Leder

Det er forkasteligt, at regeringen ignorerer børnekomité og ikke får IS-krigeres børn hjem

Skiftende danske regeringer har de senere år tilsidesat og negligeret grundlæggende menneskerettigheder. Det skal stoppe nu. Regeringen bør lytte til FN’s Børnekomité, som vurderer, at et land som Danmark har en forpligtelse til at hente IS-krigeres børn hjem fra flygtningelejre i Syrien
I al-Roj- og al-Hol-lejrene er der rapporteret om horrible forhold, hvor flere børn er ramt af underernæring og livstruende sygdomme.

I al-Roj- og al-Hol-lejrene er der rapporteret om horrible forhold, hvor flere børn er ramt af underernæring og livstruende sygdomme.

Delil Souleiman

26. november 2020

Der var i forvejen flere gode argumenter for at hente danske børn hjem fra de kurdisk kontrollerede lejre i Syrien.

I lejrene er der rapporteret om horrible forhold, hvor flere børn er ramt af underernæring og livstruende sygdomme.

Det holder ikke, at regeringen nægter at tage børn af danske statsborgere hjem, fordi deres forældre er mistænkt for at have tilsluttet sig Islamisk Stat. Vi skylder at bringe dem i sikkerhed, for børn skal ikke betale for deres forældres forkerte valg. 

Og nu er der kommet endnu et argument, som bør lægge yderligere pres på regeringen for at hente de mindst 20 danske børn hjem fra lejrene al-Roj og al-Hol i det nordlige Syrien. 

FN’s Børnekomité kom i denne måned med en afgørelse i en sag vedrørende franske børn i lejrene. Komiteen når frem til, at Frankrig har såkaldt jurisdiktion over børn med fransk statsborgerskab, som bor i lejrene. De har altså en forpligtelse og ret til at handle uden for landets grænser, når det gælder om at sikre børnenes tarv. Afgørelsen slår også fast, at det gælder andre lande i samme situation.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kim Folke Knudsen
  • Per Klüver
  • Christian Mondrup
  • Thomas Tanghus
  • Katrine Damm
  • Ib Gram-Jensen
  • Freddie Vindberg
  • Marianne Stockmarr
  • Steen K Petersen
  • David Zennaro
  • Hans Larsen
  • Marie Vibe
  • Eva Schwanenflügel
Kim Folke Knudsen, Per Klüver, Christian Mondrup, Thomas Tanghus, Katrine Damm, Ib Gram-Jensen, Freddie Vindberg, Marianne Stockmarr, Steen K Petersen, David Zennaro, Hans Larsen, Marie Vibe og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Krister Meyersahm

Danske statsborgere har ret til at rejse tilbage til Danmark, ligegyldigt hvor tåbeligt de har opført sig. Staten skal selvfølgelig hjælpe dem tilbage der ønsker det - så må man senere afkræve de pågældende for de omkostninger de har påført samfundet. Har de pågældende forbrudt sig mod dansk lovgivning må man stille dem for en dommer.

Det er ikke tilladt staten at nægte danske statsborgere indrejse - det fremgår af Menneskerettighedskonventionens art. 3 i protokol 4. Bestemmelsen er indført i dansk lov.

Kim Folke Knudsen, Per Klüver, Nina Hermanson, Ole jakob Dueholm Bech, Mads Jakob Haagen, Elise Berg, Steen Bahnsen, Marianne Stockmarr, Steen K Petersen, David Zennaro, John Andersen, Anders Reinholdt, Thorkel Hyllested, Hans Larsen, Marie Vibe, Carsten Wienholtz, Birte Pedersen, Rolf Andersen, Ebbe Overbye, Gert Romme og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@Krister Meyersahm - Der er ingen som forhindrer de pågældende i at rejse til Danmark.
Vi skal bare ikke betale deres hjemrejse.

Peter Krogh, Mette Poulsen, Therese Hagen, Martin Sørensen, Per Christensen, Bent Nørgaard, Jacob Nielsen, Erik Fuglsang, Birte Pedersen og Jannick Sørensen anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

Kim Houmøller.
Enig og derfor skrev jeg; "så må man senere afkræve de pågældende for de omkostninger de har påført samfundet".

