Leder

Infrastrukturaftalen misser chancen for at reformere transportsystemet – og kører fra klimaregningen

Regeringen har åbnet pengekassen og givet alle partier, hvad de ville have på transportområdet – flere motorveje, jernbaner, cykelstier etc. Dermed har man forpasset chancen for et opgør med trafikvæksten og en egentlig reform af transportsystemet
Med en endog meget bred politisk aftale lykkedes det mandag alle Folketingets partier at blive enige om en gigantisk infrastrukturaftale.

Med en endog meget bred politisk aftale lykkedes det mandag alle Folketingets partier at blive enige om en gigantisk infrastrukturaftale.

Ólafur Steinar Gestsson

Indland
29. juni 2021

Når pengekassen står åben, kan alt lade sig gøre. For 161 milliarder kroner har finansminister Nicolai Wammen (S) og regeringen formået at få samtlige Folketingets partier med på en gigantisk infrastrukturaftale frem til 2035. Her er 86 milliarder til jernbaner og anden kollektiv transport, her er 64 milliarder til motorveje og andre vejprojekter, her er tre milliarder til cyklismen, en halv milliard til elbilladestandere, næsten 13 milliarder til Lynetteholm-infrastruktur og en hel del andet.

En del af pengene skal hentes fra den samlede ramme for offentlige investeringer frem mod 2025 – det vil sige i konkurrence med andre relevante projekter i offentligt regi – resten skal findes under fremtidige forhandlinger om offentlige investeringer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Jeg forstår det ikke.
Hvorfor den linje over Limfjorden, når der kun er pres på i de 2 myldretider. Hvorfor ikke lave ændre arbejdstider så presses kan fordeles.

Tænk hvor mange pædagoger og lærer timer der kunne fås for den linje over en ø , der nu skal ødelægges.

Flemming Kjeldstrup, Ruth Sørensen, Peter Mikkelsen, Niels-Simon Larsen, Eric Philipp, Bjarne Tingkær, Torben Arendal, jørgen djørup, Peter Knap, Ole Frank, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Morten Kjeldgaard, Birte Pedersen, erik pedersen, Holger Nielsen, Kim Houmøller, Viggo Okholm, Ingrid Olsen, Jacob Johansen, Eva Schwanenflügel, Inger Pedersen, Søren Bro, Susanne Kaspersen, Gert Romme, Martin Ishøy, Steen K Petersen, Carsten Munk og Erik Winberg anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Jeg forstår det heller ikke, men det gør åbenbart Danfoss Overhund Jørgen Mads Clausen, samt hans nye skødehund Martin Rossen.

Så kan vi plastre en sort bro Fra Fyn til Als, med nye vejudvidelser, som meget behændigt nærmest går i land, hvor Overhunden er ved at bygge sit ferieresort, Nordals ferieresort.

Kærlighed til penge, er roden til alt ondt og vi alle sammen går direkte i hundene

Ruth Sørensen, Peter Mikkelsen, Carsten Munk, Dorte Sørensen, Niels-Simon Larsen, Eric Philipp, Bjarne Tingkær, jens christian jacobsen, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Morten Kjeldgaard, Birte Pedersen, erik pedersen, Holger Nielsen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

I modsætning til Schweiz er Danmark et lavtliggende land. Vi kan ikke erklære os neutrale i denne krig mod klimaforandringerne. Klimaneutralitet er ikke en farbar vej fremad, for hvordan vil Danmark se ud ved 1-33 meters stigning i havniveauet?

Hele Folketinget har tydeligvis valgt side i klimakampen, de har bevist at det er muligt at skære ned for CO2-udledningen, hvilket de gør med jernbaner og anden kollektiv transport, men har omvendt valgt at skrue tilsvarende op for CO2-udledningen med flere motorveje, flere biler m.m.

Det er ikke fordi politikerne ikke har fattet det, alle lande rammes af klimaforandringerne, folketingsmedlemmerne har simpelthen valgt side. Mere vækst er målet. Vi bliver alle taget som gidsler i kampen for flere penge til toppen af samfundet. Regeringen kæmper ikke helhjertet for at reducere CO2, det er tydeligt.

Regeringen har endnu en gang kvajet sig i klima-spørgsmålet, men der er efterhånden en tydelig intention i det som de gør. Klimaet er et emne som de politiske partier kan score mandater på, men de tager det ikke seriøst nok.

CO2 beregningerne kommer i løbet af et par dage fra neutrale kilder, når diverse eksperter har haft tid til at gennemgå ministeriernes beregninger der skal vedlægges jævnført klimaloven. Så må Klimabevægelserne beslutte sig for hvilke modtræk de vil udføre.

