I de fleste danske supermarkeder kan man købe blåbær hele året.
De er plukket i Chile eller Peru og transporteret med fly hertil for at sikre, at de er friske, når de bliver pakket ud og lagt på hylderne. Her ligger de ved siden af asparges fra Peru, hindbær og brombær fra Mexico og sukkerærter og bønner fra Kenya.
Man tænker måske ikke over det, men de små plastikbakker med bær er transporteret omkring 12.000 kilometer.
Ifølge beregninger fra den grønne tænketank Concito og Aarhus Universitet udleder det omkring 20 gange mere CO2, end hvis de var blevet transporteret med skib eller lastbil. Derfor meddelte supermarkedskæden Rema 1000 for nylig, at den ikke længere vil sælge frugt og grønt, som er fragtet med fly, men i stedet vil erstatte dem med lokaltproducerede varer og varer transporteret med lastbil eller skib.
Et vigtigt budskab
Beslutningen har i sig selv kun en mindre betydning for klimaet – kun en lille del af udvalget af frugt og grønt fragtes i dag med fly – men begrundelsen kan få en langt større. Kommunikationschef i Rema 1000 Jonas Schrøder begrunder over for Watch Medier beslutningen med, at supermarkedskæden har et ansvar for at vænne kunderne til at foretage klimavenlige valg. Ifølge kommunikationschefen har supermarkedet gennem årene gjort det modsatte, for eksempel ved at vænne kunderne til at kunne købe frugt og grønt uden for sæson eller ved at frasortere varer med et »grimmere udseende«.
»Så det er nu vores opgave at vise alternativerne.«
Det er en konkret forklaring fra et enkelt supermarked, som kunne blive et moralsk princip for hele detailhandlen.
For mens supermarkederne har vænnet forbrugerne til at kunne købe blåbær om vinteren, har tøjbutikkerne vænnet os til, at der er fire eller otte forskellige kollektioner i løbet af et år, og elektronikbutikken har fået os til at skifte fjernsynet til et større og fladere og skarpere hvert andet eller tredje år, selv om det gamle fjernsyn stadig virker. Detailhandlen har gennem tilbudsaviser og reklamekampagner været med til at skabe de forbrugsmønstre, vi som forbrugere styrer efter i vores hverdag. Derfor har detailhandlen selvfølgelig et ansvar – og det ansvar tager Rema 1000.
Det burde egentlig være en nem beslutning. De der blåbær smager jo alligevel ikke af noget.
Kanon. Godt for Rema1000 og trendudviklingen.
Små skridt, stor respekt
Mvh Hanne Pedersen
Jeg tror ikke, at der er andre end bureaukraterne i EU, der nogensinde har været optaget af udseendet på især grøntsager. Det er en decideret uskik, at man har valgt at anlægge æstetiske værdier fremfor de væsentlige: sundhed og smag.
De yderligere tiltag mht. klimavenlig(ere) transport er også særdeles velkomne - og betyder ikke den rene askese, for rigtigt meget eksotisk frugt og grønt trives godt i Sydeuropa.
Jeg tror ikke, at der er andre end bureaukraterne i EU, der nogensinde har været optaget af udseendet på især grøntsager. Det er en decideret uskik, at man har valgt at anlægge æstetiske værdier fremfor de væsentlige: sundhed og smag.
De yderligere tiltag mht. klimavenlig(ere) transport er også særdeles velkomne - og betyder ikke den rene askese, for rigtigt meget eksotisk frugt og grønt trives godt i Sydeuropa.
Så mangler vi bare at supermarkedskæderne i samlet flok lægger pres på emballage industrien, så der produceres opbevares emner til maden der Faktisk kan genanvendes. Alternativt skal vi efterlade den køledisken ! Ligesom man går langt udenom bønner og sukkerærter fra f. Eks Ægypten.