Per Klüver, Steen Bahnsen, Thorkel Hyllested, Birte Pedersen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Stop nu den misinformations kampagne for de stakkels børn i lejrene i Syrien, - Vi har ingen forpligtelse af juridisk karakter eller rettighed til at hjemtage("frataage") disse børn fra deres forældre uden også enten at tage forældrene samtidig eller på et senere tidspunkt.

Det er en forfærdelig trist sag, at forældrene traf dette valg for deres børns fremtid, og det r også meget sympatisk at ville gøre noget for de stakkels børn, men det er grundlæggende ikke Danmarks forpligtelse, - uanset hvad FN-børnekommission udtaler, der alene hviler på det stærkt følelsesmæssige.

Havde familien i stedet valgt at tilslutte sig en sekt - indenfor eller udenfor EUs grænser, ethvert tænkeligt sted på kloden, og denne sekt var kendt for undertrykkelse og grov pædofili, så var det fortsat de enkelte landes egne juridiske beføjelser der ville være gældende, - hvilket også er gældende for disse børn i Syrien!

Familierne er samlet frivilligt rejst til Mellemøsten med henblik på en fremtidig tilværelse der, og det er netop de friheder som dyrkes i mange demokratiske lande, som familien har benyttet sig af, og
det helt uanset hvilket formål der har ligget bag(se ovenfor), - hvor ulykkeligt det end måtte være for børnene.

Hvor fædrene er blevet af er stadig ukendt, men uden børn er det lettere at gemme sig, hvis ikke de er døde som følge af den krig som de rejste ned for at støtte, - og tilbage sidder kvinderne så med børnene, et lidt velkendt billede!

Er de blevet gjort statsløse dernede, er det ikke Danmarks skyld.

Som i fortiden således også i nutiden, - der blev ikke givet fribilletter til overløberne til tyskerne i Danmark under 2. VK, det må og skal heller ikke ske i nutiden for hverken mødre eller fædre grundet misforstået "øllebrødsbarmhjertighed".

Peter Krogh, Therese Hagen, Mai-Britt Andersen, Per Christensen, Per Torbensen, Henrik Andersen, Jacob Nielsen, Erik Fuglsang og Jannick Sørensen anbefalede denne kommentar

@ Espen Bøgh,

Uanset hvor mange ord du sætter sammen omkring ret til statsborgerskab, så tager du fejl. Og derfor er det dig, der spreder misinformation.

Ifølge konventionen kan man faktisk ikke fratage nogen deres statsborgerskabet. Det vil sige, at statsborgerskabet er unik, og uanset hvad de eventuelt har gjort, er de fortsat statsborgere i et givent land. Og som statsborgere har de præcis samme rettigheder som alle andre statsborgere.

Måske burde du nærlæse konventionen og afgørelserne. Og hos Institut for Menneskerettigheder kan du finde yderligere information.

Kim Folke Knudsen, Per Klüver, Gitte Loeyche, Ole jakob Dueholm Bech, Elise Berg, Ib Gram-Jensen, Steen Bahnsen, Freddie Vindberg, Marianne Stockmarr, Steen K Petersen, Anders Reinholdt, Josephine Kaldan, Hans Larsen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Jørgen Mathiasen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Der er jo heller ikke nogen der skriver at de ikke må komme til danmark, de må de selvfølgelig i takt med at de er Danske statsborger, blot skal den Danske stat overhoved ikke betale eller formidle at de kommer hertil, det må og skal være deres eget problem. Jeg er enig med Esben Bøgh når han skriver, Som i fortiden således også i nutiden, - der blev ikke givet fribilletter til overløberne til tyskerne i Danmark under 2. VK, det må og skal heller ikke ske i nutiden for hverken mødre eller fædre grundet misforstået "øllebrødsbarmhjertighed"

Peter Krogh, Therese Hagen, Per Christensen, Jacob Nielsen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar

