Leder

Kvindernes vidnesbyrd mod Khader viser, hvorfor #MeToo har genfødt kvindebevægelsen

At der gik så længe, før kvinderne stod frem med deres fortællinger om, hvad Naser Khader angiveligt har udsat dem for, afslører, hvorfor #MeToo er en vigtig bevægelse: Omsider bliver generationer bevidst om, hvad de ikke skal finde sig i
Naser Khader var den første i sit parti til gøre sig til talsmand for en samtykkelov, hvor »alle andre seksuelle handlinger end de, der bygger på frivilligt samtykke, er voldtægt og straffes som voldtægt«. Nu anklager fem kvinder ham for seksuelle krænkelser og overgreb.

Naser Khader var den første i sit parti til gøre sig til talsmand for en samtykkelov, hvor »alle andre seksuelle handlinger end de, der bygger på frivilligt samtykke, er voldtægt og straffes som voldtægt«. Nu anklager fem kvinder ham for seksuelle krænkelser og overgreb.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Indland
3. juli 2021

Det er en opsigtsvækkkende række af overgreb, som det konservative folketingsmedlem Naser Khader bliver beskyldt for.

At kaste en kvinde på sin seng, lægge sig oven på hende og forsøge samleje. Eller at onanere op i ansigtet på en anden kvinde, lukke døren op nøgen, da hun vender tilbage for at skælde ham ud, og tvinge en tredje til oralsex med efterfølgende samleje uden beskyttelse. Eller invitere en kvinde hjem til sig, låse døren efter hende, da han har lukket hende ind, tvinge hendes hoved ned mod sit skridt med ordene »kys, den, kys den«.

Det lykkedes kvinden, der er akademisk medarbejder ved Etisk Råd, hvor Khader var medlem fra 1998-2001, at slippe ud. Efterfølgende fortalte hun det til sin (kvindelige) chef, der imidlertid ikke mente, at der skulle gøres noget ved det!

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jesper Andersson

Og ikke mindst hvorfor jeg står ved min tidligere udtrykte holdning om at jeg aldrig så voldsomt har overvejet enten at stemme blankt eller slet ikle at stemme. Det viser gang på gang at kulturen på Christiansborg på mange måder virker til at være pilrådden.
Jeg tror uden tvivl på hvad kvinderne fortæller og inden nogle siger - jamen de kan jo ikke bevise noget - vil jeg til dette sige at det siger alt når kvinderne modsat Khader samstemmende kan huske alt i detaljer mens Khader ikke kan og lukker den med at han føler sig krænket.

Det skal ikke opfattes forkert men tror at folk dengang ( inklusive mig selv) var blændet af at Khader var den eneste indvandrerestemme i debatten - det udnyttede han til fulde og levede højt på. Siden da er der jo heldigvis kommet mange nydanskere til og bidraget med gode vinkler til debatten.

Kirsten Juvik, Steffen Gliese, Stella Nielsen, Christa If Jensen, Arne Albatros Olsen, June Beltoft, Mette Thykjær, Jørgen Tryggestad, Rikke Nielsen, Jan August, Pia Larsen, Thomas Tanghus, Viggo Okholm, erik pedersen, Josephine Kaldan, Elisabeth Andersen, ingemaje lange, John Andersen, Rolf Andersen, Merete Jung-Jensen, Peter Høivang, Lotte Tvede, Teresa Suetta, Holger Nielsen, Torben Skov, Susanne Kaspersen, Lillian Larsen, Henning Kjær, Vibeke Olsen, Inger Pedersen, Charlotte Eich, Eva Schwanenflügel, Asiya Andersen og Niels G Madsen anbefalede denne kommentar
Erik Vestergaard

Til demokratiets forsvar, synes jeg nu der er mange mærkelige detaljer, og jeg bryder mig ikke om denne folkedomstol, og slet ikke anonyme anklager.
Hvis man dengang ikke anmeldte overgreb, fordi det "gjorde kvinder ikke dengang", så kunne det jo også være at det i samtidens sammenhæng slet ikke blev betragtet som overgreb?
Politiet operer også så vidt jeg ved med at få folks vidneudsagn før 24 timer, hvorefter validiteten falder drastisk.
Som alle andre aner jeg ikke hvad der er op eller ned. Men for mange har travlt med at fordømme på baggrund af manglende viden.
At Frank Kjeldsen m. fl. og nu også Khader, skal falde på hændelser, der ikke er registreret som kriminelle, finder jeg mærkeligt.
Specielt episoden med Kjeldsen er tragisk. Han var mega dygtig, men nu brændemærket.
Det er jo ikke kriminelt at være seksuel aktiv.
Jeg får sikkert tæsk, og det er trist.
Men saglighed og retfærdighed er vel det vigtigste aspekt i de her slags sager, er det ikke?

