Leder

Finansloven, aftaler om Nordsøen, biltrafikken og naturen giver næring til det grønne håb

På få dage har regeringen sammen med folketingsflertal rykket markant på klima- og miljøområdet. Det er et tiltrængt løft til den grønne aktivisme, for forude venter formidable udfordringer
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen under præsentation af aftale om stop for det danske olie- og gaseventyr i Nordsøen i 2050. Også finanslovsaftalen får ros for det grønne fra såvel erhvervslivets store organisationer som fra flere miljøorganisationer.

Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen under præsentation af aftale om stop for det danske olie- og gaseventyr i Nordsøen i 2050. Også finanslovsaftalen får ros for det grønne fra såvel erhvervslivets store organisationer som fra flere miljøorganisationer.

Mads Claus Rasmussen

Indland
7. december 2020

Man kan ikke klage over politisk passivitet på det grønne område de seneste dage.

Siden torsdag har vi, inklusive søndagens finanslovsaftale, fået:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Poul Anker Sørensen

Så mangler der jo bare den brede CO2-afgift, som et flertal af partier – foruden økonomiske eksperter, erhvervsorganisationer og ngo’er – ønsker inddraget i de stadig pågående forhandlinger om en grøn skattereform.

Niels-Simon Larsen

Tak for oversigten.
Der er meget at holde styr på, og der er vel ingen, der har styr på det.
Hvorfor er der ikke en plan for en bæredygtig fødevareproduktion? Landbruget skal ikke have støtte fra EU og skatteyderne, men hvile i sig selv. Vi skal have mad at spise under alle omstændigheder, og vi må holde op med at få den fløjet hertil fra fjerne lande.
Er der sat stop for motorveje og broer?
Bliver bilparken beskåret eller udvidet, for det er vel ikke sådan, at elbiler betyder flere biler, motorveje og broer?
Er det ikke erhvervslivet selv, der skal betale for de tre giftgrunde, så det ikke bliver til en ekstra skat på os, der altid har været imod dem?
Får iltsvindet i de danske farvande lov at fortsætte?
Den negative udvikling er ikke vendt. Den flader bare lidt ud, og det bliver kaldt et fremskridt.

Har den kollektive trafik overhovedet været nævnt i dette efterår? Hvis bilparken - grøn eller sort - ikke bare skal blive blive større, må der være brugbare alternativer, udover cyklen.

Og mon ikke denne pludselige grønne lange weekend ikke tildels hænger sammen med, at der skulle betales tilbage for, at det kun var Mogens, der måtte tage en for holdet? En kvajebajer i stedet for en dummebøde.

Og hold da op, hvor der er skruet op for den kære reCapcha. Vi må håbe, at det holder de østeuropæiske fristelser standen.

Niels-Simon Larsen

Er det meningen, at alle de fly der står på landingsbanerne skal op at flyve igen? Hvis de ikke skal, så skal der vel udbetales en skrotningspræmie til flyselskaberne. Det bliver dyrt. Desuden skal vi vel have el-fly, så luftfarten kan fortsætte.
Er der sat stop for lufthavnsudvidelser? Ikke mig bekendt, så det fortsætter nok.
Skal landet gennemgraves mht pipelines? Selvfølgelig!
Er befolkningen indstillet på indskrænkninger eller udvidelser over en bred bank? Hvad er signalerne (eller fakta) fra regeringen? Her må man gætte tre grange, og hvis man gætter rigtigt, må man nok gætte en gang til.

Forbes har en glimrende artikel som viser at olieforbruget er konstant stigende.

https://www.forbes.com/sites/rrapier/2020/06/26/the-worlds-top-10-oil-pr...

Jeg tror derfor ikke at vi skal forvente at Danmark gør en forskel her.

Hvis vi kunne komme med noget der var billigere og smartere end olie og gas, så ville vores samfund flytte sig helt automatisk. Indtil det sker vil verden fortsætte med at brænde fossiler af.

Mvh
Thomas