Leder

Det er meget godt med sol og vind, men energibesparelser er bedst

I Danmark vil vi gerne bruge masser af grøn energi, men når det kommer til at bruge mindre energi har vi ingen grund til at kalde os et grønt forbillede. Ifølge EU-Kommissionen udviser Danmark »meget lave ambitioner« i den henseende.
I dag energirenoveres sølle én procent af EU’s bygninger om året – det vil tage 100 år at komme igennem hele bygningsmassen.

I dag energirenoveres sølle én procent af EU’s bygninger om året – det vil tage 100 år at komme igennem hele bygningsmassen.

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

19. oktober 2020

Den amerikanske energiekspert Amory Lovins introducerede i 1990 begrebet negawatts som modbillede til de megawatt, man måler elproduktionskapacitet i. Negawatts er ’negative watt’, altså energi sparet i stedet for energi produceret. Den billigste energi er den, vi ikke bruger, sagde Lovins og argumenterede for en negawatt-revolution.

Torsdag gik EU-Kommissionen samme vej for så vidt angår energiforbruget i bygningsmassen med et ambitiøst forslag til en »Renoveringsbølge« for Europa.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Steen K Petersen
  • Svend Erik Sokkelund
  • Kurt Nielsen
  • John Scheibelein
  • Ejvind Larsen
  • Poul Erik Riis
  • Poul Anker Juul
  • Werner Gass
  • Ete Forchhammer
Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Svend Erik Sokkelund, Kurt Nielsen, John Scheibelein, Ejvind Larsen, Poul Erik Riis, Poul Anker Juul, Werner Gass og Ete Forchhammer anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

En god besparelse kunne man hente ind på caféernes udvendige terrassevarmere ved simpelthen at forbyde dem. Det har man lige gjort i Frankrig, så hvorfor ikke her?

Thomas Tanghus, Steen K Petersen, Bent Nørgaard, Svend Erik Sokkelund, Gitte Loeyche, Kurt Nielsen, Søren Dahl, John Andersen, jørgen djørup, Ejvind Larsen, Steffen Gliese, Werner Gass og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Netop, Niels-Simon Larsen, deres cigaretter må afgive al den varme, de behøver.

Niels-Simon Larsen, Steen K Petersen, Werner Gass og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Nu hvor man har fundet ud af at vi cyklister sparer samfundet for 8 kr. pr kilometer. Kunne vi så ikke få bare 2 kr. tilbage?

Steen K Petersen, Svend Erik Sokkelund og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Gunner Boye Olesen

Der er klart brug for mere fokus på energibesparelser, både i hjemmene, i det offentlige og i ervhervslivet. Men der er også brug for at ændre den måde staten prøver at fremme energibesparelser på. Statsstøtte til enkelte energibesparelser er langt dyrere end vejledning og gratis rådgivning samt bedre lånemuligheder til dem, der ikke kan få kreditforeningslån til næsten 0% i rente. Når støtteordninger er dyre/ineffektive, bliver besparelser, der er billige for samfundet, dyre for staten.

"Statsstøtte til enkelte energibesparelser er langt dyrere end vejledning og gratis rådgivning samt bedre lånemuligheder...." er det noget der kan dokumenteres, Gunner Boye Olesen, eller er det bare noget du tror?

"Vi kan ikke enøjet fokusere på tekniske løsninger, hvis vi skal bremse klimaforandringerne. Sådan lyder det fra professor Kirsten Gram-Hanssen, der forsker i boligers energiforbrug i relation til hverdagsliv, livsstil og forbrugeradfærd."

https://sciencereport.dk/ny-viden/det-spaender-ben-for-den-groenne-omsti...

Steffen Gliese, Ete Forchhammer , Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar

Kilometerafgift er sikkert mimlimeterretfærdigt "bedst", men gratis parkering ved s-stationer og gratis offentlig transport for alle bilejere er muligvis lettere at administrere. Formålet er jo, at danskere skal kunne transportere sig rundt.
En familie på landet har som regel mindst en bil per voksen, som de naturligvis skal betale skat af, der modsvarer forurening og energiforbrug.
Helt fint og fair, så långe bilen bliver ude på landet.
Trængslen i byerne kan man ikke betale sig fra. Her er der brug for gratis bus/gratis tog/billig taxa.
Derfor burde registreringsafgiften give ret til gratis offentlig transport i alle byer.
Jeg så naturligvis allerhelst, at det var gratis for alle, ligesom motorveje, men hvis jeg vil forhindre provatbiler i byen, må jeg støtte en adfærdsændring der batter.