Jens Jensen, Jonathan Larsen, Morten Voss, Klaus Lundahl Engelholt, Niels K. Nielsen, Carsten Bjerre, Torben K L Jensen, Rolf Andersen, Morten Simonsen og Holger Nielsen anbefalede denne kommentar
Kasper Pedersen

Kjeldsen eller Jensen?

Flot vi kan få skovlen under den klammert!
Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at fokuseringen ser ud til at være voldsom selektiv - hvorfor har DR ikke afsløret deres store TV-kanon, der truer praktikanter til sex? - Sofie Linde er jo hverken den første eller sidste.
Og er Politiken ikke også sluppet meget let omkring en Metoo-undersøgelse, der vist mest drejede sig om at feje sager ind under gulvtæppet?
På Berlingske er praktikanter ikke en del af deres Metoo-redegørelse - har chefredaktøren pillet ved lidt for mange unge håbefulde praktikanter?

Steffen Gliese, Rikke Nielsen, jens peter hansen, John Andersen, ingemaje lange, Rolf Andersen, Kim Houmøller, Alvin Jensen, Holger Nielsen, Torben Skov, Susanne Kaspersen, Vibeke Olsen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar

Medierne er i hvert fald hurtige til at rydde nyhedsfladen for alt andet end detaljerne omkring Khaders postulerede overgreb. Det bliver svært for udenforstående at forestille sig scenerne udspille sig anderledes end de billeder som udstilles igen og igen. På en måde er håndteringen af sagen på denne måde langt mere enkel og effektiv. Manden er anklaget, erklæret skyldig, dømt og dommen er eksekveret inden middag.

Eva Schwanenflügel

De meget detaljerede beretninger fra kvinderne kan læses her :

https://www.dr.dk/nyheder/politik/kvinder-anklager-naser-khader-seksuell...

Til deres troværdighed kommer, at alle kvinderne, udover at kunne huske datoer og timetal der passer, helt uafhængigt af hinanden har beskrevet ganske enslydende hændelsesforløb.

Desuden har de også hver især fortalt om overgrebene kort tid efter de var sket til overordnede, kolleger, venner eller familie.
Hér er de alle blevet frarådet at gå videre med politianmeldelser.

Man kunne også tage i betragtning, at der er et enormt mørketal på området, og at det hvert år hidtil kun er lykkedes at dømme meget få voldtægtsmænd.

Politiets indsats har ej heller vist sig specielt fremragende, hvor ofre blandt andet er blevet mødt med modanklager om selv at lægge op til 'sex' fordi deres påklædning var 'udfordrende', eller moralske opstød som "du må tænke over, at du ødelægger en andens liv, hvis du går videre med en anmeldelse".

I tilfældet Naser Khader må det tillægges stor vægt, at hans intimiderende opførsel og efterhånden legendariske taktik med at benægte fakta, samt det, at han var en meget magtfuld politiker, ville have skræmt næsten alle og enhver.
Imamen Sherin Khankan var en undtagelse.

Alle har vidst noget, ingen har ageret.
Sådan er det på Borgen og i mange kommuner.

Men heldigvis er den tid ved at være forbi, takket være #Meetoo.

Mette Møhl, Steffen Gliese, Stella Nielsen, David Breuer, Pietro Cini, Peter Wulff, Christa If Jensen, Søren Nielsen, June Beltoft, Mette Thykjær, Marie Louise Wammen, Ann Thomsen, Kasper Lorentzen, Tine Sørensen, Martin Karlsson Pedersen, Rikke Nielsen, Pia Larsen, erik pedersen, Pia Nielsen, Thomas Tanghus, Martin Lau, Lars Bo Jensen, Troels Ken Pedersen, Tina Peirano, Anders Graae, Josephine Kaldan, Gitte Loeyche, Ulrik Nørgaard, Halfdan Illum, Ruth Sørensen, Steen Holmberg, Steen K Petersen, Ivan Breinholt Leth, Randi Seeberg Løbger, Elisabeth Andersen, Hanne Boye Petersen, ingemaje lange, Nike Forsander Lorentsen, Christian De Coninck Lucas, David Zennaro, Franz Nitschke, Jan Fritsbøger, Annette Chronstedt, John Andersen, Rolf Andersen, Anne Margrete Berg, Poul Reynolds, Katrine Damm, Kim Houmøller, Sabine Behrmann, Merete Jung-Jensen, Torben Bruhn Andersen, Ivan Mortensen, Jørgen Tryggestad, Hans Larsen, Peter Høivang, Bjarne Bisgaard Jensen, Lotte Tvede, Alvin Jensen, Hanne Ribens, Asiya Andersen, Carl Chr Søndergård, Carsten Søndergaard, Steen Obel, Karen Grue, Christel Gruner-Olesen, Torben Skov, Werner Gass, Susanne Kaspersen, Vibeke Olsen, Inger Pedersen, Morten Kjeldgaard, Poul Simonsen, Jesper Andersson og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Jesper Andersson

