Jonas Varsted Kirkegaard

Seneste artikler af
Jonas Varsted Kirkegaard
  • At falde på den fotogene facon

    Det autentiske krigsdrama ’Lone Survivor’ er mest af alt en teknisk triumf, men vist også en kamptræt nations beroligende remse til sig selv
  • Midt i en dronetid

    Krigs- og kamprobotter er nærmest blevet hverdag, så det er ikke så sært, at den satiriske science fiction-film ’RoboCop’ nu er genindspillet. Resultatet er hæderligt
  • Når børnene flyttes hjemmefra

    Utilpassede teenagere bliver helt bogstaveligt taget på sengen i Jon Bang Carlsens rå, ambitiøse og noget overlæssede dokumentar ’I kærlighedens navn’
  • Idealist eller narcissist?

    Det private er muligvis det politiske i ’Dom over død mand’, en lidt gammeldaws, men seværdig film om en mand, der på papiret gav nazisterne kamp til stregen
  • Lerfigurernes oprør

    En af de 20. århundredes værste rædselshistorier oprulles på utraditionel vis i dokumentarfilmen ’The Missing Picture’
  • Overophedet jern

    Det måtte næsten komme: En romantisk komedie om sexafhængighed. ’Thanks for Sharing’ hedder den, og det er denne anmelder til dels glad for, at de gjorde
  • Dødsdruk og dommedag

    ’The World’s End’ afrunder en balstyrisk britisk komedietrilogi med et seriøst ment studie i mænds selvopfattelse og i, hvordan venskaber og vilde ungdomsudskejelser kan give ar på sjælen. Vi mødte trilogiens tre hovedkræfter i London
  • Den ultimative udsigt

    Rumdramaet ’Gravity’ er en elementært spændende højteknologisk triumf, men mest af alt en film om at blive klar til at leve og klar til at dø – i ét og samme magiske hug
  • Stivbenet storfilm

    Hele Danmark – inklusive kongerigets komapatienter – kan være med, når Regner Grasten og Anne-Grethe Bjarup Riis fortæller om travikonet Tarok og menneskene bag

Sider

Om

Født november 1975. Cand. mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling (BA i Film- og Medievidenskab) fra Københavns Universitet, hvor jeg nu er ekstern lektor. Har skrevet i og for filmtidsskrifter og -magasiner som Senses of Cinema, Kosmorama, Mifune, 16:9, FILM og EKKO. Skriver fast for månedsmagasinet Euroman. Jeg er vildt interesseret i såvel fin- som populærkultur samt rødglødende Bob Dylan-fan. Elsker også at læse og løbe, og det er mig en kilde til evig frustration, at det er så tricky at gøre begge dele samtidig.

Mest læste
  1. John le Carré-filmatiseringen ’Dame, konge, es, spion’ er en exceptionelt sober film om de bistre funktionelle alkoholikere, der skulle beskytte os under Den Kolde Krig
  2. At B-film-ramasjang og humanistisk-filosofiske overvejelser er svært forenelige størrelser, er dette australske ungdomsactiondrama et godt eksempel på
  3. Med inspiration fra Douglas Sirks melodrama 'Med kærlighedens ret' fra 1955 fik Rainer Werner Fassbinder sit internationale gennembrud med Angst æder sjæle op . Filmen er blandt Fassbinders mest tilgængelige, en ligefrem, men stærk fortælling om fordomme og intolerance
  4. James Graham Ballards 50-årige karriere kastede en enkelt populærudgivelse af sig, nemlig Solens rige (1984), der tog udgangspunkt i Ballards egne barndomserindringer. Tre år senere blev Steven Spielbergs filmatisering et springbræt for det 12-årige stortalent Christian Bale
  5. Det ambitiøse psykologiske thrillerdrama ’I lossens time’ er en løjerlig blanding af det overforklarende og det mystificerende
  6. I et regnfuldt efterår er det perfekt at lade Jacques Demys romantiske musicalklassiker tage én tilbage til den hjerteskærende filmtid, hvor der var pastelfarvede paraplybutikker til, og alle snakkesang smukt til Michel Legrands blide toner
  7. De dansende nazister er over os! Den amerikansk-jødiske komiker Mel Brooks' farce 'The Producers' kan for tiden ses på såvel de skrå brædder som det store lærred. Her er et kulturhistorisk kik på et fåtalligt og hårdt prøvet folkefærd, som slog igen og igennem med en både skarp, sofistikeret, sort og selvudleverende form for humor
  8. Indrømmet, ikke nogen synderligt fantasifuld overskrift til en anmeldelse af 'smil-gennem-tårer'-filmen Nu eller aldrig, der handler om to dødsmærkede seniorer, som sætter sig for at få en på opleveren, mens tid er