Det her er en tragedie uanset hvordan vi vender det. Det er en tragedie at en kvinde kan konvertere til en tro og så hjernedødt følger en islamist til Syrien for at kæmpe for et kalifat.
Hun må vel grundlæggende tage de tansvar på sig, som opvokset i et demokratisk land. (hørte hende i radioen i dag) Har fået et barn mere i dette helvede
Men skal barnet bøde for forældrenes hjernevask og vanvid?
Nej og derfor skal de hjem, så de måske ad åre kan blive mennesker., økonomien her kan ikke være et problem lige nu. Spørgsmålet er så, hvis godhjertede mennesker her ville betale deres hjemrejse, ville de så komme ind?
Under alle omstændigheder i forhold til situationen lige nu bliver ingen fattigere eller lider, de kommer "hjem"

Gitte Loeyche, Steen Bahnsen, Freddie Vindberg, Marianne Stockmarr, David Zennaro, Anders Reinholdt, Thorkel Hyllested, Hans Larsen, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det her er en tragedie uanset hvordan vi vender det. Det er en tragedie at en kvinde kan konvertere til en tro og så hjernedødt følger en islamist til Syrien for at kæmpe for et kalifat.
Hun må vel grundlæggende tage de tansvar på sig, som opvokset i et demokratisk land. (hørte hende i radioen i dag) Har fået et barn mere i dette helvede
Men skal barnet bøde for forældrenes hjernevask og vanvid?
Nej og derfor skal de hjem, så de måske ad åre kan blive mennesker., økonomien her kan ikke være et problem lige nu. Spørgsmålet er så, hvis godhjertede mennesker her ville betale deres hjemrejse, ville de så komme ind?
Under alle omstændigheder i forhold til situationen lige nu bliver ingen fattigere eller lider, de kommer "hjem"

Enhver stat har ret til sin suverænitet og krav på en FN-resolution, før udenlandske magter indblander sig i landets indre forhold, ligegyldigt hvor tåbeligt den har opført sig. Den danske staten skal selvfølgelig bidrage til oretholdelse af international ret - så må man tage den besværlige og omkostningsfulde proces, det vil være at påvirke det syriske styre til at reformere i demokratisk retning og ophøre med de krænkelser af menneskerettigheder, som måske - måske ikke, systematisk finder sted i landet. Har styret begået alvorlige krænkelser af menneskerettighederne, og/eller udført krigsforbrydelser, må man stille det for en dommer. At ødelægge landet og udsætte befolkningen plus de ulykkelige mennesker, som befinder sig blandt militserne, for mere krig og konflikt er dødsdømt. En elendig strategi, som desværre ikke tages op i vore offentlige debatter.

Freddie Vindberg, Marianne Stockmarr, David Zennaro og kjeld hougaard anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Hvis det bare drejer sig om penge så kunne alle der synes at det er slemt at børn og mødre skal bo i en rædselsfuld flygtlingelejr vel uden større besvær samle pengene sammen.

Per Christensen, Hans Larsen og Jacob Nielsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

Sagen om de danske børn i IS-lejrene vil sikkert kaste et skarpt lys på forholdet mellem stat og statsborger. Man skal lægge godt mærke til de formuleringer Rasmus Stoklund brugte i Deadline:
Der blev ikke sagt et ord om frakendelse af statsborgerskab, selvom den danske regering udtrykkeligt ønsker sig, at disse mennesker aldrig vender tilbage.

Den danske stat vil ikke gøre noget aktivt for at bringe IS-børnene tilbage til Danmark, men det udelukker ikke, at nogle af dem alligevel på et eller andet tidspunkt står ved en dansk grænse, og det kunne Stoklund da heller ikke afvise.
Det er naturligvis ikke første gang, at en stat står til at modtage uønskede statsborgere, og DK må lige som andre stater opretholde de standarder, man fremhæver i søndagstalerne.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Steen Bahnsen, Marianne Stockmarr, David Zennaro, Anders Reinholdt og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

"Danske statsborgere har ret til at rejse tilbage til Danmark, ligegyldigt hvor tåbeligt de har opført sig."

