Leder

Tre procent af Danmarks flybrændstof skal være grønt. Det er ikke et gennembrud for »hele verden«

Det er vigtigt at investere i grønne brændstoffer i Danmark, som regeringen vil. Men statsminister Mette Frederiksens nytårstale, som handlede om at gøre tre procent af den samlede flyvning grøn, viser, at man kan glemme det egentlige problem ved kun at tale om en meget lille del af det
På industrianlægget Hybalance i Hobro arbejder man på brændstoffet, der kan gøre regeringens planer om grøn luftfart til virkelighed.

På industrianlægget Hybalance i Hobro arbejder man på brændstoffet, der kan gøre regeringens planer om grøn luftfart til virkelighed.

Magnus Hove Johansson

Indland
11. januar 2022

Det skal være muligt at flyve grønt i Danmark, sagde statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale.

I første omgang på en enkelt rute og i anden omgang på alle ruter inden for landets grænser; fra København og Rønne i den østlige del af landet til Aalborg og Aarhus i den vestlige. Danmark skal ifølge statsministeren vise resten af verden, at det kan lade sig gøre at flyve på grønt brændstof.

»Lykkes vi med det, så vil det være et grønt gennembrud. Ikke bare for Danmark. Men for hele verden‚« sagde statsministeren.

Det har de seneste år været vigtigt for regeringen, at den danske klimapolitik har betydning uden for landets grænser. Vi skal vise, hvordan man bygger vindmøller og isolerer huse. Vi skal omstille Danmark på en måde, som kan forandre resten af verden. Det er ubetinget en rigtig politisk strategi, men spørgsmålet er, hvad Danmark viser her.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Kan det vises tydeligere at det er sort tale at tale om at flyve grønt? Tak for den.

3% af 3%…

Er der et mønster? Det var jo ikke den eneste småting der fik opmærksomhed på bekostning af større problemer i den tale.
Politik? Vælgerjagt?

Peter Beck-Lauritzen

Det er da godt, at nye brændstoffer afprøves. Det skal prøves i lille skala, sådan er det med alt nyt. Lad os nu se om hele det grønne "regnskab" holder, ligeså motorerne! Jeg afventer evalueringen.

Gunner Boye Olesen

Er der ikke snart nogen, der vil fortælle Mette Frederiksen og hendes embedsfolk at alternativt flybrændstof kun fjerner en mindre del af flyenes klimabelastning da en stor del skyldes den vaddamp og partikler, som jetmotorer udsender uanset hvilket brændstof, de bruger?. Det er en direkte forkert at kalde fly med alternativt brændstof grønne når de stadig belaster klimaet tungt. Det er endnu værre end at kalde alt biomasse for CO2-neutralt.

Kenneth Jacobsen

Vil det ikke være en meger lettere, billigere og grønnere løsning i stedet at arbejde for at vi flyver feks 5 % mindre? Eller hvad med 25%? Det ville sådan set være ret let for Verden at efterligne...

erik pedersen, nanna Brendstrup, Ete Forchhammer , Jan Jepsen, Jens Larsen, Peter Beck-Lauritzen, Helle Bovenius og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

En lidt absurd diskussion, da stort set alle medier beklager og diskuterer hvordan de stakkels flyselskaber skal overleve, hvis vi stoppet med at flyve.
Nå ja så skal de stakkels turister også betale mere !
Vi siger og skriver noget med den ene hånd og noget andet med den anden.
Det står vel ikke til diskussion at corona krisen har gjort ondt på selskaberne, men givet sundere luft!
Nå ja så er der alle jagerne der leger krig og rumfarten eksperimenter, som videnskaben beundrer.

erik pedersen, Peter Beck-Lauritzen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Malene Wiinblad

Det er meget skræmmende hvordan det tilsyneladende er hele Danmark, der er betagede af Statsministerens løfter om grøn indenrigsflyvning. Hvilke ruter er det hvor man ikke kan skabe et grønnere alternativ til flytransport fx højhastighedstog, som kan hænge sammen i et Europæisk netværk? Kun Bornholm tænker jeg. Jeg forstår at tidsplanen for det grønne flybrændstof er helt urealistisk fordi det tager længere tid en 8 år at etablere de energiøer som skal levere el til produktionen er brint? Hvor er den kritiske offentlighed og journalistik. Der er så mange uafklarede spørgsmål som burde stilles.