Leder

Giv os en grøn demokratifond – så vil borgere hjælpe regeringen med at hjælpe sig selv

Vi vinder klimakampen så langsomt, at det er en sikker måde at tabe på, hvis vi ikke får bredt den grønne omstilling ud til et fælles anliggende og gjort den til konkrete lokale projekter, vi alle sammen kan være med i
Forbilledet er Den Grønne Fond, Svend Auken (på billedet) som miljøminister etablerede i 1994, og som hvert år uddelte penge til projekter, der »engagerede befolkningen i at fremme en miljøvenlig og økologisk, herunder byøkologisk udvikling«.

Forbilledet er Den Grønne Fond, Svend Auken (på billedet) som miljøminister etablerede i 1994, og som hvert år uddelte penge til projekter, der »engagerede befolkningen i at fremme en miljøvenlig og økologisk, herunder byøkologisk udvikling«.

Jacob Nielsen

Indland
28. september 2021

Som oplyst borger i den her tid er det næsten ikke til at holde ud at se og høre om klimaforandringerne. Altid negative nyheder og truende udsigter for fremtiden, og fordi der i det er så mange faktorer (tipping points! Kina! Bolsonaro!), man ingen indflydelse har på, synes overmagten overvældende.

Men det er meget lettere at leve med problematikken, hvis man i stedet for at være tilskuer til forandringerne bliver deltager i omstillingen. Og eftersom problemet berører alt fra vores energiforsyning over boligisolering og madvaner til transportkultur, er der, uanset hvor man bor, meget, man kan gøre.

En anden grund til, at det næsten ikke er til at holde ud er, at det går for langsomt. Vi har nogle af de bedste forudsætninger i verden, men mere end halvvejs inde i denne regeringsperiode forhandles stadig om en aftale med landbruget, og en skat på CO2-ækvivalenter er endnu ikke vedtaget. Som Bill McKibben har sagt: Vi vinder klimakampen så langsomt, at det er en sikker måde at tabe på.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

I Kim Stanley Robinsons "The Ministry for the Future" får samme "ministerium" den idé at skave en ny eValuta, der søges backet af verdens største banker mod at binde CO2, dvs for at lade petroprodukter blive i undergrunden og allehånde måder at standse udledning af CO2 på, i direkte modsætning til de gamle "petrodollar", der var en backing for at pumpe olie og grave kul.

I denne meget gennemresearchede roman lykkes det stærkt overbevisende.

kan købes via saxo.

Ete Forchhammer

I "fremtidens forstad" vest for hovedstaden mangler hverken biler, bortset fra de små, eller P-pladser, men endnu har jeg ikke set EN ladestander på disse mange P-pladser.
En ihærdig beboer kæmper for etableringen, kæmper mod svaret at “de er dyre og besværlige at etablere". Den kamp havde været overflødig hvis der havde været et krav om ladestandere. Det krav havde været der, hvis der havde været en klima-/miljøbevidst befolkning. Den befolkning havde været der hvis der havde været politikere der med det samme havde taget både Parisaftalen og FN’s 17 Verdensmål alvorligt og bogstaveligt.
Nuvel, der sker noget. En bevidsthed er ved at brede sig som ringe i vandet?? Spørgsmålet er så hvor længe vandet forbliver klart og affaldsfrit nok til at det er aktuelt om der kan brede sig ringe i det?

Hvornår kommer bilen, der lader op under kørsel?

Stelle Vita – den første soldrevne autocamper, og er projekt for et team på 22 studerende fra Eindhoven University of Technology.

Stella Vita er forsynet med solpaneler på taget, hvor den genererer energi nok til både rejser og ophold på campingplads samt ladning af bærbar computer og samtidig kigge på tv.

På solrige dage kan autocamperen køre uden at stoppe i op til 730 km. og omkring 600 km. på dage med overskyet vejr. Samtidig muliggør solenergien alle normale funktioner inde i camperen, og man kan således bruge al normalt elektrisk udstyr – fra køkken til baderum og internet.

Hvis man afbryder forbindelsen til solcellerne, og derefter bruger al elektriciteten, vil det taget 2 døgn med blandet vejr at lade autocamperen totalt op igen.

Og derfor til det relevante spørgsmål: Hvornår kommer egentlig bilen, der lader sig selv op under kørsel?

Estermarie Mandelquist, Thomas Tanghus og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Og så er der lige elselskabet, der er gået fra 20.000 tons co2 om året til præcis 0 tons.

Växjö Energi har fuldstændig udfaset sine fossile kuldioxidudslip, og anvender nu udelukkende skovaffald i form af grene, kviste og bark.

Også elselskabets transport og dens underleverandører i skovene er blevet "hjulpet" til at være co2-frie.

Og en uafhængig ekspertgruppe kontrollerer, at alt går rigtigt til, og udarbejder beskrivelser, som andre kan rekvirere og bruge uden betaling.

- Kan man gøre det samme i Danmark ved brug af affald fra skove og landbrug?

Estermarie Mandelquist og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Rigmor Djernæs

Det her er en sygt god ide