Ikke hvis de er fanger.

"Børnene skal være hos deres forældre."

Enig - og derfor bør den danske stat gøre hvad der gøres kan for at forældrene returnerer til Danmark.

Lillian Larsen, Per Klüver, Gitte Loeyche, Eva Schwanenflügel, Ib Gram-Jensen, Steen Bahnsen, Marianne Stockmarr, Freddie Vindberg, Steen K Petersen, Anders Reinholdt, kjeld hougaard og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Gert Romme, 25. november, 2020 - 18:01

Vær venlig at fortælle hvilke juridiske rettigheder Danmark har i Syrien i forbindelse med disse børn?

Vær venlig at oplyse om hvilke papirer disse personer er i besiddelse af, der klart fortæller de er af dansk oprindelse?

Vær venlig at oplyse om det er Danmark der har frataget dem deres danske statsborgerskab?

Nu har disse mennesker så de rettigheder som der er i det land hvor de befinder sig i øjeblikket, - og det er sgu da ikke Danmarks ansvar!

De er krigsfanger dernede som skal stå til ansvar for deres handlinger på et eller andet tidspunkt, og det vedrører ikke Danmark, - med al respekt for tankerne om de stakkels børn, så er og bliver det forældrenes ansvar, uanset hvor meget sympati man måtte have for de stakkels børn, - det ændrer bare ikke noget.

Forældrene har frivilligt tilsluttet sig en religiøs sekt, der virker / virkede ved vold og drab / mord og henrettelser, - som efterspurgt til i tidligere indlæg, hvad med alle de andre sekter som en familie kan tilslutte sig, - hvordan skal Danmark agere i disse tilfælde, og på hvilken juridisk grundlag ude i det fremmede?

- Lad os nu få nogle kontante svar på disse spørgsmål og ikke atter en gang følelsmæssig sludder og vrøvl!

Peter Krogh, Per Christensen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

@ Hanne Utoft: Det overvejende flertal af danskre ER sådan. Det kommentarerne illustrerer er genuine Dansk hadefuld selvretfærdighed. Helt kultur rigtigt. 1) Den Danske arme invaderede Irak – i strid med international lov. 2) den kroniske uskyld er en del af Dansk identitet (skattesagen, Støjberg, mink mm) – så vi fralægger os alt ansvar for det totale kaos i regionen og de menneskelige lidelser våres danske bombninger mm forårsagede. 3) i dette kaos forsøgte mennesker at etablerer et Califat, hvilket ledte til stammekrige om omrdet. 4) nogle danskere ville forsøge sig med et liv der, som jeg forstår er det fuldt lovligt – det er det vi kalder FRIHED. 5) den danske arme bombede deres samfund sønder og sammen så andre stammefolk kunne overtage magten og fængsle deres modstandere. 6) danske børn – umyndige - placeres i fangelejre.
”Drage-Yngel” fra efterkrigstidens danske foragt for børn til mødre vi klippede håret af: frihed? Nej, men så uendeligt Dansk.

Lillian Larsen, Steen Bahnsen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Thorkel Hyllested

Sådan fungerer det rene magtbegær, når partiet med "Det menneskelige Ansigt" vender det blinde øje til. Man sælger ikke ud af de vælgere, der har valgt at skifte bogstav i stemmeboksen p.g.a. den kompromisløse indvandrer/flygtningepolitik.
At man samtidig gambler med samfundets generelle sikkerhed på lidt længere sigt, håber man på ikke bliver gennemskuet. Den forråelse, der foregår under de brutale og umenneskelige forhold i flygtningelejrene, kan ikke undgå at skabe potentielle terrorister.
De kyniske ledere i mellemøsten, der får kanonføde serveret på et sølvfad, kan ta flertallet i folketinget i hånden.
Næ, vi vil bare ikke ha dem rendende her.

