagevinsten er betydelig. Og så stor, at Danmark ikke vil nå de ambitiøse klimamålsætninger uden en effektiv udskiftning af danskernes biler.

Det er i det lys, man skal se SF’s forslag i sidste uge, der indledte kampen om bilerne. Partiet foreslår, at vi skal udfase benzin- og dieselbiler fra 2022. Forslaget er stilet mod de »tungeste og mest benzin- og dieselslugende biler«, men der er en række problemer, som vil følge med et forbud.

Kritikere stod hurtigt i kø, og de har ret i, at forslaget kan få den uheldige konsekvens, at der vil blive solgt flere brugte, benzinslugende biler. Det kan også betyde, at danskerne beholder deres ældre, klimaskadelige biler i længere tid.

Begge dele, fordi der er en usikkerhed om, hvorvidt Danmark er klar til så mange elbiler – og fordi en ny elbil er dyrere end en brugt benzinbil. Og så er der en begrundet frygt for, om elbilproducenterne kan følge med en hastigt stigende efterspørgsel.

Det er heller ikke uproblematisk, hvis et forbud får den konsekvens, at det vil stoppe salg af mindre og billige biler, som kan være nødvendige for at få en hverdag til at hænge sammen for den enlige mor med langt til arbejde. Hvilket også er blevet fremhævet i debatten.

Så det er rigtigt, at der er problemer med SF’s forslag. Men det er problemer, som det er muligt for politikerne at finde løsninger på – allerede i det elbil-efterår, vi ser frem imod.

Danmark er klar

Det var Lars Løkke Rasmussens regering, der nedsatte kommissionen. Og selv om det er brugbart med en hurtigtarbejdende ekspertgruppes vurdering af, hvordan man kan gøre området mere grønt, så har den helt forventede konsekvens været, at transportpolitiske forslag er skudt til hjørne, mens vi venter på Anders Eldrup.

Man behøver ikke have kørt i elbil for at finde en lang række forandringer, der kan få flere til at skifte til elbil – og som vil virke mindst lige så godt som et forbud.

  • Politikerne skal ændre afgiftssystemet, så de mest klimavenlige biler gøres billigere. At gøre det billige valg til et grønt valg er et oplagt skridt i den klimavenlige retning.
  • Flere af de større danske byers tilbud om gratis parkering til elbiler skal udvides med baner til elbiler, nulemissionszoner i byer og andre fordele for de grønnere bilister.
  • Politikerne skal sikre et trygt og billigt ladesystem i Danmark, så man kan lade i alle landets egne til en rimelig og gennemskuelig pris. Der skal kun være én ladebrik, så det er tilgængeligt for alle at køre i elbil i Danmark.

Elbilen lider stadig under frygten for, om Danmark er klar. Ethvert progressivt forslag, der skydes ned med argumentet om, at markedet ikke er klar, bidrager til den fejlagtige forestilling – for som artikelserien i Information har vist, så skal og kan vi udskifte bilerne nu. Danmark er klar.

Men det er en fin balance, for hvis vi får flere bilister, er vi lige vidt. Omstillingen af bilparken skal gå hånd i hånd med en opprioritering af offentlig transport, så flere vil se cykel, tog, bus eller delebiler som et attraktivt alternativ. I omstillingen til et grønnere samfund er ingen bil et mere klimavenligt valg end en elbil. Og så er vi tilbage til ’vores biler’. For den vanskelige opgave ligger i at forandre den måde, vi ser på biler som transportmiddel.

Måske skal det ikke være ’vores’ længere. Måske skal vi have adgang til den uden at eje den, som Malene Freudendal-Pedersen, der er professor i byplanlægning ved Aalborg Universitet, har sagt til Berlingske.

Trods sine mangler er SF’s forslag derfor et vigtigt signal om en nødvendig retning. Vi skal væk fra benzin og diesel. Forslaget skal suppleres med andre forslag, der løser de problemer, det skaber. Så trods modstanden er det en bunden politisk opgave hurtigt at få danskerne til at skifte til elbiler – det er, hvad det politiske elbil-efterår skal handle om.

Det er bare ikke den vanskeligste opgave, vi står over for. Den handler om opgøret med forestillingen om ’vores biler’. Og den opgave bliver ikke løst i efteråret 2020.

Serie

Anders vil ha’ elbil

Der er ingen vej udenom. Hvis vi skal nå Danmarks ambitiøse klimamål, skal mindst en million danskere køre i elbil i stedet for forbrændingsmotorbil i 2030. Men helt nemt er det ikke, synes Informations journalist Anders Fjordbak-Trier.