Randi Seeberg Løbger, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Peter Mikkelsen, Dorte Sørensen, Niels-Simon Larsen, Inge Lehmann, Eric Philipp, nanna Brendstrup, Bjarne Tingkær, Morten Søfting, Torben Arendal, Peter Knap, jens christian jacobsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Morten Kjeldgaard, Birte Pedersen, erik pedersen, Holger Nielsen, Carsten Munk, Jacob Johansen, Eva Schwanenflügel, Mikael Benzon, Inger Pedersen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

tving det meste af godset over på skinnerne, lav økonomiske incitamenter for at arbejde hjemmefra samt for at sprede arbejdstiden, simsalabim ingen grund til flere broer og motorveje.

Leanette Nathalia Chresta Jensen, Svend-Erik Runberg, Dorte Sørensen, Niels-Simon Larsen, Eric Philipp, nanna Brendstrup, Bjarne Tingkær, Ole Frank, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Birte Pedersen, erik pedersen, Søren Andersen, Holger Nielsen, Steen K Petersen, Ingrid Olsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Mikael Benzon

Hvordan skal alm borgere motiveres til små tiltag og omstillinger, når de tydeligt ser regering og folketing overhovedet ikke vil handle konsekvent ift klimakrisen. Regningen bliver efterladt i børneværelset. På tråds af rørende taler om at regeringen har hørt børnenes grønne røst. I flg. IPCC er vinduet hvor vi evt kunne afværge de katastrofale temperaturstigninger ved at lukkes. Co2 koncentrationen ligger allerede over 420 ppm, langt fra det sikre 350 ppm, og Paris målet om max 1,5C temperaturstigninger. Er vores folkevalgte ignoranter eller i lommem på stærke interessenter?

Svend-Erik Runberg, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Peter Mikkelsen, Dorte Sørensen, Niels-Simon Larsen, Inge Lehmann, Eric Philipp, Bjarne Tingkær, Morten Søfting, Torben Arendal, jørgen djørup, Rikke Nielsen, Kim Houmøller, jens christian jacobsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Morten Kjeldgaard, Knud Chr. Pedersen, Birte Pedersen, erik pedersen, Søren Andersen, Holger Nielsen, Erik Nielsen, Steen K Petersen, Ingrid Olsen, Jacob Johansen, Carsten Munk, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Her kan man læse historien om Martin Rossen og hans mystiske exit fra statsministeriet til Danfoss:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/mail-afsloerer-tigg...

Pietro Cini, Ruth Sørensen, Dorte Sørensen, Niels-Simon Larsen, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Birte Pedersen, erik pedersen, Holger Nielsen, Steen K Petersen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Susanne Kaspersen

VW fik åbenbart fuld valuta for fodboldbilletterne. SF fortsætter sit ihærdige arbejde for at få borgelig politik til at glide lettere ned. DI, DA og DE er glade og RV ryger forhåbentlig under spærregrænsen.

Niels-Simon Larsen, jørgen djørup, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Birte Pedersen, erik pedersen, Holger Nielsen, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Pyt:
I/vi har stadig bønderne, det plejer at være dem "I" skyder på. Alle andre fornødenheder omkring vækst og transport skal da ikke miste tid. Er det noget med tid er penge?
Vore lønkrav vil vi ikke slippe og huspriserne stiger stadig, ghettoloven er stadig in med ressource misbrug, og ingen snakke rom store besparelser i forsvaret.
Det går bare der ud ad. Vi vil simpelthen ikke betale prisen for nedsat luksus og forbrug.
Sort tale ?måske!

Susanne Kaspersen, Flemming Berger, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Niels-Simon Larsen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
slettet slettet

Kollektiv trafik har udviklet sig til et buzzword. Det er så virkelighedsfjernt som det kan være. Det er alt for dyrt at tage tog eller bus hvis en familie allerede ejer en bil. Og det gør de fleste som ikke bor i gåafstand fra en station hvor tog eller bus kører direkte til en station nær arbejdspladsen. Glem kollektiv trafik. Det er de få forundt, til en urimelig høj pris betalt af de mange som ingen glæde har det - bare for at tækkes nogle CO2 påstulater omkring reduktion i DK som er fuldstændig ligegyldige.