Jeg mente opbevaringsemner
Den sidste sætning underminerer det hele. For nogle smager blåbær så godt, at det at kunne få friske blåbær er en luksus, man betaler sig til/fra. Som REMA derfor tilbyder som varer - nu sejler de blot blåbærrene på køl (er køleregnskabet del af det hele?) fra Chile til Danmark.
Hvad nu, hvis konsekvensen i stedet var en pris baseret på afstand og transportmiddel - 100 km, 500 km, 1000, 1500, 5000 km? Vi har verdens højeste madpriser. Måske kunne vi svinge os hen et sted, hvor velstand fik lov at betale - frem for den verden, vi har fremavlet, hvor enhver med en bøjet 5 krone i lommen skal kunne købe jordbær om vinteren?
jeg forsøger ikke at lave flere klasseskel eller forskel på folks muligheder hér - og det gør selvfølgelig importvarer billigere, hvis en supermarkedkæde kan aftage store mængder på produktionsstedet. Men fortæl mig om en måde at tænke klima og økonomi sammen, som IKKE koster noget på forventningskontoen?
Den første roman om sammenhæng mellem klima og økonomi, jeg har læst, er et STORT puslespil af bragende detaljeret research:
Kim Stanley Robinson, "The ministry for the future"
https://www.saxo.com/dk/the-ministry-for-the-future_kim-stanley-robinson...
Jeg er ikke det mindste i tvivl om de seriøse problemer, der er forbundet med langdistance transport. Men jeg mangler et aspekt af diskussionen om importeret frugt og grønt. Når jeg udenfor den danske sæson køber asparges fra Peru eller bønner fra Kenya, forestillr jeg mig, at jeg giver et lillebitte bidrag til modvirke barrierer mod tredieverdens bønder og deres produkter i EU. Lider jeg af håbløse illusioner om den kapitalistiske produktionsmådes evne til at underlægge sig alt muligt? Er bønderne i Peru og Kenya udelukkende nyttige og nødvendige hjul i en bytteværdi fokuseret produktion?
Forstår ikke hvorfor supermarkederne i Danmark ikke for længst har set værdien i at promovere sæsonvarer af høj kvalitet - det sker de fleste andre steder i Europa uanset om man taler om den lille frugthandler er eller det internationale supermarked.
En årsag til at købe lokalt er netop de fleste steder prisen - men i Danmark ses det som en så væsentlig parameter, at man betaler betydeligt mere for lokalt producerede varer. Måske derfor er udbuddet ikke så stort.
Jeg køber derfor gerne lokalt producerede varer fra andre steder i Europa, hvor prisen inkl. transport er lavere.
Men hvem skal Chile og Peru så sælge deres blåbær til? Så længe dens slags initiativer kun sættes i vandet for at sælge endnu mere, så giver jeg forøvrigt ikke meget for det! Ligesom med reklamen for en Peugeot 2008, som man må købe, for så sparer man miljøet. Men måske sparede man miljøet mere ved at beholde den bil man har!
Og hvad med flyselskaberne og dem de har ansat? Det er nemt at være klimafacist, men man glemmer altid. At klimaafgifter og klimainitiativer vender den tunge ende nedad!
Operation Cox Orange.
Ideen er god nok, men der er bare nogle andre som så sælger dem og så er det nærmere et tab for Rema og så er det spørgsmålet hvor længe Rema synes det er en god ide, når Rema ikke sælger det, så er der nogen andre der overtager det marked :-)
Kapitalen bestemmer i den sidste ende :-(
Men Rema fik da lidt reklame ud af det :-)
Skal det batte, så skal det op på en helt anden klinge.
Hvad hjælper det når f.eks fiskene forsvínder fordi skibene sviner havet og forbruger en masse brandstof :-(
Fint nok, så mangler vi bare at al import af oksekød fra Sydamerika stopper. Selvom det kommer med skib er det alligevel med til at ødelægge klimaet på grund af fældning af regnskoven både til dyr og dyrkning af soja