Det er forvirrende, frustrerende og til tider helt uigennemskueligt at finde rundt i, hvad der er nødvendigt at gøre og vide, før man køber elbil – og om tiden er inde.

I denne klummeserie følger vi Anders og får indblik i alle hans overvejelser. Følg med, og find ud af, om Anders når i mål.

Seneste artikler

  • Nå, Anders, er det så nu, man skal skifte til elbil? Svaret er ja

    4. august 2020
    AFSNIT 7: Informations journalist har i denne serie undersøgt forholdene for elbilister, og hans oplevelse er, at Danmark er klar. Ja, der er bestemt plads til forbedringer, og antallet af ladestandere skal følge med, når flere får elbil, men der er mindst syv gode grunde til at skifte nu. Dette er sidste afsnit i serien
  • Bent Nielsens solceller på hustaget giver overskud af strøm til 6.000 kilometer i elbilen om året

    28. juli 2020
    AFSNIT 6: Solceller på hustaget og elbil i garagen virker som en smart kombination, fordi man kan bruge overskudsstrømmen til at lade bilen op. Informations journalist har fået elbil, men bor i lejlighed i byen. Han er kørt ud til Bent Nielsen og Hanne Smidth, der har sparet syv ton CO2 på deres private forbrug
  • Vi skal gøre de grønne valg i Danmark mere attraktive. Det gælder også, hvis man får elbil

    24. juli 2020
    AFSNIT 5: Informations journalist har fået sin elbil, hvilket vil få hans families CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Og han har fået sin egen ladestander. Han besøger ladevirksomheden Clever, der har sikret et godt ladenetværk i Danmark, men som virker ret dyr. »Vi er sat i verden for at gøre det nemt og sikkert at køre i elbil. Og det kræver investeringer,« siger Clevers direktør
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg tror ikke på præmissen om at det er problematisk at vi beholder ældre (klimaskadelige) biler i længere tid. For det giver ikke klimamæssig mening at skrotte gode fungerende biler for at producere nye biler, heller ikke selvom de kører på el. For nogle år siden viste en DTU undersøgelse af den mest miljøvenlige bil i verden var en Rolls Royce fordi de i gennemsnit blev meget gamle (mere end 50 år). Og det bliver de fordi de er fremstillet ordenligt og kan vedligeholdes. På samme måde som mange undersøgelser har vist at det er mere miljøvenligt at tætne og vedligeholde gamle håndværksmæssigt fremstillede vinduer frem for at skifte til nye lavenergi, som skal udskiftet efter max 30 år. Der er brugt energi på at fremstille en bil, og der skal i mange år til at vedligeholde den kun bruges en brøkdel af den energi det kræver at fremstille en ny el bil. Så et forbud mod at producere nye benzin og dieselbiler kan sagtens ivæksættes og overgangen til el-biler ske stille og roligt, mens der vedligeholdes på allerede producerede benzin og dieselbiler

Lars F. Jensen, Kim Saxman, Jørn Pedersen, Jens Christian Jensen, gert rasmussen, Dan Jensen, Per Torbensen, Mads Hansen, Jens Christensen, Finn Thøgersen, Torben Bruhn Andersen, Frank Hansen, Karsten Nielsen, uffe hellum, Rolf Andersen, Lars Jensen, Lars Løfgren, Kurt Nielsen, Frederikke Nielsen, olivier goulin, David Zennaro og Jakob Stoustrup anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Anders Fjordbak-Trier

Jeg er nu ikke så sikker på, at hele Danmark er klar til el-biler.

Hva' med de medborgere, der ikke har hverken egen indkørsel eller sommerhus, hvor ladestikket kan etableres ??

Hvis man skal oplade bilen eksempelvis 3 km fra egen bolig ?? -
skal man så cykle frem og tilbage, når bilen er sat til opladning og skal hentes igen ??

På et eller andet tidspunkt bliver det vel lige så hurtigt at få fyldt batteriet op, som det nu er at fylde tanken op; men indtil det sker, så er vi ikke klar.

Lars F. Jensen, Vibeke Hansen, Frank Hansen, Gert Romme, Ron Levy, Frederikke Nielsen og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar

Vi skal ændre samfundet, så transportbehovet begrænses og den nødvendige transport kan foregå med offentlige transportmidler.
Jeg er forbløffet over, hvor uinteresseret mange af de unge mennesker jeg kender, der kun anskaffer sig biler af nød.