Erik jeg er enig i at man skal passe på folkedomstol, men mange af dem der anklager er jo netop ikke anonyme og jeg synes at det er tydeligt i hvilken retning pilen peger når ofret kan huske detaljer, mens Khader dårligt nok kan huske særlig meget. I kildekritik lægges der nemlig også stor vægt på hvor detaljerede ting kan huskes og det at der er mange der siger dette uafhængigt af hinanden forstået på den måde at disse kvinder slet ikke kender hinanden gør at Khader står efter mine mening meget svagt i denne sag.
Han har overlevet mange ting politisk, skal ikke dømme ham ude, men mit bud er at han er færdig efter denne sag. Tvivler på at han kan redde sin karriere nu.
Hvis det passer at man har tvunget andre til sex er det voldtægt og intet andet.

Jeg gad godt vide om andre i partiet har vidst noget. Det kan jeg ikke vide noget om, men min egen erfaring fra dengang jeg selv var med i ungdomspolitik er at partiet lægger blind loyalitet og partidisciplin så højt at det nærmest er rystende. Så det vil ikke overraske mig hvis andre har vidst noget - men igen det må stå i det uvisse og det kan jeg heller ikke sige med sikkerhed.

Faktisk vil jeg argumentere for at mange mænd netop skal være glade for at Metoo ikke er retssag, for så ville flere af krænkerne møde langt større konsekvenser end metoo anklager som netop ikke er en retssag.
Hvis alle de seksuelle forulempelser og voldtægter som senere indrømmet af krænkerne har fundet sted så havde det fået langt større konsekvenser for det er for alvor ulovligt - så vil mere sige at krænkerne skal prise sig lykkelige for at den eneste konsekvens ofte er metoo afsløringer.

Desuden er det desværre også påvist at politiet ofte ikke tror på ofrene og det gælder både metoo og hate crimes - kan anbefale serien unbelieveable som handler om netop dette.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unbelievable_(miniseries)

Steffen Gliese, Stella Nielsen, June Beltoft, Ann Thomsen, Hanne Ribens, Kasper Lorentzen, Tine Sørensen, Rikke Nielsen, Anders Jørgensen, erik pedersen, Thomas Tanghus, Josephine Kaldan, Gitte Loeyche, Ruth Sørensen, Elisabeth Andersen, Jan Fritsbøger, David Zennaro, John Andersen, Rolf Andersen, Carl Chr Søndergård, Merete Jung-Jensen, Peter Høivang, Lotte Tvede, Alvin Jensen, Asiya Andersen, Teresa Suetta, Holger Nielsen, Susanne Kaspersen, Inger Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

God anbefaling af en rystende god serie, Jesper E. A. :-)

Sandsynligheden for at Khader har været en skidt knægt er nok stor. Jeg er bare bekymret for konceptet, hvor en journalist over lang tid producerer en fiks og færdig pakkeløsning signed, sealed and delivered. Er retssikkerheden for den anklagede ikke en af ofrene i fordomme som disse ?

Erik Vestergaard, Niels K. Nielsen og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
karsten arnbjerg-nielsen

Interessant at Information gør sig til fortaler for en folkedomstol. Men også skuffende. Vi har igennem århundreder etableret og finpudset på et retsvæsen der skulle undgå selvtægt og sikre rimelig rettergang. Nu støtter Information at vi fælder dom på under 24 timer uden partshøring og dokumentation af påstande. Det er ikke undersøgende journalistik, det er populisme af værste skuffe.

Klaus Lundahl Engelholt, arne tørsleff, jan sørensen, Erik Vestergaard, Frank Hansen, Niels K. Nielsen, Carsten Bjerre, Jes Balle Hansen og Morten Simonsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Der bliver snakket meget om retssikkerhed i visse kommentarer.

Men der er næsten intet sket for kvinders retssikkerhed, selvom det påstås at være tilfældet.

Næsten ingen dømmes for voldtægt og andre overgreb årligt, tallet ligger på omkring 100.
Mørketallet anslås at være ovet 10.000 af Kriminalpræventivt Råd.

De færreste dømmes heller ej ved en domstol i #Meetoo sager, og det skal de være glade for.
Så sjovt er det vist heller ikke at ruske tremmer.

Men det er godt, at kulturen er ved at ændre sig, så flere kvinder tør stå frem.
Kun på den måde kan der ændres på den stiltiende accept af, at seksuelle krænkelser og grov mobning er noget, der bare skal fejes ind under gulvtæppet.

Sammenligner man med andre forbrydelser, er det påfaldende hvor få der ville betvivle et indbrud i villaen eller et tyveri fra butikken, selvom der ikke var nogen beviser mod en konkret gerningsperson.

Med seksuelle overgreb er det helt anderledes; her har det hidtil altid været ofret, der er blevet mistænkeliggjort.