Lillian Larsen, Kim Folke Knudsen, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm, Steen Bahnsen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Josephine Kaldan

Tænk at danske veltilfredse borgere er ligeglade med danske børn i fangelejre. Jeg begriber det ikke.

Lillian Larsen, Per Klüver, Gitte Loeyche, Eva Schwanenflügel, Steen Bahnsen, Krister Meyersahm og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Hvis nu børnene var lidt mere hvide og hed Peter og Pernille, så kunne det da godt være.

Lillian Larsen, Per Klüver, Steen Bahnsen og Krister Meyersahm anbefalede denne kommentar

"Enig - og derfor bør den danske stat gøre hvad der gøres kan for at forældrene returnerer til Danmark."

Uenig. Det er mennesker der hader Danmark og alt Danmark står for. De er frivilligt gået med til at oprette og vedlige en diktatur med mord, slaver, ødelæggelse af uerstattelig kulturarv og undertrykkelse af anderledes tænkende.

Vi skal gøre alt for at de ikke kommer til Danmark.

Kim Folke Knudsen, Peter Krogh, Therese Hagen, Per Christensen, Per Torbensen, jens christian jacobsen og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar
Michael Gudnæs

'Børnenes statsminister' bør selvfølgelig rette ind efter internationale konventioner, hvis hendes egen moral ikke er nok. Hvad forældrene angår, så lad os tilbyde dem at komme med hjem, men installere dem i genopdragelseslejre indtil de måske en dag er parate til at indgå i samfundet som gode borgere.

Per Klüver, Gitte Loeyche og Steen Bahnsen anbefalede denne kommentar
Jens Ole Mortensen

Nu har ve en statsminister som , åbenbart har som mål at det skal være muligt, for staten, at tvangsfjerne flere børn. Men børnene i lejrene er åbenbart forældrenes ansvar.

Jeg mener faktisk at det er muligt at ophæve et statsborgerskab. Hvis man har f.eks. 2 statsborgerskaber. Som f. eks Rasmus Paludan . Når landene han besøger smider ham ud. hvorfor sender de ham ikke til Sverige. Og hvor udviser Sverige ham til Danmark, efter at have bevilget ham statsborgerskab. Det er ikke Paludans holdninger som falder mig for brystet.
Forestiller man sig man ikke kan få det man ønsker indført i Danmark. Man arbejder i stedet for EU og på den måde kan man få et føderal EU parlament til at indføre det. Jeg gætter på at Paludan ville råbe op om forræderi. Men er det ikke netop det Paludan gør ? Forsøger at samle bevægelser uden for Danmarks grænser. Efter at den nationale højrefløj blev massakreret ved sidste valg.

Espen Bøgh
25. november, 2020 - 22:12

"- Lad os nu få nogle kontante svar på disse spørgsmål og ikke atter en gang følelsmæssig sludder og vrøvl!"

Ved dette, et citat af dig, afslører du en ufattelig mangel på indsigt i dig selv. Du kender tilsyneladende ikke dig selv. Hvis du gjorde ville du vide at forstå, at følelser er en funktion i mennesket (og visse andre væsner vi deler atmosfære med), som, når de fungere balanceret vel at mærke, kan lede mennesket igennem livet - ikke helt alene, men på afgørende måder - for i følelserne, dybt nede, ligger SAMVITTIGHEDEN. Og netop Samvittigheden er måske den stærkeste kraft vi er givet som mennesker. Med den kan vi orientere os i livet, udvise forståelse, overbærenhed, tilgivelse, leve i fred - hvorimod, hvis vi udelukkende lytter til vore hovedfunktion, vores tanker og overvejelser, planer og statistikker, hjemmegjorte regler og "love", mister vi udsynet og indskrænker os som væsner. Vi bliver små énsidige stakler der brænder tidligt ud, der ikke begriber det ubegribelige, så at sige - det der ikke kan sættes ord på, men som skal leves, sanses og føles...en ganske enorm del af vores tilværelse...hvis man altså kigger lidt efter...
Pas på med at kalde vores følelsesliv for "en omgang sludder og vrøvl" - det gør dig til et fattigt menneske. Prøve hellere at være opmærksom og sensitiv...det er mere mellem himmel og jord end som så...