Dorte Sørensen

Allan Petersen
Hvad med at tænke anderledes. Styrk den kollektive trafik så alle kunne få glæde af den.
Sænk prisen så den var billigere end at bruge egen bil. Mere hyppighed og gode forbindelser så rejsetiden ikke bliver for lang og besværlig. Gode opsamlingssteder ved hovedlinjer så folk fra yderområderne får gode muligheder for at hoppe på når de har stillet bilen. Osv... Ja der er mange muligheder hvis politikkerne vil.

Susanne Kaspersen, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm, Carsten Munk, Inge Lehmann, Eric Philipp, nanna Brendstrup, Inger Pedersen, Steen K Petersen, erik pedersen, Søren Bro og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar

Det offentlige transportsystem er visse steder et cirkus. Hvis ikke kvaliteten, dvs stabiliteten forbedres væsentligt, kan de annoncere bygningen af alle de jernbaner, de vil i Folketinget og oprette alle de busruter, de vil, men folk vil alligevel fravælge det, pga hvordan det fungerer p.t.

Gunner Boye Olesen

Infrastrukturplanen misser en lang række oplagte muligheder for at forbedre den kollektive trafik og cykeltrafikken. Det er bl.a. hurtigere baner på Stevns (Østbanen) med direkte tog til København, hurtigere sidebaner i Jylland, hurtigere dobbeltspor til Tyskland (ved Tinglev, det er først planlagt fra 2030), flere penge til cykler: 3 mia. kr over 15 år er ikke meget med de store muligheder, som cyklismen har med elcykler m.m.. Når 40% af danskerne ikke har adgang til bil, vil den nye plan øge uligheden. Den vil også gøre det langt sværere at nå klimamålene, selvom den selvfølgelig er goid for dem,, der efter 2028 skal fra Silkeborg til Aarhus.
Når vi igen og igen får at vide af eksperterne at vi ikke bare kan flytte passagerer fra bilerne til den kollektive trafik da der mangler kapacitet, så er det netop planer som denne, der gør det til en selvopfyldende profeti.

Susanne Kaspersen, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Inge Lehmann, Eric Philipp og nanna Brendstrup anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

De er bare ikke rigtig kloge.

Susanne Kaspersen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Svend-Erik Runberg, Peter Mikkelsen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Christian De Coninck Lucas

Sikke en gang flæsk. Det viser igen at vores politikere, "rød som blå", ikke er kommer ud af det 20. århundrede og ikke aner hvor langt vi er teknologisk.

Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Niels-Simon Larsen og Søren Bro anbefalede denne kommentar

Danske politikere er stålsatte i deres vision om
ar bidrage til højere vandstand i verdenshavene. Måske de gerne vil lave landet om til et lille ø-rige med endnu mere ejendom med havudsigt.

Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Mon ikke strukturaftalen bare viser hvordan bilen foretrækkes så meget frem for kollektiv befordring, at den lovgivning der skal til for at tvinge bilister ud af deres kørende dagligstue alligevel aldrig vil kunne vedtages i parlamentet - og at de fine, men også særdeles optimistiske klimamål for nu ikke at kalde dem urealistiske, er lige præcis det: urealistiske.

Mogens Kjær

Christian De Coninck Lucas

Kunne du formås til at fortællers os andre lidt om de teknologier, som du mener, kunne give den kollektive trafik et løft. Selv om man sluger en merudgift for at bruge kollektive transportmidler, er disse transportmidler for "bøvlede" til at være aktuelle for skønsmæssigt op mod halvdelen af befolkningen.

Hvis du ikke har lyst til at dele ud af dine viden, kunne du måske overtales til at undlade dine letkøbte kommentarer

Nanna Høyrup

Ny aftale om infrastruktur. Mere motorvej.
Mere motorvej så vi kan spare tid, som kan bruges på familie eller mere arbejde.

Jeg forstår argumenterne, men det er absurd mange penge til mere vej i et lille land hvor udviklingen går mere og mere imod at arbejde hjemmefra, som jo vil skabe plads på vejene til dem som ikke arbejder hjemmefra. Hvorfor arbejde mere, når behovet for at arbejde mindre og med mere tid til familierne fylder så meget ude i den virkelige verden?

Hvor er sammenkoblingen med familie og arbejdslivspolitik? Alternativet har MANGE bud, på veje til det bæredygtige liv.

Og til sammenligning, så indeholder aftalen kun 100 millioner til tiltag ift delebilisme og samkørsel. Det er altså nemmere at bygge motorveje, end at ændre på vaner som kan gøre en forskel for kommende generationer. Vi ødelægger igen og igen dyrebar natur og belaster klimaet med CO2.

Mvh Nanna Høyrup Andersen
Kandidat for Alternativet, pædagog og familie og børnepolitisk debattør.