Leder

Pædagoguddannelsen skal reformeres igen. Men husk nu at lytte til pædagogerne

Nyuddannede pædagoger er ikke rustet godt nok til arbejdet med børn, unge og udsatte. Derfor er der en reform af pædagoguddannelsen på vej. Men politikerne skal huske at lytte til pædagoger og fagfolk undervejs, ellers risikerer de at gentage fortidens reformsynder
Det er ikke mangel på reformer, men netop reformer, der er årsag til flere af de problemer, pædagoguddannelserne har.

Det er ikke mangel på reformer, men netop reformer, der er årsag til flere af de problemer, pædagoguddannelserne har.

Sofie Amalie Klougart

Indland
25. november 2021

De nye pædagoger er ikke rustet godt nok til opgaven med at tage sig af børn, unge, handicappede og socialt udsatte. Det slår en længe ventet evaluering af pædagoguddannelsen fast. Kun 23 procent af arbejdsgiverne og 37 procent af de nyuddannede pædagoger mener, at de er forberedt godt nok til dagligdagen i daginstitutioner, skoler og socialpædagogiske tilbud.

Derfor er der en reform på vej. Men midt i iveren efter at gøre pædagoguddannelsen bedre er det værd at huske, at mange af uddannelsens nuværende problemer skyldes reformer. Når uddannelsen i evalueringen får kritik for at have for mange mål og for mange korte undervisningsforløb, samt for dårlig forbindelse mellem praktik og undervisning, så skyldes det blandt andet den seneste reform fra 2014.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her