Leder

Rema 1000 udfaser frugt og grønt transporteret med fly. Det betyder måske ikke det store, men det gør deres begrundelse

Supermarkedskæden Rema 1000 vil ikke længere sælge frugt og grønt fragtet med fly. Den beslutning viser vejen mod et moralsk princip for hele detailhandlen
Supermarkedskæden Rema 1000 meddelte for nylig, at den ikke længere vil sælge frugt og grønt, som er fragtet med fly, men i stedet vil erstatte dem med lokaltproducerede varer og varer transporteret med lastbil eller skib.

Supermarkedskæden Rema 1000 meddelte for nylig, at den ikke længere vil sælge frugt og grønt, som er fragtet med fly, men i stedet vil erstatte dem med lokaltproducerede varer og varer transporteret med lastbil eller skib.

Christian Lindgren

Indland
24. september 2021

I de fleste danske supermarkeder kan man købe blåbær hele året.

De er plukket i Chile eller Peru og transporteret med fly hertil for at sikre, at de er friske, når de bliver pakket ud og lagt på hylderne. Her ligger de ved siden af asparges fra Peru, hindbær og brombær fra Mexico og sukkerærter og bønner fra Kenya.

Man tænker måske ikke over det, men de små plastikbakker med bær er transporteret omkring 12.000 kilometer.

Ifølge beregninger fra den grønne tænketank Concito og Aarhus Universitet udleder det omkring 20 gange mere CO2, end hvis de var blevet transporteret med skib eller lastbil. Derfor meddelte supermarkedskæden Rema 1000 for nylig, at den ikke længere vil sælge frugt og grønt, som er fragtet med fly, men i stedet vil erstatte dem med lokaltproducerede varer og varer transporteret med lastbil eller skib.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Kanon. Godt for Rema1000 og trendudviklingen.

Anders Reinholdt, Anne Søgaard, Vibeke Olsen, David Zennaro, Peter Gløde, Søren Nielsen, Rolf Andersen, Svend Erik Sokkelund, erik pedersen, Inger Pedersen, Maria Ulsig, Anders Graae, Gitte Loeyche, Gert Romme, Per Torbensen, Bjørn Pedersen, Eva Schwanenflügel, Jesper Partoft, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Små skridt, stor respekt

Mvh Hanne Pedersen

Vibeke Olsen, Rolf Andersen, Inger Pedersen, Gitte Loeyche, Eva Schwanenflügel og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar

Jeg tror ikke, at der er andre end bureaukraterne i EU, der nogensinde har været optaget af udseendet på især grøntsager. Det er en decideret uskik, at man har valgt at anlægge æstetiske værdier fremfor de væsentlige: sundhed og smag.
De yderligere tiltag mht. klimavenlig(ere) transport er også særdeles velkomne - og betyder ikke den rene askese, for rigtigt meget eksotisk frugt og grønt trives godt i Sydeuropa.

Vibeke Olsen, David Zennaro og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Jeg tror ikke, at der er andre end bureaukraterne i EU, der nogensinde har været optaget af udseendet på især grøntsager. Det er en decideret uskik, at man har valgt at anlægge æstetiske værdier fremfor de væsentlige: sundhed og smag.
De yderligere tiltag mht. klimavenlig(ere) transport er også særdeles velkomne - og betyder ikke den rene askese, for rigtigt meget eksotisk frugt og grønt trives godt i Sydeuropa.

Helle Lodberg Christensen

Så mangler vi bare at supermarkedskæderne i samlet flok lægger pres på emballage industrien, så der produceres opbevares emner til maden der Faktisk kan genanvendes. Alternativt skal vi efterlade den køledisken ! Ligesom man går langt udenom bønner og sukkerærter fra f. Eks Ægypten.

Ruth Sørensen, erik pedersen, Gitte Loeyche, Sine Jacobsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Helle Lodberg Christensen

Jeg mente opbevaringsemner

Den sidste sætning underminerer det hele. For nogle smager blåbær så godt, at det at kunne få friske blåbær er en luksus, man betaler sig til/fra. Som REMA derfor tilbyder som varer - nu sejler de blot blåbærrene på køl (er køleregnskabet del af det hele?) fra Chile til Danmark.

Hvad nu, hvis konsekvensen i stedet var en pris baseret på afstand og transportmiddel - 100 km, 500 km, 1000, 1500, 5000 km? Vi har verdens højeste madpriser. Måske kunne vi svinge os hen et sted, hvor velstand fik lov at betale - frem for den verden, vi har fremavlet, hvor enhver med en bøjet 5 krone i lommen skal kunne købe jordbær om vinteren?

jeg forsøger ikke at lave flere klasseskel eller forskel på folks muligheder hér - og det gør selvfølgelig importvarer billigere, hvis en supermarkedkæde kan aftage store mængder på produktionsstedet. Men fortæl mig om en måde at tænke klima og økonomi sammen, som IKKE koster noget på forventningskontoen?

Den første roman om sammenhæng mellem klima og økonomi, jeg har læst, er et STORT puslespil af bragende detaljeret research:

Kim Stanley Robinson, "The ministry for the future"

https://www.saxo.com/dk/the-ministry-for-the-future_kim-stanley-robinson...

Tusind tak til Rema 1000 for dette initiativ. Jeg håber, det er noget, som konsumenterne virkelig husker.

Men dette er bare en start på en ny udvikling. Måske kan man forvente, at konsumenternes egne forretning, - COOP vil følge efter.