Mette Møhl, Stella Nielsen, Anne Boye Marquardsen, Troels Ken Pedersen, June Beltoft, Rikke Petersen, Christel Gruner-Olesen, Karen Grue, Ann Thomsen, Annette Barfred, Kasper Lorentzen, Tine Sørensen, Rikke Nielsen, Klaus Lundahl Engelholt, Pia Larsen, Estermarie Mandelquist, erik pedersen, Pia Nielsen, Viggo Okholm, Torben Bruhn Andersen, Tina Peirano, Hanne Ribens, Josephine Kaldan, Merete Jung-Jensen, Anna Olsen, Gert Romme, Halfdan Illum, Ruth Sørensen, Ivan Breinholt Leth, Elisabeth Andersen, ingemaje lange, Nike Forsander Lorentsen, Jan Fritsbøger, David Zennaro, Inger Pedersen, John Andersen, Majken Munch, Anne Margrete Berg, Irene Clausens, Poul Reynolds, Sabine Behrmann, Ivan Mortensen, Hans Larsen, Lotte Tvede, Alvin Jensen, Asiya Andersen, Torben Skov, Susanne Kaspersen og Vibeke Olsen anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Kvinder har kendt til nogle mænds overgrebskultur i årtier, og var det ikke for Sofie Linde var vi mange der ikke havde fået åbnet øjnene for krænkelseskulturen. Selv Sofie Linde skulle gennem en tur med modangreb fra mænd der ikke troede på hendes udsagn. Jes Dorph forsøgte sig også med et modangreb.

Der er en god forklaring til at overgrebene har være skjult. De ansvarlige bruger/brugte alle deres magtmidler til at undgå ansvaret. Det er de samme mekanismer der fungerede med de grønlandske børn der blev ført til Danmark, Godhavnsdrengene.

June Beltoft, Tine Sørensen, Estermarie Mandelquist, erik pedersen, Viggo Okholm, Troels Ken Pedersen, Josephine Kaldan, Susanne Kaspersen, Ruth Sørensen, Elisabeth Andersen, ingemaje lange, John Andersen, Peter Høivang, Alvin Jensen, Asiya Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Henning Kjær, helt enig.

Dog er sagen med de grønlandske børn og sagen om Godhavnsdrengene to forskellige sager om magtfuldkommenhed.

Stella Nielsen, erik pedersen, Gert Romme, Susanne Kaspersen, Jan Fritsbøger og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Carl Chr Søndergård

Ja. Det er en grum omgang. Bestemt.

Jeg ærgrer mig over - at der ikke er én eneste ‘julefrokost’ -historie - eller påske/sommer frokost historie, der kunne give hele denne fortælling, en kolorit, af den danske ‘druk’

Det værste er, at fortællinger går igen. Skulle disse damer, have konspireret, for at fælde en ‘prægtig’ politiker?

Ingenting skal forsvare den Druk der kan styre - og ja, hvad man kører den af med, og kombinerer med overmodets, og og en influerende forstand?

Jeg hæftet mig ved, at jeg er dum i nakken og bare helst vil kneppe hver en pige der sender - mig et uskyldigt ord - et kærtegn - en opsøgende snak/tale - så det er jo synd for mig.

Og ja. Jeg har stadig ondt i nakken..

Freddie Vindberg

Eller invitere en kvinde hjem til sig, låse døren efter hende, da han har lukket hende ind, tvinge hendes hoved ned mod sit skridt med ordene »kys, den, kys den«.

Det lykkedes kvinden, der er akademisk medarbejder ved Etisk Råd, hvor Khader var med lem fra 1998-2001, at slippe ud.

June Beltoft, Eva Schwanenflügel, erik pedersen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Når så mange kvinder uafhængigt af hinanden kan fortælle næsten enslydende historier er der ingen tvivl. Lad aldrig denne buk være i enrum med en kvinde. Om nogen vælgere vil betro ham en plads i folketingen, må de selv afgøre. Hele paletten af befolkningen skal jo være repræsenteret.

June Beltoft, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Gunilla Kurdahl

Erik, jeg synes også det handler om at lade vores fælles kultur gå imod at være ordentlige overfor hinanden. Ordentlighed som ikke handler om at noget er kriminelt eller ikke kriminelt, men om respekt og måske også retfærdighed. Retfærdighed i en forstand hvor man stiller spørgsmålet: Er det retfærdigt at den mere magtfulde bruger sin magt til at gøre et andet menneske ondt?
Loven og retfærdighed er to meget forskellige ting.
Der er forskel på at være et seksuelt aktivt menneske og så et seksuelt aktivt menneske der overskrider andres grænser med sin seksualitet.
Desværre kan man godt være mega dygtig og samtidig en dum skid. Vi vil ikke så gerne have vores land regeret af folk der mangler moral og som misbruger deres evner.

