Jens Erik Kristensen

  • Kronik
    10. juni 2020

    Den anmassende digitalisering af undervisningen risikerer at få store sociale konsekvenser

    Når vi til efteråret genoptager undervisningen på universitetet, vil en del af den foregå online. Men den digitale fornufts forhastede indtog i skole- og uddannelsessystemet trænger til at blive problematiseret, skriver Tine Fristrup, Jens Erik Kristensen og Steen Nepper Larsen, lektorer ved Aarhus Universitet, i dette debatindlæg
    Der lægges op til fortsat udstrakt brug af fjernundervisning, når undervisningen på universiteterne genoptages til efteråret, hvor der af smittehensyn ikke vil være plads til alle studerende i auditorierne. »Med en halvering af antallet af studerende ville det ellers være muligt at generobre det sociale rum i undervisningssituationen efter nedlukningen. For ud over at undervisningen har en faglig orientering, så giver den liv til en akademisk socialiserings- og dannelsesproces,« skriver dagens tre kronikører.
  • Kommentar
    20. maj 2010

    Kemps kampagne mod DPU holder ikke

    Peter Kemps påstand om, at DPU skulle være lukningstruet er allerede afvist, men han kommer med yderligere tre usande påstande, der fortjener svar på tiltale
  • Baggrund
    27. juni 2009

    Med pilen i nutidens hjerte

    Jubilæum. På trods af sin evne til præcise samtidsdiagnoser, var Foucaults tænkning længe om at synke ind i dansk sammenhæng. Nu kan man til gengæld tale om en regulær Foucault-industri, og han er tilmed blevet en ny reference for autonome og andre platforme for protest. Kan man ikke længere være kapitalisme- eller liberalismekritisk kan man altid være institutions- og magtkritisk
    Jubilæum. På trods af sin evne til præcise samtidsdiagnoser, var Foucaults tænkning længe om at synke ind i dansk sammenhæng. Nu kan man til gengæld tale om en regulær Foucault-industri, og han er tilmed blevet en ny reference for autonome og andre platforme for protest. Kan man ikke længere være kapitalisme- eller liberalismekritisk kan man altid være institutions- og magtkritisk
  • Kommentar
    13. februar 2008

    Videns-politik og viden-politik

    Jo større den hævdede sociologiske og økonomiske betydning af viden er blevet, og jo flere bindestregskombinationer det indgår i, jo mere udflydende er selve kategorien viden blevet
  • Kommentar
    28. november 2007

    Viden, vækst og velfærd

    Ministerier for sammenhængskraft og konkurrencekraft er fremtidens storministerier
  • 15. marts 2006

    Universiteter i innovationens malstrømme

    Ifremtiden skal videnskabelig forskning ikke længere overgå sig selv på grund af bedre viden, men hurtigst muligt skabe ny viden, der kan kommercialiseres
  • 23. august 2006

    Den frie forskning ligger for døden

    Regeringen er i gang med at smadre de sidste rester af den frie forskning – og dermed selve ideen med universitetet
  • 18. oktober 2006

    Videnspolitik

    Tiden er inde til en modpolitisering af samfundets vidensforvaltning
  • 13. december 2006

    Hykleriet om forskningsfriheden

    Den største trussel mod forskningsfriheden kommer i dag entydigt fra Videnskabs-ministeriet og fra ministeren selv

Sider

  1. 18. oktober 2006

    Videnspolitik

    Tiden er inde til en modpolitisering af samfundets vidensforvaltning
  2. Kronik
    10. juni 2020

    Den anmassende digitalisering af undervisningen risikerer at få store sociale konsekvenser

    Når vi til efteråret genoptager undervisningen på universitetet, vil en del af den foregå online. Men den digitale fornufts forhastede indtog i skole- og uddannelsessystemet trænger til at blive problematiseret, skriver Tine Fristrup, Jens Erik Kristensen og Steen Nepper Larsen, lektorer ved Aarhus Universitet, i dette debatindlæg
    Der lægges op til fortsat udstrakt brug af fjernundervisning, når undervisningen på universiteterne genoptages til efteråret, hvor der af smittehensyn ikke vil være plads til alle studerende i auditorierne. »Med en halvering af antallet af studerende ville det ellers være muligt at generobre det sociale rum i undervisningssituationen efter nedlukningen. For ud over at undervisningen har en faglig orientering, så giver den liv til en akademisk socialiserings- og dannelsesproces,« skriver dagens tre kronikører.
  3. Baggrund
    27. juni 2009

    Med pilen i nutidens hjerte

    Jubilæum. På trods af sin evne til præcise samtidsdiagnoser, var Foucaults tænkning længe om at synke ind i dansk sammenhæng. Nu kan man til gengæld tale om en regulær Foucault-industri, og han er tilmed blevet en ny reference for autonome og andre platforme for protest. Kan man ikke længere være kapitalisme- eller liberalismekritisk kan man altid være institutions- og magtkritisk
    Jubilæum. På trods af sin evne til præcise samtidsdiagnoser, var Foucaults tænkning længe om at synke ind i dansk sammenhæng. Nu kan man til gengæld tale om en regulær Foucault-industri, og han er tilmed blevet en ny reference for autonome og andre platforme for protest. Kan man ikke længere være kapitalisme- eller liberalismekritisk kan man altid være institutions- og magtkritisk
  4. Kommentar
    13. februar 2008

    Videns-politik og viden-politik

    Jo større den hævdede sociologiske og økonomiske betydning af viden er blevet, og jo flere bindestregskombinationer det indgår i, jo mere udflydende er selve kategorien viden blevet