Bjarne Jørgensen, Vibeke Hansen, Karin Hansen, Flemming Berger, Jan Fritsbøger og uffe hellum anbefalede denne kommentar

Hvor uinteresseret ...... unge er i at eje en bil og kun anskaffer sig biler af nød

Jeppe Lindholm

Selv midt på dagen på en almindelig hverdag i en lille province by er gaderne nu fulde af biler som det tidligere kun var tilfældet i myldertid eller ved særlige begivenheder. Der køres bare for at kører. Og rødt lys er blandt de yngre generationer bare vejledende.

Ete Forchhammer

Har man tænkt på kørelærerne og deres biler?? Jeg tænker at hvis man har lært at køre bil i en el-bil, er det vel også sådan en man vil køre i bagefter?

Se også Bo Bjørnvigs skriv om "De hellige bilkøer" i Weekendavisen https://www.weekendavisen.dk/2020-31/samfund/de-hellige-bilkoeer?fbclid=...

Frederikke Nielsen

Det er måske en lidt hurtigt konklusion, at vi er klar til elbiler. Vi er vel ikke engang sikre på, at biler er fremtidens måde at transportere sig på. Og det slet ikke baseret på el som energikilde.

Jeg opfatter mere elbilen som et eksperiment mod mere hensigtsmæssige måder, uden vi på nogle måder har afklaret, om det er her, der skal investeres enorme summer.

Vi taler ikke om batteriet, og vi taler ikke om leverancen af el. Hvad el angår, har vi f.eks. en strategi i Danmark omkring vinddreven energi. Læs denne artikel omkring problemstillingerne i det: https://klimarealisme.dk/2020/06/17/problemer-for-vindkraft-forvaerres/

Og desuden helt enig med Rune Palm omkring prisen for produktionen af biler. Emnet er ganske enkelt så ekstremt komplekst og så dyrt, at det ikke bare er noget, vi gør.

Peter Knap, Frank Hansen, Hans Jørgen Larsen, Carsten Munk, Steen Bahnsen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

@ Torben Lindegaard,

Du berører et praktisk problem, der relativt let og relativt hurtigt vil kunne afhjælpes, hvis viljen og motivationen var til stede..

Jeg tror, at alt kun er en mellem-fase, inden det næste bliver udviklet. Således tror jeg, at el-biler er en mellemfase før brintbilerne er almindelige.

Men når man ser på, de store batterifabrikker, der bygges i disse år, er det i hvert fald nogen, der tror på, at elbilens tid er forestående. Således bygger man på en gigantisk batterifabrik til 6.000 ansatte i Sverige. Og den gamle SAAB-fabrik har i ro og mag udviklet både batterier eg effektive ladesystemer gennem de sidste 10-12 år, og er nu bilbranchens specialist på dette område.

Samtidig har flere og flere bilproducenter sendt brint-biler på markedet. Og både BMW, Toyota, Opel, Hyundai og Subaru har offentligt udtalt, at de ikke tror på elbilens fremtid, men satser på brint. Men som man ser det nu, er brintbilen faktisk en hybrid, der også har batterier.

Registreringsafgiften på elbiler i de kommende år er således:
- 20 procent af satsen til og med 2020
- 65 procent af satsen i 2021
- 90 procent af satsen i 2022
- 100 procent af satsen i 2023 og frem
* Bundfradraget betyder, at elbiler op til 400.000 DKK. i 2019 og 2020 ikke betaler registreringsafgift.

Brintbiler vil være helt afgiftsfritaget frem til udgangen af 2021. Herefter indfases registreringsafgiften i årene 2022-2025.

Så man kan ikke ligefrem påstå, at de danske myndigheder gør meget for at sælge biler, der kører på alternativt brændstof.

Torben Bruhn Andersen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Rolls Royce holder i 50 år - ja - men så skal man også have et reservedelslager kørende med jævnlig produktion af alle manglende (brugte) reservedele for at holde lageret opdateret hvilket er sindsygt dyrt i længden. El-biler er genbrugsvenlige færre bevægelige dele,ingen gearkasse eller svinghjul fordi elmotoren leverer et drejningmoment der gør dem unødvendige. Da Ford T blev allemandseje skød tankstationer op over hele USA - lynhurtigt og det samme vil ske med ladestandere fordi behovet kommer.

Jan Fritsbøger

brintbiler er en slags elbiler som kan tankes lynhurtigt, men skal vi satse på brintbiler skal vi lave ca 30% mere energi til transportsektoren som en følge af energitabene ved fremstilling af brinten, og ved konverteringen tilbage til el i bilen,
"en forbrændingsmotor som kører på brint er helt yt da den vil være hårrejsende ineffektiv" og derfor mener jeg ikke brint er fremtidens løsning,
i stedet bør vi opfinde det miljøvenlige "tabsfrie" letvægtsbatteri, og derudover indrette samfundet så transportbehovet reduceres markant.