Stella Nielsen, June Beltoft, Rikke Petersen, Ann Thomsen, Lotte Tvede, Rikke Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Estermarie Mandelquist, erik pedersen, Viggo Okholm, Herdis Weins, Merete Jung-Jensen, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Carsten Bjerre, ingemaje lange, Jan Fritsbøger og Jonna Schwaner anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

Politisk set er det nu Søren Pape (Konservative), der "står med aben".

Men:
"Tidligere har han siddet i Folketinget for Radikale Venstre 2001-07, Ny Alliance 2007-08 og Liberal Alliance 2008-09." (https://da.wikipedia.org/wiki/Naser_Khader)

Og så har han også siddet i Etisk Råd.

De konservative burde altså ikke stå alene med ansvaret for Khaders gerninger.

Rikke Petersen, erik pedersen, Tina Peirano, Josephine Kaldan, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar
Lasse Nielsen

Hej Freddie Vindberg (kommentar 03. juli, 2021 - 04:02)

Er det en slåfejl eller med vilje, at du skriver, at "Khader var med lem fra 1998-2001" i stedet for "Khader var medlem fra 1998-2001" ? :-)

Hans Larsen, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, ingemaje lange og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Ivan Breinholt Leth

Karsten Arnbjerg-Nielsen
Folkedomstol er et resultat af et system, som svigter kvinder, der er udsat for overgreb. Det er ikke en ønskværdig situation, men det er det logiske resultat af et system, der svigter ofrene. Når folket etablerer sin egen domstol, er det vel ikke for underholdningens skyld? Det ligner mere en desperat reaktion på, at der ikke findes andre kanaler, der kan tages i brug, for at få en uacceptabelt situation bragt til ophør. En folkedomstol kan naturligvis misbruges, men det er den risiko, vi løber, når systemet ikke fungerer. Det er alle andre end kvinderne, der har svigtet. Løsningen er derfor ikke at råbe "pøbeljustits" eller "selvtægt". Løsningen er at etablere et system, som kan behandle krænkelserne ligeså seriøst som andre former for lovovertrædelser. Det kan ikke gå hurtigt nok.

Stella Nielsen, Palle Yndal-Olsen, June Beltoft, Rikke Petersen, Christel Gruner-Olesen, Sabine Behrmann, Henriette Bøhne, Lars Pedersen, Ann Thomsen, Lotte Tvede, Tine Sørensen, Rikke Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Klaus Lundahl Engelholt, Pia Larsen, Estermarie Mandelquist, erik pedersen, Troels Ken Pedersen, Hanne Ribens, Josephine Kaldan, Majken Munch, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Jesper Andersson , Ruth Sørensen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Erik Vestergaard

Jeg synes også det lyder mistænkeligt og mit indre rovdyr synes da også umiddelbart at han skal på hjul og stejle. Men mit rationelle jeg frygter mest at vi begynder at lade dyret afgøre folks skæbne resten af deres liv. Uden at nogen af os reelt kender detaljerne i historierne.
Mht konspirationsteorierne, så er jeg ikke på den.
Men det er næppe et tilfælde, at der kommer 5 anklager ud på samme dag?
Kan det tænkes at journalister bevidst eller ubevidst har påvirket anklagernes historier og formuleringer i arbejdet med anklagerne.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad processen har været op til offentliggørelsen?

René Arestrup

En retsproces virker helt overflødig. Khader ér dømt. Han er strippet for enhver form for moral og anstændighed. Og fra nu af vil han være en paria, som ingen ønsker at have noget som helst at gøre med.

Det er en knusende hård dom - uanset at han måske er skyldig i samtlige anklagepunkter.

Louise Hansen

Nser har vel efterhånden en del, han må og bør frikendes for. Og jeg håber virkelig, at han bliver frikendt for det første og det andet, så han kan koncentrere sig om det tredje og fortsætte med at tage afstand fra det fjerde, mens han brygger på det femte.

HALLELUJAH!

Lillian Larsen

Erik Vestergaard, det er Sofie Rye P1, som har fundet frem til de fem kvinder gennem fire år. Hør P1 "Genstart" 2/7.

Peter Wulff, Tine Sørensen, erik pedersen, Troels Ken Pedersen, Susanne Kaspersen, Josephine Kaldan, Merete Jung-Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels G Madsen

Jeg er.ikke nogen fan af Khader, men er heller ikke tilhænger af folkedomstole, så jeg vil ikke offentligt gisne om skyldsspørgsmål.

Dog er det vel en foventelig konsekvens, at når levebrødspolitikere de-facto stiller sig over loven, i kraft af deres immunitet, og i kraft af den "særligt udvidede" ytringsfrihed som de illegitimt har tiltrusket sig (tilsyneladende over de sidste ca 15 år), og når de selv egenhændig offentligt dømmer grupper eller individer, når det passer dem, og omvendt nægter at "sagsbehandle" i medierne når dette er mere opportunt, -så er det klart at der vi opstå folkedomstole.

