Leder

Lærerne skal klædes bedre på til obligatorisk seksualundervisning på skolerne

Den obligatoriske seksualundervisning har været på skoleskemaet i 50 år. Men lærere føler sig fortsat dårligt klædt på til undervisningen i seksualliv, og 40 procent af eleverne føler, at seksualundervisningen er ubrugelig. Det er på tide at styrke indsatsen ved at lære lærerne, hvordan de underviser unge i seksualliv
Det er på tide at gøre seksualundervisning obligatorisk på læreruddannelserne og prioritere seksualundervisning på skoleskemaet.

Det er på tide at gøre seksualundervisning obligatorisk på læreruddannelserne og prioritere seksualundervisning på skoleskemaet.

Finn Frandsen

Indland
30. september 2020

Seksualundervisning har været obligatorisk på de danske skoleskemaer i 50 år, hvilket blev markeret tirsdag, hvor en række eksperter var inviteret til høring på Christiansborg for at gøre status over, hvilken betydning seksualundervisningen har haft i et historisk perspektiv. Derudover skulle de diskutere fagets fremtid.

Da Folketinget i maj 1970 vedtog loven om obligatorisk seksualundervisning i folkeskolen, var det meningen, at børnene allerede fra første klasse skulle undervises i blandt andet »kønsorganernes indretning og funktion, kønsmodning, menstruation, pollutioner, kønsakt og undfangelse«.

Desværre viser undersøgelser, at fire ud af ti 15-24-årige finder den seksualundervisning, de har modtaget i skolen, helt eller delvist ubrugelig.

Det er langtfra nok. I en tid, hvor svære og komplekse emner som samtykkelov, digital adfærd, grænser, normer, lyst, køn- og kropsmangfoldighed hyppigt debatteres, og hvor de klassiske emner inden for seksualundervisningen så som sex, menstruation og lignende stadig er vigtige, er det på tide, at den obligatoriske seksualundervisning en gang for alle får en central og fastlagt plads på skoleskemaet. 

Tre ud af fire lærere føler sig ikke rustet

En årsag til, at så mange børn og unge ikke føler, de får noget ud af seksualundervisningen, kan være, at lærerne ikke er rustet ordentligt til opgaven. Seksualundervisning på læreruddannelserne er et frivilligt modul, som kun 13 procent af lærerne gennemfører. Tre ud af fire lærere svarer da også, at de ikke føler sig fagligt klædt på til seksualundervisningen.

Derudover er der i dag ingen klare rammer for den obligatoriske seksualundervisning, da faget defineres som »timeløst«, hvilket vil sige, at lærerne selv skal finde plads i undervisningen. 

Mange af tidens store samfundsdebatter omhandler køn, krop og seksualitet, sådan sagde nationalchef i Sex og Samfund, Lene Stavngaard, tirsdag i P1 Morgen og fulgte op med, at emner som digital krænkelse, MeToo og sexisme kunne forebygges, hvis »vi havde haft systematisk seksualundervisning«.

At folkeskolen skal påtage sig det fulde ansvar for børns seksuelle dannelse er for meget at forlange. Men det er på tide at gøre seksualundervisning obligatorisk på læreruddannelserne og prioritere seksualundervisning på skoleskemaet, så både lærere og elever kompetent kan gå til det fag, de i et halvt århundrede har haft lovmæssigt krav på.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Seksualundervisningen har en fuldkommen naturlig plads på skemaet i biologi i 7. klasse. Nå, de naturvidenskabelige fag er afløst af noget, der hedder 'Natur og teknik'? Jamen, skulle vi så ikke rulle det tilbage til nogle oplysningsfag, der rent faktisk leverer kendskab til naturen og naturlovene på alderssvarende klassetrin?

erik pedersen, Claus Nielsen og Egon Stich anbefalede denne kommentar