Og der er meget mere at komme efter i detailledet. Som der næste kan man således starte ed at droppe al handel med varer, hvor rå- og hjælpestoffer fragtes den halve klode rundet. Det vil i hvert fald nok få dansk landbrug til at tænke sig om

erik pedersen, Inger Pedersen, Lise Lotte Rahbek og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

Jeg er ikke det mindste i tvivl om de seriøse problemer, der er forbundet med langdistance transport. Men jeg mangler et aspekt af diskussionen om importeret frugt og grønt. Når jeg udenfor den danske sæson køber asparges fra Peru eller bønner fra Kenya, forestillr jeg mig, at jeg giver et lillebitte bidrag til modvirke barrierer mod tredieverdens bønder og deres produkter i EU. Lider jeg af håbløse illusioner om den kapitalistiske produktionsmådes evne til at underlægge sig alt muligt? Er bønderne i Peru og Kenya udelukkende nyttige og nødvendige hjul i en bytteværdi fokuseret produktion?

David Zennaro, ingemaje lange og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

@ Christian Mondrup,

Jeg tror selvfølgelig også, at dit køb bidrager til en positiv udvikling. Men - spørgsmålet er, om ikke klimaet er akut langt mere presset end fattige jordbrugere i mange lande.

I tidligere tiden kunne man faktisk klare sig uden denne import - både i Danmark og i visse ulande. Og efter min opfattelse må man finde veje for igen at klare sig uden lange co2-belastende transporter.

I Danmark og omegn kan f.eks. landbruget passende selv producere eget foder til sine husdyr, - eller etablere aftaler med andre landmænd om dette.

Men du berører noget ganske centralt. For man får ikke udviklingslande med på at gavne klimaet, hvis man ikke også hjælper dem med rimelige kompenserende løsninger. Det gælder både co2-fri energi og det gælder afsætning af produkter i nærområderne.

Jeg tror dog, at der på et tidspunkt kommer ny og co2-ren energimuligheder til både fly og skibe. Men indtil da, må der, efter min mening, pålægges co2-afgifter på alle transporter.

Og alt tyder på, at EU faktisk i netop disse dage er på vej med effektive forslag for dette. Men man kan til gengæld forudse, at beslutningsprocessen for disse forslag ikke bliver nær så effektiv.

Christian Mondrup, Lise Lotte Rahbek og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Forstår ikke hvorfor supermarkederne i Danmark ikke for længst har set værdien i at promovere sæsonvarer af høj kvalitet - det sker de fleste andre steder i Europa uanset om man taler om den lille frugthandler er eller det internationale supermarked.

Kenneth Krabat, David Zennaro og erik pedersen anbefalede denne kommentar

@ Karin Hansen,

Forbrugerne i forskellige lande ser forskelligt på dette forhold.

Og i Danmark er prisen altså den stærkeste parameter, og det har den været lige siden 1960-erne, hvor man startede målinger til Danmarks Forbrugerindeks.

En årsag til at købe lokalt er netop de fleste steder prisen - men i Danmark ses det som en så væsentlig parameter, at man betaler betydeligt mere for lokalt producerede varer. Måske derfor er udbuddet ikke så stort.
Jeg køber derfor gerne lokalt producerede varer fra andre steder i Europa, hvor prisen inkl. transport er lavere.

Mads Kjærgård

Men hvem skal Chile og Peru så sælge deres blåbær til? Så længe dens slags initiativer kun sættes i vandet for at sælge endnu mere, så giver jeg forøvrigt ikke meget for det! Ligesom med reklamen for en Peugeot 2008, som man må købe, for så sparer man miljøet. Men måske sparede man miljøet mere ved at beholde den bil man har!

Mads Kjærgård

Og hvad med flyselskaberne og dem de har ansat? Det er nemt at være klimafacist, men man glemmer altid. At klimaafgifter og klimainitiativer vender den tunge ende nedad!

@ Mads Kjærgård,

Jeg er ikke ekspert på forhold i Latinamerika. Men ligesom landbruget i Danmark bør tvinges til at dyrke eget husdyrefoder, vil der formentlig kunne dyrkes andet i disse lande end det, man eksporterer til fjerne lande.

Og hvis man indregner en reel co2-afgift i priserne på disse produkter, vil man formentlig være tvunget til at finde alternativer til eksportvarerne i disse lande.

Jeg er i øvrigt ganske klar over, at initiativer for klimaet altid vil skabe social ulighed. Men jeg kan i hvert fald ikke se anden mulighed. Men så må man skabe social balance via indkomstskatterne.

Søren Kristensen

Operation Cox Orange.

Ideen er god nok, men der er bare nogle andre som så sælger dem og så er det nærmere et tab for Rema og så er det spørgsmålet hvor længe Rema synes det er en god ide, når Rema ikke sælger det, så er der nogen andre der overtager det marked :-)
Kapitalen bestemmer i den sidste ende :-(

Men Rema fik da lidt reklame ud af det :-)

Skal det batte, så skal det op på en helt anden klinge.
Hvad hjælper det når f.eks fiskene forsvínder fordi skibene sviner havet og forbruger en masse brandstof :-(

Fint nok, så mangler vi bare at al import af oksekød fra Sydamerika stopper. Selvom det kommer med skib er det alligevel med til at ødelægge klimaet på grund af fældning af regnskoven både til dyr og dyrkning af soja