Leder

Når skolerne genåbner, skal de bruge tiden på undervisning og trivsel – ikke nationale test

De nationale test skal gennemføres i skolen efter måneders fjernundervisning. Men der er behov for langt mere end usikre og overfladiske test, hvis vi vil sikre, at skolenedlukningen ikke får konsekvenser for børns og unges læring på sigt
Skolerne står efter to nedlukninger med en massiv opgave, når de åbner igen, ikke bare i forhold til det faglige efterslæb, men også en dalende trivsel og manglende tiltro til egne evner blandt eleverne.

Skolerne står efter to nedlukninger med en massiv opgave, når de åbner igen, ikke bare i forhold til det faglige efterslæb, men også en dalende trivsel og manglende tiltro til egne evner blandt eleverne.

Sigrid Nygaard

Indland
22. januar 2021

Trods flere måneders nedlukning siden marts sidste år skal alle folkeskoler nu igen til at gennemføre nationale test i løbet af foråret 2021. Det meddelte Børne- og Undervisningsministeriet i denne uge. Perioden, hvor skolerne skal teste eleverne, er forlænget med godt en måned. Det ændrer dog ikke ved det underligt hovedløse i beslutningen om at gennemføre de nationale test, selv om ingen endnu aner, hvornår skolen kan åbne for eleverne igen.

Efter forårets nedlukning blev der kun lavet stikprøver og nationale test i de 20 procent dårligst præsterende klasser. Problemet med de nuværende nationale test er nemlig, at de ikke nødvendigvis giver et retvisende billede af elevernes faglige niveau. Derfor blev det for knap et år siden besluttet, at der skulle laves et nyt og bedre nationalt evalueringssystem. Det er ikke sket endnu. Ja, faktisk er de politiske forhandlinger om de nye nationale test end ikke begyndt. Men nu skal folkeskolen altså alligevel bruge tid på tvivlsomme test, som politikerne ikke har haft tid til at tage stilling til.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dansk Erhverv og stærke kræfter i vor elitepolitikerstand er meget optaget af et såkaldt ’læringstab’ for børn og unge, men de aner næppe hvad de taler om ... og de vil gerne anvende insufficiente målemetoder for at validere deres psykose-tenderende diskurs.

Læs hér en simpel gennemgang af begrebet og dets introduktion som endnu en murbrækker for konkurrencestatslige og erhvervslivets særinteresser:
www.skoleliv.dk/nyheder/art8071600/%C2%BBDet-er-et-upr%C3%A6cist-og-fejl...