Jesper Jespersen

Seneste artikler af
Jesper Jespersen

Sider

Mest læste
  1. Det er sund økonomisk fornuft for Danmark, at man i en tid med kriser som denne aktivt øger statsgælden. Det kan skabe (grønne) investeringer og gavne både nutiden og fremtiden. Her er en forklaring på hvorfor, skriver professor emeritus på Roskilde Universitet Jesper Jespersen
  2. I dag vil en række indbudte økonomer forklare Folketingets skatteudvalg, hvordan topskatten påvirker dansk økonomi. Nogle af dem har beregnet, at en afskaffelse af topskatten er vejen frem. Men reelt er der tale om usikre modelkonstruktioner. Den eneste sikre konsekvens er større ulighed
  3. En del af Thomas Pikettys oprør retter sig mod, at økonomiske modeller udvælges, så de understøtter en i forvejen ønsket konklusion. Selv erstatter han abstrakte modeller med analyse af data. Men har hans kritikere ret, når de påstår, at han erstatter mangelfulde modeller med mangelfulde data?
  4. Tidligere overvismand Anders Ølgaard, der blev en af velfærdsstatens førende økonomer, fortæller i en velskrevet selvbiografi om, hvordan nationaløkonomien gennem 60'erne og 70'erne blev et debatemne de mange kunne deltage i
  5. Velfærdskommissionens reformforslag blev en fuser. Der er flere gode grunde til, at politikerne skal lægge kommissionens reformforslag i syltekrukken: De skaber ikke øget beskæftigelse, men sender kun flere over i arbejdsløshedskøen, og de vil over en bred bank øge uligheden i samfundet...
  6. Den amerikanske økonom Paul Krugman har sat sig for at gøre op med de økonomer, der sælger letfærdige teorier til højstbydende. Selv har han nu også en rem af huden Den amerikanske økonom Paul Krugman har sat sig det ambitiøse mål at få luget ud i den overfladiske økonomiske debat, der kører i massemedierne, de (halv)seriøse tidsskrifter og populistiske debatbøger og som er domineret af lige dele politisk ideologi og almindelig uvidenhed...
  7. Forsinkelser, ufatteligt rod og dødsulykker. De britiske jernbaner er et rædselseksempel på, hvad der også kan ske ved at privatisere. – Et lærestykke før Arriva tager over i Jylland
  8. EU-landene kan så udmærket køre med forskellig hastighed. Det har de gjort hele tiden, da landenes historie og interesser er forskellige