Der er ingen tvivl om at biler i fremtiden ikke er ens egen. Men det kommer først til at ske når vi har selvkørende biler.

Der vil kunne rekvireres en bil med kort varsel som selv finder hen til kunden. Ejerne af bilerne bliver så firmaer eller fonde.

Jan Fritsbøger, Karin Hansen, Peter Knap og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Finn Thøgersen

Enig med Rune Palm,

For de fleste moderne goder som biler og elektronik er fremstilling og senere skrotning den absolut største del af den samlede miljøbelastning i produktets levetid.

Fx står fremstiling & skotning for mindst 80% af den samlede CO2 belastning for en typisk (desktop) PC, for bærbare er tallet endnu større

Med andre ord giver det mest mening at holde ting som biler, hvidevarer og elektronik kørende så længe som muligt, og så over tid skifte det fra intensiv, daglig brug til periodisk/lav-intensiv brug, fx ved at sætte det gamle køleskab ud i sommerhuset når man alligevel skal skifte

Hvis man derimod løbende køber sidste nye skrig og kasserer det "gamle" hvert 1/2/3 år får man reelt maximeret sin miljøbelastning

Kim Saxman, Frederikke Nielsen, Jan Fritsbøger, Kim Bang Sørensen, Dan Jensen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Leif Andersen

Delebiler vil lide samme skæbne som bycyklerne.
Borgerens respekt i for fysiske værdier, ja selv medborgere, kan ligge på et meget lille sted.
Bilerne vil enten blive stjålet eller vandaliseret, og hvem gider det.

Leif Andersen

@ Finn Thøgersen
05. august, 2020 - 21:42
Ja, indpakningen slides og indholdet forældes. Sidstnævnte ofte langt hurtigere end førstnævnte.
Eksempel. MS10 understøttede ikke længere min iøvrigt velfungerende Lexmark printer, og dermed ophørte Lexmark med at levere driver til MS10.
Mig en gåde, hvorfor man ikke kan opgradere al elektronik med seneste software. Hvorfor vaskemaskinen udskiftes, hvis softwaren driller.
Ved godt det skyldes fabrikanternes ønske til vækst i omsætning af nye maskiner, hvorfor det ofte kun bygges til en levetid på 5-10 år.
Samfundsøkonomisk vel bedre at robotter beskæftiges med samling på fabrikkerne, og mennesker beskæftiges med at vedligeholde maskinerne hos slutbrugerne.
Altså indpakningen fabrikeres til lang levetid, og indholdet til relativ nem udskiftning og/eller opgradering i takt med teknologiske landvindinger, så indtjeneningen i højere grad opnås ved service og reparation end ved fabrikation.

Jørn Pedersen

Der er nogle, der er gode til at sælge IT, som vi ikke har brug for, ligeledes er der nogen, der er gode til at fordreje hovedet på politikere angående el-biler.
Skulle vi ikke lige få en oversigt, der fortæller:
1) Energiforbrug for henholdsvis el-biler, gode dieselbiler og hybridbiler over livstid inkl. produktion
2) Forurening totalt for el-biler, gode dieselbiler og hybridbiler over livstid inkl. produktion
3) Omorganisering af vort samfund, så transportmængden reduceres sådan, at det ikke er økonomien/fortjenesten, der styrer. At sælge kød til Australien og købe kød fra Australien er dog sindsygt energimæssigt
4) At producere frugt med tilskud i Italien, Spanien og Frankrig, når vi kan gøre det bedre i Danmark. Er det fornuftigt?
Jeg kan fortsætte længe endnu!

Carsten Dybkjær

Det er en god ide at lease en elbil. Det kan gøres fra 3.500 kr/måneden ved mini-lease. Det dækker alt undtagen el og der er ikke indskud. Man kan aflevere bilen efter en måned. Vi har prøvet det i 6 år med forskellige elbiler. Med solceller på taget har vi kørt billigere end i en mellemklasse dieselbil (alle udgifter indberegnet). Og rækkevidde angsten forsvinder hurtigt. Nu har vi en Zoe der kører godt 300 km på landevejen om sommeren og godt 200 km om vinteren på en fuld opladning. Vi lader hjemme om natten og sjældent på landevejen.
Læs min blog om at lease elbil på www.elbilblog.dk