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Steen Bahnsen, 26. november, 2020 - 09:55

Meget godt forsøgt, - "at prakke mig din samvittighed på", men jeg køber den ikke.

Jeg har sandelig en ganske god samvittighed med empati for andre dårligere stillede mennesker, - der vel og mærke uforsætligt er kommet galt afsted i livet, - så jeg ligger ikke søvnløs om natten, med dårlig samvittighed.

jens christian jacobsen

Lad os hurtigst muligt få børnene til Danmark. Hvis de ikke kan være hos familien, er der plejefamilier eller adoptering som mulighed. Hvis vi stiller deres mødre for retten i Danmark, bliver de med al sandsynlighed frikendt af mangel på tilgængelige beviser. Derfor skal der etableres en international domstol med sæde fx i Amman i Jordan eller i andre lokaliteter tæt på de ugerninger som Islamisk Stat begik.

Vi bør tage børnene hjem.
Eftersom forældrene, den ene eller begge, sandsynligvis vil blive idømt lange fængselsstraffe og eller blive erklæret uegnede som forældre, så skal børnene enten anbringes hos familie eller i pleje, så bør vi alligevel også hjemtage disse forskruede individer, da myndigheder i Syrien ikke kan overkomme byrden med de mange fanger.
Så først og fremmest er det en hjælp til Myndighederne der og ikke en god gerning i forhold til forældrene.
Det kan dog ikke udelukkes at disse mennesker kan komme til fornuft og derfor skal have en chance mere. Hvis de ikke er indenfor pædagogisk rækkevidde, må man for min skyld gerne smide nøglerne til cellen væk.

Per Klüver og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
Anders Christensen

Godmiddag igen Espen Bøgh, jeg kan se at du endnu gang formå at lave samme logiske fejl som du gjorde sidst artiklen om den dødsdømte terrorist Mansour.
https://www.information.dk/indland/2020/11/flygtningenaevnet-betingelsen...
Jeg mangler venter forsat dit svar på hvordan du undgå at "save i det værdimæssige træ du selv sidder på".
Det samme kan siges i den her sag.
Din præmis er endnu engang i modstrid med din egen konklusion.

Din konklusion giver logisk/logos mæssigt ikke mening, da det ville undergrave hele din præmis om at Danmark er et demokratiet med tilhørende værdigrundlag som fair rettergang, ytringsfrihed og beskyttelse af særligt udsatte som f.eks børn og religiøst afsporede mennesker.

Jeg kunne godt uddybe mit budskab, men jeg har vidst i anden sammenhæng gjort det ret klart for dig, hvorfor du genoverveje din måde at argumenterer på.
Den modstrider som sagt sine egne præmisser.

Mvh, Anders

Hvis en Dansk Statsborger kommer galt afted i udlandet, og tillige ikke har en forsikring der hjaelper, saa overtager den Danske Stat ikke ansvaret for hjemtransport, Ambassader og Konsulater hjaelper med bistand, til at kontakte familie eller venner der kan tilvejebringe de midler der er noedvendige for hjemrejse. Staten yder ikke oekonomisk hjaelp til rejse, ophold etc eller paa anden maade overtager disse.
Har man saa begaaet noget kriminelt i udlandet, saa ydes der hjaelp til kontakt til bl.a. advokat men igen Staten betaler ikke for dig. Udvises du modtager Staten sine Statsborgere, men Staten overtgaer ikke forpligtelsen for din hjemtransport.
Lige regler for alle, og dette som gaelder for alle andre, maa selvfoelgelig ogsaa gaelder for Danske Statsborgere der er medlemmer af Daesh, de maa selv finde vej, og Ambassaden formidler kontakt til familie/venner der betaler for dig.

Jeg bliver stadig lige forbavset, hver gang jeg ser religiøse fanatikere blive så kammeratligt behandlet af venstrefløjen.