Det skulle egentlig også bare mangle, for vi ser jo at det er en gennemgående strategi at kriminelle top-politikere lader sager forælde bla. via deres immunitet og med god, skattefinancieret juridisk bistand og nepotisme, som andre borgere aldrig ville kunne trække på.

Inger Pedersen, Rikke Nielsen, jørgen djørup, Bjørn Pedersen, erik pedersen, Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Erik Vestergaard

Tak Lillian Larsen

Jørgen Rink

De konservative er et lov og orden parti. Hvordan kan man så nøjes med en advokatundersøgelse kan formanden ikke melde Khader til Politiet.. så sikrer han jo også at Khaders retssikkerhed.
Men selvfølgelig kan jeg da godt se hvorfor det ikke vil ske..
En advokat undersøgelse kan man jo holde indendørs i partiet.
Hvem siger kvinderne vil tale med en advokat der er ansat af de konservative. Og så er den sag jo slut..
I en ellers alvorlig sag kan man jo godt trække lidt på smilebåndet over at de samme politikere som evig og altid taler om danske værdier og vores kultur som noget nærmest helligt - åbenbart ikke selv har fået fat i værdiernes essens... det er jo snart en perlerække af politikere og partier hvor der er problemer med værdisættet.. de skal måske holde op med at tale om værdier i et stykke tid alle sammen.

Stella Nielsen, Hanne Ribens, Ann Thomsen, Lotte Tvede, Susanne Kaspersen, Inger Pedersen, Lise Lotte Rahbek, erik pedersen, Tina Peirano, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Der ligger en pædagogisk tese omkring børn og adfærd som kan spille ind på karakter.
Det er ideen og undersøgelsen af børns vaner og mere eller mindre acceptabel adfærd.
Det er bl.a. det er ikke de tvi siger der lagrer sig i barnet, men mere de tvi gør.
Måske den tese her passer meget godt her Manden som her er karakteriseret, siger det rigtige og gør det modsatte og nu rammes han. Spørgsmålet er så om de der siger de er forargede og rene i virkeligheden altid har den rigtige moral? Gad vide hvad det er som har gjort Khader til det han er nu?

John S. Hansen

Ingen andre end Khader og kvinderne ved hvad der er foregået - og det er de tilsyneladende ikke helt enige om.
Det er nu vi skal huske på alle de retssikkerhedsmæssige principper som vi (ellers) hylder i vores retsstat.
Først og fremmest, at " man er uskyldig indtil det modsatte er bevist! "

Flere af de beskrevne episoder kan (hvis de er sande) utvivlsomt bære en straffesag, og burde derfor have været politianmeldt.

At komme rendende, i medierne, med så ødelæggende anklager mod en person, som ikke kan forsvare sig - og som i praksis pålægges omvendt bevisbyrde - det er helt urimeligt!!

Khader bør trække hver enkelt af de som har fremsat anklager i mod ham i retten og få dem dømt efter injurieparagraffen.

Kvinderne må derimod, i de sager som ikke er forældede, henvende sig til politiet - selvfølgelig med det i baghovedet, at de principielt selv risikerer at blive dømt for falsk anmeldelse.

Det korte af det lange: disse sager skal behandles ved domstolene og ikke i medierne!

Rikke Nielsen

Vi i folkedomstolen dømmer jo ikke Naser Khader til fængsel efter straffeloven. Vi bedømmer hans karakter som politiker. Er han én vi vil stemme på. Det er to helt forskellige ting. Hvad hans karakter angår, var den jo meget tvivlsom allerede inden de mange krænkelsessager kom frem. De mange sager tegner samlet set et billede af en mand, der har svært ved at respektere andre menneskers grænser, ligegyldig om det er mænd eller kvinder. At så sager, der omhandler kvinder, skal have sværere betingelser for at blive troet på, ja, det er vi jo vant til i vores patriarkalske samfundsstruktur, og det skal vil til at have ændret på.

Stella Nielsen, Jørgen Larsen, ingemaje lange, Peter Høivang, Arne Albatros Olsen, Lise Lotte Rahbek, Sabine Behrmann, Hanne Ribens, Henriette Bøhne, Fam. Tejsner, Ann Thomsen, Majken Munch, Eva Schwanenflügel, Lotte Tvede, Viggo Okholm, Tine Sørensen, Asiya Andersen, Inger Pedersen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Anders Thornvig Sørensen

Manden har været under intens beskyttelse af PET siden 1996.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/20-aar-med-pet-beskyttel...

Det skulle give mulighed for at dokumentere hhv. kontrollere steder og tidspunkter langt tilbage i tid. Men dette materiale, kan jeg forestille mig, er dybt fortroligt af sikkerhedsgrunde, og kan kun bruges ved en politiefterforskning. Men alene en afklaring af dette spørgsmål ville i sig selv være grund nok til, at alle parter drøfter sagen med juridiske eksperter, inden man evt. tager retslige skridt.

