Leder

Løsningen på gymnasiers elevfordeling er udskudt. Men skævheden skal løses nu

Undervisningsministeren har udskudt forhandlingerne om nye regler for elevfordeling i gymnasiet. Men det er en risikabel beslutning, som kan føre til lukninger af forstads- og udkantsgymnasier, der i årevis har kæmpet med dalende elevtal og skrantende økonomi
Rungsted Gymnasium forsøgte en periode at tiltrække en mere blandet elevskare ved blandt andet at tilbyde gratis skolebusser, der skulle bringe elever fra Kokkedal og Nivå til og fra skolen. Ikke på grund af dalende elevtal, men for at gøre op med skolens ry som en »snobbeskole«, som rektoren sagde, da Information besøgte gymnasiet i 2013.

Rungsted Gymnasium forsøgte en periode at tiltrække en mere blandet elevskare ved blandt andet at tilbyde gratis skolebusser, der skulle bringe elever fra Kokkedal og Nivå til og fra skolen. Ikke på grund af dalende elevtal, men for at gøre op med skolens ry som en »snobbeskole«, som rektoren sagde, da Information besøgte gymnasiet i 2013.

Sigrid Nygaard

Indland
26. februar 2021

Gymnasierne har et problem med fordelingen af elever. Det har stået klart i årevis.

Først var det de mange elever med anden etnisk baggrund, der kom i fokus. Langkjær Gymnasium i Aarhus blev i 2016 landskendt for at opdele klasser efter etnicitet for at holde på de majoritetsdanske elever. Uden held. Gymnasiet måtte fusionere med en anden ungdomsuddannelse på grund af elevflugt.

Også på den københavnske vestegn har gymnasierne kæmpet med elevflugt i årevis. Det samme gælder udkantsgymnasier, hvor de små ungdomsårgange gør, at de unge søger mod gymnasier i de større byer.

Derfor har politikerne længe været enige om at gøre noget ved elevfordelingen. For hvis ikke der sker ændringer af de nuværende fordelingsregler, så risikerer både omegns- og udkantsgymnasier at stå over for lukninger eller fusioner.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Lise Richter

Når du skrive "gymnasiet", mener du så det almene gymnasium, STX ??
Eller medtænker du også HHX & HTX -
henholdsvis merkantil og teknisk gymnasium ??
og hvad med HF ??

Det virker på mig, som om du alene interesserer dig for det almene gymnasium, STX, og dets forhold og interessenter.
Der er lidt hostrupsk student over dig .... charmerende, men enfoldigt.

Alle disse velmente forsøg på lapperier; det er det danske klassesamfund, som skal forandres - grundskolens og uddannelsessektorernes sociale slagsider er blot symptomer, som i evigheder skal bekæmpes og håndteres, mens de reproduceres af klassedelingen. Det er faktisk knap så kompliceret, som det fremstilles - men den komplekse fremstilling af vore mangfoldige problemer tjener et formål, nemlig at vores opmærksomhed tvinges ud i symptomdiskussioner og partikulære løsninger (taxametersystemer, kvotereguleringer, incitamentsstyring af forskellig art) med sprednings- og kaskadevirkninger, som har potentiale for endnu mere kompleksitet, der skal håndteres. Et systemisk hamsterhjul.

Peter Engelbrecht

Danmark vil vinde meget ved at lukke gymnasier og i stedet sende nogle af eleverne på teknisk skole.

Vi kan redde mange unge menneskers selvværd ved at undlade at presse dem i gymnasium med dumpekarakter til følge.

Og Danmark skal bruge flere mennesker med en erhvervsuddannelse og færre med en akademisk uddannelse.

Der er allerede nu gode muligheder for at “bygge på” sin erhvervsuddannelse hvis det skulle blive nødvendigt.