Leder

Nedskæringerne er stoppet. Men færre penge pr. studerende forringer stadig kvaliteten

Regeringen har stoppet de årelange nedskæringer på uddannelserne, men det ændrer ikke på, at der de seneste ti år er blevet langt færre penge pr. studerende. Det burde bekymre regeringen, for det giver problemer med uddannelseskvaliteten
Forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) kaldte i Information mandag regeringen for en uddannelsesregering. Men skal det stå til troende, må regeringen investere flere penge i bedre uddannelse, ikke kun tilbagerulle besparelser. Her er ministeren på besøg på Erhvervsakademi Dania Randers.

Forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) kaldte i Information mandag regeringen for en uddannelsesregering. Men skal det stå til troende, må regeringen investere flere penge i bedre uddannelse, ikke kun tilbagerulle besparelser. Her er ministeren på besøg på Erhvervsakademi Dania Randers.

Annelene Petersen

Indland
22. september 2020

Begejstringen i uddannelsesverdenen var stor, da S-regeringen kom til magten. Først røg omprioriteringsbidraget, som siden 2016 havde ført til milliardnedskæringer på både ungdoms- og videregående uddannelser. Senere faldt også uddannelsesloftet, som skulle hindre studerende i at dobbeltuddanne sig. Derfor kaldte forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i mandagens udgave af Information S-regeringen for »en uddannelsesregering«.

Ser man på de tørre tal, er historien dog knap så strålende. Siden 2009 er der blevet optaget 31 procent flere studerende på universiteterne, men midlerne til at uddanne de mange tusinde unge er ikke fulgt med.

Tværtimod viser en analyse fra Danske Studerendes Fællesråd (DSF), at der i dag er 24 procent færre penge pr. studerende sammenlignet med 2009. Godt nok har DSF ikke kun set på uddannelsestaxameteret pr. studerende, men også inddraget de basismidler, universiteterne får til forskning. Og den beregningsmetode får kritik af forsknings- og uddannelsesministeren. Men når universiteterne i årevis har brugt af basismidlerne for at dække det underskud, som uddannelserne ellers ville give, er der en pointe i at se på den samlede pose penge, der er til at drive forskningsbaserede uddannelser for, og holde det op mod det støt stigende antal studerende.

Mindre plads og mindre tid

Selv om uddannelsestilskuddet pr. studerende ikke er faldet, siden S-regeringen er kommet til, er der i årene forinden blevet skåret så meget ned på uddannelserne, at det har betydet massefyringer og opsigelse af lejemål på universiteterne. Det giver mindre plads og mindre tid til undervisning, vejledning og feedback til de stadigt flere studerende. Og den deroute ændrer et stabilt uddannelsestilskud uden yderligere nedskæringer ikke på.

S-regeringen og dens støttepartier har bremset de årelange besparelser på uddannelser, men det er ikke det samme som at investere i bedre uddannelser.

At der er blevet færre penge til at uddanne unge til det højeste akademiske niveau burde vække bekymring hos en uddannelsesregering. Selvfølgelig kan en underviser godt forelæse for 50 studerende mere, uden at det koster ekstra, og selvfølgelig kan de studerende også se en videoforelæsning på nettet, så universitetet kan spare løn til en underviser. Men bliver der for meget af den form for masse- og fjernundervisning, går det ud over uddannelsernes kvalitet. Derfor lyder ministerens uddannelsesregering af mere, end den reelt er. Skal man kunne kalde sig en uddannelsesregering, må man investere flere penge i bedre uddannelse, ikke kun tilbagerulle besparelser.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er vel mere et spørgsmål om i langt højere grad at sætte de studerende fri som i gamle dage, i hvert fald efter de første tre semestre.

Ole Arne Sejersen

Med taxameterordningen trådte de danske universiteter ind i finanslivet.
Trods de tydelige negative virkninger hylder alle fire rektorer med samt netværk begejstret ordningen: Nu er der penge i kassen!

Så de skal af med 10% af de studerende? Det er da meget nemt. Indfør drakoniske stopprøver undervejs

Da en af mine venner for en menneskealder siden underviste nye studerende på DTU påstod han at en del af undervisningsmetoden det første stykke tid var at give de studerende opgaver så de dumpede, dumpede og dumpede. Derefter var der de mest egnede og motiverede tilbage.