Lobbyorganisationen Drukfri Ungdom kunne tilsyneladende købe sig til indslag, som ville fremme deres dagsorden i TV 2-programmet Go’ Morgen Danmark. Det er Jyllands-Posten, der ved hjælp af en aktindsigt har afdækket historien, som måske er druknet lidt i valgkampen, men som ikke desto mindre fortjener opmærksomhed.
Drukfri Ungdom arbejder for at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol fra 16 til 18 år og kunne altså øjensynlig imod betaling få hjælp til at fremme denne dagsorden i et samarbejde med TV 2: »I et Branded Content-samarbejde køber vi os til et antal redaktionelle indslag i Go’ Morgen Danmark, videoer på TV 2 Echos platforme og evt. indhold på TV 2 Play,« står der ifølge Jyllands-Posten i et dokument fra Drukfri Ungdom.
Og en fordel ved »setuppet med redaktionelt indhold« er, at det giver »en stor troværdighed og mulighed for, at kampagnematerialet i høj grad bliver en samtalestarter«.
Ethvert samarbejde med eksterne penge åbner for konspirationsteorier.
Uanset hvor pengene kommer fra og hvilke erklæringer, der om uafhængighed der udtales:
Måske var det bedre at undvære disse penge.. for gavner det andre end de ansatte, døm selv.
Har disse projekter gjort en forskel?
Her er Informations:
Projekter med ekstern finansiering
Information ser samarbejde som en af flere veje til styrket indhold og udbredelse. Vi indgår samarbejder med medier, organisationer eller andre eksterne partnere, der kan hjælpe os med at nå disse mål. Når disse samarbejder er eksternt finansierede, oplyser vi altid dette på information.dk og i forbindelse med evt. udgivelser og aktiviteter.
Hverken samarbejdspartnere eller bevillingsgivere har indflydelse på, hvordan Information dækker et emne i avisen og på information.dk. Forudsætningen for samarbejdsaftaler og støtte er, at Information er et uafhængigt mediehus med redaktionel frihed.
Information indgår ikke advertorial-samarbejder med annoncører eller samarbejdspartnere.
Nedenfor følger oplysninger om projekter siden 2016 med ekstern finansiering på mere end 100.000 kr. Listen opdateres løbende og min. en gang om året.
IGANGVÆRENDE PROJEKTER
Digitale tillæg – digitalt udviklingsprojekt
Støttet af Medienævnets Innovationspulje (2022)
Støttebeløb: 619.980 kr.
Moderne Ideer, serie III – bogserie
Støttet af Lundbeckfonden og Augustinusfonden (2021)
Støttebeløb: 600.000 kr.
Informations Ligestillingsbibliotek – bogserie
Støttet af Statens Kunstfond (2021)
Støttebeløb: 240.000 kr.
Kvinder og alkohol – bogprojekt
Støttet af Trygfonden (2021)
Støttebeløb: 398.022 kr.
Udvikling af mobil-app
Støttet af Medienævnets Innovationspulje (2021)
Støttebeløb: 869.020 kr.
Antiracismens klassikere – bogserie
Støttet af Statens Kunstfond, Bestles Fond, Sportsgoodfonden og Augustinusfonden (2020)
Støttebeløb: 330.000 kr.
Debatakademi for naturvidenskab og teknologi
Støttet af Novo Nordisk Fonden (2020)
Støttebeløb: 3.113.400 kr.
Ny kunstteori – bogserie, podcast m.m.
Støttet af Ny Carlsbergfondet (2018)
Støttebeløb: 1.890.000 kr.
for afsluttede projekter se:
https://www.information.dk/projekter-ekstern-finansiering
Det er ikke en konspirationsteori at medier er til fals for penge. Det ser vi udstiller her. De vil så gerne have os til at tro, det er en enlig svale. Jeg har min tvivl. At tro, vi i vesten har helt uafhængige medier, er naivt.
Det drejer sig ikke kun om penge. Hvem husker ikke, da Rasmus Tantholdt peppede sine krigsindslag op?
TV2 sælger ud...
Hmmm
Venstres parti-organ har aldrig for mig haft nogen som helst troværdighed at sælge ud af
Fuldstændig enig Inger Pedersen, ser stort set aldrig TV2 mere. de er en dansk udgave
af FOX News