Krigen i Ukraine har sat problemet med lodsning i de danske farvande på spidsen. Danmark er en prop i hullet for trafikken til Østersøen, og dermed også for russisk sejlads ind og ud af blandt andet Sankt Petersborg og oliehavnene Primorsk og Ust Luga.
Lodstjenesten er ekstremt vigtig for sikkerheden i de danske farvande, både i forhold til sikkerheden for sejladsen og i forhold til miljøet. De danske farvande er snævre, med lav vanddybde, og stærkt trafikerede. I 2021 sejlede 18.000 olietankere og fragtskibe gennem Øresund og Storebælt, og trafikken er stigende.
Det er lodsernes opgave at medvirke til at undgå ulykker med de gennemsejlende fartøjer. Her kan den stigende gennemsejlads med russiske olietankere være bekymrende.
Skrækscenariet er en tanker, der baldrer direkte ind i en bropille og taber 100.000 tons råolie i Storebælt.
Med lovændringer i 2006 og 2014 besluttede Folketinget at konkurrenceudsætte lodsområdet. Det statslige lodsvæsen blev udskilt som en selvstændig, men offentligt ejet virksomhed.
Ja, man tager sig til hovedet.
Liberalisering fører aldrig til forbedringer, slet ikke på sikkerhedsområdet, og det bør simpelthen ikke finde sted.
Der er masser af områder i samfundet, hvor almindelig dagligdags produktivitet trives bedst med en vis konkurrence; men der er også alle de vitale opgaver, som samfundet for alles skyld skal stå for, og det vedrører mest af alt infrastruktur.
@Bo Elkjær
DanPilot er en Selvstændig Offentlig virksomhed [SOV] under
Erhvervsministeriet.
Desuden findes private lodserier á la Danish Pilot Service
plus kommunale lodserier.
Alle lodserier er desuden underlagt tilsyn af Søfartsstyrelsen.
Det hjælper ikke en dyt på alle de problemer, som Statsrevisorerne oplister,
at overføre DanPilot fra SOV til en Styrelse under Erhvervsministeriet eller et
andet Ministerium.
Hvad i alverden skulle det dog gavne ?
Lodstjeneste er stadigvæk en statslig aktivitet, som det allerede er.
https://www.ft.dk/-/media/sites/statsrevisorerne/dokumenter/2022/beretni...