Leder

Finansministeriets regnemodeller bliver endelig lidt grønnere

En ofte overset front i klimakampen er udformningen af Finansministeriets regnemodeller. Op til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturplan skal ministeriet også regne med en CO2-pris, som rent faktisk tager højde for klimaloven. Det er på høje tid
Havde Elbilkommissionen regnet på prisen for i 2030 at få en million elbiler på vejene med udgangspunkt i en CO2-pris på 1.500 kroner, sådan som finansministeriet nu vil gøre, var den ene million elbiler blevet 2,2 milliarder kroner billigere.

Havde Elbilkommissionen regnet på prisen for i 2030 at få en million elbiler på vejene med udgangspunkt i en CO2-pris på 1.500 kroner, sådan som finansministeriet nu vil gøre, var den ene million elbiler blevet 2,2 milliarder kroner billigere.

Emil Helms/Ritzau Scanpix

Indland
11. marts 2021

Når finansministeriet regner på de samfundsøkonomiske konsekvenser af en ny motorvej, flere pædagoger eller lavere topskat, bliver de forventede udgifter holdt op mod de anslåede gevinster, indtil man kan sætte to streger under et resultat: Så meget koster det.

Den type beregninger bliver – på godt og ondt – udlagt som autoritative oplysninger i offentligheden, de danner grundlag for politiske beslutninger og er en præmis i statens budgetstyring.

Derfor er det også en opløftende nyhed, at regnemodellerne nu justeres, så de tager højde for klimaloven. Op til forårets forhandlinger om en ny infrastrukturplan vil ministeriet præsentere politikerne for to regnestykker.

Et hvor den såkaldte CO2-pris – de anslåede samfundsmæssige omkostninger ved at begrænse udledningerne med et ton – vil være cirka 300 kroner, sådan som man har gjort hidtil, og et, hvor CO2-prisen er sat til 1.500 kroner, sådan som Klimarådet og en række eksperter har anbefalet.

Det er ikke bare en uanselig, bureaukratisk detalje.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Egentlig er det underligt. I Danmark halter man enormt bag efter den bedre halvdel af EU-landene på klimaområdet. Den danske regering er simpelt hen modstridig og ulogisk på dette område.

Og samtidig - i EU - retter den danske egering - i øvrigt sammen med Holland en appel om, at EU skal få EU-landene til at udfase biler på fossil drift ligesom Danmark (og Holland).

Pudser man sin (totalt manglende) klima-glori i EU, eller hvad foregår der egentlig i denne amatøragtige regering?
.

Thomas Tanghus, Morten Søfting og Lars Jørgensen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

En besynderlig menneske verden Ik. Alt imens vi kæmper hårdt for at bremse udledning af drivhusgasse forbruger bitcoin generering på nettet lige så meget strøm som hele Sverige https://www.nyteknik.se/premium/har-vi-rad-med-bitcoin-kryptovalutan-for....

Og underholdning kan ikke blive i en høj nok opløsning. Nu skal vi igang med at streame 8K lige omhjørnet - Det vil mangedoble behovet for datacentre og båndbredde. Allerede i dag udleder brugen af internettet mere drivhusgas end verdens flytrafik.

Jo, den moderne verden er da på rette vej.

Klaus Vink Slott

Og, kære @Jeppe, ved at få en mere tidssvarende regne model for co2 udledning, vil datacentrenes bidrag til udledning også bedre kunne beregnes.
F.eks. vil en sammenligning mellem videomøder (i 4k), eller fysisk fremmøde vha fly (når det igen bliver muligt) blive mere retvisende.
Så det kan ingen vel være imod?