Jesper Løvenbalk Hansen

Jesper Løvenbalk Hansen

Journalist, Information
Seneste artikler af
Jesper Løvenbalk Hansen

Sider

Om

Journalist og geograf Jesper Løvenbalk Hansen skriver om internationale tendenser, økonomi og politik. Har tidligere været korrespondent i Latinamerika.

Mest læste
  1. Verden styres af ledere og regimer, der både er konfrontatoriske og meget direkte i deres higen efter dominans. I den verden er rigsfællesskabet vores bedste sikkerhed for ikke at blive kørt over af stormagternes egeninteresser
  2. Instruktørerne Michael Moore og Jeff Gibbs står bag en ny dokumentarfilm om klimabevægelsen. Desværre er den både misinformerende, manipulerende og blottet for løsninger
  3. Regeringen vil bruge 800 millioner kroner på en gasledning til Lolland og Falster, som både er en ringe klimaløsning og en samfundsøkonomisk dårlig forretning
  4. Tidligere formandskandidat i Alternativet Theresa Scavenius vil i Folketinget med et nyt grønt parti, Momentum, der skal tage udgangspunkt i videnskaben og samtidig gøre op med uligheden. Men det bliver svært overhovedet at blive opstillet, spår politisk kommentator
  5. Engang dominerede Bjørn Lomborg den internationale klimadebat og påvirkede både dansk og amerikansk klimapolitik, men i dag er hans tilstedeværelse mere afdæmpet. Alligevel bruger De Radikales leder Morten Østergaard ham som skræmmebillede, og han har tidligere i år for første gang i 13 år udgivet en ny debatbog, som han kalder sin karrieres foreløbige højdepunkt
  6. Brugen af biomasse fra skov er eksploderet de seneste 20 år, og det er skidt for klimaet
  7. Cuba har i løbet af stort set alle årene under Castro-brødrene været et vigtigt symbol på den storpolitiske scene, og det har de cubanske ledere nydt godt af. Både i form af økonomisk støtte fra allierede, men også fordi, der altid har været en misforstået sympati med det kommunistiske projekt på den caribiske ø
  8. Man kan dele udledningen af CO2 i hele verden op på fem forskellige områder. Ingen af områderne har endnu knækket kurven, men udledninger fra transport ser ud til at stagnere, fordi bilerne bliver mere energieffektive. Alle områder skal rykke markant for at nå målene i den globale klimaaftale, Parisaftalen