For det er jo ikke bare et spørgsmål om at behandle folk ordentlig, se bare på de forhenværende minkavlere omtalt herinde, - de kan i hvert fald få lov og sejle deres egen sø fremover. Dem har man ingen problemer med at overlade dem til deres egen skæbne. https://www.information.dk/debat/2020/11/minkavlerne-boer-fremstilles-of...

Hvad er det som venstrefløjen håber at opnå, ved at alliere sig med den religiøse højrefløj??
Selv herinde finder man en islamskole, https://www.information.dk/serie/islamskolen-nysgerrigt-blik-paa-islam?l...

Jeg er stadigvæk forbavset over, at man her ukritisk, uimodsagt giver plads til store mængder reaktionært religiøst højrefløjs propaganda.

Men altså, så kan jeg konstatere, at venstrefløjen har mere til fælles med religiøse fanatikere, som deltager i væbnet kamp i udlandet, end de minkavlere der her i landet, i en solidarisk aktion har stoppet deres erhverv.

Skulle nogen være i tvivl, så går jeg også ind for religionsfrihed.

Forstået således: Fri for enhver religion!!!

Freddie Vindberg

Niels Erlinger, det her handler om uskyldige børn - og jeg er sikker på, at du også var et kært barn.

Steen Bahnsen, Kim Folke Knudsen, Rikke Nielsen, Jens Ole Mortensen, Eva Schwanenflügel og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Børnene kan jo ikke gøre for at deres forældre er tilhængere af at skære halsen over på anderledes troende, mens der skriges "Gud er stor".
Den ekstreme islamismes tilhængere er vel noget af det tætteste man kan komme på at være uværdig til at kunne betegnes som mennesker, men børnene kan jo hverken gøre fra eller til.
Lad os tage dem hjem og, som skrevet, luk forældrene inde via forvaring på ubestemt tid.
Vi kan ikke tillade at lade de ressourcefattige syrere stå med Sorteper.

"Børnene kan jo ikke gøre for at deres forældre er tilhængere af at skære halsen over på anderledes troende, mens der skriges "Gud er stor"."

Beklagevis jo. Ellers skal børnene tvangsfjernes fordi forældrene er nogle idioter.

Kim Folke Knudsen

@statsborgerskab

Til deles et menneske et statsborgerskab, så må udgangspunktet være, at statsborgerskabet følger en resten af livet. Et statsborgerskab skal ikke være en handelsvare, som politikerne kan give betinget og fratage danske borgere, fordi de ikke lige er i kridthuset.

Som jeg har forstået har Regeringen frataget Statsborgerskabet for IS krigere, der har dobbelt statsborgerskab. De bliver hermed ikke statsløse ved den danske regerings beslutning. Jeg har en vis forståelse for motiverne bag denne beslutning, for de pågældende personer har valgt at tilslutte sig en terrororganisation ved " frivilligt " at rejse derned til Syrien.

De voksne mænd over 18 år må tage konsekvensen af deres handlinger og stå til regnskab i de lande, hvor de har været involveret i krigshandlinger. Danmark skal ikke gå ud og redde kastanjerne ud af ilden på personer, som har været involveret i grusomheder begået af IS.

Jeg så helst, at der blev etableret en international krigsforbryderdomstol, som behandlede sagerne med IS krigsforbrydelser. Jeg vil tilslutte mig, at krigsforbryderdomstolen i de værste og mest bestialske tilfælde genindfører dødsstraffen for de personer, som har stået bag krigsforbrydelserne begået af IS i Syrien og Irak. Men de skal have en fair rettergang og dom.

For kvinderne tænker jeg sagen stiller sig lidt anderledes. En hustru til en IS-kriger kan ikke fortryde sit ægteskab og bryde ud af dette. Det vil være med livet som indsats. Jeg kunne sagtens forestille mig børnene misbrugt til, at en kvinde gift med en IS kriger blev banket på plads i bogstaveligste forstand. Hver af disse kvinder kan have deres egen triste historie, som glemmes i fordømmelsen af dem, hvorfor rejste de der ned.

