Jonas Varsted Kirkegaard

Seneste artikler af
Jonas Varsted Kirkegaard
  • At falde på den fotogene facon

    Det autentiske krigsdrama ’Lone Survivor’ er mest af alt en teknisk triumf, men vist også en kamptræt nations beroligende remse til sig selv
  • Midt i en dronetid

    Krigs- og kamprobotter er nærmest blevet hverdag, så det er ikke så sært, at den satiriske science fiction-film ’RoboCop’ nu er genindspillet. Resultatet er hæderligt
  • Når børnene flyttes hjemmefra

    Utilpassede teenagere bliver helt bogstaveligt taget på sengen i Jon Bang Carlsens rå, ambitiøse og noget overlæssede dokumentar ’I kærlighedens navn’
  • Idealist eller narcissist?

    Det private er muligvis det politiske i ’Dom over død mand’, en lidt gammeldaws, men seværdig film om en mand, der på papiret gav nazisterne kamp til stregen
  • Lerfigurernes oprør

    En af de 20. århundredes værste rædselshistorier oprulles på utraditionel vis i dokumentarfilmen ’The Missing Picture’
  • Overophedet jern

    Det måtte næsten komme: En romantisk komedie om sexafhængighed. ’Thanks for Sharing’ hedder den, og det er denne anmelder til dels glad for, at de gjorde
  • Dødsdruk og dommedag

    ’The World’s End’ afrunder en balstyrisk britisk komedietrilogi med et seriøst ment studie i mænds selvopfattelse og i, hvordan venskaber og vilde ungdomsudskejelser kan give ar på sjælen. Vi mødte trilogiens tre hovedkræfter i London
  • Den ultimative udsigt

    Rumdramaet ’Gravity’ er en elementært spændende højteknologisk triumf, men mest af alt en film om at blive klar til at leve og klar til at dø – i ét og samme magiske hug
  • Stivbenet storfilm

    Hele Danmark – inklusive kongerigets komapatienter – kan være med, når Regner Grasten og Anne-Grethe Bjarup Riis fortæller om travikonet Tarok og menneskene bag

Sider

Om

Født november 1975. Cand. mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling (BA i Film- og Medievidenskab) fra Københavns Universitet, hvor jeg nu er ekstern lektor. Har skrevet i og for filmtidsskrifter og -magasiner som Senses of Cinema, Kosmorama, Mifune, 16:9, FILM og EKKO. Skriver fast for månedsmagasinet Euroman. Jeg er vildt interesseret i såvel fin- som populærkultur samt rødglødende Bob Dylan-fan. Elsker også at læse og løbe, og det er mig en kilde til evig frustration, at det er så tricky at gøre begge dele samtidig.

Mest læste
  1. Niels Arden Oplev har med 'Drømmen' drejet en frustrerende konfus film om den sorte skoles sidste krampetrækninger
  2. Andet udspil fra Pernille Fischer Christensens 'En soap' hedder 'Dansen' og er et kærlighedsdrama med thrillerundertoner og troværdighedsproblemer. Rigtigt farligt eller fængende bliver det aldrig
  3. Sam Mendes' smældende velinstruerede parforholdsdrama 'Revolutionary Road' ligner filmet teater, hvilket for en gangs skyld er ment som en anbefaling
  4. John le Carré-filmatiseringen ’Dame, konge, es, spion’ er en exceptionelt sober film om de bistre funktionelle alkoholikere, der skulle beskytte os under Den Kolde Krig
  5. Engang fik vi alle de krigskritiske film fra USA. Nu får vi patriotiske og moralske film. Hvad er det for et Amerika, vi ser i amerikanske film, og hvad er det for et Amerika, vi ikke ser? Første gang man kommer til USA, føles det ikke som første gang...
  6. I virkelighedens verden taler vi om vejret konstant, men forbavsende sjældent beskæftiger nogen sig med de forskellige roller, det spiller på film. Det gør vi hermed noget ved
  7. At solen for længst er gået ned over det britiske imperium, forhindrer ikke den skuespillerbårne feelgoodfilm ’The Best Exotic Marigold Hotel’ i at stråle
  8. 'Rednecks', 'hicks', 'hillbillies' og 'poor, white trash'. Hvide fattigrøve fra udkantsområderne har ofte trukket det korteste strå i amerikansk film og tv