Umiddelbart lyder det mærkeligt. Overgreb begået så at sige med sikkerhedsvagter stående på den anden side af udgangsdøren. Vel at mærke sikkerhedsvagter i offentlig tjeneste, ikke privatansatte folk.

Det bliver brugt som et argument mod den de facto anklagede, at han kun har givet vage oplysninger til pressen om sin færden på de pågældende tidspunkter.

Når manden har været under politibeskyttelse i så mange år, må det være fordi kompetente folk vurderer, at der er en reel trussel mod hans egen og hans families ve og vel. Meget muligt en dødstrussel - det har man set før.

Hvis han nu fortalte hele verden, at på det og det tidspunkt var jeg dér og gjorde sådan, så ville han hjælpe potentielle attentatmænd med at kortlægge dagligvaner, handlingsmønstre, geografiske bevægelsesretninger og så videre. Til fare for både sig selv og sin familie.

Man kan ikke lægge moralsk pres på en mand for, at han skulle lægge alting frem på den måde, med påstand om, at hans tavshed i modsat fald ville indikere skyld.

John S. Hansen

@Rikke Nielsen
04. juli, 2021 - 11:10

At sager i straffesystemet har sværere vilkår når det gælder kvinder (som skadelidte/ofre)...det er vist noget af et feministisk postulat, som vanskeligt kan dokumenteres - ellers havde du nok gjort det!

Og ja - man kan da sagtens vælge politikere fra på grund af historier fra medierne. Det er heldigvis ens eget frie valg i et demokrati.

Men I, i den feministiske folkedomstol bør blot huske på at injurielovgivningen også gælder for jer. Tillige findes strfl. §§ 267 0g 268 om bagvaskelse.

Rikke Nielsen

John S Hansen
Du skal jo også huske på at de kvinder også er uskyldige indtil andet er bevist. Og som sagen står lige nu tæller 5 kvinders udtalelser ikke lige så meget som én mands. Dvs. de tæller for mindre en 20% hver. Er det ikke en smule mærkeligt, at det er ok at beskylde dem for falsk vidnesbyd, hvilket jo også er en anklage.

Hvad injurielovgivningen angår, kan han da bare komme an, hvis han tør. Det er jo sådan, at det ikke er injurier at sige sandheden, hvor ubehagelig den så end er.

Stella Nielsen, Hans Larsen, ingemaje lange, Peter Wulff, Anne Margrete Berg, Ruth Sørensen, Christel Gruner-Olesen, Sabine Behrmann, Hanne Ribens, Herdis Weins, Fam. Tejsner, Ann Thomsen, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Jens Christensen

Selvfølgelig er det ikke en "anklage" om falsk vidnesbyrd at prøve at afvise nogle beskyldninger og hævde sin uskyld!! Der burde virkelig ikke være nogen, som har lyst til at påstå det.

Det er bestemt korrekt, at sandheden ikke kan være injurierende, uanset om den er æreskrænkende, men glem da ikke, at det principielt er vedkommende, som kommer med påstandene, som så skal redegøre for dét.

De her ting er gjort fuldstændig absurde, Kafkaske og overdrevent teoretiske/virkelighedsfjerne i retorikken.

Jeg har absolut ingen lyst til så meget som at prøve at lege dommer her mht Khaders skyld eller uskyld, men det er sørgeligt, at emnet behandles på den her måde som et mediestunt lagt for dagen af søgende journalister. Såvidt jeg husker, var i hvert fald et af udsagnene fra kvinderne om en episode af en karakter, som burde have foranlediget konkret anmeldelse, hvis udsagnet tages for troende. Det havde i givet fald været så uendeligt meget bedre.

Nu står de konservative vel med opgaven om at rede trådene ud for forhold, der vist daterer tilbage fra før hans tid i de konservative.

Rikke Nielsen

Falsk vidnesbyrd kan straffes med fængsel op til 4 år, så selvfølgelig er en anklage om falsk vidnesbyrd meget alvorlig. Og en meget æreskrænkende anklage.

Rikke Nielsen

Ja, faktisk op til 6 år ifølge Straffelovens $ 164.

Jens Christian Jensen

"Hvad injurielovgivningen angår, kan han da bare komme an, hvis han tør. Det er jo sådan, at det ikke er injurier at sige sandheden, hvor ubehagelig den så end er"

Så sandt, så sandt - hvis det altså ER sandheden. Det ved hverken du eller jeg, Rikke.
Man skal altid passe på med at udtale sig alt for skråsikkert når man ikke kender sagen til bunds.

Personligt tror jeg på kvinderne i denne sag. Det virker mest sandsynligt. Men jeg ved det jo ikke med sikkerhed.

Rikke Nielsen

Jens Christian Jensen, jeg er selvfølgelig enig, og det har betydning for mit mod, at 5 oplevelser af krænkende adfærd står stærkt.

