Leder

Der er rod i regeringens varmecheck. Men vil man afbureaukratisere, vil fejl også være en del af ligningen

Vil partierne i Folketinget reelt et opgør med bureaukrati, som de påstår, må man også forberede sig på, at der opstår fejl i enkeltsager. Derfor bør fokus først og fremmest være på at sikre en infrastruktur, der effektivt kan hjælpe de borgere, der rammes af fejlene
Klima- og energiminister Dan Jørgensen (S) præsenterede i februar en aftale om en varmecheck til dem, der er hårdest ramt af de voldsomme prisstigninger på varme. Nu er der tilsyneladende gået koks i udbetalingen af pengene.

Klima- og energiminister Dan Jørgensen (S) præsenterede i februar en aftale om en varmecheck til dem, der er hårdest ramt af de voldsomme prisstigninger på varme. Nu er der tilsyneladende gået koks i udbetalingen af pengene.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Indland
19. august 2022

Der er gået koks i regeringens varmecheck.

På tværs af medierne har man de seneste dage kunnet læse om en lang række danskere, der har fået del i den varmecheck, staten udbetalte i starten af august, selv om de ikke er berettiget til pengene. Og omvendt om folk, der slet ingen penge har fået udbetalt, selv om de tilsyneladende opfylder kriterierne. 

Det er jo helt åbenlyst uretfærdigt. Især for dem, der lige nu mangler pengene og først kan appellere i starten af 2023, men selvfølgelig også for den almindelige borger, hvis skattekroner er gået til folk, for hvem varmeregningen ikke er steget nævneværdigt.

De fejlagtige udbetalinger kan dog ikke komme bag på regeringen. Venstre gjorde ved forhandlingerne opmærksom på, at varmechecken ikke tager hensyn til fejl i det såkaldte BBR-register, som afgør hvem, der kan få checken udbetalt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

jens peter hansen

Jeg betaler min fjernvarmeregning hvert kvartal. En gang om året oplyser jeg hvor meget jeg har brugt og næste regning bliver så reguleret udfra om jeg har brugt mere eller mindre. Fjernvarmeselskabet har oplysninger på alle brugere. Mon ikke alle naturgasselskaber har det. Et enkelt klik og adresserne på brugerne dukker op. Måske dog med et års forsinkelse. I stedet for at bruges et register som ikke behøver at være redigeret i årevis. Hvor svært kan det være. En skandale og et bevis på at noget er fuldkommen galt i ordningen .

Lise Lotte Rahbek

Vi købte hus sidste år. Da vi flyttede ind, var her oliefyr. Siden er det skiftet ud med en varmepumpe.
Vi er ikke berettiget til varmetilskuddet og det går nok også endda.

BBR-registreringer .. hmm .. altså vi har da måttet opdatere oplysninger, som skulle være blevet registreret for flere år tilbage i tidligere ejeres tid.

Inge Lehmann, Torben Skov, Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Troelsgaard

Har han haft brug for at komme på forsiden igen .. som en effektiv men upræcis byrokrat?
Han glemte at medsende en konto, hvortil uberettigede udbetalinger kunne returneres (han underkender almindelig god vilje). Og en oplysning om, at ubetalte og berettigede beløb kunne søges nu, men ikke behandles før en given dato (ok "nu vi er i det" er ikke en nem motivation at forudse).
Hvad er der med BBR-registreringer? Hvad er et register der ikke kan bruges digitalt .. og, hvis det kan, må det være en småt-skåret digital medarbejder der ikke kan kryds-checke to lister mod hinanden. Hvis motivet har været, at registret ikke er opdateret kunne det så blive de relevante borgeres motiv til at handle som de burde have gjort rettidigt. Nye registreringer kunne så udløse beløbet automatisk.

Doo, jeg skulle have været byrokrat.

Søren Kristensen

Der skal selvfølgelig udbetales - evt. med tilbagevirkende kraft, alt efter hvor langt tid det tager - til de der er berretigede og som ikke har fået deres tilskud. De som har fået udbetaling, men som ikke er berettiget - kan alt efter moralsk habitus vælge at donere pengene til Ukraine. Det vigtigste, ud over at imødekomme rethaverne, er at de falske modtagere komme ud af systemet.

Henning Kjær

Jens Peter Hansen.
Verden er ikke så simpel som du tror, og der er ca 400.000 naturgasbrugere der skal sorteres og stamoplysninger være korrekte, det kan ikke gøres i et regneark.
Der er frit valg af naturgasleverandør . Jeg har købt naturgas af flere forskellige leverandører og måske står jeg stadig i deres register som kunde.
Nogle boliger med naturgasopvarmning skifter hvert år ejer (20-30-40. 000 årligt) og står så i perioder noteret med 2 naturgasforbrugere.
Fjernvarmekunder fra varvarmecentraler med en høj naturgasandel kan også få 6000 kr.
Det gælder også lejere i etageejendomme, som ikke modtager en naturgasregning.

At naturgasleverandørerne har oplysninger om alle deres kunder er ikke det samme som at disse 400.000 oplysninger let kan overføres til et ny fælles system, og samkøres med indkomstoplysninger og Nem konto.

+ nogle elvarmekunder har krav på 6.000 kr.

Inge Lehmann, Inger Pedersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Jamen BBR er jo heller ikke et sikkert opslag værdigt, når så mange glemmer at redigere oplysningerne. I dag står der at elforbrugere der har brugt under 1500 kw i december 21 ikke kan få hjælp , hvilket betyder at dem der der sad og frøs fordi de sparede af simpel nød ikke kan få hjælp, mens storforbrugeren får. Hvis forbruget af el i en måned kan bruges som norm så kan gasforbruget vel også. Elselskaber opererer jo også på kryds og tværs. Sværere er det vel heller ikke, El- ler hvad.

Kim Houmøller

Dét dokumenter jo bare at der ikke er styr på ret meget. At modtage 6000 kr uberettiget og derefter beholde dem uden krav om tilbagebetaling foregår kun i en bananrepublik.

Er det et faktum, at bureaukrati sikrer mod fejl?
Hvis det er tilfældet vil det være dejligt med kildehenvisninger
Vh
Arne Hansen

Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar