Kai Sørlander

Seneste artikler af
Kai Sørlander
  • Demokrati og rationalitet

    Det, der står uden fast fundament, er Dreyer Hansens forståelse af logikken, og man må håbe, at RUC kan tilbyde ham et elementært kursus
  • Sværere at finde islamiske begrundelser for demokrati

    Den rationelle demokratiske orden skal overhovedet ikke begrundes på en religion. Den må derimod kræve, at de forskellige religioner accepterer, at de ikke skal være grundlag for den politiske orden, og at de hver især udvikler en teologi, som er forenelig med det
  • Muhammad var ikke demokrat

    Jeg vil forsøge at svare på de indvendinger, som Akmal Safwat fremfører (9. april) mod argumentationen i min kronik om Mellemøstens mulighed for at blive demokratisk (23. april)
  • Frihed skaber ikke demokrati

    Der er ingen grund til at tro, at demokratiet vil slå igennem, der hvor Mellemøstens diktatorer faldt. Skal folkestyret rodfæste sig, kræver det en demokratisk folkesjæl og værdier som ligeværd og adskillelse mellem politik og religion. Kristendommen såede de tanker i europæerne. Islam derimod rummer ikke de nødvendige dyder
  • Svar til P. Cini

    I et læserbrev den 11. september retter Pietro Cini nogle kritiske indvendinger imod min bog Forsvar for rationaliteten (Informations forlag 2008). Det undrer mig, hvorfor han er så fjendtlig
  • Om kravet til neutralitet

    I et indlæg den 20. juni kritiserer Sune Jensen min diskussion af forslaget om at forbyde dommere at bære religiøse symboler
  • Dommerne skal fremstå neutrale

    Hensynet til den anklagedes religionsfrihed vejer tungere end hensynet til dommerens religionsfrihed, fordi den anklagede kun optræder som sig selv, mens dommeren repræsenterer statsapparatet
  • Hvem er dumpet?

    Det er bekymrende, at flertallet i Enhedslisten i sagen om Asmaa Abdol-Hamid har ladet sig forføre af en falsk og selvmodsigende fordomsfrihed, som synes at have blokeret for den mest elementære tankevirksomhed. Og hvad skal man mene om en Tøger Seidenfaden, som overhovedet ikke kan se noget dilemma?
  • Islamistisk terrorisme og vestlige værdier

    Det er usikkert, hvor muslimerne i almindelighed står. Om de står bag en sekulær demokratisk orden, eller om de deler terroristernes ønske om en islamisk lovgivning

Sider

Mest læste
  1. Hensynet til den anklagedes religionsfrihed vejer tungere end hensynet til dommerens religionsfrihed, fordi den anklagede kun optræder som sig selv, mens dommeren repræsenterer statsapparatet
  2. Der er ingen grund til at tro, at demokratiet vil slå igennem, der hvor Mellemøstens diktatorer faldt. Skal folkestyret rodfæste sig, kræver det en demokratisk folkesjæl og værdier som ligeværd og adskillelse mellem politik og religion. Kristendommen såede de tanker i europæerne. Islam derimod rummer ikke de nødvendige dyder
  3. Det er usikkert, hvor muslimerne i almindelighed står. Om de står bag en sekulær demokratisk orden, eller om de deler terroristernes ønske om en islamisk lovgivning
  4. Det, der står uden fast fundament, er Dreyer Hansens forståelse af logikken, og man må håbe, at RUC kan tilbyde ham et elementært kursus
  5. Det er bekymrende, at flertallet i Enhedslisten i sagen om Asmaa Abdol-Hamid har ladet sig forføre af en falsk og selvmodsigende fordomsfrihed, som synes at have blokeret for den mest elementære tankevirksomhed. Og hvad skal man mene om en Tøger Seidenfaden, som overhovedet ikke kan se noget dilemma?
  6. Den rationelle demokratiske orden skal overhovedet ikke begrundes på en religion. Den må derimod kræve, at de forskellige religioner accepterer, at de ikke skal være grundlag for den politiske orden, og at de hver især udvikler en teologi, som er forenelig med det