Leder

Det er uforståeligt, at støttepartierne går med til at videreføre milliardrabatten til hybridbiler

Gang på gang har det vist sig, at pluginhybridbiler ikke er grønne. Derfor giver det ingen mening, at støttepartierne nu har accepteret at videreføre rabatten til de forurenende biler
Det er ingen overraskelse, at regeringen prioriterer hensynet til de mange vælgere, der gerne vil have en billig bil, over hensynet til klimaet. Begyndende med 70 procentsmålsætningen fra forståelsespapiret har det igen og igen været støttepartierne, som har presset en mere progressiv klimapolitik igennem.

Det er ingen overraskelse, at regeringen prioriterer hensynet til de mange vælgere, der gerne vil have en billig bil, over hensynet til klimaet. Begyndende med 70 procentsmålsætningen fra forståelsespapiret har det igen og igen været støttepartierne, som har presset en mere progressiv klimapolitik igennem.

Mandoga Media/Picture Alliance/Ritzau Scanpix

Indland
30. juni 2022

Regeringen og dens støttepartiet havde en gylden mulighed for at rette op på fortidens fejl, da de i april begyndte forhandlingerne om at justere den udskældte bilaftale. Men den chance har de nu forpasset.

Siden aftalen blev indgået i december 2020, er det gang på gang blevet dokumenteret, at de såkaldte pluginhybridbiler udleder langt mere CO₂ end forudsat i aftalen. Samtidig har det vist sig, at de store skatterabatter, som aftalen indebærer, har fået salget af hybridbilerne til at eksplodere.

Det har kostet klimaet og samfundet dyrt. I 2021 var afgiftsrabatten i gennemsnit 195.800 kroner per bil, og eftersom der blev sendt uforudset mange af de forurenende biler på gaden, endte regningen på over otte milliarder kroner.

Eksperter har kritiseret rabatordningen i hårde vendinger. Det samme har støttepartierne, som også har krævet aftalen genåbnet for at gøre det mindre attraktivt for folk at købe hybridbiler.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

SKANDALØST!!

Det er ret naivt at tro, at folk uden rabatten ville have brugt 200.000 mere på at købe bil, eller at de konventionelle biler, de ville have købt, er mere miljøvenlige end plug-in hybriderne. Så de opstillede forsimplede regnestykker over, hvad ordningen har "kostet" statskassen og miljøet, holder ikke vand.

Jorgen Nielsen

Uforståeligt at “miljøbevidste” støttepartier ikke kræver, at støtten til el-biler samles til rene elbiler i stedet for de notoriske mere forurenende plug-in biler.
Der findes i dag rigtig mange rene el-biler og plug-in (med tilskud) burde høre til fortiden.