Jonas Varsted Kirkegaard

Seneste artikler af
Jonas Varsted Kirkegaard
  • At falde på den fotogene facon

    Det autentiske krigsdrama ’Lone Survivor’ er mest af alt en teknisk triumf, men vist også en kamptræt nations beroligende remse til sig selv
  • Midt i en dronetid

    Krigs- og kamprobotter er nærmest blevet hverdag, så det er ikke så sært, at den satiriske science fiction-film ’RoboCop’ nu er genindspillet. Resultatet er hæderligt
  • Når børnene flyttes hjemmefra

    Utilpassede teenagere bliver helt bogstaveligt taget på sengen i Jon Bang Carlsens rå, ambitiøse og noget overlæssede dokumentar ’I kærlighedens navn’
  • Idealist eller narcissist?

    Det private er muligvis det politiske i ’Dom over død mand’, en lidt gammeldaws, men seværdig film om en mand, der på papiret gav nazisterne kamp til stregen
  • Lerfigurernes oprør

    En af de 20. århundredes værste rædselshistorier oprulles på utraditionel vis i dokumentarfilmen ’The Missing Picture’
  • Overophedet jern

    Det måtte næsten komme: En romantisk komedie om sexafhængighed. ’Thanks for Sharing’ hedder den, og det er denne anmelder til dels glad for, at de gjorde
  • Dødsdruk og dommedag

    ’The World’s End’ afrunder en balstyrisk britisk komedietrilogi med et seriøst ment studie i mænds selvopfattelse og i, hvordan venskaber og vilde ungdomsudskejelser kan give ar på sjælen. Vi mødte trilogiens tre hovedkræfter i London
  • Den ultimative udsigt

    Rumdramaet ’Gravity’ er en elementært spændende højteknologisk triumf, men mest af alt en film om at blive klar til at leve og klar til at dø – i ét og samme magiske hug
  • Stivbenet storfilm

    Hele Danmark – inklusive kongerigets komapatienter – kan være med, når Regner Grasten og Anne-Grethe Bjarup Riis fortæller om travikonet Tarok og menneskene bag

Sider

Om

Født november 1975. Cand. mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling (BA i Film- og Medievidenskab) fra Københavns Universitet, hvor jeg nu er ekstern lektor. Har skrevet i og for filmtidsskrifter og -magasiner som Senses of Cinema, Kosmorama, Mifune, 16:9, FILM og EKKO. Skriver fast for månedsmagasinet Euroman. Jeg er vildt interesseret i såvel fin- som populærkultur samt rødglødende Bob Dylan-fan. Elsker også at læse og løbe, og det er mig en kilde til evig frustration, at det er så tricky at gøre begge dele samtidig.

Mest læste
  1. John le Carré-filmatiseringen ’Dame, konge, es, spion’ er en exceptionelt sober film om de bistre funktionelle alkoholikere, der skulle beskytte os under Den Kolde Krig
  2. I den dystre og desillusionerede science fiction-film ’Vandringsmanden’ formåede Andrej Tarkovskij at skabe et unikt stemningsmættet univers
  3. Sam Mendes' smældende velinstruerede parforholdsdrama 'Revolutionary Road' ligner filmet teater, hvilket for en gangs skyld er ment som en anbefaling
  4. Road- og river-komedien 'Klovn: The Movie' leverer det storpinlige og bundperverse klimaks, man i den mørkeste del af sin bevidsthed havde håbet på
  5. Den egentlige hovedrolle i Pedro Almodóvars kontroversielle kærligheds- og gidseldrama Bind mig, elsk mig (1990) spilles af de stærke og sanselige farver, som gennemvæder snart sagt hver eneste scene og spejler en allestedsnærværende lidenskab
  6. Det stjernespækkede gangsterdrama ’Lawless’ byder på intense øjeblikke og laviner af vold, men gør ikke særlig ondt på tilskueren
  7. Kevin McDonalds politiske thriller 'State of play' er heldigvis mere end sit sympatiske budskab værd
  8. Thriller. Det er de kvaliteter, alle ved, Søren Kragh-Jacobsen besidder, der lyser klarest i hans stjernespækkede overvågningsthriller 'Det som ingen ved' - som nu hans humanisme og føling for almindelige menneskers kvaler