Jean Fischer

  • Anmeldelse
    25. september 2010

    Forfriskende bidrag til en tiltrængt konservativ oprustning

    En række danske borgerlige intellektuelle præsenterer 11 konservative tænker fra den store verden. Især vores mindste regeringsparti, der synes drænet for konservative ideer, burde tage bogen til sig som et opråb
    Ny sammenhæng. Det er en åbenbaring at se f.eks. Hannah Arendts tænkning præsenteret i nye - dvs. gamle og glemte - kontekster. Ikke mindst hendesprovokerende forståelse for klassesamfundet.
  • Kommentar
    9. april 2010
  • Kommentar
    17. marts 2010

    Videnskaben siger ...

    Klimadebatten bør være politisk og ikke videnskabelig - ellers taber vi det hele på gulvet
  • Kronik
    4. december 2009

    Kære unge militante

    Vil I ikke nok lade være med at ødelægge klimatopmødet? Civil ulydighed handler ikke blot om samvittighed. Det handler især om at overbevise medborgerne. Det kræver en veludviklet lydhørhed for andre mennesker og deres opfattelse - og en ægte respekt for dem, som I ofte mangler, og som i sidste ende resulterer i vold
    Vil I ikke nok lade være med at ødelægge klimatopmødet? Civil ulydighed handler ikke blot om samvittighed. Det handler især om at overbevise medborgerne. Det kræver en veludviklet lydhørhed for andre mennesker og deres opfattelse - og en ægte respekt for dem, som I ofte mangler, og som i sidste ende resulterer i vold
  • Kronik
    3. juni 2008

    Pligt, ansvar og sammenhængskraft

    Frihed, rettigheder og pligter er blevet filtret ind i hinanden på en yderst ugennemskuelig og uheldig måde. Et opgør med liberalismen kunne med fordel lade sig inspirere af det republikanske tankegods, som liberalismen har fortrængt
    I FN-s Verdenserklæring om menneskerettigheder, der blev vedtaget i 1948, er der en artikel 29 om pligt: -Enhver har pligter over for samfundet, der alene muliggør personlighedens frie og fulde udvikling-.
  • Kronik
    2. november 2007

    Sammenhængskraft i konkurrencestaten

    Sammenhængskraft ikke er nødvendigvis et underlødigt begreb, der er ensbetydende med lukkethed, men kan også fungere som et redskab til at løse konkurrencestatens sociale udstødelse
    Når vi hører om andre lande, der vil efterligne vores velfærdsstat, er det i virkeligheden konkurrencestaten, de taler om. Vi tror, vi stadig lever i velfærdsstaten - valgkampen handler om at forbedre velfærden.
  • 2. juni 2005

    Hvad sker der hos sagsbehandleren?

    Vi skal have kulturkamp i det sociale arbejde. Kulturkamp for at sikre klienterne anerkendelse og undgå krænkelser. Men spørgsmålet er om anerkendelse kan sikres gennem rettigheder?
  • 23. januar 2006

    De ukritiske kritikere

    De intellektuelle er magtesløse, fordi de ikke er i stand til at fremføre et troværdigt alternativ til Fogh. Det er den rystende sandhed. Som de intellektuelle burde indse og reagere selvkritisk og refleksivt på
  • 2. februar 2006

    Synlige og usynlige kanoner

    En kanon udtrykker afgørelsen i en væsentlig kulturkamp, og den forpligter både trosforestillinger og praksis. Det første eksempel i vores vestlige kultur er den kristne kanon, der resulterede af religiøse slagsmål i de første tre århundreder efter Kristus...

Sider

  1. Kronik
    4. april 2005

    Anerkendelsens betydning

    Hvorfor begik Erik selvmord? Tv-serien ’Krøniken’ viste os Eriks forsøg på at vinde faderens anerkendelse. Vi håbede desperat, at faderen ville indrømme Erik den anerkendelse, alle hans bestræbelser gik ud på at opnå. Men nej
  2. Kronik
    3. juni 2008

    Pligt, ansvar og sammenhængskraft

    Frihed, rettigheder og pligter er blevet filtret ind i hinanden på en yderst ugennemskuelig og uheldig måde. Et opgør med liberalismen kunne med fordel lade sig inspirere af det republikanske tankegods, som liberalismen har fortrængt
    I FN-s Verdenserklæring om menneskerettigheder, der blev vedtaget i 1948, er der en artikel 29 om pligt: -Enhver har pligter over for samfundet, der alene muliggør personlighedens frie og fulde udvikling-.
  3. 2. juni 2005

    Hvad sker der hos sagsbehandleren?

    Vi skal have kulturkamp i det sociale arbejde. Kulturkamp for at sikre klienterne anerkendelse og undgå krænkelser. Men spørgsmålet er om anerkendelse kan sikres gennem rettigheder?
  4. 1. marts 2000

    Den sociale kapitals forfald

    De frivillige foreninger sikrer ikke velfærden. Det gør de sociale relationer i det civile samfund Social kapital er et begreb, der efterhånden optager flere samfundsforskere og socialrådgivere...
  5. 9. maj 2001

    Når bare vi er enige

    Er du arbejder, dansker, borger, forbruger? Sikkert én af delene. Mennesket slet og ret findes ikke...
  6. 29. november 1999

    Da kunsten blev for eliten

    Demokratiseringen stillede krav om lighed, men sørgede samtidig for en adskillelse af kunsten mellem avantgarde og befolkning Folkekunst En ven i Los Angeles viste mig en bog med sine yndlingsbilleder...
  7. 18. juli 2001

    Banal nationalisme

    Michael Billigs bog ’Banal Nationalism’ fra 1995 fortjener selvstændig omtale
  8. 30. januar 2002

    Grænser for frihed?

    Der er hårdt brug for en grund-læggende debat om det åbne samfunds ret til at beskytte sig selv