Jan Søndergård

  • Læserbrev
    29. september 2021

    Transportministeren mener, at infrastrukturplanen er god for klimaet. Det er ikke tilfældet

    Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg
    Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg
  • International kommentar
    1. december 2014

    Naivt at tro, handelsaftale med USA giver vækst

    Handelsminister Mogens Jensens salgstale for handels- og investeringsaftalen mellem EU og USA (TTIP) bygger på overoptimistiske fortolkninger af beregninger, der er lavet med udgangspunkt i tvivlsomme modeller
  • Læserbrev
    24. november 2014

    Drop glansbilledet, Mogens Jensen

    Udover de tvivlsomme økonomiske fordele er der en række meget kontroversielle elementer i frihandelsaftalen, der kan få dramatiske konsekvenser for vores samfundsudvikling
  • International kommentar
    9. oktober 2014

    Naturen forsvinder med alarmerende hast

    Det går fortsat alt for langsomt med at beskytte sårbare arter, minimere ressourceforbrug og stille krav om bæredygtig produktion. Forhåbentlig er COP 12 under FN’s biodiversitetskonvention et skridt på vej mod en genopretning af økosystemerne
  • Læserbrev
    8. juni 2013

    Høje ambitioner uden køreplan

    Der eksisterer ingen simpel og lineær sammenhæng mellem økonomisk vækst og udryddelse af sult
  • Kommentar
    11. marts 2013

    Fair og bæredygtig udvikling på én klode

    Bæredygtighed og udvikling for verdens fattige kan ikke længere tænkes hver for sig. Derfor bør FN’s 2015-mål afløses af udviklings- og bæredygtighedsmål, der indtænker klodens grænseri målene
  • Læserbrev
    1. februar 2013

    Giv erhvervslivet bindende mål

    Det er svært ikke at få en mistanke om, at når erhvervslivet hele vejen rundt øjensynligt har udtrykt sig så ’omstillingsparate’ på mødet i Davos, så skyldes det, at der her ikke træffes forpligtende beslutninger
  • Kommentar
    17. november 2011

    G20 klarede ikke lakmusprøven

    Når det gælder klassiske økonomiske spørgsmål kan G20 mønstre en vis enighed. Men så snart klimaet kommer på dagsordenen svinder handlekraften
  • Læserbrev
    21. juni 2011

    Der er brug for handling i Rio

    Topmødet i Rio de Janeiro bør beslutte et stop for den globale afskovning i 2020, for at mindske de store CO2 udslip som er koblede til afskovning og som bidrager til klimaforandringerne
    Der bør tages vigtige beslutninger på Rio+20-mødet, blandt andet for at bevare verdens skove.

Sider

  1. Læserbrev
    29. september 2021

    Transportministeren mener, at infrastrukturplanen er god for klimaet. Det er ikke tilfældet

    Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg
    Det er rigtigt, at der er afsat mange midler til kollektiv trafik i den nye infrastrukturplan. Men det gør bestemt ikke aftalen grøn – CO2-reduktionen gennem planen er forsvindende lille i forhold til målet om en 70-procents reduktion i 2030, skriver klimaaktivist Jan Søndergaard i dette debatindlæg