Jonas Holst

Artikler
  • Kronik
    29. august 2020

    Et menneske, der aldrig fejler, er et menneske, der aldrig har brug for andre

    Mennesker hader at fejle. Men når vi tolererer og tillige ser potentialet i menneskelige fejl, er det et tegn på medmenneskelighed. Et fuldstændig ufejlbarligt menneske har hverken behov for eller trang til at hjælpe andre endsige selv at blive hjulpet, skriver lektor i filosofi Jonas Holst i dette debatindlæg
    Mennesker hader at fejle. Men når vi tolererer og tillige ser potentialet i menneskelige fejl, er det et tegn på medmenneskelighed. Et fuldstændig ufejlbarligt menneske har hverken behov for eller trang til at hjælpe andre endsige selv at blive hjulpet, skriver lektor i filosofi Jonas Holst i dette debatindlæg
  • Kommentar
    21. januar 2017

    Geni, dæmon, menneske

    Måske kunne Peter Seebergs gymnasiestil og geniale menneskesyn danne grundlag for en gentænkning af det gode og det onde i menneskelivet med mulighed for at fremme det første og forebygge det sidste. Ny læsning af Hitler-stilen i debatten om Peter Seeberg
    ’Peter Seeberg søger i sin stil nok at forstå manden Adolf Hitler, hvilket naturligvis ikke er det samme som, at han udviser en forståelse for det, som Hitler var og stod for. Tværtimod lægger Seeberg klart afstand til den hævnideologi, som Hitler byggede nazismen op omkring,’ skriver Jonas Holst.
  • Kronik
    17. juni 2013

    Vennen, fjenden og den fremmede

    Den fremmede er traditionelt blevet set som en fjende, det gælder om at holde ude. Samtidig har vi gennem vores kulturhistorie med fortællinger som ’den barmhjertige samaritaner’ hyldet gæstfriheden. Og når først vi indser, at vi alle er fremmede for os selv og for hinanden, indser vi måske også, at der ikke længere er grund til at sky den fremmede
    Den tyske dramatiker Bertolt Brecht skrev stykket ’Det gode menneske fra Sezuan’, som blandt andet blev sat op på Det Kongelige Teater i 2011 – et stykke, som handler om tre gudelignende skikkelsers vanskelighed ved at finde godhed blandt morderne mennesker, som ikke byder dem indenfor.