Jens Lauge Johannesen

Cand.mag og uddannelsesvejleder
Artikler
  1. Kommentar
    29. januar 2022

    Unge vil ikke låses fast i en identitet som murer eller frisør, uanset løn og jobsikkerhed

    Unge lærer i skolen, at idealet er at udvikle sig livet igennem og være ’akademisk klog’. Derfor preller argumenter om god løn og høj jobsikkerhed for faglærte af på dem. De vil ikke binde sig til en bestemt faglig identitet allerede efter 9. klasse, skriver uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen i denne kommentar
    Man behøver ikke være raketforsker for at se de udfordringer, erhvervsuddannelserne står over for, når de skal afsætte en fast identitet som for eksempel murer eller frisør til en målgruppe, der lever med kravet om, at ens identitet er flydende, og at man løbende skaber en selviscenesættelse og et narrativ om sig selv, skriver uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen.
  2. Kronik
    4. august 2021

    Der skal også være plads til de lykkelige skilsmissefortællinger

    Det er ikke nødvendigvis dårligt at blive skilt, og en skilsmisse er ikke altid lig med angstfyldte, forsømte børn. Tværtimod kan det være en befrielse, at far og mor ikke skal bo sammen, og det kan desuden være med til at nuancere de klassiske kønsroller, skriver Jens Lauge Johannesen i dette debatindlæg
    Det er ikke nødvendigvis dårligt at blive skilt, og en skilsmisse er ikke altid lig med angstfyldte, forsømte børn. Tværtimod kan det være en befrielse, at far og mor ikke skal bo sammen, og det kan desuden være med til at nuancere de klassiske kønsroller, skriver Jens Lauge Johannesen i dette debatindlæg
  3. Kronik
    17. april 2019

    Giv alle adgang til gymnasiet – så kan man altid tage en erhvervsuddannelse bagefter

    Vi får ikke flere til at vælge erhvervsuddannelser ved at begrænse adgangen til gymnasiet. I stedet bør vi give alle adgang og muligheden for at træffe de afgørende uddannelsesvalg senere i livet, skriver uddannelsesvejleder i dette debatindlæg
    At være i tvivl er del af det at være ung, og det at vælge den rette uddannelse er en proces, som tager tid. Ved at åbne op for fri adgang til gymnasiet giver vi flere unge mulighed for at træffe de afgørende uddannelsesvalg senere i livet.
  4. Kronik
    23. juni 2021

    Fra eleverne træder ind i folkeskolen, antager lærerne, at gymnasiet er det naturlige mål

    Folkeskolen er gennemsyret af en antagelse om, at det eneste naturlige mål er at få eleverne videre til gymnasiet. Men dette går faktisk imod konkurrencestatens logik i en tid, hvor vi mangler faglærte, skriver uddannelsesvejleder Jens Lauge Johannesen i denne kronik
    En større del af den gruppe af elever, der bliver vurderet uddannelsesparate, godt kunne være tilbøjelige til at vælge noget andet end gymnasiet, hvis blot de fik noget vejledning, der kunne udfordre dem og sætte en refleksion i gang, skriver dagens kronikør.
  5. Kommentar
    7. december 2020

    Som virksomhed udvælger vi ansøgere på CV'et, for ansøgningerne er for mange og for dårlige

    Jeg har selv været arbejdsløs og ved, hvor frustrerende en ansøgningsproces kan være. Men da jeg sad på virksomhedens side af situationen, gik nogle realiteter op for mig: Med omkring 300 ansøgninger, mange af tvivlsom kvalitet, er man nødt til at sortere på CV’et og det går ud over nyuddannede, skriver Jens Lauge Johannesen i dette debatindlæg