(Atelier-digt, Gl. Dok)
Digt
Uberedt kommer Jørgen Haugen Sørensen
til tusmørke-
Danmark og zinkgrå dage på havnen
skridter lokalet af ser sig omkring
uden forehavende uden forsæt og dér
står ovnen -
Inde i bygningen man er nede
man er på højde med noget nogen udenfor
(kajens syngende bums slingrer igen
forbi det sluder) men inde
i den særlige belysning - værkstedets -
en særlig grå
omgivelsen formfremkaldende der er
denne spænding tøven før grebet
og sideværts mågeskrigene havnen byen
dok og blafrende rumekko men
atelieret er basis den bare bund nede
og langs væggene står plasticsækkene med
chamotte
Vi står i den tørre lugt
af stenindre limbus hvor de ligger
på deres metalstativer bårerne parate
med det vi mener - vi ser
kroppe fra epoken der er i stand til
at ignorere ansigtet
Nu er ovnen kølnet efter dødens forladelse
ligger de dér som blev skabt og tilintetgjort
årsag og virkning frit byttet om eller
det gamle spørgsmål aldrig stillet
Man leder mellem associationer
med det legemlige langt nede
i erindringen (der er selvfølgelig
Pompei men lagene går dybere gennem
tusindårskrigene) den anatomiske erfaring
realiseret i hænderne også hans kvinder hans
sønner
Mand liggende på maven mand på ryggen
en kvinde og en kvinde en mand og
i passende afstand den siddende
som måske så noget
Her og der er skikkelserne fragmentarisk
intakte et par stramme balder ryggene
et smukt lår et knæ en hulning
men også et hul og hænderne en arm en
kvindelig blødhed mave ellers markant
nedbrudte knuste tværet ud den doblede
disposition gennemgående de kærtegnede
glatheder tilmed af erogen latens
flertydigheder man holder ud at tage ind
under Vor Frelsers Klokkespil over
Christianshavn og vore vimrende næser
Efter følelsens bid i synet overståelsens
varighed tilvænningen af hændernes dialog med leret
Som er der anima i ler og væske disse huller
så disse sjæle kan undslippe
Og ud over færdigheden den
talende tavshed
De døde anklager os ikke
de fem liggende udstrakt eller forvredne
i hel figur og den siddende sjette
De anklager os ikke
De er skulpturer
(kunne såmænd forestille forrædere udskud
som man jo med rette indfanger og
skaffer af vejen de ligner os - måske
har et par af dem en tid sunget eller
spillet i et orkester) Uanset
den medbragte skumring blottede
klart i dagen i den definitive henslængte
tilstand af denne verden - gråden aflyst
i kapelstilhed
Det vi ramte blev målet
Så han så de ser vi for os
ovnen - evindeligt - mål vi ikke
sigter mod rammer os
fordi dødens blik fastholder det
alene - Egentlig ikke noget før og efter
men zero af standset tid
på de til døde mishandlede
ikke en film kørt frem og tilbage
på dette arnested for museale myter
ikke krematorium - men - som er de
bragt ind fravristet såvel forrådnelsens
som katastrofens banalitet
- konfrontationens hemmelige - men
åbenbarede - gensidighed
Nu står han og modellerer mit hoved
Inderummet forlener dem såvel som os
med eksistens
Jeg sidder på barstolen vi er
omringet af dem af deres knuste ansigter
hænder foran stumme skrig
fra de sfæriske glatte kranier
Iagttaget hemmeligt (hjemligt?) får vi os
en munter snak midt i dette memento
og denne hastighed som er han allerede
i Mexico - Og der er en kende macho i
vokabulariet f...