Jens Christensen

Du vender fuldstændig tingene på hovedet, Rikke Nielsen, og deri ligger det kafkaske. At nægte sig skyldig er selvfølgelig ikke som sådan en anklage om falsk vidnesbyrd.

Rikke Nielsen

Jens Christensen, det var nu også et svar til John S Johnson, der har travlt med at true.

Rikke Nielsen

Undskyld John S Hansen

Jørgen Rink

I podcasten "det perfekte offer 3" på dr-lyd, kan man høre hvordan en mand udnytter sin position - til at udnytte kvinder.
Det fremgår også tydeligt hvor hårdt og smerteligt det er for de kvinder som har været udsat for overgrebene at gå igennem hele processen med politiforhør og retssag.
Det fortæller os noget om hvorfor kvinder ikke anmelder disse sager om overgreb og krænkelser.
Nemlig at den proces gør at traumet bliver ved at præge deres liv i mange år.. med uoverskuelige konsekvenser.
Dette er der ingen der taler om og vi har et system nu som nærmest beskytter krænkerne som selvfølgelig også har en retssikkerhed.. som skal respekteres også Nasers.. men det er dem der er de svage som efter min mening betaler den højeste pris.
Efter min mening fortæller podcasten netop historien om hvorfor mange kvinder ikke anmelder overgreb og det er derfor kvinderne i Nasers tilfælde først står frem nu .
Hvor der er skabt et rum hvor der er skabt opmærksom og accept af at disse overgreb er uacceptable og bør straffes.

Eva Schwanenflügel, Inger Pedersen, Majken Munch, Ruth Sørensen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Jens Christensen

"Er det ikke en smule mærkeligt, at det er ok at beskylde dem for falsk vidnesbyd, hvilket jo også er en anklage."

Uanset dette var stilet til John S Hansen, er det vel stadig de fem kvinders udtalelser, der skrives om.

Jens Christensen

@Jørgen Rink, jeg har endnu til gode at høre podcasten, men jeg er helt enig i, at det er dybt problematisk, at der ved ulovlige overgreb ikke sker anmeldelser i rette tid. Det må vel også, skulle man mene, være en ubehagelig proces at iagttage mediemøllens vridning af sagerne i fuld offentlighed. Og det er dén suppedas, vi står i igen-igen.

Rikke Nielsen

Jens Christensen, John S Hansen forsøger at lukke debatten med en trussel om injurier, hvormed jeg skriver. fordi det er en manglende bevidsthed om dette, at de 5 kvinder jo faktisk også kan blive udsat for æreskrænkende adfærd, hvis deres udsagn bliver antaget som falsk vidnesbyrd, hvilket jeg vurderede at John S Hansen hermed gjorde.

Jørgen Rink

@Jens Christensen - vi har ikke formået at skabe det rum som gør det trygt for kvinder og alle andre at melde sådanne overgreb til myndighederne.
Podcasten giver et godt billede af hvor vanskeligt det er at få anlagt en sag og ikke mindst få en dom ud af et langstrakt sagsforløb - omkostningerne for ofrene er voldsomme og jeg stod tilbage med følelsen af at selve overgrebene - forsvandt i de efterfølgende op og nedture for ofrene - men lyt selv for det er stærkt indlæg i debatten om disse sagers behandling i vores samfund uanset hvor og hvordan magtmennesker udnytter deres position.

Jens Christensen

@Jørgen Rink, tak, den står afgjort højt på min to-do-liste!

Jens Christensen

@Rikke Nielsen, det er vel fair nok at påpege, at det bør have konsekvenser, hvis anklagerne er falske. Det læser jeg ikke som en 'trussel', der nedlukker debatten. Jeg læser det heller ikke som æreskrænkende for kvinderne, hvis deres vidnesbyrd af rette instans vurderes at være falsk.

Men det er nok ikke mig, der bør gå yderligere ind i dén tidligere ordveksling. Det er nu også blevet meget teoretisk/virkelighedsfjernt lige nu, idet der er mange af de her ting, som typisk aldrig når frem til den rette konsekvens.

Arne Albatros Olsen

"Den satans libido. "

Vi har nok ikke hørt det sidste endnu.

Peter Hansen

Jeg kan desvære ikke udtale mig om ting jeg intet ved om, ej heller lave nogen domfældelse af selvsamme, så disse ting vil jeg hermed undlade undlade.

Men en skræmmende udvikling er det!

Rikke Nielsen

Skræmmende hvis man ikke må udtale sig om noget, eller have holdninger til noget, hvis det ikke har været en del af en straffesag. Det ville virkelig være noget af en demontering af samfundet. Specielt fordi mange af de sager, der nævnes i #MeToo slet intet har med strafferetssystemet at gøre, men er af arbejdsretlig karakter.

Stella Nielsen, ingemaje lange og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Sider