Børn må aldrig tillægges ansvaret for deres forældres gerninger. Derfor skal vi hjælpe børnene hjem til Danmark og jeg ser gerne af de ledsages af deres mor, hvis det kan dokumenteres.

Personer der vender hjem fra Syrien som IS krigere i beboere fra IS kontrollerede områder bør ved ankomsten til Danmark underkastes overvågning fra PET og FET side, for at fastslå hvor risikable deres personlige profil er. Vi kan ikke bare slippe dem løs i samfundet, som var de vendt hjem fra en ferie.

Jeg synes det her spørgsmål er meget svært at give enkle svar på, for jeg forstår godt standpunktet, hvorfor skal vi lukke mennesker ind i landet, som har vendt Danmark ryggen eftertryggeligt forspildt alle muligheder og til med opsøgt en terrororganisation, som truer alle deres fjender.

Men stadigvæk der må være plads til se det enkelte menneskes livshistorie og hvorfor det menneske havnede på den forkerte side i Syrien inden vi hælder alle ned ad brættet.

og med børnene: Det er et princip for mig, vi kan ikke være bekendt at lade de børn i stikken, for et barn vælger ikke selv at vokse op i en IS lejr. Det er i sig selv en straf for børnene og det er ikke dem, som har begået krigsforbrydelser, de er en stakkels lille brik i et stort mørkt spil.

Kim Folke Knudsen, 26. november, 2020 - 22:59

Her tager du da ganske fejl, for indenfor sportsverdenen har der været mange der mod betaling skiftede nationalitet(statsborgerskab) for "en pose penge"!

Det var såmænd ganske almindeligt en overgang.

Kim Folke Knudsen

@fjernelse af Statsborgerskab

DK må overveje, hvilket ry vil få i internationale sammenhænge, hvis vi i større målestok afskaffer statsborgerskabet for en dobbelt statsborger og dermed skubber sorteper i hovedet på den anden stat.

Det kunne jo være, at den slags gerninger blev husket og udlignet på et tidspunkt, hvor vi har brug for internationalt samarbejde.

Det er for mig endnu en årsag til at være yderst varsom med at frakende en dansk borger hans statsborgerskab. Et statsborgerskab er en gave for livet og ikke en handelsvare.

Til deles et menneske et statsborgerskab, så må udgangspunktet være, at statsborgerskabet følger en resten af livet.

Selvølgelig ikke. Mansour blev fradømt sit danske statsborgerskabtildels bla. grundet at han løj om at havde marrokansk statsborgerskab da han søgte det danske..

Og ellers et det samme regelsæt som andre følger. Her f.eks UK
https://www.whsolicitors.co.uk/can-british-citizenship-taken-away/

Så selvfølgelig kan man fratages sit danske statsborgerskab under forudsætning af at dette ikke resulterer i at man er uden statsborgeskab

Jørgen Mathiasen

@Bøjden
Det er først til sidst, at du når frem til pointen. Det er folk med dansk indfødsret som ikke kan annuleres uden den konsekvens, at "pæredanske" i fremtiden kan miste deres danske statsborgerskab - blive statsløse. Altså tilbage til enevælden.

Espen Bøgh
26. november, 2020 - 11:23
Nej, jeg er godt klar over det - alt for mange mennesker har ikke kontakt med deres egen medfødte Samvittighed. De hører den simpelthen ikke...men putter noget "andet" i stedet, noget mentalt...dækker den til...og det er netop humlen...
I øvrigt er Samvittigheden ikke "til salg" - enten hører man den eller man gør ikke...og der findes måske ingen "dårlig" samvittighed - kun fraværet af den...og da kan man ikke favne andre mennesker, det være sig børn eller "voksne"...det sidste i citationstegn, fordi alder slet ikke er proportionel med voksenhed...og derfor tager mange "voksne" heller ikke ansvar, reelt set...

"Det er folk med dansk indfødsret som ikke kan annuleres uden den konsekvens, at "pæredanske" i fremtiden kan miste deres danske statsborgerskab - blive statsløse."

Og det kommer heller ikke til at ske.